Deepcool släpper vattenkylarna Captain med utanpåliggande rör

Permalänk
Melding Plague

Deepcool släpper vattenkylarna Captain med utanpåliggande rör

Två iögonfallande vattenkylningssystem är senast ut från Deepcool, som nu presenterar serien Captain med radiatorer i 120, 240 och 360 millimeter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag, men tycker det inte alls var snyggt :/

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Snygg(förutom loggan). Men snyggt vinner inte pris i tystnad och effektivitet. Ska bli intressant att läsa vad recensionerna har att säga.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Röret lade till ganska mycket på höjden utav blocket, känns som en väldigt osmidig lösning.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Röret lade till ganska mycket på höjden utav blocket, känns som en väldigt osmidig lösning.

Har plats med en radiator brukar inte höjden vara något problem, så länge det inte överstiger vad tornkylarna erbjuder. Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Blev riktigt sugen på den här! Såg faktiskt snygg ut! bara byta ut fläktarna till ett par Cougar(stavning?)fläktar till NZXT H440 som jag tänkt att köpa
har samma moderkort som på bilden också

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nivv:

Har plats med en radiator brukar inte höjden vara något problem, så länge det inte överstiger vad tornkylarna erbjuder. Eller är jag ute och cyklar?

Givetvis finns det plats, men tycker det är dumt att ta bort en utav fördelarna med sluten vattenkylning vilket är den låga profilen. Luftflödet lär väl vara marginellt bättre i vanliga sådana lösningar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Varför ska alla färdiga system ha så förbaskat tunna Radiatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Varför ska alla färdiga system ha så förbaskat tunna Radiatorer

För att det är billigt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Varför ska alla färdiga system ha så förbaskat tunna Radiatorer

Dom borde gör två modeller; En lite tunnare radiator och en lite tjockare. Det är inte alla som får plats med en "fet" radiator... Men håller med dig det borde finnas tjockare!

Mvh

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk

Fan vad snyggt d var

Permalänk
Medlem

Såg rätt frän ut ändå.

Citat:

med ett transparent och utanpåliggande rör, vilket gör det möjligt att visuellt kontrollera flödet.

Är systemet korrekt fyllt så tvivlar jag på att man kan se vätskan flöda, så länge man inte lägger i glitter eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nivv:

Har plats med en radiator brukar inte höjden vara något problem, så länge det inte överstiger vad tornkylarna erbjuder. Eller är jag ute och cyklar?

Du är ute och cyklar. Enda orsaken att välja en all-in-one vätskekylare framför en luftkylare är ju eventuell utrymmesbrist i en kompakt låda. Annars är luftkylaren bättre på alla områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NysoO:

Såg rätt frän ut ändå.

Är systemet korrekt fyllt så tvivlar jag på att man kan se vätskan flöda, så länge man inte lägger i glitter eller liknande.

Det var det första jag reagerade på också, inte tusan kan man se om vätskan rör på sig om man gjort rätt..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av micke7406:

Varför ska alla färdiga system ha så förbaskat tunna Radiatorer

Det finns en gräns för hur tjocka radiatorer man kan ha innan effekten inte påverkas alls, eller i värsta fall blir negativ.

Lägre är bättre.

Dubbla radiatorer presterar sämre än ensam i testet.

Det är möjligt att materialvalet (aluminiumradiatorer) och utformningen av systemet gör att slutna system helt enkelt kanske inte skulle kunna utnyttja tjockare radiatorer. Når man gränsen över hur mycket luft fläkten kan flytta, och hur mycket värme som kan utstrålas över en viss yta kommer man till en gräns där första delen av radiatorn värmer upp resten efter en viss punkt. En radiator är bara så effektiv som tempot värmen kan slussas därifrån.

Det är kanske också därför tjockare kopparradiatorer i regel har lägre FPI (fins per inch) än tunnare.

Jag har en längre teori med värmeöverföring mellan olika material och gaser men den vågar jag inte dra upp här, det finns för många fysiktomtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NysoO:

Såg rätt frän ut ändå.

Är systemet korrekt fyllt så tvivlar jag på att man kan se vätskan flöda, så länge man inte lägger i glitter eller liknande.

Glitter!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av peterhjalmarsson:

Du är ute och cyklar. Enda orsaken att välja en all-in-one vätskekylare framför en luftkylare är ju eventuell utrymmesbrist i en kompakt låda. Annars är luftkylaren bättre på alla områden.

Fast har du inte plats för en 8 cm hög pump/kylblock så har du inte plats med mycket till luftkylare. De tornkylare som presterar likvärdigt de slutna vattensystemet är ganska exakt dubbelt så höga. Får du in radiatorn till en sluten vattenkylare så får du även in det där blocket. Annars hade du en väldigt konstigt design på chassit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zotamedu:

Fast har du inte plats för en 8 cm hög pump/kylblock så har du inte plats med mycket till luftkylare. De tornkylare som presterar likvärdigt de slutna vattensystemet är ganska exakt dubbelt så höga. Får du in radiatorn till en sluten vattenkylare så får du även in det där blocket. Annars hade du en väldigt konstigt design på chassit.

Lian Li har ett gäng chassin där nätdelen täcker moderkortet, t.ex. PC-TU100 som har 60mm utrymme mellan processor och nätaggregat.

Nu tillhör ju detta absolut inte den stora majoriteten, men har fått sitta med en bekant och klura på just exakt den situationen bra länge nu. Den sväljer en 120mm-radiator i fronten utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NysoO:

Såg rätt frän ut ändå.
Är systemet korrekt fyllt så tvivlar jag på att man kan se vätskan flöda, så länge man inte lägger i glitter eller liknande.

Jag kör faktiskt med glitter, (liten burk med fint glitter inköpt på panduro.), har kört med det i många år utan några negativa effekter. Enda kruxet är att glittret vill flyta på ytan av vattnet i reservoaren, något som inte bör vara ett problem med slutna system. (Jag har iofs bara lagt till lite granna, inte hela burken.)
Det syns inte allt för tydligt om man inte lyser med lampa på slangen, men det är jävligt smidigt att snabbt kunna se hur snabbt vattenflödet är utan att behöva special mätare. speciellt när ena pumpens molex glappar som molex har en tendens att göra ibland. (har 2 pumpar, av säkerhetsskäl.)
Rekommenderas för dem som inte är rädda för lite glitter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laine:

Lian Li har ett gäng chassin där nätdelen täcker moderkortet, t.ex. PC-TU100 som har 60mm utrymme mellan processor och nätaggregat.

http://www.lian-li.com/tw/files/2013/06/tu100-07.png

Nu tillhör ju detta absolut inte den stora majoriteten, men har fått sitta med en bekant och klura på just exakt den situationen bra länge nu. Den sväljer en 120mm-radiator i fronten utan större problem.

Fast där får man fortfarande inte plats med en högpresterande luftkylare. Det är någon lågprofil eller stockkylare som gäller om man inte kör en sluten. Fast Captain får ju inte plats där men frågan är varför man skulle köpa en Captain till ett chassi utan fönster? Hela poängen är ju att den ser "häftig" ut med det röda röret. De har ju en annan modell som verkar vara samma radiator och fläktar så antar att det i grunden är samma pump och kylblock också. Så jag har fortfarande svårt att se hur höjden skulle vara ett problem i praktiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tyckte den såg riktigt nice ut!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av NysoO:

Såg rätt frän ut ändå.

Är systemet korrekt fyllt så tvivlar jag på att man kan se vätskan flöda, så länge man inte lägger i glitter eller liknande.

Sweclockers redaktionen fyller alltid sina system med Gold Strike

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Sweclockers redaktionen fyller alltid sina system med Gold Strike

Det gör väl alla? Trodde det var standard Då vet man vart reserven finns ifall "förrådet" börjar tryta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det finns en gräns för hur tjocka radiatorer man kan ha innan effekten inte påverkas alls, eller i värsta fall blir negativ.

Lägre är bättre.
http://www.abload.de/img/newdiagramcopyuqw1.jpg

Dubbla radiatorer presterar sämre än ensam i testet.

Det är möjligt att materialvalet (aluminiumradiatorer) och utformningen av systemet gör att slutna system helt enkelt kanske inte skulle kunna utnyttja tjockare radiatorer. Når man gränsen över hur mycket luft fläkten kan flytta, och hur mycket värme som kan utstrålas över en viss yta kommer man till en gräns där första delen av radiatorn värmer upp resten efter en viss punkt. En radiator är bara så effektiv som tempot värmen kan slussas därifrån.

Det är kanske också därför tjockare kopparradiatorer i regel har lägre FPI (fins per inch) än tunnare.

Jag har en längre teori med värmeöverföring mellan olika material och gaser men den vågar jag inte dra upp här, det finns för många fysiktomtar.

Skulle man göra flänsarna glesare så kanske det kunde ha blivit bättre. Så jävla mycket som påverkar den slutliga prestandan så att det är svårt att säga. Dock är det bra att man får se hur mycket viktigare det är med P'n'P vid lägre fläkthastigheter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, kommer nog köpa 360mm versionen om den får bra recensioner.

Permalänk
Permalänk

Det var tom snyggare

Kommer den bara i 240mm?
Kommer den i 280 mm?