Permalänk

Köpråd tangentbord, krav MX-Blue

Tjenare!

Behöver ett bra tangentbord, då jag kommer att skriva väldigt mycket, så kvalité är viktigt. Har fått klämma och känna lite på mekaniska tangentbord och har fastnat lite för sådana. Har även en liten kärlek för Cherry's MX-Blue switchar, då jag tycker att de är jättesköna att skriva på.Tangentbordet skall helst inte vara så jättedyrt, gärna max 800-1000 riksdaler.

Har ni tips på något bra tangentbord, gärna med egna erfarenheter så får ni gärna komma med förslag!

//FabulousFabbe!

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/mekaniska-tangentbord...

köpte jag nyss då jag saknade riktig numpad då jag tidigare använde quick fire tk med bruna brytare.

Riktigt nöjd än så länge

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har också ett sånt Qpad MK-80 som länkas ovan. Personligen så tycker jag ju att det är överprisat men det var det enda tangentbordet med blåa brytare som jag kunde köpa fysiskt i butik som har varit OK utav de jag har testat på sistonde med blåa brytare (har haft väldig otur med dem). Hoppas nu bara det inte kommer uppvisa samma fel som jag upplevt på både MK-50 och MK-85. Men inte hittils (peppar peppar). Men det finns ju de som ska hålla bättre kvalité men då får du kanske punga ut ca. 500kr mer för ett Filco eller Ducky till exempel.

Personligen har jag skruvat loss bottendelen av chassit på mitt MK-80 och använder det utan den för det låter så himla mycket härligare att skriva på då!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Köp ett riktigt tangentbord när du ändå är på G, ska du ha det i några år så spelar det väl ingen roll om det kostar någon hundring mer?
http://www.inet.se/produkt/6607016/ducky-premier-green-white-... eller Filco kan jag rekommendera. Har 2 Filco, 1 Ducky och ett Topre. Tycker att Filco känns att ha bäst kvalité och känsla, bortsett från keycapsen där ducky vinner med sina tjocka PBT, Topre är också nice bortsett från att det inte finns någon 35g variant med svensk layout och att space är gjord i ABS.
Har 2 tangentbord med bruna brytare och 1 med blåa, och måste säga att jag personligen föredrar de bruna över de blåa då de framför allt är lättare att aktivera. Skriver man mycket så blir det en ganska stor skilnad på kraften som krävs för att aktivera brytarna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Rekommenderar ett Ducky eller ett QFR (quick fire rapid)

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-xt-keyboard-blue/7... Detta kanske kan vara något? Har ett sånt själv även om jag knappt använder det. Stilrent och svårslagen kvalitet sett till priset. Det enda jag inte gillar är gaming fonten på tangenterna. Liknande typsnitt förekommer dock på de flesta (alla?) tangentbord av gamingmärken.

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DaeX:

https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-xt-keyboard-blue/7... Detta kanske kan vara något? Har ett sånt själv även om jag knappt använder det. Stilrent och svårslagen kvalitet sett till priset. Det enda jag inte gillar är gaming fonten på tangenterna. Liknande typsnitt förekommer dock på de flesta (alla?) tangentbord av gamingmärken.

Qpad är relativt neutrala med typsnittet. Även Func. Avskyr fonten på CM men man vänder sig lite efter ett tag. Men det känns som det är något som är taget från en rymdstation.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabulousFabbe:

Tjenare!

Behöver ett bra tangentbord, då jag kommer att skriva väldigt mycket, så kvalité är viktigt. Har fått klämma och känna lite på mekaniska tangentbord och har fastnat lite för sådana. Har även en liten kärlek för Cherry's MX-Blue switchar, då jag tycker att de är jättesköna att skriva på.Tangentbordet skall helst inte vara så jättedyrt, gärna max 800-1000 riksdaler.

Har ni tips på något bra tangentbord, gärna med egna erfarenheter så får ni gärna komma med förslag!

//FabulousFabbe!

Jag gillar också blåa cherrys men tänk lite på i vilken miljö du kommer använda tangentbordet, blåa cherry låter förbannat mycket, jag har polare med blåa cherrys som fått klagomål från både kollegor och sambo, och till och med grannar (!).

Jag rekommenderar också Ducky och Filco, det är bättre byggkvalitet och känsla i dem än gamingtjosan för en hundring mindre.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Om man får inflika en kort trådkapning: Vet någon var man kan få tag på följande tangentbord: Ducky G2 Pro? Helst med blå brytare.

http://review.chosun.com/site/data/html_dir/2013/08/02/201308...

Permalänk
Medlem

Säger osså Ducky.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Release:

jag har polare med blåa cherrys som fått klagomål från både kollegor och sambo, och till och med grannar (!).

Det finner jag inte helt otroligt om man bor i en lägenhet som kanske är lite lyhörd. Då hörs nog smattrandet en hel del sent på kvällar in till grannar. Därför jag även har ett tangentbord med chicklet switchar som jag plockar fram när det börjar bli natter

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Det finner jag inte helt otroligt om man bor i en lägenhet som kanske är lite lyhörd. Då hörs nog smattrandet en hel del sent på kvällar in till grannar. Därför jag även har ett tangentbord med chicklet switchar som jag plockar fram när det börjar bli natter

Smart drag under omständigheterna

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Release:

Smart drag under omständigheterna

Min lägenhet är en utav de där extremt lyhörda och jag är faktiskt en sån där som tänker på sina grannar även om inte alla mina grannar alltid tänker på mig kanske

Det finns ju de grannar som jag ibland skulle vilja göra tvärtom med. Skriva som fan med tangentbordet med blåa brytare bredvid en mick som är kopplad till stereo med högtalarna tryckta hårt intill väggen till nämnd granne.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Min lägenhet är en utav de där extremt lyhörda och jag är faktiskt en sån där som tänker på sina grannar även om inte alla mina grannar alltid tänker på mig kanske

Det finns ju de grannar som jag ibland skulle vilja göra tvärtom med. Skriva som fan med tangentbordet med blåa brytare bredvid en mick som är kopplad till stereo med högtalarna tryckta hårt intill väggen till nämnd granne.

Haha lite extremt kanske, själv har jag till och med dämpat mina röda brytare med o-ringar för sambons sinnedfrid.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Haha lite extremt kanske, själv har jag till och med dämpat mina röda brytare med o-ringar för sambons sinnedfrid.

Testa även att ställa tangentbordet på något mjukt alternativt möbeltassar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag rekommenderar Matias Tactile Pro vilket använder nyproducerade kloner av de klassiska Alps-switcharna. Betydligt skönare att skriva på än t ex MX Blue eller IBM:s buckling springs.

Dyrt tangentbord och inte jättelätt att få tag i, men absolut värt allt trubbel för känslan. Finns inget bättre att skriva på, helt enkelt. Individuellt naturligtvis, men jag tror inte att någon som testat skulle säga emot mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Testa även att ställa tangentbordet på något mjukt alternativt möbeltassar.

Bra idé, jag har funderat på såna där stora täcka-hela-bordet-musmattor men de är så fula och jag gillar inte tygmattor. Får nog bli nåt dämpmaterial, typ gummi, bara under tangentbordet ändå.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6102555/corsair-vengeance-k70-mech...

Egen erfarenhet, sitter på detta nu, gillar det mycket bättre än det func-kb 460 jag hade innan.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Obligatorisk:

Jag rekommenderar Matias Tactile Pro vilket använder nyproducerade kloner av de klassiska Alps-switcharna. Betydligt skönare att skriva på än t ex MX Blue eller IBM:s buckling springs.

Dyrt tangentbord och inte jättelätt att få tag i, men absolut värt allt trubbel för känslan. Finns inget bättre att skriva på, helt enkelt. Individuellt naturligtvis, men jag tror inte att någon som testat skulle säga emot mig.

Verkar ju dock inte ens finnas med nordisk layout?

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Verkar ju dock inte ens finnas med nordisk layout?

Finns på www.keyboardco.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Verkar ju dock inte ens finnas med nordisk layout?

http://www.keyboardco.com/keyboard/matias-tactile-pro-for-pc-...

EDIT: För sen

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Antman88:

Tack grabbar! Blir nog nästa tangentbord att pröva på. Aldrig skrivit med Alp brytare. I'm intrigued. Hur känns de jämfört med blåa Cherry?

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch