Permalänk

Bärbar SSD

Hej,

Tanken var först att skaffa ett USB minne som jag hade tänkt installera Ubuntu på.
Men nu när jag läst runt lite har jag kommit fram till att det vore smartare att istället köpa en SSD som man kan bära runt på istället.
Men, det känns lite ghetto att ha en lös SSD i fickan, så undrar om det inte finns en svensk version eller något liknande denna: MyDigitalSSD

Antingen en som är byggd för att ha i fickan, eller om det inte finns ett skal för just detta syfte?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter som att du hade kunnat bli nöjd med ett USB-minne av lite bättre kvalitet. Jag kan inte rekommendera dig någon särskild modell. Men ifall du går till Prisjakt/ och ställer in vilka krav du har (storlek, läs- och skrivhastighet) så ska du se att du hittar något som du kan bli nöjd med.

Ifall du tvunget vill ha en SSD så kan du ju köpa den modell av SSD som du vill ha och sedan köpa till ett chassi för extern hårddisk.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Skrivet av DarkAlf:

Det låter som att du hade kunnat bli nöjd med ett USB-minne av lite bättre kvalitet. Jag kan inte rekommendera dig någon särskild modell. Men ifall du går till Prisjakt/ och ställer in vilka krav du har (storlek, läs- och skrivhastighet) så ska du se att du hittar något som du kan bli nöjd med.

Ifall du tvunget vill ha en SSD så kan du ju köpa den modell av SSD som du vill ha och sedan köpa till ett chassi för extern hårddisk.

Tänkte på USB först som sagt, med SanDisk USB 3.0 Cruzer Extreme 64GB som det självklara valet. Men ~550;- för en USB-sticka istället för en SSD för att köra ett OS (inte för att ha som lagringsmedia) känns inte helt rätt.

Lär nog dra hem en Intel 520, skulle någon vänlig själ kunna rekommendera ett chassi till denna SSD?

Tack på förhand, samt tack för ditt svar!

EDIT:
Chassit jag har bestämt mig för är ICY BOX IB-273StU3, men jag är öppen för förslag.
Angående vilken SSD nu:
Samsung 840 EVO 120GB
VS
Intel 520 120GB

Har helt glömt bort det mesta inom hårdvara de senaste åren, hjälp uppskattas.
Vilka för/nackdelar har cacheminne på en SSD, om den är primär och inte jobbar med en annan hårddisk?

Permalänk
Medlem

Har inte tid just nu att söka på detaljer, men ska nog kunna göra det ikväll.

Själv har jag två USB3-> Msata chassi. Liten och smidig, men det är ju en SSD, så snabb.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=usb3+t...
Dessa chassi finns att köpa på ebay för under 100kr (tror mina kostade 85kr st, inkl frakt). Du monterar valfri msata disk i denna.
Undvik intel 525 bara, då de blir väldigt varma. Jag har en kingston S200 128GB och en Intel 525 64GB. 525 disken måste jag sätta värme ledande dynor mellan disk och chassi för att den inte ska få problem.
Kingstons fungerar klockrent utan något extra.

Permalänk

Hur skiljer sig 525 och 520? Har själv en 520 i min stationära, inga problem med värme där inte. Undrar nu mest om cache minnet? Hur stor skillnad gör det om SSDn körs solo via USB3-SATA?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En SSD ger såklart ett mycket bra genomflöde lämpat bättre än ett USBminne för systemdisk. Detta gäller även om du kopplar in den via USB-omkopplare så länge inte någonting flaskar på den vägen in i datorn. Men då har du ändå möjligheten att köra den på eSATA när sådan kontakt finns.

När du köper en SSD så se till att du inte får en SandForcekontroller med på den. Höll på att bli knäpp med alla buggar som det medförde och en Intel baserad på SandForce är inte mycket bättre den heller.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Tänkte på USB först som sagt, med SanDisk USB 3.0 Cruzer Extreme 64GB som det självklara valet. Men ~550;- för en USB-sticka istället för en SSD för att köra ett OS (inte för att ha som lagringsmedia) känns inte helt rätt.

Lär nog dra hem en Intel 520, skulle någon vänlig själ kunna rekommendera ett chassi till denna SSD?

Tack på förhand, samt tack för ditt svar!

EDIT:
Chassit jag har bestämt mig för är ICY BOX IB-273StU3, men jag är öppen för förslag.
Angående vilken SSD nu:
Samsung 840 EVO 120GB
VS
Intel 520 120GB

Har helt glömt bort det mesta inom hårdvara de senaste åren, hjälp uppskattas.
Vilka för/nackdelar har cacheminne på en SSD, om den är primär och inte jobbar med en annan hårddisk?

Det där USB minnet uppfattas av min dator som en extern hårddisk, har blivit mycket krångel pga det.

Permalänk

Tack för alla som svarat.
Men jag är fortfarande osäker på det här med cache minnet. Vad gör det för skillnad?
Jag kommer att koppla SSDn till en Mac, men köra Ubuntu på SSDn.
De kommer alltså inte att jobba tillsammans via en virtuell maskin eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Antingen en som är byggd för att ha i fickan, eller om det inte finns ett skal för just detta syfte?

Ta en titt på denna recension jag gjorde av ett billigt case för mSata SSD:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1300209-minirecens...

Jag gillar min skarpt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av str0mback:

Tack för alla som svarat.
Men jag är fortfarande osäker på det här med cache minnet. Vad gör det för skillnad?
Jag kommer att koppla SSDn till en Mac, men köra Ubuntu på SSDn.
De kommer alltså inte att jobba tillsammans via en virtuell maskin eller dylikt.

Svar uppskattas.

Permalänk

Okej, efter lite tjafs på diverse sidor så har jag kommit fram till:
https://www.dustinhome.se/product/5010759959/solid-state-driv...
+
http://www.memoryc.com/storage/hddenclosures/ztc-sky-board-en...

Denna kombo bör fungera?
Kommer jag kunna installera t.ex. Ubuntu på denna SSD och sedan är det klart?
Plug n play med USB, inga problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Men jag är fortfarande osäker på det här med cache minnet. Vad gör det för skillnad?

Cacheminne på en SSD är på en extern enhet mer en nackdel än en fördel i min åsikt, då den riskerar tappa data om du råkar ta ut enheten.
Cacheminne behövs inte på en modern snabb SSD egentligen, utan är mer till för när du har billigare och enklare SSD, som inte riktigt hinner bearbeta allt. Viktiga är IOPs och skrivhastighet, för det är där det brukar bli flaskhals först.

Skrivet av str0mback:

Okej, efter lite tjafs på diverse sidor så har jag kommit fram till:
https://www.dustinhome.se/product/5010759959/solid-state-driv...
+
http://www.memoryc.com/storage/hddenclosures/ztc-sky-board-en...

Denna kombo bör fungera?
Kommer jag kunna installera t.ex. Ubuntu på denna SSD och sedan är det klart?
Plug n play med USB, inga problem?

Vågar säga så här. Du bör kunna köra tex Windows To Go, eller tom modifierad version av Windows gjord för externa diskar utan problem på den kombon. Eftersom Linux ofta kan köra på allt från SD kort till DVD både internt och externt, så tror jag inte det ska vara något problem.
Den bör (förutsatt att inte USB chassit är konstigt) detekteras som en vanlig "Extern HDD".
Du måste kolla så att datorn kan boota på det dock. En PC vet jag kan det utan problem, men jag vet inte hur en Mac hanterar sin bootning.
Du bör testa bootningen med någon annan extern enhet innan du köper in allt.

Jag kör själv en modifierad Windows 7 på min mSata-USB3 enhet, och allt fungerar. Enda problemet jag har är just värmen med 525 disken.

Skrivet av str0mback:

Hur skiljer sig 525 och 520? Har själv en 520 i min stationära, inga problem med värme där inte.

Har en mSata 525 240GB i min ena bärbara och den når lätt 60+
I den mSata-USB3 versionen så köpte jag lite värmeledande dynor från Inet och satte mellan mSata kortet och chassit. Detta har hjälpt rejält, då den nådde 70+ och krashade (innan FW uppdatering) och saktade ner (throttlade) efter FW uppdatering. Nu når den ibland 60, men ofta runt 50 och fungerar bra med dynorna mellan. Det är tydligen ett problem med modellen.
https://www.google.se/#q=intel%20525%20overheating
Kan säga att den blir rätt varm efter en dags jobb, därför rekommenderar jag inte just 525 för detta.