Tar Iphone 5 och 6 mer internet?

Permalänk

Tar Iphone 5 och 6 mer internet?

Har märkt att både frugan och dotterns internet försvinner väldigt fort nu när dom skaffat sig iphone 5s. Tar telefonen mer internet än andra telefoner?

Har Telenor familj abonnemang och kan själv se hur mycket det går åt.
Redan den 20 varje månad nu så har dom använt 2.5gb surf. Dotterns är tidigare ändå, ca 12 dagar efter det kommit nytt.

Det kommer nytt den andre varje månad.

Ni som har Iphone 5 och 6 Märker ni att det fortare tar slut?
Tycker det är konstigt att frugans tar slut så fort eftersom hon bara sitter på Facebook.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Har det hänt nyligen kan det ju vara att iOS8 just kom ut.

Annars kan du ju gå in och stänga av push t.ex. så sparas nog en del bandbredd.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd

på min android kan jag se vilka program som drar si och så mycket, Finns säkert till iphone också

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

var innan det också. Så det hjälper att stänga av push meddelanden alltså?

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Ett svar kan ju vara att det blir mer och mer vanligt med videos på Facebook, och det drar ju självklart mer bandbredd än om man bara läser statusuppdateringar.
Jag tycker själv inte att 2,5 GB på två personer är supermycket, då jag själv är uppe i 3 ett par dagar innan jag får nytt ganska ofta.

Streamar de Spotify, Youtube, Snapchat osv så drar det väl iväg. Låter helt osannolikt att deras telefoner förbrukar mer internet än andra, men om man använder telefonen för att agera modem åt datorn så drar det mer trafik än om du surfar på telefonen.

Tror du kanske ska prata med dem och se vad de faktiskt använder telefonerna till surfmässigt, och försöka använda sig mer av wifi när det går.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

2.5 på en person vi har 6gb att dela på, är 3 personer och jag använder ca 1gb

Vi använder Wifi hemma. Jag använder min telefon mer än vad min fru gör. Det ända hon gör är just att sitta på på facebook Ringa och sms:a. Inga spel inget internetanvändande bara facebook-appen.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

2.5 på en person vi har 6gb att dela på, är 3 personer och jag använder ca 1gb

Vi använder Wifi hemma. Jag använder min telefon mer än vad min fru gör. Det ända hon gör är just att sitta på på facebook Ringa och sms:a. Inga spel inget internetanvändande bara facebook-appen.

Gör som lakej säger och kika vilka program som dragit datatrafik:

Inställningar -> Mobilnät -> kolla i listan över appar och hur mycket data de använt.

Permalänk
Medlem

5S och 6 har stöd för svenska 4G-nät så därför hinner man göra av med mer trafik under samma användningstid. Kanske därför.

Permalänk
Medlem

Facebook är ju smockfullt med videos i dessa dagar. Tittar jag på facebooks förbrukande har den passerat alla appar i datatrafik, inkl Spotify.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att stänga av den automatiska filmvisningen och se om det hjälper.

Öppna Inställningar, scrollar ner till Facebook och öppna den och välj sedan inställningar igen så kan man stänga av filmuppspelningen (Auto-play).

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast

Det kan ju vara så att de använder telefonerna mer nu om de fått nya?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

5S och 6 har stöd för svenska 4G-nät så därför hinner man göra av med mer trafik under samma användningstid. Kanske därför.

Haha skön teori, även applicerbar på lättdrucket vin:p

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Det blir mindre tid att vänta med 4G så därför ökar trafiken man gör av med

Permalänk
Medlem

Prova Bandbreddshantering om du/ni kör Chrome på iOS

Spar du några Mb's på.

Själv har jag sparat 35%

http://www.swedroid.se/senaste-versionen-av-chrome-bjuder-pa-datakomprimering/

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det blir mindre tid att vänta med 4G så därför ökar trafiken man gör av med

Förutsatt att man surfar runt som en galning också. Det blir ju inte mer dataförbrukning om du bara ska ladda en sida på 20MB.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Så ni menar att 4G tar mer internet? Trodde bara det gick fortare att ladda. Så nu i mitten av oktober när jag ska skaffa mig en ny Android telefon så kommer det vara 4G och datatrafiken kommer sticka iväg herejösses på den med?

Jag har märkt själv att facebook är som youtube nu för tiden. Ska testa stänga av autovisning på tantens telefon iaf. Rör jag ungens facebook blir jag mer eller mindre mördad

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Haha skön teori, även applicerbar på lättdrucket vin:p

Teorin stämmer rätt så bra.
Samtliga anställda på jobbet som tagit sönder sin Iphone 5 och fått den ersatt
med en Iphone 5s klagar på vi måste ha sänkt datamängden nyligen...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Calle_p40:

Så ni menar att 4G tar mer internet? Trodde bara det gick fortare att ladda. Så nu i mitten av oktober när jag ska skaffa mig en ny Android telefon så kommer det vara 4G och datatrafiken kommer sticka iväg herejösses på den med?

Jag har märkt själv att facebook är som youtube nu för tiden. Ska testa stänga av autovisning på tantens telefon iaf. Rör jag ungens facebook blir jag mer eller mindre mördad

Det är klart att det blir lättare att förbruka mer mängd data när det går snabbare om man surfar runt och tittar på en massa olika sidor eller vad det nu är, eftersom att en sida laddar färdigt fortare så kanske man hoppar till nästa inom kortare tid än vad man hade gjort via 3G och således förbrukar mer mängd data via 4G jämfört med 3G under samma period.

Skall du öppna en bild eller ladda ner en film så är ju bilden/filmen lika stor oavsett 4G/3G, det går bara snabbare.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Såg ett tydligt exempel på detta igår när jag testade 4G på min iPhone 6. Körde bredbandskollen, fick hastigheter på 69 ner och 32 upp. Dock noterade jag att data mottaget var över 100 MB. Vilket i efterhand inte är så konstigt då det tar några sekunder att mäta hastigheten, och vid bra hastigheter hinner mycket data skickas och då slukas datamängden upp fort.

Kan även tänka mig att vid streaming av filmer så kanske bättre kvalitets användes då mobilen klarar av att streama det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Har märkt att både frugan och dotterns internet försvinner väldigt fort nu när dom skaffat sig iphone 5s. Tar telefonen mer internet än andra telefoner?

Har Telenor familj abonnemang och kan själv se hur mycket det går åt.
Redan den 20 varje månad nu så har dom använt 2.5gb surf. Dotterns är tidigare ändå, ca 12 dagar efter det kommit nytt.

Det kommer nytt den andre varje månad.

Ni som har Iphone 5 och 6 Märker ni att det fortare tar slut?
Tycker det är konstigt att frugans tar slut så fort eftersom hon bara sitter på Facebook.

Facebook, svaret är facebook...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Har märkt att både frugan och dotterns internet försvinner väldigt fort nu när dom skaffat sig iphone 5s. Tar telefonen mer internet än andra telefoner?

Har Telenor familj abonnemang och kan själv se hur mycket det går åt.
Redan den 20 varje månad nu så har dom använt 2.5gb surf. Dotterns är tidigare ändå, ca 12 dagar efter det kommit nytt.

Det kommer nytt den andre varje månad.

Ni som har Iphone 5 och 6 Märker ni att det fortare tar slut?
Tycker det är konstigt att frugans tar slut så fort eftersom hon bara sitter på Facebook.

Skrivet av Calle_p40:

2.5 på en person vi har 6gb att dela på, är 3 personer och jag använder ca 1gb

Vi använder Wifi hemma. Jag använder min telefon mer än vad min fru gör. Det ända hon gör är just att sitta på på facebook Ringa och sms:a. Inga spel inget internetanvändande bara facebook-appen.

Skrivet av Flexbert:

Facebook är ju smockfullt med videos i dessa dagar. Tittar jag på facebooks förbrukande har den passerat alla appar i datatrafik, inkl Spotify.

Skrivet av Calle_p40:

Så ni menar att 4G tar mer internet? Trodde bara det gick fortare att ladda. Så nu i mitten av oktober när jag ska skaffa mig en ny Android telefon så kommer det vara 4G och datatrafiken kommer sticka iväg herejösses på den med?

Jag har märkt själv att facebook är som youtube nu för tiden. Ska testa stänga av autovisning på tantens telefon iaf. Rör jag ungens facebook blir jag mer eller mindre mördad

Facebook har gått och blivit så dåligt när det gäller att "äta upp surf"
Det är inställt på automatiskt videouppspelning. Har skrivit till FB och sagt till att de måste ta bort denna inställning.

Om vi höftar en uppskattning att en bild i en sekvens tar 500KB och filmen som spelas upp på facebook har ~20 bilder i sekunden 20*500KB = 10000 KB =10MB.
Säg att filmen är 60 sekunder: 10MB*60 = 60MB.
Tittar du på 3st. sådana filmer så är du redan uppe 180MB på bara en facebook-session.
Har säkert uppskattat helt galet, men budskapet är ganska givet att all streaming av film äter upp din surf i ett nafs. Sedan finns det en HQ knapp som gör att det blir ännu mer högupplöst och drar ännu mer.
Jag har kollat vad min facebook dragit den senaste månaden och det är upp i 1GB nu och jag gör inte speciellt mycket där inne!

Gör som jag (iphone-användare) och gå in under inställningar -->mobilnät -->nollställ statistik. Gör detta den 1:a varje månad så kommer du se vilka appar som drar mest. Och som jag tidigare sa, svaret är alltid facebook...

Byta Community?!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ladda ner appen actmonitor så kan du se hur mycket bandbredd 3/4G har dragit

Permalänk
Medlem

Kolla om bakgrundsuppdateringar under allmänt är avstängd. Introducerades i iOS 7.

Permalänk
Medlem

4g + högre frekvens av användning är boven i dramat. På min gamla lur utan 4g kunde jag komma upp i 10mbit på sin höjd. Med 4g har jag mätt upp över 90mbit/s. Det ger en potentiell ökning av förbrukning med det niodubbla. Fick gå upp från 2.5gb till 10gb för att inte få slut på datan orimligt fort.

Visa signatur

Citera om du vill ha min uppmärksamhet :)

Permalänk
Medlem

Lätt att det är Facebooks videoflöde.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det klagas här hemma också att internetförbrukningen gått upp på iPhone 5S... Vi har dock inte tillgång till 4G, så där kan inte problemet ligga.

Frugan hade tidigare en iPhone 4:a med 1GB/månad och klarade sig bra med det, nu har hon en 5S med 2GB och gjorde slut på surfen på halva månaden..

Sen bytte hon från Telia till TRE, om det kan vara något där..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tjejen uppgraderade från ios6 till ios7 på sin iphone 4s och tog slut på sin surf efter 15-20 dagar tills hon bytte telefon och nu går det utan problem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kimball:

Kolla om bakgrundsuppdateringar under allmänt är avstängd. Introducerades i iOS 7.

Ännu en bra grej. Alla appar uppdateras automatiskt numera. Det går att stänga av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer ta hela Internet och få ett eget medevetande och sen kommer det komma fram att apple egentligen är Skynet. (väldigt rolig att någonting tar mer internet)

Skämt åsido.
Det spelar ingen roll vilken anslutningstyp du använder för mängden data du förbrukar. Där emot så kanske man surfar mer osv när man har en snabb uppkoppling (4G), och därför förbrukar mer. Medans man med en långsam anslutning (3G) kanske man skiter i att kolla aftobladet den där extra gången för det går så segt att ladda sidan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Prova Bandbreddshantering om du/ni kör Chrome på iOS

Spar du några Mb's på.

Själv har jag sparat 35%

http://www.swedroid.se/senaste-versionen-av-chrome-bjuder-pa-datakomprimering/

Är samma grej som Opera kör på sina webbläsare. Personligen gillar jag inte riktigt att all min surftrafik går genom deras proxy. Du sparar lite data men det kan också medföra att sidan ladda långsasmmare i vissa fall eftersom du får fler "hopp". Och så får google all information om dig (vilket de ifs redan har)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm