Permalänk

Func KB 460 - vägen att gå?

Så, jag letar efter ett tangentbord med: Cherry MX Red-brytare, bakgrundsbelysning och liten prislapp. Jag har kikat runt lite och kommit fram till att Func KB 460 verkar vara ett väldigt prisvärt gamingtangentbord som uppfyller dessa krav, och jag är nästan beredd att daska till CDON:s "Beställ"-knapp den här sekunden. Schyssta betyg har det också.

Men jag vill höra vad Sweclockers medlemmar har att säga om det först. Är det ett schysst tangentbord? Är det någon som har det som vill dela med sig av sina åsikter kring det? Är det - som titeln säger - vägen att gå?
Går att hitta här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2331171

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har använt ett Func KB-460 i några månader och skulle säga att det är väldigt bra.
Har inte haft några problem med det och det känns väldigt skönt att spela och skriva på.
Och ja - det är vägen att gå.

Permalänk
Inaktiv

Ifall du kollar vad folk säger om det på Inet så tycker jag absolut du ska köra på det! Har själv funderat lite på det också
http://www.inet.se/produkt/6110028/func-kb-460-gaming-keyboar...

Permalänk
Skrivet av Vollmar:

Hejsan, jag har använt ett Func KB-460 i några månader och skulle säga att det är väldigt bra.
Har inte haft några problem med det och det känns väldigt skönt att spela och skriva på.
Och ja - det är vägen att gå.

Roligt att få input från någon som har det, tack!

Skrivet av Zlatto:

Ifall du kollar vad folk säger om det på Inet så tycker jag absolut du ska köra på det! Har själv funderat lite på det också
http://www.inet.se/produkt/6110028/func-kb-460-gaming-keyboar...

Ja, man blir ju sugen! Speciellt när det verkar vara en riktig prestanda/pris-bomb.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på ett nytt tangentbord. Har kollat lite på Func KB-460 red. Är inte så insatt i mekaniska switchar. Men röd och brun ska tydligen vara bäst för gaming och all around. Så Func KB-460 red känns som ett givet val?

Köpte "CM Storm QuickFire TK Keyboard Blue" från komplett, men tyckte att det lät alldeles för mycket och var inte skönt att lira på. Så ska returnera det.

Lätt fan som att jag satt och skrev en roman när jag lirade haha!

Permalänk
Medlem

Köpte mitt på inet för 349:- för länge sedan och håller bra fortfarande.

Clipsen till handlovsstödet gick sönder och gummiplopparna under stödet rammlade av (klistret släppte)
Mailade dock bara func så skickade dom nya clips o gummiploppar snabbt gratis så inga problem.

Bästa tangentbordet i den prisklassen om man vill ha backlight iaf.

Permalänk
Skrivet av Mrguy:

Är också sugen på ett nytt tangentbord. Har kollat lite på Func KB-460 red. Är inte så insatt i mekaniska switchar. Men röd och brun ska tydligen vara bäst för gaming och all around. Så Func KB-460 red känns som ett givet val?

Köpte "CM Storm QuickFire TK Keyboard Blue" från komplett, men tyckte att det lät alldeles för mycket och var inte skönt att lira på. Så ska returnera det.

Lätt fan som att jag satt och skrev en roman när jag lirade haha!

Ja, jag tror inte blåa brytare är för mig heller.

Skrivet av JimmieSan:

Köpte mitt på inet för 349:- för länge sedan och håller bra fortfarande.

Clipsen till handlovsstödet gick sönder och gummiplopparna under stödet rammlade av (klistret släppte)
Mailade dock bara func så skickade dom nya clips o gummiploppar snabbt gratis så inga problem.

Bästa tangentbordet i den prisklassen om man vill ha backlight iaf.

Var det 50 % rea då eller? o.0

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Ja, jag tror inte blåa brytare är för mig heller.

Var det 50 % rea då eller? o.0

Var när dom hade deras jubileums grej som dom hade massa billiga saker.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Var när dom hade deras jubileums grej som dom hade massa billiga saker.

Hm, orättvist.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft mitt 460 i någon vecka men jag är jättenöjd!

Jag valde blåa brytare, och jag antar att alla blåa brytare är identiska oavsett vilket tangentbord man väljer, så det man betalar för sen är väl helt enkelt byggkvalitet och extrafunktioner.

Hur som helst så känns 460 väldigt stabilt för sin prisklass och funktionsknapparna är inget att klaga på heller

Permalänk
Medlem

Jag äger ett sedan Inet's snorbilliga rea. Skulle ge det 8/10, p.g.a handledsstödet inte sitter stabilit på de små clipsen utan hoppar av så fort man rör på tangentbordet lite, + det är smått irriterande att försöka få det bra i plats på clipsen sen igen. Själv hade jag önskat blåa brytare dock.

Edit: Köp det inte från CDON (om du inte har rabattkod då..). Inet är billigare med fri frakt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chromatic:

och jag antar att alla blåa brytare är identiska oavsett vilket tangentbord man väljer, så det man betalar för sen är väl helt enkelt byggkvalitet och extrafunktioner.

Faktiskt inte. Det kan skilja rätt markant i känsla mellan olika tangentbord med samma brytare. De kan både låta olika och kräva olika tryck för att aktivera dem. Jag har två olika tangentbord med blåa brytare och de känns helt olika att skriva på. Samma sak med de med röda brytare som jag haft. Det har skiljt rätt rejält i "tyngd" mellan några. Klart märkbart.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Edit: Köp det inte från CDON (om du inte har rabattkod då..). Inet är billigare med fri frakt.

About that... Jag har fri frakt från Mecenat och tre stycken presentkort, vardera på 100 kr. Landar på 399 kr. Får nog bli CDON. :/

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Faktiskt inte. Det kan skilja rätt markant i känsla mellan olika tangentbord med samma brytare. De kan både låta olika och kräva olika tryck för att aktivera dem. Jag har två olika tangentbord med blåa brytare och de känns helt olika att skriva på. Samma sak med de med röda brytare som jag haft. Det har skiljt rätt rejält i "tyngd" mellan några. Klart märkbart.

Oj det visste jag inte, jag visste att olika tangentbord har olika "tunga" tangenter, typ 60g eller 50g etc, men jag visste inte att själva känslan och ljuden varierade så mycket.

Är detta ett medvetet val av olika tangentbordsutvecklare eller är det något som faktiskt inte borde vara så? Borde inte brytare vara rätt så standardiserade?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chromatic:

Oj det visste jag inte, jag visste att olika tangentbord har olika "tunga" tangenter, typ 60g eller 50g etc, men jag visste inte att själva känslan och ljuden varierade så mycket.

Är detta ett medvetet val av olika tangentbordsutvecklare eller är det något som faktiskt inte borde vara så? Borde inte brytare vara rätt så standardiserade?

Cherrybrytarna i sig är ju standardiserade enligt färg så att säga så det är något i monteringsprocessen som verkar kunna göra skillnad. Vad vet jag inte. Medvetet är det nog inte och det borde inte vara så kan man tycka. Men jag är inte ensam om att ha märkt skillnad mellan samma brytare på olika tangentbord. Mitt CM Quickfire TK med blåa och mitt Qpad MK-80 med blåa skiljer sig lite både i känsla och ljud när man skriver på dem. Att ljudet kan skilja mycket är ju logiskt men att de kan kännas olika och att de kräver olika kraft för att aktivera förstår jag inte riktigt vad det kan bero på.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Jag har haft mitt Func kb 460 ett tag nu och kan säga att det funkar otroligt bra, väldigt nöjd med det! slå till på ett så kommer du få en massa grymma spelkvällar

Permalänk
Skrivet av TheXviper:

Jag har haft mitt Func kb 460 ett tag nu och kan säga att det funkar otroligt bra, väldigt nöjd med det! slå till på ett så kommer du få en massa grymma spelkvällar

Func KB 460 ligger för tillfället i kundvagnen, väntande på att beställas.
EDIT: Nu beställd, jag hoppas på att det kommer på tisdag.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Func KB 460 ligger för tillfället i kundvagnen, väntande på att beställas.
EDIT: Nu beställd, jag hoppas på att det kommer på tisdag.

Det gjorde du rätt i! Drog också en beställning Dags att byta ut mitt 2-3 år gamla logitech tangentbord för 100kr från onoff haha.