Mediamarkt-säljare sålde fel

Permalänk
Medlem

Mediamarkt-säljare sålde fel

Skulle köpa en Xbox-dosa för PC idag. Frågar en säljare på Mediamarkt vart de finns och han visar mig en. Det var en vanlig trådlös Xbox 360 dosa, precis vad jag hade tänkt mig. Jag frågar om man behöver något till den, typ någon dongel eller nåt sånt. Han säger att den funkar med vanlig bluetooth och hämtar en liten bluetooth dongel som man sätter i USB porten (har inte bluetooth inbyggt i datorn). Betalar för hela rasket, gick på kanske 400kr eller så.

Kommer hem, öppnar alla kartonger och installerar drivrutinerna till dongeln (som inte fungerade riktigt, gjorde så jag fick svart skärm på datorn tills jag hämtade 64-bits drivrutiner från deras hemsida). Sen trycker jag igång dosan och trycker på "sökar" knappen längst upp, efter att ha gått in på menyn på datorn där man lägger till ny bluetooth enhet. Väntar en stund, inget. Googlar runt och det visar sig att trådlösa Xbox dosor inte alls går på bluetooth, utan behöver en speciell mottagardosa/dongel. Alltså visste inte Mediamarkt snubben vad han pratade om och sålde fel pryl. Kan jag häva köpet och byta dosan + bluetooth dongel mot en trådad dosa som faktiskt funkar, även fast alla kartonger osv. är öppnade?

Permalänk
Medlem

Om du kan - rent lagligt? Jag tror att mediamarkt är tillräckligt måna om sin kundtjänst för att hjälpa dig med problemet. Dom brukar väl också säga att man får lämna tillbaka varor om dom är i försäljbart skick.

Permalänk
Medlem

Säljaren har gjort fel, du har rätt att få pengar tillbaka eller byta.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det är bra att veta, åker tbaks och fixar det imorgon. Förpackningen till lilla bluetoothdongeln var av denna typ (http://tinyurl.com/l7jba8e) som inte direkt går att stänga igen. Kartongen till dosan blev lite riven på vägen hem, men går kanske att sälja ändå. Borde fortf få pengar tbaka.

Permalänk
Medlem

Ja han sålde ju något som inte alls funkade tillsammans pga okunnighet, du borde kunna säga det och få byta till rätt produkter

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sluten clamshell är en bitch. Du bör ändå kunna få byta om deras kundservice är vettiga. Lycka till.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Sånt där är drygt speciellt om man åkt en bra bit för att komma till butiken. Nej jag litar aldrig på försäljare.
Hoppas det löser sig snabbt och smidigt.

Permalänk
Medlem

Lustigaste var nog att han försäkrade mig att han "vet att det funkar" som om han hade provat det. Det var inte en så lång tur, bara 10 min.

Permalänk
Medlem

Det är ju lönehelg också, så fick med mig två påsar micropopcorn + kartong från Com Hem med mig hem. Kommer fortf. inte köpa tivo

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till konsumenträtt*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Schnizon:

Det är ju lönehelg också, så fick med mig två påsar micropopcorn + kartong från Com Hem med mig hem. Kommer fortf. inte köpa tivo

comhem & tivo står i varenda köpcentrum hoppar på mig så fort ja kommer in, i början så tacka ja alltid nej, fast samma snubbe alltid skulle fråga varje gång ja var där.

så nästa gång uppehöll ja honom i nära 20 minuter sen tacka ja nej & gick. nu har äntligen ha slutat fråga.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnizon:

Lustigaste var nog att han försäkrade mig att han "vet att det funkar" som om han hade provat det. Det var inte en så lång tur, bara 10 min.

Han kanske blandade ihop Playstation kontrollern som skall funka med blåtand.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Han kanske blandade ihop Playstation kontrollern som skall funka med blåtand.

Jo, så kan det vara.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för en liknande sak.. Försökte byta till rätt men gick inte då jag inte hade något kvitto.
Hade inte fått det och hade inte frågat efter det själv så det var ju mitt eget fel. Läxan lärd!

Har du kvittot så är det nog ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnizon:

Tack för svaren! Det är bra att veta, åker tbaks och fixar det imorgon. Förpackningen till lilla bluetoothdongeln var av denna typ (http://tinyurl.com/l7jba8e) som inte direkt går att stänga igen. Kartongen till dosan blev lite riven på vägen hem, men går kanske att sälja ändå. Borde fortf få pengar tbaka.

Sådana där "blisterpack" är jättelätta att öppna utan att förstöra hela paketet, använd sax eller kniv och klipp av "svetsfogen" som är som en ram runt om, räcker ofta med ena sidan för att kunna lirka ur produkten.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kom till serviceavdelningen, inga konstigheter med ett återköp på detta. Fel från avdelningen. Tror dock inte vi har den mottagaren som behövs för att koppa trådlöst med xb360 kontrollen i sortimentet, men den finns på eBay och liknande ställen. Säger jag som anställd på Media Markt och jobbar med återköp/service till vardags.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Kom till serviceavdelningen, inga konstigheter med ett återköp på detta. Fel från avdelningen. Tror dock inte vi har den mottagaren som behövs för att koppa trådlöst med xb360 kontrollen i sortimentet, men den finns på eBay och liknande ställen. Säger jag som anställd på Media Markt och jobbar med återköp/service till vardags.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog en sådan här du är ute efter och jag har en själv så jag vet att det är rätt http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/133291-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Kom till serviceavdelningen, inga konstigheter med ett återköp på detta. Fel från avdelningen. Tror dock inte vi har den mottagaren som behövs för att koppa trådlöst med xb360 kontrollen i sortimentet, men den finns på eBay och liknande ställen. Säger jag som anställd på Media Markt och jobbar med återköp/service till vardags.

Gör det. Tror jag byter dosan till en likadan fast med sladd, de borde funka om man har drivrutinerna, eller hur?

Permalänk
Medlem

Den med sladd fungerar utmärkt till PC.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Kom till serviceavdelningen, inga konstigheter med ett återköp på detta. Fel från avdelningen. Tror dock inte vi har den mottagaren som behövs för att koppa trådlöst med xb360 kontrollen i sortimentet, men den finns på eBay och liknande ställen. Säger jag som anställd på Media Markt och jobbar med återköp/service till vardags.

Gör det. Tror jag byter dosan till en likadan fast med sladd, de borde funka om man har drivrutinerna, eller hur?

den dosan med sladd funkar utan problem till windows
lånade en utav en tidigare halvbror när han var här och spelade grand turismo på datorn via emulator.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb