1080p eller en annars bättre laptop?

Permalänk
Medlem

1080p eller en annars bättre laptop?

Har blivit tvungen att införskaffa en laptop till plugget och har fastnat för två modeller. Den ena är en Lenovo G50-70 som huserar en i5-4200U (1,7-2,7 GHz) tillsammans med 8 GB RAM men med upplösningen 1366x768. Det andra alternativet är en Acer-historia med en i3-4010U (1,7 GHz) och 4 GB RAM men 1920x1080 i upplösning.

Jag har tidigare aldrig ägt en laptop och är därför inte allt för insatt i området. Min fundering är därför vilken dator som gör sig bäst för mina ändamål som är studier och programmering, vad gäller det sistnämnda vet jag dock inte hur krävande det är då jag ej påbörjat det området. Väger en 1080p skärm tyngre än en annars bättre dator helhetsmässigt?

Jag tar gärna emot andra förslag men tror inte att det finns några bättre alternativ vad gäller komponenter eller 1080p-skärm för dessa priser.

Permalänk

Köp inte en bärbar med 1366x768 i surfplattor duger det men inte på en bärbar dator. Men köp inte heller en Acer jag har köpt två produkter från dom och kommer aldrig göra om det misstaget. Köp en dator med minst 1600x900 har det på min laptop (14") och tycker det duger. Men på 1366x768 får man inte plats med mycket, och det blir pixligt på en 15" skärm.
Sen förstår ja om du har ont om pengar men det brukar vara värt att gå upp lite i budget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köp inte en bärbar med 1366x768 i surfplattor duger det men inte på en bärbar dator. Men köp inte heller en Acer jag har köpt två produkter från dom och kommer aldrig göra om det misstaget. Köp en dator med minst 1600x900 har det på min laptop (14") och tycker det duger. Men på 1366x768 får man inte plats med mycket, och det blir pixligt på en 15" skärm.
Sen förstår ja om du har ont om pengar men det brukar vara värt att gå upp lite i budget.

Förstår ditt resonemang men för att jag ska få en dator som är välbyggd och med högupplöst skärm får jag börja leta bland datorer som är runt dubbla priset, det är ett för stort hopp för min del.

Om det stod mellan dessa två, vilken tycker du är det bättre köpet?

Permalänk
Skrivet av milo_:

Förstår ditt resonemang men för att jag ska få en dator som är välbyggd och med högupplöst skärm får jag börja leta bland datorer som är runt dubbla priset, det är ett för stort hopp för min del.

Om det stod mellan dessa två, vilken tycker du är det bättre köpet?

Om vi bara tänker på spec så skulle jag valt acern. Men som jag skrev innan så har jag varit missnöjd med deras kvalitet.
Lenovo brukar göra robusta datorer.
Se till att prova en dator med 1366x768 på 15,6" och se hur det känns innan du beställer. Man har ju ofta tillgång att koppla in extern skärm också.
Sen är en ssd eller sshd en bra uppgradering i framtiden för laptopdiskar är rätt sega.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om vi bara tänker på spec så skulle jag valt acern. Men som jag skrev innan så har jag varit missnöjd med deras kvalitet.
Lenovo brukar göra robusta datorer.
Se till att prova en dator med 1366x768 på 15,6" och se hur det känns innan du beställer. Man har ju ofta tillgång att koppla in extern skärm också.
Sen är en ssd eller sshd en bra uppgradering i framtiden för laptopdiskar är rätt sega.

Det lutar åt Acern bara för att upplösningen är så lockande, men är medveten om hur mycket sämre den är i allting annat jämfört med Lenovon. Ett riktigt plastbygge är det. Har blickat på skärmar med 1366x768 och att arbeta vettigt med fler än ett fönster uppe verkar gå bort helt.

Ska höra med CDON om garantin upphävs ifall man sätter in en SSD i datorn, om den gör det får jag nog ta mig en till funderare. Grämer mig väldigt mycket över att jag missade Elgigantens erbjudande där de sålde Lenovo-datorn med 1080p skärm för 4500 kr för inte så länge sedan, det hade varit något.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tvekat att välja den snabbare! Har själv en med liknande speccs och det är inte så farligt med den skärmen även om en bättre är att föredra men som är nämnt har du tillgång att åka och testa så är det en bra ide! Annars så finns alltid möjlighet att ha en stationär skärm hema.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en med 1366*768 om användningsområdet är programmering. Av egen erfarenhet så blir det helt omöjligt att få någon vettig överblick över vad man gör.

1366*768 duger om man ska sitta och skriva i word eller liknande, men annars är det ingen trevlig upplvelse. Prova att ändra din skärm hemma till den upplösningen (eller så nära du kan komma) och använd den så ett tag så får du se.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Jag skulle inte tvekat att välja den snabbare! Har själv en med liknande speccs och det är inte så farligt med den skärmen även om en bättre är att föredra men som är nämnt har du tillgång att åka och testa så är det en bra ide! Annars så finns alltid möjlighet att ha en stationär skärm hema.

Skrivet av era909:

Skulle aldrig köpa en med 1366*768 om användningsområdet är programmering. Av egen erfarenhet så blir det helt omöjligt att få någon vettig överblick över vad man gör.

1366*768 duger om man ska sitta och skriva i word eller liknande, men annars är det ingen trevlig upplvelse. Prova att ändra din skärm hemma till den upplösningen (eller så nära du kan komma) och använd den så ett tag så får du se.

Har tänkt mycket fram och tillbaka och jag lär utföra alla tyngre arbeten på min stationära, så där bör jag nog klara mig på Acern. Men samtidigt ogillar jag verkligen designen och det plastiga bygget. Dock testade jag att arbeta i 1366x768 på min skärm och det är en enorm skillnad mot 1920x1080, visserligen återspeglar det inte upplevelsen på 15,6" men det gav en indikation i alla fall. Får nog bli Acern även om det tar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Har tänkt mycket fram och tillbaka och jag lär utföra alla tyngre arbeten på min stationära, så där bör jag nog klara mig på Acern. Men samtidigt ogillar jag verkligen designen och det plastiga bygget. Dock testade jag att arbeta i 1366x768 på min skärm och det är en enorm skillnad mot 1920x1080, visserligen återspeglar det inte upplevelsen på 15,6" men det gav en indikation i alla fall. Får nog bli Acern även om det tar emot.

Ja skärmen kanske är viktigare för dej! Men jag skulle tat den snabba. Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Ja skärmen kanske är viktigare för dej! Men jag skulle tat den snabba. Hoppas du blir nöjd!

Jag tror också det, till en början i alla fall. Vet inte hur krävande programmering är för datorn och om framtida plugg kommer att kräva mycket.

Tack tack, det lär jag dock inte bli helt och hållet men vad ska man göra.