Vad händer om jag väljer en annan valuta på Amazon?

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag väljer en annan valuta på Amazon?

När man är nästan klar med sin order på amazon uk så kan man välja vilken valuta man vill betala i. Min order gick då på ca 1950 svenska kronor. Bytade jag till pund och sedan kollade vad den summan var värd i kronor på en annan sida blev det bara 1850kr.

Kan något hända om jag betalar i pund istället? Kommer det att konverteras ändå?

Sedan en fråga till, när jag la till moto g för 144 pund så höjs den automatisk till 151 pund när jag väljer frakten, sedan när man ser hela sin order så står frakten separat på 7 pund, så slutpriset blir 151+7=158 pund.
Vad är dessa pund mellan 144 och 151? Är det skatt eller, import eller vad? Står inget.

Och tillslut, var kan man köpa Moto G Second gen billigast? Finns det någon kineskisk butik kanske?

Permalänk

När du väljer svenska kronor så tar Amazon ut en valuta växlingsavgift. Ifall du väljer att betala i pund så tillkommer det eventuellt en valutaväxlingsavgift från din bank eller kortutgivare. Det bör alltså gå alldeles utmärkt att betala i pund men jag vet inte om svenska banker eller svenska konto/kreditkortsutgivare brukar ta ut en växlingsavgift från pund.

Priset höjs från 144 pund till 151 för att den räknar om från brittisk skatt till svensk skatt.

Visa signatur

Gigabyte GA-M720-US3 nForce 720 | AMD Phenom II X4 965 BE | Radeon HD4870 1 GB | 2 stycken 500 GB Western Digital | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB | 620 W Corsair

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Calle:

När du väljer svenska kronor så tar Amazon ut en valuta växlingsavgift. Ifall du väljer att betala i pund så tillkommer det eventuellt en valutaväxlingsavgift från din bank eller kortutgivare. Det bör alltså gå alldeles utmärkt att betala i pund men jag vet inte om svenska banker eller svenska konto/kreditkortsutgivare brukar ta ut en växlingsavgift från pund.

Priset höjs från 144 pund till 151 för att den räknar om från brittisk skatt till svensk skatt.

Okej, det var det jag misstänkte, banken lär väl ta hand om den avgiften då ja.

Okej, 70 kr skatt alltså.

I slutändan så blir det nästan 2000kr, känns ändå rätt dyrt när den bara kostar 1700kr där :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, det var det jag misstänkte, banken lär väl ta hand om den avgiften då ja.

Okej, 70 kr skatt alltså.

I slutändan så blir det nästan 2000kr, känns ändå rätt dyrt när den bara kostar 1700kr där :S

Vet ikke hvordan det funker med Amazon, men når jeg handler noe fra utlandet i en annen valuta enn SEK, så vil først beløpet bli reservert og siden kan det gå noen dager inntil den vil bli definitiv boket dvs det er da det virkelige beløp vil bli trekt fra mitt konto. Under den tiden kan valutakursen bli forandret, så det er noe en bør vær klar over kan skje fra bankens side. Nå er de fleste større valutakurser (Euro, Dollar, GBP) relativ stabile, men det er alltid en viss risk med kurser der kan fluktere.

Permalänk
Inaktiv

Oavsett om du gör köpet i pund eller kronor så kommer du behöva göra en valutakonvertering när betalningen görs från ditt kort/konto.

Vem har bäst växlingskurs, Amazon, Paypal, eller din bank?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, tror jag köper den från Pixmania istället, blir samma pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Oavsett om du gör köpet i pund eller kronor så kommer du behöva göra en valutakonvertering när betalningen görs från ditt kort/konto.

Vem har bäst växlingskurs, Amazon, Paypal, eller din bank?

Betalar du i kronor så dras det i kronor, alltså sker ingen ytterligare konvertering. Dock blir det ju lite dyrare av naturlig anledning,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trollhattan:

Betalar du i kronor så dras det i kronor, alltså sker ingen ytterligare konvertering. Dock blir det ju lite dyrare av naturlig anledning,

Om du med naturlig anledning menar att Amazon gör en konvertering, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ingen aning, tror jag köper den från Pixmania istället, blir samma pris.

Pixmania är billiga men strular din produkt är risken stor att du kommer ångra de insparade slantarna, de är inte direkt kända för sin kundservice...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720