Permalänk

Två frågor: Photoshop ny dator

De är så att jag ska uppdatera min nuvarande dator för att klara av photoshop lite smidigare någon som kan ge bra tips på vad för processor och moderkort jag bör använda. Minne och sånt ska med uppdateras sen dubbla ssd diskar.
Vad rekomenderar ni för rimliga pengar, behöver absolut inte det senaste. Har idag Intel Core dual 2 moderkort vet jag inte riktigt nu då jag befinner mig på annan ort.

Ska uppdatera hela datorn men vi börjar där.

Sen hittade jag en text angående photoshop.
Photoshop scratch disk where Photoshop saves information temporary.

Vad jag uppfattar den texten så kan jag ha en hårddisk (SSD) och köra arbetsdatan på en separat disk om man kan det hur löser jag det?

Permalänk
Medlem

Skulle tittat på Intel socket LGA 2011-3 och en Core i7 6-core processor.

Intel Core i7 5930K 3,5GHz Socket 2011-3 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762114

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle tittat på Intel socket LGA 2011-3 och en Core i7 6-core processor.

Intel Core i7 5930K 3,5GHz Socket 2011-3 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762114

Lite väl overkill om han bara ska köra Photoshop... Om videoredigering var på tapeten, hade det varit motiverat.

Photoshop är för det mesta enkeltrådat och gillar höga klockningar, men använder flertrådat ibland och grafikkort till vissa saker.
Så vad som är bäst för TS, borde ur ekonomisk synpunkt vara en i5/i7, Z97 moderkort, 8-16GB RAM och ett hyffsat grafikkort.

Vi har dock inte fått veta vad TS gör i Photoshop, så känns lite dumt att rekommendera något, innan man vet vad datorn ska användas till.
Är det enstaka bilder för WEB eller lastar du in 200st RAW-filer och jobbar med?

Skrivet av hammarfoto:

Sen hittade jag en text angående photoshop.
Photoshop scratch disk where Photoshop saves information temporary.

Vad jag uppfattar den texten så kan jag ha en hårddisk (SSD) och köra arbetsdatan på en separat disk om man kan det hur löser jag det?

Du kan ställa in var och hur stor/stora scratchdisk/ar du ska ha, under "inställningar" i Photoshop..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Lite väl overkill om han bara ska köra Photoshop... Om videoredigering var på tapeten, hade det varit motiverat.

Photoshop är för det mesta enkeltrådat och gillar höga klockningar, men använder flertrådat ibland och grafikkort till vissa saker.
Så vad som är bäst för TS, borde ur ekonomisk synpunkt vara en i5/i7, Z97 moderkort, 8-16GB RAM och ett hyffsat grafikkort.

Vi har dock inte fått veta vad TS gör i Photoshop, så känns lite dumt att rekommendera något, innan man vet vad datorn ska användas till.
Är det enstaka bilder för WEB eller lastar du in 200st RAW-filer och jobbar med?

Du kan ställa in var och hur stor/stora scratchdisk/ar du ska ha, under "inställningar" i Photoshop..

vanligtvis 50-100 rawfiler. Men när det är sportfoto så kan det handla upp emot 600-1000 bilder i raw format

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarfoto:

vanligtvis 50-100 rawfiler. Men när det är sportfoto så kan det handla upp emot 600-1000 bilder i raw format

Är det vanlig redigering av bilder för press, räcker det garanterat med i5/i7 (K-modell) och Z97 moderkort, som underlättar klockning, om du vill ha lite mer krut.
Då du arbetar med 600-1000 RAW-bilder, så skulle jag tittat på 16-32GB RAM. Själv märkte jag ingen större skillnad med 32GB, så jag gick tillbaka till 16GB..
Men jag håller mig runt 2-300 RAW-filer åt gången.

Sen har du USB3 på nya moderkort, så en USB3-kortläsare kan vara en väl värd investering vid sportfoto.. om du inte skickar direkt från kameran.

Val av moderkort är väl lite vad för utgångar du vill ha personligen.. finns en hel uppsjö med olika modeller och märken. Fundera på vilka funktioner och utgångar som är intressanta för dig och välj sedan utifrån det. Kan vara bra att titta på hur lång garanti-tid moderkortet har.. ger en fingervisning om kvalitén. Sen spelar ju storleken eller formfaktorn på moderkortet roll, beroende på vad för chassi du har.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Frugan redigerar 18MP bilder i raw i Lightroom / Photoshop på en Intel i5 NUC Haswell med SSD och 16GB ram.

Runt 5Kkr. Inga direkta väntetider. Export i lightroom är ju inga probs när kaffet kan kokas

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Frugan redigerar 18MP bilder i raw i Lightroom / Photoshop på en Intel i5 NUC Haswell med SSD och 16GB ram.

Runt 5Kkr. Inga direkta väntetider. Export i lightroom är ju inga probs när kaffet kan kokas

// A

Det går att redigera bilder med en i3 och 4GB RAM också, men frågan är hur mycket tid man har och hur många program man har öppna i bakgrunden..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om man vill köra lite bättre brusreducering med DxO så kan det ju ta sin tid då kan en vassare processor komma till sin rätt.
Möjligt att Zerene stacker och liknande program också kräver endel.

Gick själv från core 2 duo till i7 4930K i början på året, tycker det vart en mycket trevlig uppgradering (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det går att redigera bilder med en i3 och 4GB RAM också, men frågan är hur mycket tid man har och hur många program man har öppna i bakgrunden..

Exakt men poängen var att hastigheten inte är ett problem. Naturligtvis vet jag inte hur TS arbetar och det kanske finns andra alternativ men man behöver inte ha en superdator för vanlig bildhantering. PS kan fler saker och naturligtvis kan mer behövas beroende på vad man gör. Min spelpc (3770K/32GB/Nvidia etc) kan bli rejält nedlastad av PS när jag håller på med 3D-saker i PS i filmer...

Bilderna som hanteras av henne exporteras utan resize på någon sekund styck med 5-10 brushes och kanske ett 10-tal andra modifieringar / bild i Lightroom.

Om det tar 3 sekunder på en NUC för 5k eller 2 sek för värsta 2011-plattformen så spar jag nog gärna in 10k för just detta...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Svårt att säga hur jag arbetar, Men ett arbets sätt är,
Först in med allt via Lightroom 4 ( körde 5 på gamla datorn men den nya klara inte av det dels därför uppdatering )
sen en snabb redigering i lightroom sen över med filen till Photoshop lägga på skärpa mm tillbaks till LR och gör det sista som brusreducering sen exportering. Kör även lite filmredigering men det är bara på hobby nivå så anpassar datorn efter bildredigering så får det bli som det blir.

Tack för all hjälp än så länge. Som jag har uppfattat det nu så.
Processor: i5/i7
Moderkort: z97 sen mycket minne.
SSD disk för programen photoshop/lightroom

kan man göra samma sak med lightroom med att lägga temponera filer på enskild disk?

Jag är en mekaniker med fotointresse därför så mycket frågor om dator då jag är totalt oerfaren.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarfoto:

Svårt att säga hur jag arbetar, Men ett arbets sätt är,
Först in med allt via Lightroom 4 ( körde 5 på gamla datorn men den nya klara inte av det dels därför uppdatering )
sen en snabb redigering i lightroom sen över med filen till Photoshop lägga på skärpa mm tillbaks till LR och gör det sista som brusreducering sen exportering. Kör även lite filmredigering men det är bara på hobby nivå så anpassar datorn efter bildredigering så får det bli som det blir.

Tack för all hjälp än så länge. Som jag har uppfattat det nu så.
Processor: i5/i7
Moderkort: z97 sen mycket minne.
SSD disk för programen photoshop/lightroom

kan man göra samma sak med lightroom med att lägga temponera filer på enskild disk?

Jag är en mekaniker med fotointresse därför så mycket frågor om dator då jag är totalt oerfaren.
Mvh

Jag är lite intresserad av vilken budget vi skriver om, hur högt är ditt tak?

Har du en bra "foto"skärm?

Lightroom är väldigt bra på att exekvera flera trådar, och vill man uppnå det, så är det en i7 med multithreading som gäller.

Sen att du håller på med videoredigering på hobbynivå talar bara för det, det är alltid lika fint att känna lite power under huven.

Så vill du ha ut max.

i7
mycket RAM-Minne
SSD

Resten kan du ta som det kommer, mer eller mindre.

Fast det finns en sak man inte skall glömma, och det är skärmen!

Själv hade jag mer än gärna väntat två sekunder extra, och hellre suttit på en extern skärm som kostar lite mer än allt skit som finns.

Och med det vill jag än en gång säga: glöm inte skärmen!

Exempel på en bra fotoskärm

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

taket är helst så lite som möjligt men runt 5000-7000 kr
Skärm har jag en NEC SpectraView 242 och den är ju hyfsad men den ska bytas vartefter också

Permalänk

Om du skaffar 32gb ram kan du skapa en 16gb ram disk som du använder som scratch disc. Den stora frågan är varför du petar in filerna i photoshop när det du beskrivit är saker som lightroom klarar utmärkt?

En SSD du lägger in bilderna på temporärt är en bra ide. Du kan flytta mappen inom lightroom till en lagringsdisk efter du är färdigredigerad.

i5 mot i7 är ingen skillnad i lightroom eftersom det inte verkar tråda tillräckligt bra för det. Det kommer säkert bli bättre med tiden men för närvarande är i7 ingen fördel för just lightroom. Se här http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

NEC skärmen finns det ingen större anledning att uppgradera, dock är det väldigt trevligt med två skärmar när man jobbar med lightroom. En billig TN panel duger bra och gör att du kan se hur det kommer se ut på majoriteten av skärmarna som folk sitter med. Har du hårdvarukalibrerat skärmen?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarfoto:

taket är helst så lite som möjligt men runt 5000-7000 kr
Skärm har jag en NEC SpectraView 242 och den är ju hyfsad men den ska bytas vartefter också

NEC SpectraView 242 ca 10.500kr enligt prisjakt, en riktigt fin foto skärm altså. Finns säkert kalibrator att köpa till också.