Dator till studier, filmtittande och lite spelande, får kosta upp till 5000

Permalänk
Medlem

Dator till studier, filmtittande och lite spelande, får kosta upp till 5000

Hejsan!

Som rubriken lyder så vill jag ha en bärbar dator som man ska kunna göra lite allt möjligt med, kan vara alltifrån begagnade till nya datorer. Har själv hittat två stycken på blocket som jag skulle vilja att ni hjälper mig med bestämma om vilken av dessa datorer är bäst gällande prestanda och kvalité och varför.
Jag vill att datorn ska vara mellan 13-16 tum (helst runt 14).

Acer V5-552PG-8555121Taii; http://www.blocket.se/varmland/Barbara_dator_15_6_56344457.ht... (köpt på CDON, kostar 5490 ny)
Asus n56dp 240gb ssd; http://www.blocket.se/orebro/Asus_n56dp_240gb_ssd_56325541.ht... (köpt på mediamarkt)

Har även hittat ett par bärbara på Elgiganten med ungefärliga specs men vet inte vilken som är mest värd.

http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenSE...

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Inte någon alls på Sveriges största dataforum som kan ge mig lite tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahba:

Inte någon alls på Sveriges största dataforum som kan ge mig lite tips?

Jag hade skippat de båda begagnade datorerna som du länkar till.

Asusen är aningen utdaterad och du får idag liknande eller bättre prestanda för 5000 kr+. Det enda som tala för den datorn är SSD:n på 240 gb, något som du aldrig hittar i en ny dator i samma prisklass. Om datorn i annonsen har en FullHD skärm så är det i och för sig även ett plus. Asus har väl generellt sett bättre kvalitet än bl.a. Acer men i detta fall så är ju datorn snart två år gammal och garantiperioden löper mot sitt slut.

Acer V5-552PG-8555121Taii är i mitt tycke inte den mest prisvärda datorn för 5490 kr och har hårdvara från Q4 2013/Q1 2014. För 4500 är den väl dock lite mer prisvärd så ja kanske, om budgeten verkligen är max 4500.

I rubriken nämner du spelande. Vad hade du tänkte spela? Vad är ditt maximala pristak? I rubriken skriver du 5000 och sedan länkar du till en dator som kostar 6290 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Jag hade skippat de båda begagnade datorerna som du länkar till.

Asusen är aningen utdaterad och du får idag liknande eller bättre prestanda för 5000 kr+. Det enda som tala för den datorn är SSD:n på 240 gb, något som du aldrig hittar i en ny dator i samma prisklass. Om datorn i annonsen har en FullHD skärm så är det i och för sig även ett plus. Asus har väl generellt sett bättre kvalitet än bl.a. Acer men i detta fall så är ju datorn snart två år gammal och garantiperioden löper mot sitt slut.

Acer V5-552PG-8555121Taii är i mitt tycke inte den mest prisvärda datorn för 5490 kr och har hårdvara från Q4 2013/Q1 2014. För 4500 är den väl dock lite mer prisvärd så ja kanske, om budgeten verkligen är max 4500.

I rubriken nämner du spelande. Vad hade du tänkte spela? Vad är ditt maximala pristak? I rubriken skriver du 5000 och sedan länkar du till en dator som kostar 6290 kr.

Datorn som nu kostar 6290 kostade 4290 kr då när jag skapade tråden:)

Jag spelar mest League of Legends NÄR jag väl spelar, kan ske att jag spelar lite CS GO, men det är inte allt för ofta det sker. Vill helst ha något för runt 4000, men en extra fem hundring dör jag inte av att betala.

Jag beställde denna; https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=gm&T2=59406254&kz_key=...
Hur är den enligt dig? Är den prisvärd? Tänkte prova den och se hur den är, om jag gillar den behåller jag den annars skickas den tillbaks.

Och jag tackar för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahba:

Jag beställde denna; https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=gm&T2=59406254&kz_key=...
Hur är den enligt dig? Är den prisvärd? Tänkte prova den och se hur den är, om jag gillar den behåller jag den annars skickas den tillbaks.

Lenovo är väl överlag kända för att bygga kvalitativa laptops. Deras laptops ur budgetsegmentet för konsumenter har väl medfört ett litet tapp i renumé de senaste åren, då i jämförelse med deras ThinkPads, men torde säkerligen fortfarande vara bättre än HP Pavilion, Packard Bell m.fl.

Processorn och dess integrerade grafikkort i datorn som du köpt är low end hårdvara från 2012. Ska jag vara ärlig så orkar jag inte ha en åsikt om en laptop som kostar 3000 kr.
Hoppas dock att du blir nöjd med ditt köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Lenovo är väl överlag kända för att bygga kvalitativa laptops. Deras laptops ur budgetsegmentet för konsumenter har väl medfört ett litet tapp i renumé de senaste åren, då i jämförelse med deras ThinkPads, men torde säkerligen fortfarande vara bättre än HP Pavilion, Packard Bell m.fl.

Processorn och dess integrerade grafikkort i datorn som du köpt är low end hårdvara från 2012. Ska jag vara ärlig så orkar jag inte ha en åsikt om en laptop som kostar 3000 kr.
Hoppas dock att du blir nöjd med ditt köp!

Haha, som student vill man inte så himla gärna punga ut alltför mycket pengar.. Men jag uppskattar dina åsikter och tips!:)
Fan nu är det som att datorn var slutsåld och att jag skulle få pengarna tillbaka, så blir väl att fortsätta leta dator. Så du får gärna säga en eller flera datorer som ger mest prestanda/nöje som kostar runt 4500 (desto billigare, desto bättre).