Hur viktig är responstiden på skärmar?

Permalänk
Medlem

Hur viktig är responstiden på skärmar?

Jag sitter och funderar lite över att köpa en ny skärm då min gamla älskling dött. Är helt inne på att jag vill ha en 27 tum med 1 ms eller absolut max 2. Dock så är alla skärmar jag hittar som har ett bra pris, sisådär 2000-2500, 4-6ms. Skärmen är till för en del gaming men jag undrar ändå, hur viktig är responstiden?

Uppskattar även köpråd om ni vet någon bra skärm!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Responstid är olika viktigt beroende på vilka typ av spel du spelar och vad som avgör är hur länge du väntar på att bilden uppdateras.

Man har ett av dem vanligare exemplen CS GO där man vill ha låg responstid för att se saker tidigare än en skärm med högre responstid medans om du spelar något med långsammare eller ingen snabbt action så funkar en skärm med högre responstid.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Responstid är olika viktigt beroende på vilka typ av spel du spelar och vad som avgör är hur länge du väntar på att bilden uppdateras.

Man har ett av dem vanligare exemplen CS GO där man vill ha låg responstid för att se saker tidigare än en skärm med högre responstid medans om du spelar något med långsammare eller ingen snabbt action så funkar en skärm med högre responstid.

Att du ser saker 1-3ms tidigare med en snabb skärm än med en mindre snabb gör ingen som helst skillnad när din reaktionstid är 200-300ms.

Det är för att få en trevligare bild i form av mindre rörelseoskärpa och mjukare bilduppdatering man har snabba skärmar. Det i sin tur kan dock leda till att man spelar bättre, eftersom att bilduppdateringen stämmer bättre överrens med hur man rör musen när man siktar.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte lika viktigt som somliga tror. Din hjärna har ca. 80ms lagg...

"Our consciousness lags 80 milliseconds behind actual events. “When you think an event occurs it has already happened,” Eagleman said."
http://blogs.scientificamerican.com/observations/2011/09/15/t...

Sen är det klart, om du pangar en bössa som skjuter 600 skott i minuten, hinner du få iväg ett extra potentiellt avgörande skott var gång du skär av 100ms responstid, vilket innebär att varje 1ms isf. ger dig ett extra skott innan du dör i genomsnitt var hundrade liv.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Bildexpert 📺

Ständig förvirring runt detta:

Responstid (i millisekunder) är ett mått för hur snabbt kristallerna vrider sig till rätt position. Det är ett fingret-i-luften-mått på hur mycket eftersläpning du får i rörelser.

Latens (i millisekunder) kallas också input lag och beskriver hur lång fördröjning som sker i bildskärmens elektronik innan den signal som kommer från grafikkortet faktiskt återges på skärmen.

Tillsammans bakar man ihop detta i begreppet Display lag. Oftast är det latensen som är det stora problemet, inte långsamma kristaller. Men som skrivet beror det helt och hållet på vilken typ av spel det handlar om. Erfarna spelare av CS etc. kan märka av skillnader långt under 20 ms. Jag som är trött och medelålders märker inte skillnad under 40 ms, men då spelar jag mest Civ och äventyrs-FPS.

Reaktionstider på 200-300 ms? Då talar vi om någon som är påverkad eller på annat sätt har nedsatt funktionsförmåga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Reaktionstider på 200-300 ms? Då talar vi om någon som är påverkad eller på annat sätt har nedsatt funktionsförmåga.

Nej, det är fullt normalt.

EDIT: Råkade just snubbla över en site som testar reaktionstid som beror på display lag; http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/statistics
Och deras statistik stämmer väl överrens med mitt påstående.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Att du ser saker 1-3ms tidigare med en snabb skärm än med en mindre snabb gör ingen som helst skillnad när din reaktionstid är 200-300ms.

Det är för att få en trevligare bild i form av mindre rörelseoskärpa och mjukare bilduppdatering man har snabba skärmar. Det i sin tur kan dock leda till att man spelar bättre, eftersom att bilduppdateringen stämmer bättre överrens med hur man rör musen när man siktar.

Fast din reaktionstid har inget med skärmen att göra egentligen om det är så att en persons reaktionstid är 200-300ms och skärmen är 100ms så tar det allt mellan 300-400ms från att när det hände att du reagerar på det men om skärmen har 2ms så tar det mellan 202-302ms från att något händer tills du reagerar.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hoski:

Nej, det är fullt normalt.

EDIT: Råkade just snubbla över en site som testar reaktionstid som beror på display lag; http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/statistics
Och deras statistik stämmer väl överrens med mitt påstående.

Rätt tänkt men tyvärr fel situation. Det finns displayer (oftast kartonginställda TV-apparater) som ger latenser på 200 ms och uppåt. Det går knappt att använda muspekaren på en sådan, än mindre spela spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Rätt tänkt men tyvärr fel situation. Det finns displayer (oftast kartonginställda TV-apparater) som ger latenser på 200 ms och uppåt. Det går knappt att använda muspekaren på en sådan, än mindre spela spel.

Det är fortfarande fullt normalt med en reaktionstid på 200-300 ms.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hoski:

Det är fortfarande fullt normalt med en reaktionstid på 200-300 ms.

Du är givetvis välkomnad att testa själv att spela på en TV som har en latens på 200 ms, till exempel en kartonginställd Philips-TV från 2010-ish eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du är givetvis välkomnad att testa själv att spela på en TV som har en latens på 200 ms, till exempel en kartonginställd Philips-TV från 2010-ish eller liknande.

Kan inte annat än hålla med dig, många TV-apparater har tekniker som lägger till ms men förbättrar bilden o.s.v. Använder man en dator i samband med detta så kommer du snabbt att bli irriterad på tiden det tar mellan att du rör musen tills att muspekaren följer rörelsen.

Det är också så att man märker stor skillnad på 1ms och 5ms om man jämför dom sida vid sida.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv

Själv är man inte nån riktig gamer men har väll en responstid på 190-220 millisekunder som bäst just nu så kiksom 1 ms på en skärm är löjligt fort men om man är en inbiten gamer så kanske det hjälper en del

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Du är givetvis välkomnad att testa själv att spela på en TV som har en latens på 200 ms, till exempel en kartonginställd Philips-TV från 2010-ish eller liknande.

Nu handlar inte diskussionen om TV-apparater, utan om skillnaden mellan skärmar. Det är ingen som påstått att en TV skulle vara lämplig att spela snabba spel på.

Den genomsnittliga reaktionstiden hos människan vid visuell stimuli är 200-300ms.
60Hz-skärmar har runt 50ms display lag.
144Hz-skärmar har runt 25ms.

Skillnaden i display lag spelar alltså i förhållande till reaktionstiden en tiondel så stor roll för resultatet.

Ett annat sätt att uttrycka det på är att skillnaden i reaktionstid hos dig och din motspelare av mycket större vikt för utgången av en strid än vilken skärm du har.

Det som gör störst skillnad för spelandet när det gäller en långsam och en snabb skärm är som tidigare påpekat att det är lättare att sikta när det är mjukare bilduppdatering, tack vare att den visuella feedbacken från dina musrörelser är snabbare, inte att du kan hinna se nånting två tiondelar av en sekund tidigare!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

ok men då spelar det rätt stor roll ändå men skärm... 10% är rätt mkt. Själv har jag inte brytt mig om att skaffa snabb skärm utan vill ha bra bild när jag jobbar.

I formel 1 är väl bara den bäste föraren knappt en % snabbare än 2an på ett lopp, om ens det.

Permalänk
Bildexpert 📺

hoski, du har helt rätt i att typisk reaktionstid baserat på visuell stimuli är 0,25 sekunder. Även jag kan googla. Men det du skriver är inte tillämpligt rakt av som någon enkel förklaring för vad som är relevant för spel. Du hade förstått det ifall du själv spelar spel och hade minsta insikt i saken ifall du någonsin fått jämföra spel vid latenser på 20 och 200 millisekunder.

Skrivet av hoski:

Nu handlar inte diskussionen om TV-apparater, utan om skillnaden mellan skärmar. Det är ingen som påstått att en TV skulle vara lämplig att spela snabba spel på.

En TV-apparat är en skärm med en inbyggd TV-mottagare. Eller menar du att TV-apparater är annorlunda på något sätt så att mängden millisekunder inte längre betyder samma sak?

Skrivet av hoski:

Den genomsnittliga reaktionstiden hos människan vid visuell stimuli är 200-300ms.
60Hz-skärmar har runt 50ms display lag.
144Hz-skärmar har runt 25ms.

Hur tänker du där? De där siffrorna stämmer inte alls och vem som helst med miniräknare kan ge dig rätt siffror.

Min inbjudan är öppen: Sätt dig själv vid en skärm som har en latens på 200 millisekunder och berätta hur obetydligt det är.

Permalänk
Avstängd

Att vilja ha en snabb skärm handlar inte bara om att man ska få input med så lite lagg som möjligt, utan man vill ha så lite oskärpa som möjligt vid rörelse.
Och det handlar inte alltid om reaktionsförmåga, utan att man vill uppleva så lite (helst inge) delay mellan att man flyttar musen och det man har på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

hoski, du har helt rätt i att typisk reaktionstid baserat på visuell stimuli är 0,25 sekunder. Även jag kan googla. Men det du skriver är inte tillämpligt rakt av som någon enkel förklaring för vad som är relevant för spel. Du hade förstått det ifall du själv spelar spel och hade minsta insikt i saken ifall du någonsin fått jämföra spel vid latenser på 20 och 200 millisekunder.

Det verkar som du inte förstår kopplingen alls, tyvärr.

Skrivet av Laxpudding:

En TV-apparat är en skärm med en inbyggd TV-mottagare. Eller menar du att TV-apparater är annorlunda på något sätt så att mängden millisekunder inte längre betyder samma sak?

Nej, jag menade att tråden handlar om datorskärmar. TS frågar efter tips på skärmar - inte TV-apparater.

Skrivet av Laxpudding:

Hur tänker du där? De där siffrorna stämmer inte alls och vem som helst med miniräknare kan ge dig rätt siffror.

Vilka siffror stämmer inte? Vilka är då de korrekta siffrorna?
Jag har tittat på tester med uppmätta resultat på ett antal skärmar i test där de i spel har mätt antalet frames från det att man tryckt på musknappen har sett resultat på skärmen.

Skrivet av Laxpudding:

Min inbjudan är öppen: Sätt dig själv vid en skärm som har en latens på 200 millisekunder och berätta hur obetydligt det är.

När latensen är uppåt 200ms är den av samma magnitud som reaktionstiden, då är den av betydelse. Har aldrig påstått nåt annat.

Poängen är att när man är nere på 20-50ms är skillnaden mellan 20 och 50 obetydlig, men det verkar du inte fått grepp om.

Kom med nåt matnyttigt istället för att helt utan några argument ifrågasätta mina korrekta påståenden.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hoski:

Poängen är att när man är nere på 20-50ms är skillnaden mellan 20 och 50 obetydlig, men det verkar du inte fått grepp om.

Det var precis det jag skrev i början under #5, att *jag* inte märker någon skillnad när det kliver under 40 ms.

Eftersom din information är korrekt och min är fel så är jag förstås nyfiken, vilken gräns har du själv kommit fram till passar dig när du mäter latensen? Är det 20 eller 50 millisekunder. Eller är det 250 millisekunder? Det är lite oklart.

Permalänk
Inaktiv

Reaktionstiden är ju relativ en själv, och har ju inget att göra med en skärms responstid.
Man ser ju hela tiden i ~0 ms (godtyckligt lite) men det tar hjärnan, påstått då, 200-300 ms, att tolka informationen (konstant). Så allt man ser relativt verkligheten blir ju i så fall 200-300 ms.
En skärm med 20 ms, som man uppfattar med ~0 ms (godtyckligt lite), bör ju då lagga visuellt när man exempelvis spelar.

OnT:

Du har specifierat att du vill ha en 1 ms till 2 ms snabb skärm, men du undrar ändå hur viktigt det är?
Känns som att du fokuserat lite för mycket på hypen om 'snabba' gamingskärmar och mindre på vad du faktiskt får

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon32713:

Reaktionstiden är ju relativ en själv, och har ju inget att göra med en skärms responstid.
Man ser ju hela tiden i ~0 ms (godtyckligt lite) men det tar hjärnan, påstått då, 200-300 ms, att tolka informationen (konstant). Så allt man ser relativt verkligheten blir ju i så fall 200-300 ms.
En skärm med 20 ms, som man uppfattar med ~0 ms (godtyckligt lite), bör ju då lagga visuellt när man exempelvis spelar.

Det tar i snitt 200-300 ms att uppfatta nånting och reagera (t ex klicka på musknappen, eller trampa på bromsen när man kör bil och upptäcker en fara), inte bara att tolka informationen. Det är därför det heter reaktionstid.

Sen ser man inte helt utan lagg heller, utan det är en viss fördröjning från det att ljuset träffar näthinnan tills dess att det behandlas i hjärnan...men det ingår ju självklart i reaktionstiden, det är dock inte så nära 0 som man kan tro.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Okej. Det är ingen skillnad på responstid. Trådskapare, köp det billigaste du kan hitta med så många ms du kan. Du kommer bli supernöjd.

Permalänk
Medlem

Sådana test säger inte hela sanningen, det finns även inputlag på möss, switchar + form/skal påverkar)
Kan skilja en hel del MS mellan olika möss (vet ex flera på oc som får 50-100ms skillnad mellan olika möss)

Så testsidor som länkats säger långt ifrån hela sanningen.

Inputlag är det som förstör mest gällande skärmar.
responstiden är vettig på dom flesta skärmar idag men inputlagget är långt ifrån bra på många av dom.
Sen hjälper såklart högre hz på andra saker som att muspekaren är betydligt mer följsam vilket för dom allra flesta bidrar till ökad precision.

Märker man inte inputlag så är man inte tillräckligt känslig för att bry sig om något sådant här ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malusch:

Jag sitter och funderar lite över att köpa en ny skärm då min gamla älskling dött. Är helt inne på att jag vill ha en 27 tum med 1 ms eller absolut max 2. Dock så är alla skärmar jag hittar som har ett bra pris, sisådär 2000-2500, 4-6ms. Skärmen är till för en del gaming men jag undrar ändå, hur viktig är responstiden?

Uppskattar även köpråd om ni vet någon bra skärm!

Tack på förhand.

Dagens bildskärmar är så pass långt framme i tekniken att, ms i sig spelar mindre roll. Moderna IPS/PLS/MVA paneler är minst lika snabba som en TN panel, med vissa undantag från panel till panel givetvis(VA). Även om ms på en skärm säger 2 eller 8 har det inte alls lika stor påverkan som 60Hz tekniken i sig! Oftast är det där som begränsningen sitter, inte om den totala ms ligger på 5-10ms. Spelar du mycket fps spel tex counter strike, köp en 120Hz+ skärm. ...om inte, köp vilken modern 60Hz skärm som passar dig själv.

AOC i2757Fm är en väldigt trevlig 27"
edit: hoski veckans troll?