Vad händer? Har min SSD dött?

Permalänk

Vad händer? Har min SSD dött?

Startade upp min dator idag som vanligt, Bios-bilden kommer upp som vanligt men sen blir det bara svart. Startar om datorn och hamnar nu på biosskärmen där man får välja på "Starta datorn som vanligt" Eller "Launch Startup repair". Väljer Startup repair och möts av detta:

Windows Boot Manager
Windows has encountereda problem communicating with a device connected to your computer
This error can be cause by unplugging a removeable storage device such as an external usb drive while the device is in use, or by faulty hardware such as a harddrive or CD-rom drive that is failing. Make sure any removeable storage is properly connected and then restart your computer.
Status: 0xc00000e9
Info: An unexpected I/O error has occured.

Får panik, Stänger av datorn och börjar med att koppla ur hddn och min externa hårddisk (Har en 1TB hdd, en nyligen installerad 840 EVO SSD och en 500gb extern).
Samma meddelande. Kopplar i HDDn igen (men inte den externa) och kopplar ur CDläsarn. Samma meddelande.
Nu finns bara SSDn kvar. Har den kraschat? Vad ska jag göra?

SKRIK i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

du har inte stoppat i ett USB minne/kamera minne eller en extern kortläsare som har förändrat din enhetsbeteckning? i såfall plocka ur dessa.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Skrivet av JuCke:

du har inte stoppat i ett USB minne/kamera minne eller en extern kortläsare som har förändrat din enhetsbeteckning? i såfall plocka ur dessa.

Har dragit ur alla usb enheter

EDIT: tryckte F8 vid boot och provade safe mode och då startar den och alla filer på ssdn är där. Vad är fel?

EDIT2: tryckte F12 vid boot och fick då välja boot device. Valde då ssdn och då fungera det som vanligt. Är det nå fel på mim boot order då alltså?

EDIT3: Kopplade i HDDn igen och datorn boota som vanligt? Vad i hela friden pågår?

Permalänk
Medlem

det är ju uppenbarligen något med boot ordningen, trial and error metoden är det som gäller då. koppla in alla enheter du ska använda. och sedan välj bootordning i bios välj spara när du avslutar det är nog mitt bästa tips jag kan ge dig.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder