Jag behöver hjälp att få min dator att bli tystare.

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp att få min dator att bli tystare.

Hej,

Jag startade en ombyggnation av min desktop för att få den tystare och mindre. Ack så gjorde jag för lite research på hur många fläktutgångar som fanns på mATX-moderkortet som jag införskaffade till det nya chassit. (Jag har bara två stycken 4-pin utgångar på moderkortet.)

Chassi fläktarna (fyra stycken 120 från fractal design) styrs av en 5, 7, 12V kontroll på 804 chassit med en Y kabel efter som kontrollen bara har 3 platser.

Sedan börjar clusterfucken av y kablar. Jag har två slutna loopar med vattenkylning, pumparna är relativt tysta, men just fläktarna är sammankopplade med 92 fläkten som går till vrm kylningen till grafikkortet. VRM fläkten behöver snurra runt 1300 rpm för att kyla bra men tyvärr eftersom att jag kopplar dem med radiator fläktarna som är två stycken Noctua 140 mm, vilket resulterar i att datorn låter som en jetmotor som kommer flyga iväg. Detta är inkopplat på CPU- utgången på moderkortet.

På FAN-Expert utgången, så är pumparna till dem slutna systemen inkopplade plus 120 mm fläkten till en utav radiatorerna.

Pust, om någon av er läste allt det här förtjänar ni ett pris, och har någon av er en bra lösning är jag enormt intresserad av att höra vad nu har för förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klemetz:

Hej,

Jag startade en ombyggnation av min desktop för att få den tystare och mindre. Ack så gjorde jag för lite research på hur många fläktutgångar som fanns på mATX-moderkortet som jag införskaffade till det nya chassit. (Jag har bara två stycken 4-pin utgångar på moderkortet.)

Chassi fläktarna (fyra stycken 120 från fractal design) styrs av en 5, 7, 12V kontroll på 804 chassit med en Y kabel efter som kontrollen bara har 3 platser.

Sedan börjar clusterfucken av y kablar. Jag har två slutna loopar med vattenkylning, pumparna är relativt tysta, men just fläktarna är sammankopplade med 92 fläkten som går till vrm kylningen till grafikkortet. VRM fläkten behöver snurra runt 1300 rpm för att kyla bra men tyvärr eftersom att jag kopplar dem med radiator fläktarna som är två stycken Noctua 140 mm, vilket resulterar i att datorn låter som en jetmotor som kommer flyga iväg. Detta är inkopplat på CPU- utgången på moderkortet.

På FAN-Expert utgången, så är pumparna till dem slutna systemen inkopplade plus 120 mm fläkten till en utav radiatorerna.

Pust, om någon av er läste allt det här förtjänar ni ett pris, och har någon av er en bra lösning är jag enormt intresserad av att höra vad nu har för förslag!

Behöver du något sådant?

http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...

Vet att det inte finns på lager men finns på andra sidor. Webhallen har 1->4.

Underlättar ju lite och ger fler alternativ. Jag har 3 OPT Fans ingångar, en CPU FAN och en PWM.

Kör pumpar i CPU_FAN och sen kör jag en splittkabel i PWM för chassifläktarna och en splittkabel i OPT_FAN3 som går till radiatorfläktarna. På så sätt kan jag styra chassifläktar separat och pumpar separat. Däremot vill jag att radiatorfläktarna går på max (1500, cougar vortex) så dom kör jag i OPT utan styrning. Kan välja dock på mina OPT mellan 60-90%.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Behöver du något sådant?

http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...

Vet att det inte finns på lager men finns på andra sidor. Webhallen har 1->4.

Jag behöver någon lösning så att jag kan kontrollera fläktarna mer individuellt, 140 fläktarna behöver inte snurra över 500 rpm, och 120 fläkten till radiatorn för gpun behöver inte snurra snabbare än 800. if you catch my drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klemetz:

Jag behöver någon lösning så att jag kan kontrollera fläktarna mer individuellt, 140 fläktarna behöver inte snurra över 500 rpm, och 120 fläkten till radiatorn för gpun behöver inte snurra snabbare än 800. if you catch my drift

Okej, då är jag med. Skulle du kunna göra en fin lista av vad du har för fläktar, vad dom ska drivas i och vilka du vill driva separat, samt vad du har att koppla in dom i.

120x4 1300rpm
140x2 500rpm
2 pumpar 2000

1 CPU_FAN
1 PWM

O.s.v. så jag kan få en klar bild av ditt system. Är lite smått förvirrad.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Okej, då är jag med. Skulle du kunna göra en fin lista av vad du har för fläktar, vad dom ska drivas i och vilka du vill driva separat, samt vad du har att koppla in dom i.

120x4 1300rpm
140x2 500rpm
2 pumpar 2000

1 CPU_FAN
1 PWM

O.s.v. så jag kan få en klar bild av ditt system. Är lite smått förvirrad.

120x4 chassi flätar, styrda från chassit (inte ikopplade i moderkortet)
140x2 CPU radiator
120 GPU radiator
2 pumpar
92 1300 rpm för VRM på GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klemetz:

120x4 chassi flätar, styrda från chassit (inte ikopplade i moderkortet)
140x2 CPU radiator
120 GPU radiator
2 pumpar
92 1300 rpm för VRM på GPU

Tack.

Om vi glömmer chassifläktarna då jag antar att du kan kontrollera dom.

Behöver du kontrollera pumparna eller är max rpm acceptabelt?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |