Hur bootar jag från SSD?

Permalänk
Medlem

Hur bootar jag från SSD?

Hej,

Jag är relativt ny när det kommer till datorer. Jag köpte för en vecka sedan en ny SSD-hårddisk. En Sandisk Extreme II. Idag tänkte jag stoppa in den i datorn och formatera om så windows bootar från SSDn. Jag stötte dock på problem.

Jag tog ut min mekaniska hårddisk och satte in SSDn men datorn vägrar boota från den. Går jag in i setup så står det att sandiskgrejen är inkopplad. Stoppar jag in min windows CD så hittar den ingen driver att installera på. Jag har testat flytta rundor på SSDn och testat olika kablar utan framgång. Vad kan det bero på?

Tack på förhand och ursäkta stavning/gramatik!

Mvh
Niklas

Permalänk

Vet du om ssd:n över huvud taget fungerar? Har du provat att koppla in den i en fungerande dator och se om den hittas/du kan lägga filer på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niksch:

Hej,

Jag är relativt ny när det kommer till datorer. Jag köpte för en vecka sedan en ny SSD-hårddisk. En Sandisk Extreme II. Idag tänkte jag stoppa in den i datorn och formatera om så windows bootar från SSDn. Jag stötte dock på problem.

Jag tog ut min mekaniska hårddisk och satte in SSDn men datorn vägrar boota från den. Går jag in i setup så står det att sandiskgrejen är inkopplad. Stoppar jag in min windows CD så hittar den ingen driver att installera på. Jag har testat flytta rundor på SSDn och testat olika kablar utan framgång. Vad kan det bero på?

Tack på förhand och ursäkta stavning/gramatik!

Mvh
Niklas

Vad har du för moderkort? Har det flera SATA-kontrollers? Vilken av dessa är i så fall SSDn ansluten till? Vilket läge är kontrollern inställd på (AHCI?)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du skall i BIOS ange den enhet där bootloadern ligger, behöver inte vara samma som den du installerade Win till

Det låter ju dock på TS som att installationen inte ännu gjorts och då är det ju högst lämpligt att se till att det blir samma enhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om TS skall försöka installera XP krävs antingen att man hämtar AHCI-drivrutiner eller ställer om i BIOS till IDE-mode.

Dessutom om man skall installera Windows på en specifik hårddisk bland flera andra rekommenderar jag att man plockar ur de andra hårddiskarna eftersom Windows har en tendens att sprida ut bootloaders på "valfri" enhet. På så sätt tvingar du den att bara skriva bootloadern till hårddisken du installerar till. Nackdelen ifall man inte gör detta är att du kan bli beroende av två diskar för att kunna boota upp operativsystemet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2