Permalänk
Medlem

Köpråd SSD

Hej!

Har läst lite gamla trådar, men nu när det kommit fram att 840-serien har problem så undrar jag:

1. Är det fortfarande värt att köpa en 840 EVO ihopp om att firmwire uppdateringen ska fixa problemet?
2. Om inte, vilken är prisvärd? Funderar på en 240/256 GB SSD.
3. Har ett äldre moderkort, som bara har 3GB/s SATA portar, men är det då värt att köpa en snabbare SSD iaf (tex om jag uppdaterar övrig hårdvara inom en framtid?).

Kollade på 840-serien innan, men är nu lite lost. Såg att NetOnNet hade ett bra pris på Intels 520 SSD (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...). Har en absolut smärtgräns vid 1500, runt 1000-1200 skulle vara optimalt.

Övriga tips och synpunkter tas väldigt gärna emots!

Permalänk
Medlem

Köp intel disken. Sata 6gb/s gör nära noll skillnad till vardags.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Hej!

Har läst lite gamla trådar, men nu när det kommit fram att 840-serien har problem så undrar jag:

1. Är det fortfarande värt att köpa en 840 EVO ihopp om att firmwire uppdateringen ska fixa problemet?
2. Om inte, vilken är prisvärd? Funderar på en 240/256 GB SSD.
3. Har ett äldre moderkort, som bara har 3GB/s SATA portar, men är det då värt att köpa en snabbare SSD iaf (tex om jag uppdaterar övrig hårdvara inom en framtid?).

Kollade på 840-serien innan, men är nu lite lost. Såg att NetOnNet hade ett bra pris på Intels 520 SSD (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...). Har en absolut smärtgräns vid 1500, runt 1000-1200 skulle vara optimalt.

Övriga tips och synpunkter tas väldigt gärna emots!

1) Eftersom de säger att de har en uppdatering på gång som ska fixa problemet så låter det väl sannolikt att det faktiskt kommer att göra det också. Sedan finns det ju dock andra enheter som är minst lika bra val, så om du vill slippa det orosmomentet så är det kanske bra att ta någon annan enhet.
2) Enheten du länkade (Intel 520) är absolut en möjlighet i prisklassen.
3) Det är i praktiken bara sekventiell åtkomst som begränsas med en 3Gbps-kontroller. Det är i många fall den minst intressanta siffran att titta på, även om mycket marknadsföring handlar om detta eftersom det är tacksamt att peka på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har dessa SSD och HDD just nu.

1st Corsair Force 3 SSD 128GB (C:\ Win8.1 )
1st Samsung SSD 840 EVO 500GB (D:\ Games)
1st Hitachi HDP725050GLA360 500GB (E:\ Storage)

Men tidigare hade jag

1st Samsung SSD 840 EVO 500GB (C:\ Win8.1 D:\ Games)
1st Hitachi HDP725050GLA360 500GB (E:\ Storage)

men min första Samsung pajjade ungefär 1 år senare, dock så står min dator på ordagrant 24/7.
Men Samsungen är bra mycket stabilare och snabbare än min Corsair Force 3 SSD 128GB som OS disk, upplevft, jag Benschmark:ar inte diskarna direkt.

min Corsair hade jag innan jag köpte min första Samsung 500GB SSD, å mendans jag väntade på ny Samsung på garantin så körde jag min Corsair 128GB som OS disk igen. Så även om min Samsung pajjade så tycker jag den är bättre.

DOCK skall jag säga att den samsung SSD som gick sönder var en Samsung SSD Basic 840-Series 500GB och när jag fick en ny på garantin fanns inte modellen kvar, googlade lite på Samsung BASIC 840-Series och det var tydligen inget ovanligt att dem gick sönder om man hade datorn på 24/7, men Samsung har slutat tillverka den modellen. Av vilken anledning vet jag inte, men kan tänka mig pga dem pajjade i större utsträckning kanske?

så av de 3 tillverkarna jag har privat köpt är Samsung bäst.

Corsair Force 3
OCZ Agility
Samsung

Har dock köpt Intel SSD´s på jobbet för arbets datorer och servers. och visst Intel SSD är bra skit, men jag kan inte rättfärdiga Intel priset mot Samsung priset på SSD, Kvalitén speglar inte priset för Intel imo. Så Intel är bra men man betalar lite för märket att det står Intel på den tycker jag i vissa fall.

EDIT: Jag har byggt några datorer åt vänner å familj där lågt pris har varit prio och ADATA´s SSD:er verkar väldigt bra diskar för pengarna.
Funktion/Kvalité per Krona så att säga. INTE prestanda per krona räknat för det har jag inte kollat upp. men ADATA´s SSD:er verkar funka bra enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Även om Samsung har lovat att fixa problemet så känns det dumt att köpa en 840 EVO före att de faktiskt gjort det. Jag skulle rekommendera en Crucial MX100 istället, den är den billigaste 256GB SSDn i dagsläget, och den presterar väldigt bra. Här är en recension av Anandtech, med slutsatsen: "the MX100 is currently the drive with the best bang for the buck in the market by far".

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Ska lägga en beställning på Intel SSD:n den kommande timman, så om ingen har något att lägga till om varför jag inte skulle köpa den så blir det så!

Permalänk
Skrivet av Hanrax:

Hej!

Har läst lite gamla trådar, men nu när det kommit fram att 840-serien har problem så undrar jag:

1. Är det fortfarande värt att köpa en 840 EVO ihopp om att firmwire uppdateringen ska fixa problemet?
2. Om inte, vilken är prisvärd? Funderar på en 240/256 GB SSD.
3. Har ett äldre moderkort, som bara har 3GB/s SATA portar, men är det då värt att köpa en snabbare SSD iaf (tex om jag uppdaterar övrig hårdvara inom en framtid?).

Kollade på 840-serien innan, men är nu lite lost. Såg att NetOnNet hade ett bra pris på Intels 520 SSD (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...). Har en absolut smärtgräns vid 1500, runt 1000-1200 skulle vara optimalt.

Övriga tips och synpunkter tas väldigt gärna emots!

Vad är det för problem menar du? Jag har haft 3 olika samsung SSDs, två 840 och en 850 pro som jag använder nu, jag känner inte av några problem.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Har två Intel 5xx serie SSD. En 120 och en 480 gig. Fungerar utan problem. En hundralapp eller så mer för 5 års garanti övertygade mig. Finns väl knappast några roterande diskar med den garantin.
Kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Har två Intel 5xx serie SSD. En 120 och en 480 gig. Fungerar utan problem. En hundralapp eller så mer för 5 års garanti övertygade mig. Finns väl knappast några roterande diskar med den garantin.
Kör på.

Tack, tar och lägger beställningen!

Skrivet av drakelito:

Vad är det för problem menar du? Jag har haft 3 olika samsung SSDs, två 840 och en 850 pro som jag använder nu, jag känner inte av några problem.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19362-samsung-840-och-840-ev...
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1321571-samsung-84...