Permalänk
Medlem

billig tyst kylare till am2+

Hej, har en HP maskin som kör en amd phantom prolle, stock-kylaren låter som fan när den snurrar upp, och nu är planen att sätta maskinen som en XMBC media-PC istället, och skulle vilja ha nått som gör att den inte låter som tusan när man drar igång en film.

Plats finns det tyvärr inte ofantligt av, så en stående kylare är nog att räkna bort, slutet vattensystem får nog heller tyvärr inte plats.

Jag vill inte lägga några extrama summor, ej heller behöver jag någon extrem kylning, bara den inte låter så fruktansvärt

Tittade på en Scythe Shuriken Rev. B, är det något som kan rekommenderas?

Mvh
Tobias Dexel Wistman

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Skrivet av dexel:

Hej, har en HP maskin som kör en amd phantom prolle, stock-kylaren låter som fan när den snurrar upp, och nu är planen att sätta maskinen som en XMBC media-PC istället, och skulle vilja ha nått som gör att den inte låter som tusan när man drar igång en film.

Plats finns det tyvärr inte ofantligt av, så en stående kylare är nog att räkna bort, slutet vattensystem får nog heller tyvärr inte plats.

Jag vill inte lägga några extrama summor, ej heller behöver jag någon extrem kylning, bara den inte låter så fruktansvärt

Tittade på en Scythe Shuriken Rev. B, är det något som kan rekommenderas?

Mvh
Tobias Dexel Wistman

ja den eller liknande från Noctua.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

uppstod ett problem, gamla fläkten har en 3pins kontakt, medans nya har en 4pins.
Det finns "jack" i kontakten på den nya så att man ska kunna sätta den på korrekt plats, men fläkten drar bara runt 5-6varv vid uppstart och stannar sedan av. Trodde först det var lagret som inte fungerade som det skulle och fick hem en ny fläkt, med samma problem.

Vad jag läst på nätet så ska det inte vara några konstigheter att koppla in en 4pins kontakt på ett moderkort med 3 pinnar, så jag vet inte vad som bråkar med mig :/
kopplar in gamla fläkten så spinner den på som vanligt.

Tacksam för hjälp..

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

På gamla fläkten står det DC 12V .- 0.7A
på nya står det DC 12V .- 0,24A

Är det detta som orsakar problemet?

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Skrivet av dexel:

På gamla fläkten står det DC 12V .- 0.7A
på nya står det DC 12V .- 0,24A

Är det detta som orsakar problemet?

nej borde inte vara det, din nya fläkt drar 1/3 av vad gamla gör.
däremot har dom olika startström. om moderkortet inte reglerar med PWM utan volt så startar gamla fläkten på kanske 5V medans nya startar vid 8V

köp en kontroller där du kan ändra själv eller som är temperaturstyrd hastighet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644