Varan "under behandling" i 4 dagar, får ej ångra köpet! Elgiganten

Permalänk
Medlem

Varan "under behandling" i 4 dagar, får ej ångra köpet! Elgiganten

Fredag kväll: Beställer TV från Elgiganten med 3-5 arbetsdagar leverans

Tisdag: Ringer och frågar varför jag inte har fått något mail än om att varan har skickats. Får som svar att den är under behandling. Ber om att ångra mitt köp istället och köpa varan i butik. Detta går inte eftersom den är "under behandling"

Onsdag: Ringer igen och är missnöjd över att jag inte har fått något bekräftningsmail ännu. Den är fortfarande "under behandling" och jag får inte avbryta köp.

Torsdag: Ringer igen och är sur över att dom inte håller vad dom lovar. Den är även idag "under behandling" och jag får inte avbryta köp.

Den kommer alltså inte komma enligt avtalad tid, borde jag inte ha rätten att avbryta köpet då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Soros:

Fredag kväll: Beställer TV från Elgiganten med 3-5 dagars leverans

Tisdag: Ringer och frågar varför jag inte har fått något mail än om att varan har skickats. Får som svar att den är under behandling. Ber om att ångra mitt köp istället och köpa varan i butik. Detta går inte eftersom den är "under behandling"

Onsdag: Ringer igen och är missnöjd över att jag inte har fått något bekräftningsmail ännu. Den är fortfarande "under behandling" och jag får inte avbryta köp.

Torsdag: Ringer igen och är sur över att dom inte håller vad dom lovar. Den är även idag "under behandling" och jag får inte avbryta köp.

Den kommer alltså inte komma enligt avtalad tid, borde jag inte ha rätten att avbryta köpet då?

Du har enligt distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att varan levererats så länge varan är i väsentligt oförändrat skick.
Så du har all rätt att få pengarna tillbaka om du ångrar köpet. I värsta fall får du skicka tillbaka varan eller lämna in den i butik efteråt men det är ju jädra märkligt att de inte går med på att rakt av avbryta köpet om de inte har skickat varan ännu.
Finns inte mycket att vinna för dem att tvinga igenom utskicket. Möjligt att de har en beställnings/utskicksprocess som är svår att bryta utan att ställa till det med massa extrajobb internt men nuvarande hantering är ju såklart irriterande ur kundens perspektiv.
Så du bör kunna lösa det om du säger att du oavsett kommer att ångra köpet. Det kommer ge alla mindre trassel och kostnader i slutändan. Läs gärna på lite innan så du vet vad du baserar dina argument på.
Här är en länk med lite mer info:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

Jag har såklart ingen aning om vad som har sagts mellan er men en bra generell grundregel för att få bäst/snabbast hjälp är att vara trevlig såklart även om situationen kan vara irriterande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Du beställde alltså en vara förra fredagen med 3-5 arbetsdagars leveranstid. Då får du räkna med att den kommer senast nästa fredag så vad är egentligen problemet då?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du beställde alltså en vara förra fredagen med 3-5 arbetsdagars leveranstid. Då får du räkna med att den kommer senast nästa fredag så vad är egentligen problemet då?

Ja det var det jag skulle skrivit först i mitt inlägg ju ;).
Men det glömdes av. Bra tillägg!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du har enligt distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att varan levererats så länge varan är i väsentligt oförändrat skick.
Så du har all rätt att få pengarna tillbaka om du ångrar köpet. I värsta fall får du skicka tillbaka varan eller lämna in den i butik efteråt men det är ju jädra märkligt att de inte går med på att rakt av avbryta köpet om de inte har skickat varan ännu.
Finns inte mycket att vinna för dem att tvinga igenom utskicket. Möjligt att de har en beställnings/utskicksprocess som är svår att bryta utan att ställa till det med massa extrajobb internt men nuvarande hantering är ju såklart irriterande ur kundens perspektiv.
Så du bör kunna lösa det om du säger att du oavsett kommer att ångra köpet. Det kommer ge alla mindre trassel och kostnader i slutändan. Läs gärna på lite innan så du vet vad du baserar dina argument på.
Här är en länk med lite mer info:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

Jag har såklart ingen aning om vad som har sagts mellan er men en bra generell grundregel för att få bäst/snabbast hjälp är att vara trevlig såklart även om situationen kan vara irriterande.

Tack för dina råd.

När dom skriver "3-5 dagar" så borde dom ju göra kunden glad genom att lämna varan till posten på tisdag eller onsdag. Allra senast så bör dom skicka det på Torsdag förmiddag och det har dom inte gjort. Den kommer alltså inte komma inom avtalad tid nu.

http://www.pricerunner.se/ri/4797/Elgiganten-Online#tab-fragm...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Soros:

Tack för dina råd.

När dom skriver "3-5 dagar" så borde dom ju göra kunden glad genom att lämna varan till posten på tisdag eller onsdag. Allra senast så bör dom skicka det på Torsdag förmiddag och det har dom inte gjort. Den kommer alltså inte komma inom avtalad tid nu.

http://www.pricerunner.se/ri/4797/Elgiganten-Online#tab-fragm...

Njaa. Alltså beställer du fredag kväll så räknas denna dag givetvis inte in. Du får börja räkna arbetsdagarna från måndag och då har de fortfarande fredagen på sig.
Oavsett så har de säkerligen för avsikt att hålla sig inom denna tid. Ibland blir det väl lite fel. Någon orderstatus som visar fel saldo så att de behöver få in någon extra av denna vara eller liknande. Jag kan nog tycka att man får tåla att det kan ta lite längre tid om man nu beställer online.
Men det är märkligt att de inte gick med på en avbeställning om paketet nu inte har skickats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du beställde alltså en vara förra fredagen med 3-5 arbetsdagars leveranstid. Då får du räkna med att den kommer senast nästa fredag så vad är egentligen problemet då?

Det spiller ikke noen roll for den her saken, dersom vedkommende nå uansett vil heve kjøpet (på den lagde order). Frem til varen er blitt pakket og sendt, skal det ikke være tvingende å motta varen, men der finnes unntak som da varen er blitt bestilt spesifikt for en kunde. Det som kan ta tid er der i mot å få pengene tilbake inn på konto, dersom de er blitt betalt med kort.

TS: Du må sende en skriftlig (epost) melding, slik du vil ha dokumentasjon på din hevelse av order.

Permalänk
Medlem

Du beställer en TV fredag kväll och vill avbeställa den på tisdagen. Du var inte direkt beredd på att ge återförsäljaren en chans att leverera den inom den tid som de har angett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du beställer en TV fredag kväll och vill avbeställa den på tisdagen. Du var inte direkt beredd på att ge återförsäljaren en chans att leverera den inom den tid som de har angett.

Skickades från m.sweclockers.com

Försökte avbeställde den för att jag ville ha en annan modell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

Försökte avbeställde den för att jag ville ha en annan modell!

Då är jag med. Jag förstod det som att du ville avbeställa pga lång leveranstid.

Det är märkligt att de inte kan stoppa ordern, TVn verkar inte vara packad och skickad. Om de skickar den får du bita i det sura äpplet och skicka tillbaka den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Då är jag med. Jag förstod det som att du ville avbeställa pga lång leveranstid.

Det är märkligt att de inte kan stoppa ordern, TVn verkar inte vara packad och skickad. Om de skickar den får du bita i det sura äpplet och skicka tillbaka den.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde samma som dig. Får på sin höjd helt enkelt skicka tillbaka den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Soros:

Den kommer alltså inte komma enligt avtalad tid, borde jag inte ha rätten att avbryta köpet då?

Läser du villkoren för ditt köp så ska du nog se att de där 3-5 dagarna inte är avtalade, utan bara en uppskattning av leveranstiden.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Läser du villkoren för ditt köp så ska du nog se att de där 3-5 dagarna inte är avtalade, utan bara en uppskattning av leveranstiden.

Såhär står det:

Citat:

Med standardleverans postpaket är leveranstiden 3-5 arbetsdagar Med postpaket levereras ditt paket till ditt närmaste uthämtningsställe och avser paket upp till 20 kg. (Undantag för produkter som är märkta med "beställningsvaror" och produkter med abonnemang som levereras inom 3-7 arbetsdagar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Soros:

Såhär står det:

Det är fortfarande inget avtal om att det ska levereras inom den tiden, det är bara en uppskattning av vad som är normal leveranstid.
Det finns nåt som heter skälig leveranstid och regleras i konsumentköplagen...den tiden är tyvärr rätt lång (30 dagar).
Bara om man avtalat en viss leveranstid är det annorlunda, och det gör man inte i normala fall vid e-handel mot konsumenter.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är fortfarande inget avtal om att det ska levereras inom den tiden, det är bara en uppskattning av vad som är normal leveranstid.
Det finns nåt som heter skälig leveranstid och regleras i konsumentköplagen...den tiden är tyvärr rätt lång (30 dagar).
Bara om man avtalat en viss leveranstid är det annorlunda, och det gör man inte i normala fall vid e-handel mot konsumenter.

Fan jag mår dåligt nu. Redan betalat dom, recensioner säger att det kan ta LÅNG tid innan dom faktiskt levererar. Har egentligen inte råd att skicka tillbaka den. Kommer säkert ta tid innan dom skickar mina pengar tillbaka. Tusan också :[

Permalänk
Medlem

Japp dom har 30 dagar på sig att betala tillbaka pengar!
Och många förteag väljer ju att dra ut på denna process en del dels för att dom då får ränta på pengarna och dels för att dom vet att det irriterar kunden som troligen inte ångrar fler köp hos dom för att dom nu vet hur lång tid det tar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det finns alltid rätt att avbeställa innan leverans enligt KKöpL.