Byta mobil nu eller vänta?

Permalänk
Medlem

Byta mobil nu eller vänta?

Tjena grabbar! Jo, jag går och sular på en S3 4G där bindningstiden börjar lida mot sitt slut. Prylgalen som man är så kliar det i fingrarna och tankarna lutar åt att binda upp sig på en ny, men frågan är om det finns någon som är värd bytet?

Kör CM på luren nu och är sådär nöjd. Vill ha en snabb och stabil användarupplevelse och har inget emot att gå custom för eventuella förbättringar. En hyfsat sjysst kamera kan vara fördelaktigt. Vägrar WP p.g.a. att jag inte tål deras interface (smaksak, låt oss inte göra det till en diskussion) och är tveksam till Apple, men kan ändå tänka mig att pröva de vita en gång.

S5 är väl bland det mest hypade och finns bra erbjudande på, men samtidigt vill jag inte spendera pengar på något som inte ger mig en ordentlig wow-skjuts. Har läst lite recensioner med tveksamma slutsatser kring S5an. Vad är det som gäller i övrigt? Något spännande på gång som är värt att vänta på?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har höga krav om en S5 inte skulle duga idag. Det låter som att du borde vänta rent generellt om en S5a inte duger åt dig. Jag sitter på en trött Galaxy Nexus, den som Samsung gjorde och den börjar också kännas både trött och allmänt inte så bra på något i jämförelse mot många mobiler idag. Jag tycker att de flesta mobiler idag från de kända märkena när jag väl får känna på dom är rejält mycket bättre.

Du måste börja sålla lite och ställa upp några fler punkter på vad du vill ha och mer konkret. Sen får du kolla lite på vad som kommer från alla de stora framför allt för det verkar som du har stora krav.

Sen i all ärlighet, kanske din S3a duger ett bra tag till och du kan lägga slantarna på något annat? Vad kan du inte göra med din S3a som du kommer kunna göra med en ny mobil?

Men jag håller med dig, det är kul med nya saker och nog skulle en S5a göra en rejäl stor skillnad i speciellt i råprestanda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

om du inte tycker 6" är för stort så skulle jag vänta på Nexus 6
Den ska komma ganska snart.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Z3 compact kanske är ett alternativ?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Note 4 är just nu den bästa utav alla, men med ganska saftigt pris.

+ Bästa skärm
+ 1440x2560
+ S-Pen (oumbärlig när man använt den)
+ Exynos 5433 64Bit (snabbast just nu och med Android 64 bit, ännu snabbare) /Snapdragon 805 32Bit
+ Stål Ram (ser ganska snyggt ut)
+ Adaptive charging för Exynos varianten för snabb laddning liknande QuickCharge 2.0 för Snapdragon 805

- 5,7" kan vara för stor för en del.
- Priset. Lär hamna runt 6500:- när släpps i Sverige

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Alpha är ju ganska frän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Samsung Galaxy Alpha är ju ganska frän.

Men knappast bättre än en S5a väl? Om vi nu pratar Råprestanda och kamera, och batteritiden ska vi väl inte ens nämna...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det låter som att du har höga krav om en S5 inte skulle duga idag. Det låter som att du borde vänta rent generellt om en S5a inte duger åt dig. Jag sitter på en trött Galaxy Nexus, den som Samsung gjorde och den börjar också kännas både trött och allmänt inte så bra på något i jämförelse mot många mobiler idag. Jag tycker att de flesta mobiler idag från de kända märkena när jag väl får känna på dom är rejält mycket bättre.

Du måste börja sålla lite och ställa upp några fler punkter på vad du vill ha och mer konkret. Sen får du kolla lite på vad som kommer från alla de stora framför allt för det verkar som du har stora krav.

Sen i all ärlighet, kanske din S3a duger ett bra tag till och du kan lägga slantarna på något annat? Vad kan du inte göra med din S3a som du kommer kunna göra med en ny mobil?

Men jag håller med dig, det är kul med nya saker och nog skulle en S5a göra en rejäl stor skillnad i speciellt i råprestanda.

Höga krav, vet jag inte. Bara läst lite negativa saker om t.ex. att den är seg i menyer m.m. Kan ju iofs vara lätt åtgärdat med en ok rom.

Batteriet börjar bli lite taskigt i nuvarande, så det är väl iaf 1 argument för att skaffa nytt. Men känns som att det är väldigt små skillnader mellan S3 (speciellt 4G) och det som finns idag. Jag har quad-core, 2GB ram, HD-upplösning (om än inte full, så tillräckligt för att det mesta ser trevligt ut) och 8mp kamera. Visst får man bättre och snabbare kamera, högre upplösning med en ny mobil - men det är just "wow" känslan jag vill ha. Byggkvalité m.m. kan ju såklart spela in, men i grund och botten vill jag ha möjlighet (dvs. att luren potentiellt, med custom firmware eller dylikt, kan bli grym) till en stabil och snabb programvara med hyfsad kamera.

Skrivet av morxy49:

om du inte tycker 6" är för stort så skulle jag vänta på Nexus 6
Den ska komma ganska snart.

Svårt att avgöra faktiskt då jag inte tafsat tillräckligt på någon 6"are. Vad är det som talar för den i jämförelse med t.ex. S5?

Skrivet av XPerion:

Note 4 är just nu den bästa utav alla, men med ganska saftigt pris.

+ Bästa skärm
+ 1440x2560
+ S-Pen (oumbärlig när man använt den)
+ Exynos 5433 64Bit (snabbast just nu och med Android 64 bit, ännu snabbare) /Snapdragon 805 32Bit
+ Stål Ram (ser ganska snyggt ut)
+ Adaptive charging för Exynos varianten för snabb laddning liknande QuickCharge 2.0 för Snapdragon 805

- 5,7" kan vara för stor för en del.
- Priset. Lär hamna runt 6500:- när släpps i Sverige

Låter ju jättetrevligt på pappret! Men i praktiken, hur stor märkbar skillnad gör 64-bit tekniken?

Storleken kan jag som sagt inte uttala mig om, får se till att dra in till nån affär för en känn-och-kläm-session! Kanske rent allmänt borde ta och se om jag hittar något som faller mig i smaken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Svårt att avgöra faktiskt då jag inte tafsat tillräckligt på någon 6"are. Vad är det som talar för den i jämförelse med t.ex. S5?
.

Nexus är mycket billigare än konkurrenterna, samtidigt som dom håller samma eller högra kvalitét och prestanda. det enda dåliga med dom brukar vara skärmen och kameran.
du får även vanilla android, som även uppdateras fortast av alla telefoner.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nexus är mycket billigare än konkurrenterna, samtidigt som dom håller samma eller högra kvalitét och prestanda. det enda dåliga med dom brukar vara skärmen och kameran.
du får även vanilla android, som även uppdateras fortast av alla telefoner.

Jo, jag känner ju till vad Nexus-modellen står för. Tänkte mer konkret, men det är iofs svårt att svara på innan modellen är ute (duh).

Hur känner folk för iPhone 6 då, om vi kan göra en objektiv jämförelse? Är det mkt reklam och skit i gränssnittet? Med android har jag på senare tid blivit fruktansvärt irriterad över reklam som dyker upp precis överallt. På min surfplatta dyker det upp över hela skärmen ibland - helt oprovocerat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, jag känner ju till vad Nexus-modellen står för. Tänkte mer konkret, men det är iofs svårt att svara på innan modellen är ute (duh).

Hur känner folk för iPhone 6 då, om vi kan göra en objektiv jämförelse? Är det mkt reklam och skit i gränssnittet? Med android har jag på senare tid blivit fruktansvärt irriterad över reklam som dyker upp precis överallt. På min surfplatta dyker det upp över hela skärmen ibland - helt oprovocerat.

Angående reklamen. Det är någon app som ger dig reklam. Jag har en Nexus 5 och jag har ingen reklam. Du får leta och se om du kan hitta vilken app det är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, jag känner ju till vad Nexus-modellen står för. Tänkte mer konkret, men det är iofs svårt att svara på innan modellen är ute (duh).

Hur känner folk för iPhone 6 då, om vi kan göra en objektiv jämförelse? Är det mkt reklam och skit i gränssnittet? Med android har jag på senare tid blivit fruktansvärt irriterad över reklam som dyker upp precis överallt. På min surfplatta dyker det upp över hela skärmen ibland - helt oprovocerat.

Android i sig har absolut ingen reklam, det är någon app du installerat.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, jag känner ju till vad Nexus-modellen står för. Tänkte mer konkret, men det är iofs svårt att svara på innan modellen är ute (duh).

Hur känner folk för iPhone 6 då, om vi kan göra en objektiv jämförelse? Är det mkt reklam och skit i gränssnittet? Med android har jag på senare tid blivit fruktansvärt irriterad över reklam som dyker upp precis överallt. På min surfplatta dyker det upp över hela skärmen ibland - helt oprovocerat.

huh reklam?
Det är någon app du installerat, har absolut 0 med android att göra som OS.
Aldrig någonsin fått reklam i min galaxy s4, eller n4a som jag hade innan.

För att ta reda på vilken app det är som gör det så.
"f your device is running Android 4.1 "Jelly Bean" or higher, you don't need this app anymore! You can just press and hold on notifications and your device will tell you who is generating them."

Kör du en stenålders android finns app för det också:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.brosmike.ai...

Det som talar för nexus 6 om man vill ha stor skärm är:
Android L
Bra hårdvara (805, adreno 420 3gb ram ryktas)
6" skärm fast storleken är ändå mindre än ex Iphone 6+ som bara har en 5.5" skärm

Väntar själv på att se hur N6 blir, var sugen på iphone 6+ men större skärm fast mindre storlek, android L och hårdvaran till lägre pris (antagligen) lockar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Angående reklamen. Det är någon app som ger dig reklam. Jag har en Nexus 5 och jag har ingen reklam. Du får leta och se om du kan hitta vilken app det är

Skrivet av morxy49:

Android i sig har absolut ingen reklam, det är någon app du installerat.

Skrivet av JimmieSan:

huh reklam?
Det är någon app du installerat, har absolut 0 med android att göra som OS.
Aldrig någonsin fått reklam i min galaxy s4, eller n4a som jag hade innan.

För att ta reda på vilken app det är som gör det så.
"f your device is running Android 4.1 "Jelly Bean" or higher, you don't need this app anymore! You can just press and hold on notifications and your device will tell you who is generating them."

Kör du en stenålders android finns app för det också:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.brosmike.ai...

Det som talar för nexus 6 om man vill ha stor skärm är:
Android L
Bra hårdvara (805, adreno 420 3gb ram ryktas)
6" skärm fast storleken är ändå mindre än ex Iphone 6+ som bara har en 5.5" skärm

Väntar själv på att se hur N6 blir, var sugen på iphone 6+ men större skärm fast mindre storlek, android L och hårdvaran till lägre pris (antagligen) lockar en hel del.

Ber om ursäkt, tror jag formulerade mig lite dåligt. Självklart vet jag också att Android i sig inte har reklam. Men jag känner att apparna i sig innehåller mer reklam än funktion numer.

Testade Airpush, har förhoppningsvis hittat det ansvariga programmet i det här fallet, tack för tipset!

Vad förväntas upplösningen bli på N6? Om det nu dykt upp några såna uppgifter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad förväntas upplösningen bli på N6? Om det nu dykt upp några såna uppgifter.

Vill minnas att 1440p är det som brukar nämnas, inga källor på det dock. Men som med allt annat så vet vi ju först säkert när telefonen är presenterad. Bör tilläggas att det också ryktas om en Nexus-modell med en 5,2 tums skärm.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Vill minnas att 1440p är det som brukar nämnas, inga källor på det dock. Men som med allt annat så vet vi ju först säkert när telefonen är presenterad. Bör tilläggas att det också ryktas om en Nexus-modell med en 5,2 tums skärm.

Självklart. Var ju iofs lite därför jag skapade tråden. Efter att ha sökt lite så hittar jag 16e oktober som ett preliminärt datum för eventuell presentation utav luren, stämmer detta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Självklart. Var ju iofs lite därför jag skapade tråden. Efter att ha sökt lite så hittar jag 16e oktober som ett preliminärt datum för eventuell presentation utav luren, stämmer detta?

Only time can tell...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är det förövrigt något mer än N6 som kan tänkas dyka upp inom en snar framtid?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Z3 har jag haft lyxen att få pilla med lite. Och den är utan tvekan den bästa mobilen jag sett.
KOlla in den

Permalänk
Medlem

Sony ligger inte riktigt i min smak. Inga custom roms och jag har fått för mig att de inte heller har många modeller som går att roota för att få bort bloat?

Var inne idag och kände på M8 och G3 och måste säga att det känns som riktigt trevliga lurar. Funderar starkt på G3!

EDIT: Efter att ha läst lite till så känns det ändå som att det kan vara värt att vänta på Snapdragon 805.

Vill som sagt känna att det är en uppgradering samt att telefonen känns fräsch under större delen av tiden jag kommer ha den (1-2 år). 4K och Snapdragon 805 känns som en mer framtidssäker kombo än 4K och 801..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather