Fraps recording laggar. Byta program?

Permalänk
Inaktiv

Fraps recording laggar. Byta program?

Hejsan. Jag recordar snygga kills och sånt när jag spelar cs. Brukar recorda med fraps. Enda problemet är att när jag recordar så laggar det vilket gör att klippen blir väldigt dåliga.

Så jag undrar ifall det finns något bättre program att recorda med eller nån inställning i fraps som gör att det inte laggar eller liknande.

cpu:AMD FX-8320
Moderkort: MSI 970A-G46
GPU: Sapphire Radeon 6870
A-Data 8GB

Det är då vad jag har i mina dator. Är det att min dator inte klarar att recorda helt laggfritt?

Permalänk
Medlem

Prova med OBS (Open Broadcaster Software). Går att spela in istället för att "broadcasta".
Och spela inte in på samma hårddisk som du har spelet på, osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Prova med OBS (Open Broadcaster Software). Går att spela in istället för att "broadcasta".
Och spela inte in på samma hårddisk som du har spelet på, osv.

Blir det skillnad om jag spelar in på samma hårddisk eller inte asså?

Har fraps på den ena och cs på den andra.

Sen är det att visa klipp laggar inte medans andra gör det.

Tex denna jag provade att reccorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Blir det skillnad om jag spelar in på samma hårddisk eller inte asså?

Har fraps på den ena och cs på den andra.

Sen är det att visa klipp laggar inte medans andra gör det.

Tex denna jag provade att reccorda.
https://www.youtube.com/watch?v=A_5s1F_lZOQ

Prova med OBS och se om det blir bättre. Vet inte hur snabb din CPU är, men FRAPS kräver antagligen mer än OBS för.

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner funkar också. Har ett gäng trevliga funktioner också. Kan spela in som en buffer och sen om man lyckas med något coolt behöver man inte oroa sig om att man missade att spela in det. Går även att spela in buffern i ram eller på valfri disk.
Sen skulle jag iofs rekommenderar att byta grafikkort om du vill slippa lagg. Senare grafikkort från både Nvidia och AMD har inbyggda encoders som kan användas via Nvidia shadow play och AMD raptr för att spela in då belastas inte heller cpun.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Prova med OBS och se om det blir bättre. Vet inte hur snabb din CPU är, men FRAPS kräver antagligen mer än OBS för.

Vad jag förstått ska fraps vara ganska dåligt att recorda med enligt många. Har provat med obs men okunnig som man är fick jag inspelningarna i något konstigt format som jag inte kunde spela upp i vlc? ^^

Skrivet av jonasies:

MSI Afterburner funkar också. Har ett gäng trevliga funktioner också. Kan spela in som en buffer och sen om man lyckas med något coolt behöver man inte oroa sig om att man missade att spela in det. Går även att spela in buffern i ram eller på valfri disk.
Sen skulle jag iofs rekommenderar att byta grafikkort om du vill slippa lagg. Senare grafikkort från både Nvidia och AMD har inbyggda encoders som kan användas via Nvidia shadow play och AMD raptr för att spela in då belastas inte heller cpun.

Ja att uppgradera grafikkortet är inget alernativ just nu då jag är 17 år och inte har pengar till det just nu ^^

Ska prova msi afterburner

Samt tar det mindre kraft att spela in i windowed mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Vad jag förstått ska fraps vara ganska dåligt att recorda med enligt många. Har provat med obs men okunnig som man är fick jag inspelningarna i något konstigt format som jag inte kunde spela upp i vlc? ^^

Hur fick du filmen ospelbar i VLC? Trodde det var omöjligt
Hur ser inställningarna ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Hur fick du filmen ospelbar i VLC? Trodde det var omöjligt
Hur ser inställningarna ut?

Fråga mig inte. Jag tror det var obs inspelningen jag försökte spela upp haha

Jag valde cs go. Så jag ser cs go i den lilla rutan på obs och sen trycke jag på spela in mer än så vet jag inte haah

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Fråga mig inte. Jag tror det var obs inspelningen jag försökte spela upp haha

Jag valde cs go. Så jag ser cs go i den lilla rutan på obs och sen trycke jag på spela in mer än så vet jag inte haah

Kolla upp nån guide på Youtube så du ser hur man gör. det blir lättar än att man ska försöka förklara här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Blir det skillnad om jag spelar in på samma hårddisk eller inte asså?

Har fraps på den ena och cs på den andra.

Sen är det att visa klipp laggar inte medans andra gör det.

Tex denna jag provade att reccorda.
https://www.youtube.com/watch?v=A_5s1F_lZOQ

Den hårddisk du lagrar det inspelade materialet på ska helst inte användas till något annat under inspelningstillfället, dvs du ska inte spara till samma disk som operativet eller ditt spel ligger på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Den hårddisk du lagrar det inspelade materialet på ska helst inte användas till något annat under inspelningstillfället, dvs du ska inte spara till samma disk som operativet eller ditt spel ligger på.

Blir ett problem då . Jag har operativet på den ena och steam på den andra ^^

Permalänk
Medlem

Hur är cpu användningen när fraps är på respektive av?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

MSI Afterburner funkar också. Har ett gäng trevliga funktioner också. Kan spela in som en buffer och sen om man lyckas med något coolt behöver man inte oroa sig om att man missade att spela in det. Går även att spela in buffern i ram eller på valfri disk.
Sen skulle jag iofs rekommenderar att byta grafikkort om du vill slippa lagg. Senare grafikkort från både Nvidia och AMD har inbyggda encoders som kan användas via Nvidia shadow play och AMD raptr för att spela in då belastas inte heller cpun.

På msi hittade jag hit. Är jag rätt inne? Trycker jag på F10 för att börja spela in och sedan f10 för att sluta spela in?

Permalänk
Inaktiv

Har nu lyckas recorda med obs. Det är inget lagg men kvaliteten ska vi inte prata om.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Har nu lyckas recorda med obs. Det är inget lagg men kvaliteten ska vi inte prata om.....

Vad har du för inställningar? Du kan prova höja video-bithastigheten

Permalänk

Har inte använt Fraps på ett bra tag nu men jag har ett svagt minne av att filerna den spottade ut hade en sjuk jäkla bitrate och har du inte en riktigt kraftig dator så får den lite att jobba med när du ska spela upp den. Jag är tyvärr inte hemma just nu så kan inte kolla upp inställningar och sånt men jag använder Dxtory (är det gratis?) och har laddat ned x264-codec så jag brukar få ut ungefär samma FPS när jag spelar in som när jag inte gör det

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MajorOfSweden:

Har inte använt Fraps på ett bra tag nu men jag har ett svagt minne av att filerna den spottade ut hade en sjuk jäkla bitrate och har du inte en riktigt kraftig dator så får den lite att jobba med när du ska spela upp den. Jag är tyvärr inte hemma just nu så kan inte kolla upp inställningar och sånt men jag använder Dxtory (är det gratis?) och har laddat ned x264-codec så jag brukar få ut ungefär samma FPS när jag spelar in som när jag inte gör det

Exakt, FRAPS spelar in i "lossless."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Hejsan. Jag recordar snygga kills och sånt när jag spelar cs. Brukar recorda med fraps. Enda problemet är att när jag recordar så laggar det vilket gör att klippen blir väldigt dåliga.

Så jag undrar ifall det finns något bättre program att recorda med eller nån inställning i fraps som gör att det inte laggar eller liknande.

cpu:AMD FX-8320
Moderkort: MSI 970A-G46
GPU: Sapphire Radeon 6870
A-Data 8GB

Det är då vad jag har i mina dator. Är det att min dator inte klarar att recorda helt laggfritt?

Skulle det lagga i videon så brukar jag använda Handbrake eller Xvid4PSP för att konvertera till mpeg4 för att minska storleken på filen och då brukar även frameraten jämnas ut i den konverterade filen så att hackandet inte syns så tydligt.

Mina inställningar i Fraps är så här och det funkar ganska bra tycker jag. Lock Framerate While Recording ska också jämna ut inspelningen, samt att man inte ska köra på Force Lossless då det tar för mycket kraft av datorn

(gammal bild när jag körde XP)

Som en annan sa så ska man spela in till en annan drive än C:\

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Fraps sänker din fps till antalet bilder / sek du väljer att spela in i.
Många gamers har valt att köpa en extern inspelare som t.ex denna: https://www.blackmagicdesign.com/products/hyperdeckshuttle

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Inaktiv

Jag testade att recorda när jag spelade med obs. Laggade inte så jätte mycket. Krävs det mindre för datorn om jag recordar en demo??

Jag tycker min dator borde klara att recorda utan lagg?

Permalänk
Medlem

Testa att recorda med bara 30FPS i Fraps (YouTube använder sig enbart av 30FPS i nuläget så du kommer inte se någon skillnad om du recordar i 30FPS och 60FPS.) och sen ta på Half-Size. Detta funkade perfa för mig.

http://watch?v=Z2d-IeYv_ZU

Här har du ett test jag gjorde för inte så länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froppsi:

Testa att recorda med bara 30FPS i Fraps (YouTube använder sig enbart av 30FPS i nuläget så du kommer inte se någon skillnad om du recordar i 30FPS och 60FPS.) och sen ta på Half-Size. Detta funkade perfa för mig.
watch?v=Z2d-IeYv_ZU

Här har du ett test jag gjorde för inte så länge sedan.

Youtube har väl 60 fps support vad jag vet eller har dom tagit bort det igen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden litegrann för en liten fråga angående detta!
Är det sämre att spela in filmer på samma hårddisk som spelet är på som man spelar? Kommer det göra någon skillnad om jag lägger till en till mekanisk hårddisk?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Lånar den här tråden litegrann för en liten fråga angående detta!
Är det sämre att spela in filmer på samma hårddisk som spelet är på som man spelar? Kommer det göra någon skillnad om jag lägger till en till mekanisk hårddisk?

Med fraps är det nästan et krav att spela in på en annan disk än den som OS/spel ligger på.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Lånar den här tråden litegrann för en liten fråga angående detta!
Är det sämre att spela in filmer på samma hårddisk som spelet är på som man spelar? Kommer det göra någon skillnad om jag lägger till en till mekanisk hårddisk?

Det kvittar egentligen vilket program du väljer, alla program som recordar älskar att ha en egen dedikerad disk till slutmål.
D v s allt det du spelar in, sparas på den disken (som du givetvis redan döpt till "valfritt namn" som passar program/inspelning)

Och en intern disk är att föredra, om det nu går.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Om du har Vsync aktiverat i spelet så kan din inställning på Fraps låsa ditt FPS. Ställ in Fraps på att spela in 60fps som 60hz. Eller stäng av Vsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det kvittar egentligen vilket program du väljer, alla program som recordar älskar att ha en egen dedikerad disk till slutmål.
D v s allt det du spelar in, sparas på den disken (som du givetvis redan döpt till "valfritt namn" som passar program/inspelning)

Och en intern disk är att föredra, om det nu går.

Hur blir det med hastigheter, bildkvalite, spelupplevelse osv?
Självklart kommer jag köpa en intern hårddisk om det är fallet. Men tror jag kommer gå på en billigare mekanisk hårddisk. Har dock hört att en SSD nästan blivit ett måste, men det kanske inte är sant..

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Hur blir det med hastigheter, bildkvalite, spelupplevelse osv?
Självklart kommer jag köpa en intern hårddisk om det är fallet. Men tror jag kommer gå på en billigare mekanisk hårddisk. Har dock hört att en SSD nästan blivit ett måste, men det kanske inte är sant..

En mekanisk hårddisk duger fint till det syftet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om tillfälle ges att byta grafikkort så kan jag varmt rekommendera Shadowplay. Jävla najs att slippa recorda hela tiden. Händer nåt sweet så trycker man bara på valfri tangent och allt upp till 20 min sparas i efterhand. Älskar Shadowplay!
Om AMD Raptr funkar likadant så är det sweet med
Skönt att slippa belasta under inspelning

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Om tillfälle ges att byta grafikkort så kan jag varmt rekommendera Shadowplay. Jävla najs att slippa recorda hela tiden. Händer nåt sweet så trycker man bara på valfri tangent och allt upp till 20 min sparas i efterhand. Älskar Shadowplay!
Om AMD Raptr funkar likadant så är det sweet med
Skönt att slippa belasta under inspelning

Nackdelen med shadowplay är ju dock den sämre kvaliteten på inspelningen.

Visa signatur

- none -