Två års använding 50% försämring i prestanda på ssdn?

Permalänk
Medlem

Två års använding 50% försämring i prestanda på ssdn?

Märkte att min samsung 830 256gb ssd har halverat sin prestanda under de två åren jag har ägt den. Blev nästan ett Dude WTF moment

Används som OS disk och för några steam spel bara..

Hur lång tid ska det eg ta för enheten att tappa sin prestanda? Anser att två år är tok för kort tid att den ska förlora ca 50% i både läs och skrivprestanda. Inga mjukvaro/hårdvaro inställningar är ändrade och os optimerat för ssd.

Om det e något fel på min enhet kan jag köpa, men om det är en standard "åkomma" för ssdenheter efter något års användade så känns det som att man blir lurad jue.

Iaf dela gärna med er av era egna erfarenheter av era ssd enheter som ni har haft en längre tid, dvs två år och äldre.

Sen om ni eventuellt har tips å råd om hur man kan lösa problemet om det nu e ett problem som uppståt så tas det gärna emot... dock e det inte aktuellt att formatera

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Känt problem. SC hade väl en artikel om detta nyligen?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Känt problem. SC hade väl en artikel om detta nyligen?

Det är inget kännt problem. Samsung 830 är MLC och inte TLC.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Med vilket verktyg mäter du?
Vilka mätvärden får du?
Är SSDn inställd på AHCI?
Moderkort?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Frågan är om den kanske behöver en total secure erase nån gång per år eller 2 då.

Cellerna blir ju mer slitna, och detta är inget unikt för SSD. Alla hårddiskar blir långsammare med åldern, dock kanske inte till 50%.
Mer ECC får rätta till läs fel och det tar längre tid att skriva till enheterna tillförlitligt. Märks även på gamla hårddiskar.
På en SSD är det ju ofta mängden skriven info som avgör, så frågan: Hur många TB har din 830 skrivit?

Permalänk
Medlem

14,81 TB tot har det skrivits till den.

AS ssd benchmark samt samsungs magican, i ex magican så ser man loggar från de gångarna man kört det inbyggda benchmark testet så man ser prestandan sjunka med tiden.
allt är optimalt inställt för ssd.
asrock z77e itx, älskar detta mobot.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

15TB är ju inte så mycket. Den ska klara 150TB utan problem, och jag har sett vissa tåla så mycket som 1,5PB.
Det låter som att något inte är optimalt. En drivare, en inställning eller kabel kanske.
Dock säger du dig har testat allt där... hmm
Kan du läsa av disken SMART värde? så man ser om den säger något om pot. fel.

Permalänk
Medlem

fattar inte riktigt va som sägs i smart rutan. så lägger upp en liten screenshot.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sen om ni eventuellt har tips å råd om hur man kan lösa problemet om det nu e ett problem som uppståt så tas det gärna emot... dock e det inte aktuellt att formatera

Köp en Samsung 850 Pro, förhoppningsvis håller dom bättre då det är 10års garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fattar inte riktigt va som sägs i smart rutan. så lägger upp en liten screenshot.
http://i.imgur.com/D7IwZaP.jpg

ENligt screenshot så har du inte kört Over provisioning? 18GB är för lite utrymme utan over provisioning och disken kommer gå trögare.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

har haft den proppfull utan sämre prestanda, har inte hört att man behöver använda "over provisioning" på 830 modellen. alla tester som jag sett å dylikt vad jag vet har inte använts sig utav den funktionen. Får testa det sen kanske, men ser inte det som något nödvändigt då det är en extrafunktion som tillkommit efter att 840 serien släpptes om jag minns rätt eller tänker jag på rapidmode kanske. 830 har som 840 pro modellen dedikerat ram som cash vilket vanliga 840 inte har eller?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har haft den proppfull utan sämre prestanda, har inte hört att man behöver använda "over provisioning" på 830 modellen. alla tester som jag sett å dylikt vad jag vet har inte använts sig utav den funktionen. Får testa det sen kanske, men ser inte det som något nödvändigt då det är en extrafunktion som tillkommit efter att 840 serien släpptes om jag minns rätt. 830 har som 840 pro modellen dedikerat ram som cash vilket vanliga 840 inte har eller?

Inlägg 11: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1195986-ssd-830-over-provision/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fattar inte riktigt va som sägs i smart rutan. så lägger upp en liten screenshot.
http://i.imgur.com/D7IwZaP.jpg

Ser relativt frisk ut för sin ålder.
Den har inga skrivfel eller raderingsfel iaf, så cellerna är inte slitna på det sättet.
Den har dock haft några CRC fel där den fått rätta till informationen som läses, men ingen stor mängd direkt.
Beroende på hur de tolkar detta så kan det vara fel vid överföringen mellan datorn och disken, alt fel vid läsning. Är tyvärr ingen standard i detta.
Har du möjlighet att testa byta sata kabel? eller har du gjort detta redan kanske?

Eftersom disken har varit väldigt full, utan "over provisioning" så har diskens wear level behövt jobba hårdare dock, för att rotera informationen runt så att alla cellerna slits lika. Detta i sin tur gör ju att du sliter betydligt mer på disken, sk hög "Write amplification". Alla SSD, speciellt MLC och TLC måste ha detta utrymme för att fungera optimalt. Detta är pga största skillnanden mellan hur gamla SLC diskar jobbade och MLC kretsar jobbar.
SLC kunde radera betydligt mindre sektioner och skriva enskilda celler, medan MLC måste skriva och radera i större klumpar. Därför kunde SLC diskarna bara radera och skriva om ganska enkelt, medan MLC då fick läsa allt gammalt, sen radera, sen skriva tillbaka en massa data + den du skulle skriva. Då hjälper detta utrymme rejält då den har lediga celler att direkt skriva om allt, och kan radera det gamla i efterhand.
Vissa diskar påverkas mer av det än andra dock, och 830 ska inte vara så påverkad som tex 840 är.

Men inget av detta bör vara orsaken till så låg hastighet, eftersom din disk bör ha minst 90%+ kvar av sitt liv.
Om det inte är kabel/kontakt problem som tvingar ner disken i lägre SATA hastighet så har jag inget svar (än iaf).

Permalänk
Medlem

ah ser vad han har skrivit, men det förklarar ändå inte varför prestandan har sjunkit såpas mycket och att komprimera partitionen är lösningen. Känns nästan som en sista minuten lösning... får la googla mer om detta men som sagt känner att detta är lite onödigt då 830 har ju ram för cachen till skillnad från andra enheter som använder sig utav enhetens egna utrymme som cash.

oj vilken bra "förklaring" Paddanx
Ska byta satakabel nu när jag ändå passar på att köpa mer ram.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Prova HDTune, som läser befintliga data från hela disken,
istället för att enbart stressa disken på de 18GB som du har ledigt.

Sedan tror jag inte att vi fått några konkreta mätvärden, 50% av vad?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

ca halva prestandan i AS å det samsung benchmark visa 2012-2013.
får testa med hdtune oxå sen

samsungs benchmark, ssd har varit full ungefär lika mycket hela tiden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx