Permalänk

Från vanligt till mekaniskt - Tips önskas!

Tja!

Mitt gamla Razer Arctosa har varit med i 3 år och börjar bli väldigt slitet. Så det är dags för något nytt, och jag tänkte mig ett mekaniskt tangentbord!

Så till frågan: Vilket borde jag köpa?`

Använder tangentbord till framför allt till spelande, t.ex: Diablo 3, Titanfall, blandade RPG-spel.

Jag vet att det är väldigt personligt när det kommer till switchar. Men från vad jag testat än så länge så verkar bruna eller blåa switchar passa mig bäst. Dock så stör jag mig en del på klickljudet hos de blåa, är detta något som växer till en vanesak? Eller blir man fortsatt frustrerad på ljudet?
Har inte testat röda ännu, vad har ni för erfarenheter? (Kanske sticker till Mediamarkt och pillar på dem imorgon)

En sak till, är väldigt inne på Tenkeyless. Alltså utan numpad-delen. Känner att de bara tar upp onödig yta, och kan vara skönt att ha musen närmare WASD... lol.

De som jag är mest inne på:
https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-rapid-i-keyb-brown...
http://www.inet.se/produkt/6606894/ducky-shine3-tkl-blue-led-...

Har ni någon erfarenhet av dessa? Eller har ni andra förslag som skulle passa mig som novis?

Tack!
/Embraphin

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

Jag har ett Logitech G710+ med bruna och ett CM Storm Quickfire TK med blåa, det är med numpad och piltangenter i samma. Man växlar mellan dem. För mig funkar det jättebra, men det är nog ganska personligt, de flesta verkar hata det. Jag stör mig inte på klickljudet, det är ganska trevligt, tycker jag. Dock så har jag o-ringar under tangenterna, vilket jag tycker känns mycket bättre. Man hör iaf inte det hårda ljudet när knappen slår i botten, men det är ju en del känsla med det också. Så det är nog bra att känna på lite olika först.

Det är ganska stor skillnad på blåa och bruna, jag trodde att enda skillnaden var klicket, men det är tyngden (det visste du säkert redan) och även stora skillnader i hur det känns. När man skriver är det knappt att man känner bumper, det är inte bara att det inte klickar, det känns inte klickigt. plus att man inte blir lika trött i fingrarna.

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Jag har ett Logitech G710+ med bruna och ett CM Storm Quickfire TK med blåa, det är med numpad och piltangenter i samma. Man växlar mellan dem. För mig funkar det jättebra, men det är nog ganska personligt, de flesta verkar hata det. Jag stör mig inte på klickljudet, det är ganska trevligt, tycker jag. Dock så har jag o-ringar under tangenterna, vilket jag tycker känns mycket bättre. Man hör iaf inte det hårda ljudet när knappen slår i botten, men det är ju en del känsla med det också. Så det är nog bra att känna på lite olika först.

Det är ganska stor skillnad på blåa och bruna, jag trodde att enda skillnaden var klicket, men det är tyngden (det visste du säkert redan) och även stora skillnader i hur det känns. När man skriver är det knappt att man känner bumper, det är inte bara att det inte klickar, det känns inte klickigt. plus att man inte blir lika trött i fingrarna.

Testade ett G710+ i butik och det kändes rätt bra, men testade inte så mycket. Dock så har den numpad och är därför lite klumpig :/
Hur är CM Storm Quickfire TK i byggkvalitet och känsla? Den ser så hög ut. Jag går från ett väldigt lågt Razer Arctosa, så är lite rädd att det blir en så stor skillnad Men det är väl en vanesak antar jag.

Så du menar att man blir tröttare i fingrarna av blåa gentemot bruna?

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

Du ska till mekaniskt? definitivt ducky shine 3, är väl det nyaste nu, har 2an nu. Röda brytare. end of story.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embraphin:

Testade ett G710+ i butik och det kändes rätt bra, men testade inte så mycket. Dock så har den numpad och är därför lite klumpig :/
Hur är CM Storm Quickfire TK i byggkvalitet och känsla? Den ser så hög ut. Jag går från ett väldigt lågt Razer Arctosa, så är lite rädd att det blir en så stor skillnad Men det är väl en vanesak antar jag.

Så du menar att man blir tröttare i fingrarna av blåa gentemot bruna?

~20-25mm, så typ normalt, tror jag. Det är dock blå LED, vilket man lätt stör sig på (rött är bäst för ögonen... tydligen). Det känns väl bra men det är inte mig man ska gå till när man vill ha reda på känsla och kvalitet. Enligt många är det utmärkt byggkvalitet, så...

Trött, ja men jag är ganska liten och svag... Men jo, jag tycker att det gör en ganska stor skillnad ändå.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Har Filco Majestouch 2 och tycker det är otroligt skönt.
http://www.keyboardco.com/ har endel olika modeller, jag har TKL Ninja med bruna.
Vill du ha bakgrundbelyst får du dock leta efter något annat, tex Ducky som du redan kikat på.

Permalänk
Medlem

röda brytare <3

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Antman88:

Har Filco Majestouch 2 och tycker det är otroligt skönt.
http://www.keyboardco.com/ har endel olika modeller, jag har TKL Ninja med bruna.
Vill du ha bakgrundbelyst får du dock leta efter något annat, tex Ducky som du redan kikat på.

Dom såg ju faktiskt rätt så schyssta ut. Men som du nämnde så är jag främst intresserad av bakgrundsbelyst

Skrivet av FilosofN:

~20-25mm, så typ normalt, tror jag. Det är dock blå LED, vilket man lätt stör sig på (rött är bäst för ögonen... tydligen). Det känns väl bra men det är inte mig man ska gå till när man vill ha reda på känsla och kvalitet. Enligt många är det utmärkt byggkvalitet, så...

Trött, ja men jag är ganska liten och svag... Men jo, jag tycker att det gör en ganska stor skillnad ändå.

Hmm ok, ska försöka komma över ett sånt för att själv se hur det känns angående det!

Okej, har själv kört blåa snart en hel kväll och man känner faktiskt av det... Vanesak kanske?

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

CM Storm Quickfire Rapid är en favorit hos många. Det är tillverkat av Costar som tillverkar Filco tangentbord som håller hög kvalité. Om du vill ha bakgrundsbelysning är Rapid-i ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Då slår jag ett slag för Steelseries 6Gv2 med svarta brytare. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617695
Byggt som en tank, riktigt bra kvalitet, dock med numpad.

Vad gäller att bli trött i fingrarna har väl jag lite att säga, då svarta brytare är "tyngre" än de andra vanliga, blå, brun och röd. Var sat-jobbigt den första månaden att skriva och spela med dessa brytare, men sedan vande sig musklerna i fingrarna vid det och älskar dem nu. Röda känns läskigt lätta att trycka ned enligt mig, men det är ärligt talat bara löjligt när folk säger att du inte kan skriva länge/spela med dem här eller dem där brytarna. Du vänjer dig helt enkelt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Skrivet av twk:

CM Storm Quickfire Rapid är en favorit hos många. Det är tillverkat av Costar som tillverkar Filco tangentbord som håller hög kvalité. Om du vill ha bakgrundsbelysning är Rapid-i ett alternativ.

Ja, det lutar faktiskt åt den! Med bruna brytare.
Den verkar väldigt gedigen och framför allt prisvärd.

Skrivet av Daumier:

Då slår jag ett slag för Steelseries 6Gv2 med svarta brytare. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617695
Byggt som en tank, riktigt bra kvalitet, dock med numpad.

Vad gäller att bli trött i fingrarna har väl jag lite att säga, då svarta brytare är "tyngre" än de andra vanliga, blå, brun och röd. Var sat-jobbigt den första månaden att skriva och spela med dessa brytare, men sedan vande sig musklerna i fingrarna vid det och älskar dem nu. Röda känns läskigt lätta att trycka ned enligt mig, men det är ärligt talat bara löjligt när folk säger att du inte kan skriva länge/spela med dem här eller dem där brytarna. Du vänjer dig helt enkelt.

Har faktiskt testat den i ett par timmar förut! Gillade det inte då, men det kanske är som du säger att man vänjer sig vid det? Måste testa röda innan jag vågar jämföra, men TROR att jag personligen skulle föredra lite lättare tangenter.
Den saknar ju tyvärr bakgrundsbelysning också, om jag minns rätt.

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag började mitt äventyr med röda brytare och älskade dem. Gick sen över till bruna. Tyckte de gick bättre att skriva på pga mindre feltryck pga att de var lite trögare. Men jag tyckte alltid bruna kändes som röda med lite grus i. Typ defekta då det taktila var så svagt och kändes som "grus i maskineriet". Så jag har gått över till blå numera och det är dem jag gillar allra mest idag då de är ganska taktila både ljud och känsla. Mina fingrar tycks vilja ha trögare och trögare brytare. Gröna härnäst kanske

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embraphin:

Ja, det lutar faktiskt åt den! Med bruna brytare.
Den verkar väldigt gedigen och framför allt prisvärd.

De tangentborden har även standardlayout, vilket är bra om du någon gång vill byta ut knapparna, vilket är kul att kunna göra på ett mekaniskt tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blåa brytare!!! Jag ska gifta mig med dom xD
Nä men sitter på ett Qpad mk80, och jag älskar klick ljudet...
Men kan tänka mig att andra inte är lika entusiastiska som jag är när dom hör det ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag köpte Func KB 460 med röda brytare (finns med blå också) på Netonnet i helgen. Riktigt skönt med bra kvalité, mekaniska brytare och belysning till ett riktigt bra pris (699)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

har själv steelseries 6Gv2 med svarta brytare och älskar det!! mycket skön känsla när man vant sig vid hårdheten på knapparna

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Köp ett QK-i så blir du garanterat nöjd. Flera gånger bättre än tangentbord rekommenderade i tråden.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Köp ett QK-i så blir du garanterat nöjd. Flera gånger bättre än tangentbord rekommenderade i tråden.

Njah, Rapid är egentligen bättre. Rapid-I är gjort i Kina medans Rapid är gjort i Taiwan av Costar.

Så jag rekommenderar Quickfire Rapid/XT, Filco och Ducky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Njah, Rapid är egentligen bättre. Rapid-I är gjort i Kina medans Rapid är gjort i Taiwan av Costar.

Så jag rekommenderar Quickfire Rapid/XT, Filco och Ducky.

Vet, tänkte dock på att Quickfire Rapid inte är så himla lättillgängligt längre. TS var samtidigt intresserad av ett bakgrundsbelyst tangentbord.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Dessa brytare har jag testat att spela med/på:

Bruna - är ok att spela på. Testat på ett Ducky Shine 2 å Shine 3 + Zowie Celeritas.

Röda - osså ok att spela på. Testat på ett Ducky Shine 3.

Blå - nä tack. Testat på ett engelskt Ducky Shine 3.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av AxF:

Jag köpte Func KB 460 med röda brytare (finns med blå också) på Netonnet i helgen. Riktigt skönt med bra kvalité, mekaniska brytare och belysning till ett riktigt bra pris (699)

what hen said

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Har som många andra här gjort en dyr resa för att testa mig fram till vilka jag föredrar.

Blåa var sköna som satan att skriva på, men störde mig på dem av två anledningar;
1. De låter som satan, och jag sitter i vardagsrummet.
2. I spel så blev det väldigt mycket ofrivilligt strafe'ande, man måste släppa upp tangenten helt för att den inte ska räknas som nedtryckt, detta är säkert en vanesak. När man släpper upp tangenten så har du ett 'klick' en bit upp som jag undermedvetet tolkade som att tangenten var uppe - vilket den inte är.

Röda - var riktigt sköna, körde röda på mitt Ducky mini-tangentbord. Inget fel på switcharna men tangentbordet var på tok för litet för de spel jag spelar.

Bruna - Duckyt ersatte jag med ett CM QFR Stealth och har nu insett att det kommer att bli bruna switchar för all överskådlig framtid. En blandning av blåa och röda, men utan nackdelarna jag nämnde med det blåa.

Angående köpråd - CM Storm QuickFire TK. Jag har som ovan nämnt ett "Stealth", det är flashigt och allt sånt, men skulle nog föredra ett bakgrundsbelyst med top-printade keycaps.
Känn dig fram själv vilka switchar du föredrar, så du inte spenderar 2-3 tusen på tangentbord 'i onödan', likt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Bruna - Duckyt ersatte jag med ett CM QFR Stealth och har nu insett att det kommer att bli bruna switchar för all överskådlig framtid. En blandning av blåa och röda, men utan nackdelarna jag nämnde med det blåa.

+1.

Testade också blåa, röda och bruna brytare när jag letade efter ett mekaniskt tangentbord, och insåg att bruna var den typ av brytare jag föredrog.
Se det som en vettig kompromiss: det bästa av båda världar men utan nackdelarna: inte lika högljudda som blåa och inte lika 'slappa' som röda.
Sitter f.n. på ett CM Storm Quickfire Brown och är hur nöjd som helst.

Med det sagt har jag full förståelse för dom som gillar blåa och röda brytare också, då båda har sin charm - sen är det är upp till individen vilken man gillar mest.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tackar för allas svar och input!

Gjorde som ni flesta föreslog och kände mig fram. Det stod som sagt mellan röda och bruna. Tog mig iväg till Mediamarkt och testade de röda i säkert en halvtimme hehe, personalen lär ju ha undrat... lol. Kom fram till att bruna passar mig bäst. Som många av er sa så är de verkligen kompromisslösa.

Så jag beställde hem ett CM Storm Quickfire Rapid Brown från Komplett och fick hem dem bara 22 timmar efter beställning (!!!). Suttit och spelat med det i ca 20 minuter nu och stortrivs redan

Så om någon annan också är i övergången mellan vanligt tangentbord och mekaniskt så kan jag varmt rekommendera detta!

Återigen, tack så mycket för alla era svar!

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

Så det blev ett icke bakgrundsbelyst tangentbord ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embraphin:

Tackar för allas svar och input!

Gjorde som ni flesta föreslog och kände mig fram. Det stod som sagt mellan röda och bruna. Tog mig iväg till Mediamarkt och testade de röda i säkert en halvtimme hehe, personalen lär ju ha undrat... lol. Kom fram till att bruna passar mig bäst. Som många av er sa så är de verkligen kompromisslösa.

Så jag beställde hem ett CM Storm Quickfire Rapid Brown från Komplett och fick hem dem bara 22 timmar efter beställning (!!!). Suttit och spelat med det i ca 20 minuter nu och stortrivs redan

Så om någon annan också är i övergången mellan vanligt tangentbord och mekaniskt så kan jag varmt rekommendera detta!

Återigen, tack så mycket för alla era svar!

Menar du Rapid-i?

Jag väntar nämligen på att vanliga Rapid med MX Brown ska kolla in i lager hos komplett, vilket det förhoppningsvis gör under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com