Posten (Borttappat paket)

Permalänk
Inaktiv

Posten (Borttappat paket)

Hej,

Beställde ett chassi från Inet.se för ungefär 5 dagar sedan men paketet har ej kommit fram ännu. (Leveransen började i måndags)
Ringde idag för att höra vart dom har gjort av mitt paket, och det ända dom kan spotta ut är "Vi ska spåra paketet".

Det har tydligen varit problem med sorteringen i Örebro använder dom till sitt försvar.

Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2014-09-30 23:54 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 13:58 Inet.se, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits
2014-09-30 01:24 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-29 18:25 Härryda, Sverige Försändelsen transporteras

Vikt (kg): 24.1
Tjänst: Hempaket

Vad tycker ni om posten överlag? Har något liknande hänt er?

Dold text
Skrivet av Ack:

Fick hem paketet för 1 vecka sedan ungefär.
Problemet var att Posten hade lite krångel med sorteringen i Örebro-terminalen.

Paketet / innehållet hade inte en skråma när jag fick hem det


Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse

2014-10-03 17:00 Posten, Sverige Mottagarens kvittens har arkiverats
2014-10-03 15:05 Västerås, Sverige Försändelsen har levererats
2014-10-03 15:04 Västerås, Sverige Lastad på bil, utkörning påbörjad
2014-10-03 15:04 Västerås, Sverige Försändelsen har ankommit distributionsterminal
2014-10-03 13:51 Västerås, Sverige Telefonaviserad, leverans av försändelsen kommer att ske enligt överenskommelse
2014-09-30 23:54 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 13:58 Inet.se, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits
2014-09-30 01:24 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-29 18:25 Härryda, Sverige Försändelsen transporteras

Vikt (kg): 24.1
Tjänst: Hempaket

Permalänk
Inaktiv

Posten (Borttappat paket)

Hej,

Beställde ett chassi från Inet.se för ungefär 5 dagar sedan men paketet har ej kommit fram ännu. (Leveransen började i måndags)
Ringde idag för att höra vart dom har gjort av mitt paket, och det ända dom kan spotta ut är "Vi ska spåra paketet".

Det har tydligen varit problem med sorteringen i Örebro använder dom till sitt försvar.

Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2014-09-30 23:54 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 13:58 Inet.se, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits
2014-09-30 01:24 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-29 18:25 Härryda, Sverige Försändelsen transporteras

Vikt (kg): 24.1
Tjänst: Hempaket

Vad tycker ni om posten överlag? Har något liknande hänt er?

Dold text
Skrivet av Ack:

Fick hem paketet för 1 vecka sedan ungefär.
Problemet var att Posten hade lite krångel med sorteringen i Örebro-terminalen.

Paketet / innehållet hade inte en skråma när jag fick hem det


Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse

2014-10-03 17:00 Posten, Sverige Mottagarens kvittens har arkiverats
2014-10-03 15:05 Västerås, Sverige Försändelsen har levererats
2014-10-03 15:04 Västerås, Sverige Lastad på bil, utkörning påbörjad
2014-10-03 15:04 Västerås, Sverige Försändelsen har ankommit distributionsterminal
2014-10-03 13:51 Västerås, Sverige Telefonaviserad, leverans av försändelsen kommer att ske enligt överenskommelse
2014-09-30 23:54 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 13:58 Inet.se, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits
2014-09-30 01:24 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-29 18:25 Härryda, Sverige Försändelsen transporteras

Vikt (kg): 24.1
Tjänst: Hempaket

Permalänk
Medlem

Posten har alltid funkat bra för mig. Vad är omröstningen för?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att posten har slarvat bort paket ja. De lyckades efter mycket om och men hitta paketet. Förmodligen för att det var 160*30*5 cm...

Posten överlag har jag inte mycket till övers för. Tycker att de har sönder det som skickas alldeles för ofta. Chaufförerna bryr sig inte för fem öre.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag har varit med om att posten har slarvat bort paket ja. De lyckades efter mycket om och men hitta paketet. Förmodligen för att det var 160*30*5 cm...

Posten överlag har jag inte mycket till övers för. Tycker att de har sönder det som skickas alldeles för ofta. Chaufförerna bryr sig inte för fem öre.

Jag hör att du har jobbat på DHL, Posten och Schenker?

Nä men helt seriöst så är ingen av dom bättre än andra. Själv har jag jobbat på posten, dock bara som kammare så såg ej hur de behandlade paketen. Dock så har jag aldrig fått något som var trasigt via posten.

Syrrans kille jobbade i 2 år på DHL och ja... rugby så förstår du ungefär hur det fungerade.

Delade lägenhet med en polare som jobbade på Schenker. Där körde man Tetris utan nog med utrymme. Dvs. Klämmer in paket som uppenbarligen är förstora för att få plats med så mycket man kan.

Jag antar att posten gör liknande saker så kan inte direkt säga att någon är bättre än den andra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Verkar som att posten haft problem den här veckan, väntar på ett paket som borde kommit för 2-3 dagar sen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frob:

Hej,

Beställde ett chassi för ungefär 5 dagar sedan men paketet har ej kommit fram ännu. (Leveransen började i måndags)
Ringde idag för att höra vart dom har gjort av mitt paket, och det ända dom kan spotta ut är "Vi ska spåra paketet".

Det har tydligen varit problem med sorteringen i Örebro använder dom till sitt försvar.

Händelser____________ Datum/Tidpunkt - Plats -Händelse 2014-09-30 23:54 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras 2014-09-30 13:58 Inet.se, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits 2014-09-30 01:24 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras 2014-09-29 18:25 Härryda, Sverige Försändelsen transporteras Vikt (kg): 24.1 Tjänst: Hempaket

Vad tycker ni om posten överlag? Har något liknande hänt er?

Vad handlar omröstningen om? Du har inte skrivit en frågeställning. Menar du möjligen föredragen speditör?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad handlar omröstningen om? Du har inte skrivit en frågeställning. Menar du möjligen föredragen speditör?

Sorry, redigerade tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag hör att du har jobbat på DHL, Posten och Schenker?

Nä men helt seriöst så är ingen av dom bättre än andra. Själv har jag jobbat på posten, dock bara som kammare så såg ej hur de behandlade paketen. Dock så har jag aldrig fått något som var trasigt via posten.

Syrrans kille jobbade i 2 år på DHL och ja... rugby så förstår du ungefär hur det fungerade.

Delade lägenhet med en polare som jobbade på Schenker. Där körde man Tetris utan nog med utrymme. Dvs. Klämmer in paket som uppenbarligen är förstora för att få plats med så mycket man kan.

Jag antar att posten gör liknande saker så kan inte direkt säga att någon är bättre än den andra.

Jag har tagit emot spjut, du vet sånna friidrottare kastar, som varit bananformade. Jag är visserligen inte så tung, typ 65 kg, men jag kan inte böja ett spjut med min kroppstyngd ens om jag balanserar det några decimeter in från den bakre spetsen och relativt nära den främre, jag har prövat med ett trasigt.

Sen har jag en exflickvän som jobbade på Posten. Och hon ville inte beställa saker som levererades med Posten för att hon vet hur de kör. De har för många stopp och för kort tid så de kör för fort och paketen rasar. Vissa är såklart värre än andra. Men man vill inte skicka ömtåliga saker med posten...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Leveransfirma heter det...

Permalänk
Inaktiv

Ringer till posten imorgon igen om dom inte hör av sig före 16:00.

Krävs rätt mycket hjärna för att kunna tappa bort 24kg.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Posten tappade bort en tv på pall för mig för två år sen, inte funnen än tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av frob:

Ringer till posten imorgon igen om dom inte hör av sig före 16:00.

Krävs rätt mycket hjärna för att kunna tappa bort 24kg.

Bland ett par miljoner paket, så försvinner ett par. (99,7 kommer fram tror jag det var)

Angående trasiga paket så är det upp till den som skickar, enligt postens avtal ska ett paket klara ett fall från andre våningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Posten tappade bort en tv på pall för mig för två år sen, inte funnen än tror jag

Farligt när man kan se öppet vad det är för något, speciellet om det är något dyrt. För många som får ideér.

Jag har stundtals skickat rätt värdefulla saker med posten, men jag slår alltid in det i vad som ser ut som sunkiga skokartonger... ingen som bryr sig.

Permalänk
Medlem

Efter 5 dagar så skulle jag inte vara orolig, själv råkade jag utför 9 månaders försening av posten när jag skulle reklamera ett headset!
Desutom var paketet rek skickat men det dök aldrig upp hos komplett. Men efter 9 månader så fick jag ett mail av komplett där det stod att det hade kommit fram! Felet jag själv gjorde under processen var att jag inte skrev upp kolli-nr då kvittot skulle skickas med i paketet till komplett. Men efter många om och men så dök ett nytt headset upp efter 10 månader! Han så klart köpa ett nytt headset under tiden, men, men. Posten är inte det jag använder efter detta!
Desutom var sträckan bara 30 mil som headsetet skulle skickas, det hade alltså gått snabbare att gå fram och tillbaka från växjö och göteborg än att skicka med posten

Permalänk
Medlem

Har haft problem med samtliga speditörer. Men posten är dem som i slutänden haft minst missar.

Jag vet dock att postens olika terminaler håller på att byta sorterings utrustning som varit i bruk sedan 1970 talet, detta har inneburit besvär för mig senaste jag beställde ifrån hongkong när ett paket var borta i 2 dagar innan de hitta det. Svärmor jobbar på postens terminal i malmö och hon har sagt att de haft problem med datorer, sortering m.m sedan denna uppgraderings tagits i bruk. Så verkar som det nya systemet har lite barn-sjukdomar som de måste reda ut. Men förhoppningsvis blir det bättre än det 40 gamla systemet de använt innan med påtejpade delar som höll på att förfalla.

Ska man skicka ska man göra det med DPD, det har alltid funkat för mig. Men när man tar emot paket så är det svårt att bestämma hur paket skickas, men om man kan så är det faktiskt säkrast och bäst om man ber dem skicka med DPD och sen gå och hämta ut det själv. Om du ber om hemleverans är det en till resa där saker kan gå fel. Se så här.

För DPD: Företag->Inlämning->Terminal->Terminal->Utlämning->Kund
För hemleverans: Företag->Inlämning->Terminal->Terminal->Stadsterminal->(Distriktkontor om du bor i en större stad)->last på bil->Kund

De mindre terminalerna är oftast underbemannade och dåligt utrustade, saker sköts oftast manuellt med handskanner och kan då beroende på hur deras nätverk tycker för dagen behöva synkas till postens databas manuellt, oftast här saker försvinner för att man inte synkat handterminalen med databasen. Personen som skannat vet ju att de skannat, men handterminalen fick inte kontakt med servern trådlöst och voila, paketet har försvunnit, sen när terminalen ska laddas då kommer synkas alla försvunna paket till servern och ibland kan det vara så att paketet redan är på utlämningsställe då. Så det ser ut som att paketet skickats tillbaka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kontakta företaget dom ska anmäla det till posten och så får dom ta det med varandra, du ska inte behöva bli drabbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frob:

Omröstning: Vad föredrar du att skicka dina paket med? Posten, DHL och/eller Schenker?

Hej,

Beställde ett chassi för ungefär 5 dagar sedan men paketet har ej kommit fram ännu. (Leveransen började i måndags)
Ringde idag för att höra vart dom har gjort av mitt paket, och det ända dom kan spotta ut är "Vi ska spåra paketet".

Det har tydligen varit problem med sorteringen i Örebro använder dom till sitt försvar.

Händelser____________ Datum/Tidpunkt - Plats -Händelse 2014-09-30 23:54 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras 2014-09-30 13:58 Inet.se, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits 2014-09-30 01:24 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras 2014-09-29 18:25 Härryda, Sverige Försändelsen transporteras Vikt (kg): 24.1 Tjänst: Hempaket

Vad tycker ni om posten överlag? Har något liknande hänt er?

Hade exakt samma problem.
Paketet är för stort/tungt.
Jag fick ett samtal långt efter beräknat leveransdatum att paketet fanns att hämta på ett företagscenter.

Vänta bara så löser det sig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag väljer faktiskt Schenker.
Inte den snabbaste, men absolut den bästa för mig.
Samt att alla paket är försäkrade upp till 1600kr.

Försäkringen har fungerat bra den ena gången jag hade användning för det. Jag lämnade skärmen hos ett ombud som inte hade rent mjöl i påsan, paketet blev scannat in(jag försäkrar mig alltid att funktionären gör det), men den lämnade aldrig butiken. Butiken gick i konkurs på grund av den tappade DHL och Schenker licens. Killen som köpte skärmen via tradera av mig gjorde en anmälan, och fick pengar 2 veckor efter.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Jag har jobbat på posten som sorterare och även jobbat för DHL som lastbilschaufför när jag var yngre.

Och jag lovar er att ni hade vart mörkrädda om ni hade sett vad jag sett speciellt i terminalerna med paketen.

Men folket bör också ta sitt ansvar även leverantörer som ibland packar sina paket som idioter man måste skicka i ett välemballerat emballage det funkar inte annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag väljer faktiskt Schenker.
Inte den snabbaste, men absolut den bästa för mig.
Samt att alla paket är försäkrade upp till 1600kr.

Försäkringen har fungerat bra den ena gången jag hade användning för det. Jag lämnade skärmen hos ett ombud som inte hade rent mjöl i påsan, paketet blev scannat in(jag försäkrar mig alltid att funktionären gör det), men den lämnade aldrig butiken. Butiken gick i konkurs på grund av den tappade DHL och Schenker licens. Killen som köpte skärmen via tradera av mig gjorde en anmälan, och fick pengar 2 veckor efter.

Visste inte att det var så lågt försäkringsvärde som 1500kr +frakt.

Värt att tänka på när man skickar dyrare prylar så posten har 50k värde.

Permalänk
Medlem

Och ute i Sverige sitter massor med folk som fått sina paket i tid och oskadade och fullständigt struntar i denna omröstning. Det företag tar allvarligt är inte fel som begås för alla vet att ibland blir det fel. Det som är viktigt är hur man hanterar problemet.

Permalänk
Medlem

De "slarvade" bort mitt 980 här nyss också i Örebro. Så nått fel har det varit. Men det dök upp igen till slut.

Köpte även ett nytt moderkort och det anlände ca 3 dagar senare.

Fel får man räkna med i en sådan avancerad logistik.

Men annars överlag är posten riktigt snabba.

Värre var det för 25 år sedan när man fick vänta på ett paket i ca 2-3 veckor.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Bland ett par miljoner paket, så försvinner ett par. (99,7 kommer fram tror jag det var)

Angående trasiga paket så är det upp till den som skickar, enligt postens avtal ska ett paket klara ett fall från andre våningen

Nja, då snackar vi dvärg-lägenheter isf... 2 meter är det.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid på Schenker. Har inte haft ett enda problem hittills iallafall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Använt dhl, schenker och posten, skickar oftast med posten. Aldrig haft några problem med någonting varken inskickning eller hämtning, fått alla mina paket i tid Har väll haft tur. Fått ett paket med dhl till dörren och hon va trevlig och glad Inte några klagomål från mig har dock dhl(?) snubben i tankarna, han som kastar över en paket över muren då grindarna är låsta (usa).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felix:

Jag har varit med om att posten har slarvat bort paket ja. De lyckades efter mycket om och men hitta paketet. Förmodligen för att det var 160*30*5 cm...

Posten överlag har jag inte mycket till övers för. Tycker att de har sönder det som skickas alldeles för ofta. Chaufförerna bryr sig inte för fem öre.

Vad ska chaufförerna bry sig om? De har betalt för att köra från punkt A till punkt B och se till att det som är i lasten kommer fram, hur sakerna är packade är upp till avsändaren.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Posten, inget paket bortslarvat (ännu).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I jobbet föredrar jag Schenker.

Notera att deras tjänst för paket mellan privatpersoner inte är Schenker schenker, utan schenker privpak.
I jobbet använder jag blandannat Schenker parcel, skall det skickas till privatpersoner görs en telefonavisering och en dag läggs till.

Privat använder jag alltid post. Har såklart möjlighet att använda posten Mypack eller företagspaket i jobbet också, där direkt till privatpersoner då en teleavisering normalt inte görs utan mottagaren för ett brev eller sms när paketet finns att hämta..

Permalänk
Medlem

Posten är alltid förstahandsvalet för mig. Fungerar alltid. I andra hand DHL. Schenker, för att inte tala om UPS är den sämsta skiten som finns.