Permalänk
Medlem

Fått för lite lön

Hej!

Blev smått orolig idag då jag kollade mitt bankkonto där det stod att jag fått in en lön på 18 787 kr bortsett från ören och när jag kollar min lönespec så står det "Utbetalningsbelopp 19.238,46" det saknas alltså ca 450kr från lönen... Nu gick jag tillbaka iaf ett halvår och då saknas det samma belopp varje gång! Jag jobbar skift så lönen varierar varje månad men det är alltid 450kr som inte betalats ut och nu undrar jag om vad det kan vara?

Är det något som inte finns specifierat på min lönespec eller är det någon som nallar pengar från min lön?

Ska snacka med våran ekonomiavdelning nästa vecka men tänkte bara höra om det är någon som har koll om vad detta "avdrag" kan vara.

Tack på förhand.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Det kan inte vara fackavgiften som dras via lönen?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Summan låter ju som fack,a-kassa men det borde ju stå på löne spec och slutsumman borde då stämma även där så.

Permalänk
Medlem

Låter som fackavgift, a-kassa, eller kanske måltider på jobbet?

Borde stå just den summan avdragen någonstans på lönespecen.

På mitt förra jobb stod det "Fackavgift -300:-"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Eventuella avdrag ska stå på specen. "Utbetalningsbelopp" ska dessutom, i alla fall i min erfarenhet, var just det beloppet som betalas ut efter att alla eventuella avdrag är gjorda.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat så ska allt alltid specas i detalj, så något är ju skumt. Det kan vara så att beloppet i sig är i sin ordning, men det faktum att du inte har en aning om vart 450Kr tagit vägen varje månad och att det inte heller står specat talar ju för att något när fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Som många sagt så verkar det vara fackets avgift, dock så finns det inte specificerat någonstans på min lönespec vilket gjorde det jävligt förvirrande...

Är arbetsgivaren skyldig till detta? Vad jag vet så får jag bara hem en avi från nordea gällande sekos avgift och i mina ögon så ser det inte ut som att den ska dras av på lönen där heller.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeddiz:

Tack för alla svar! Som många sagt så verkar det vara fackets avgift, dock så finns det inte specificerat någonstans på min lönespec vilket gjorde det jävligt förvirrande...

Är arbetsgivaren skyldig till detta? Vad jag vet så får jag bara hem en avi från nordea gällande sekos avgift och i mina ögon så ser det inte ut som att den ska dras av på lönen där heller.

Jösses, du måste väl veta om du betalar fackavgiften själv eller om den dras från lönen...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jösses, du måste väl veta om du betalar fackavgiften själv eller om den dras från lönen...

Jag vet att jag betalar den dock så har dom ökat avgiften från 50kr till 450 efter ett visst antal månader vilket jag dock inte visste om, därav så förstod jag inte direkt att det var facket.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370