Vilket program eller funktioner saknar du i Linux?

Permalänk
Medlem

Vilket program eller funktioner saknar du i Linux?

Finns det något program där ute som ni skulle vilja ha till GNU/Linux men som inte finns eller open source-alternativ som idag inte alls tillfredsställer era behov? Ett problem som tvingar er att köra Windows parallellt eller via VirtualBox eller köra program via Wine?

Om du nämner var det du saknar så kanske någon annan här har en lösning på ditt problem.

Det jag saknar är fungerande BankID. Nu vid ett teknikskifte för BankID-systemet så utvecklar dom ingen GNU/Linux-klient och open source-alternativet FriBID fungerar inte med nya systemet och halvt med gamla beroende på vilken bank man har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatten:

Finns det något program där ute som ni skulle vilja ha till GNU/Linux men som inte finns eller open source-alternativ som idag inte alls tillfredsställer era behov? Ett problem som tvingar er att köra Windows parallellt eller via VirtualBox eller köra program via Wine?

Om du nämner var det du saknar så kanske någon annan här har en lösning på ditt problem.

Det jag saknar är fungerande BankID. Nu vid ett teknikskifte för BankID-systemet så utvecklar dom ingen GNU/Linux-klient och open source-alternativet FriBID fungerar inte med nya systemet och halvt med gamla beroende på vilken bank man har.

Alla spel och Adobes hela programbibliotek.

BankID är ett icke-problem, finns ju Mobilt BankID.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Spelen annars saknar jag inget..finns mer jag saknar ifrån Linux när jag använder Windows än tvärtom.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Välfungerande ersättare till Outlook med stöd för Exchange.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Jag skulle verkligen vilja ha Office-programmen till Linux. Mest eftersom resten av världen använder dem och kompatibiliteten inte är 100 med ex LibreOffice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

BankID är ett icke-problem, finns ju Mobilt BankID.

Det är tyvärr inte en full ersättare till "stationärt" BankID i alla fall idag. Vissa banker erbjuder bara begränsad funktionalitet genom mobilt BankID, och kräver exempelvis att ett mobilt BankID i sig skapas genom ett stationärt dito (jag vet personligen faktiskt inga banker som ger fullt stöd för mobilt BankID idag, men jag har då bara testat en bank personligen och inte forskat runt i ämnet alls).

I mitt fall är en "lösning" på detta problem att jag av olika skäl ändå kommer ha anledning att titta på bankbyte inom kort, varpå jag kommer välja en som löst plattformsoberoendet bättre. Rösta med plånboken, eller i detta fall bankkontot.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xellofan:

Välfungerande ersättare till Outlook med stöd för Exchange.

Vilka alternativ har testats? Vad saknas för att de ska räknas som "välfungerande"?

Jag har själv ingen större kontakt med Outlook, så jag vet inte helt vilken extrafunktionalitet det handlar om. Jag antar att det har mycket med integrerad kalenderfunktionalitet att göra för en användare.

Zimbra erbjuder en alternativ svit som av allt att döma verkar vara på uppgång, men jag har personligen inte hört talas om någon organisation i Sverige som använder det än (IBM Notes, däremot). Det är ju dock en större lösning än bara en "alternativ klient".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det är tyvärr inte en full ersättare till "stationärt" BankID i alla fall idag. Vissa banker erbjuder bara begränsad funktionalitet genom mobilt BankID, och kräver exempelvis att ett mobilt BankID i sig skapas genom ett stationärt dito (jag vet personligen faktiskt inga banker som ger fullt stöd för mobilt BankID idag, men jag har då bara testat en bank personligen och inte forskat runt i ämnet alls).

I mitt fall är en "lösning" på detta problem att jag av olika skäl ändå kommer ha anledning att titta på bankbyte inom kort, varpå jag kommer välja en som löst plattformsoberoendet bättre. Rösta med plånboken, eller i detta fall bankkontot.

Ptja, hos Swedbank är det mobila bankid't och det vanliga likställda i alla fall, så nog finns det banker som har det så. Hur de är hos de övriga, förutom Danske Bank som jag också är kund hos, vet jag inte.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Ptja, hos Swedbank är det mobila bankid't och det vanliga likställda i alla fall, så nog finns det banker som har det så. Hur de är hos de övriga, förutom Danske Bank som jag också är kund hos, vet jag inte.

Bra att det existerar, och troligen kommer öka; ett steg framåt för plattformsoberoendet. I min enfald så trodde jag första gången jag hörde talas om "mobilt BankID" att det skulle vara en lösning fullt kompatibel med den stationära varianten som sömlöst kunde användas utan åtgärd från bankerna i sig, men det visade sig snabbt vara fel.

Det kan nämnas att antagandet "alla har ju en smartphone" inte heller är något som nödvändigtvis är sant, oavsett hur det kan verka om man hänger på SweClockers .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

hos SEB kan man göra allt med mobilt bankid. inget konstigt där. Däremot vissa andra myndigheter så som prv kunde bara ta bankid på fil sist jag provade.

Men jag skulle vara helt handigkappad i windows, sakna mängder med program etc. Skulle aldrig falla mig in att köra windows faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det kan nämnas att antagandet "alla har ju en smartphone" inte heller är något som nödvändigtvis är sant, oavsett hur det kan verka om man hänger på SweClockers .

De flesta har en smartphone, dock.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Native Foobar2000 hade varit nice.

Permalänk
Medlem

Spel är det enda jag använder Windows till i dagens läge.
Kör Swedbank, så bankid är en icke-fråga för mig (även om jag inte stötte på några problem med det under den tid jag använde det under Linux, men det användandet var väl rätt begränsat till banken, CSN och Skatteverket, så ...). Officepaketet använder jag inte alls för eget skapande av dokument. De få gånger jag behöver öppna någon annans dokument (PP/Excel/Word) fungerar för det mesta LibreOffice, och skulle det inte göra det får de göra en .pdf av det hela om de prompt vill att jag ska läsa det.
Adobes produkter är säkerligen kalasbra, men GIMP och Inkscape räcker gott och blir över till det jag gör.

Så, det enda jag gör under Windows är att spela (och surfa lite mellan/under spelsessionerna i all ära, men det är ju inget jag inte skulle kunna göra ändå ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det enda jag kommer att tänka på är väl spel, men dom är ju bara köra genom Wine om man har Nvidia-GPU. Men det är ju inte alla program som går genom Wine, exempelvis CryEngine 3 eller Unity 3D. Det är nog på grund av dessa 2 program som jag inte flyttar till Linux primärt. UE4 är ju ett alternativ, men det måste jag lära mig först.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vilka alternativ har testats? Vad saknas för att de ska räknas som "välfungerande"?

Jag har själv ingen större kontakt med Outlook, så jag vet inte helt vilken extrafunktionalitet det handlar om. Jag antar att det har mycket med integrerad kalenderfunktionalitet att göra för en användare.

Zimbra erbjuder en alternativ svit som av allt att döma verkar vara på uppgång, men jag har personligen inte hört talas om någon organisation i Sverige som använder det än (IBM Notes, däremot). Det är ju dock en större lösning än bara en "alternativ klient".

Jag använder Outlook som PIM med epost, adressbok, att-göra, kalender och anteckningar synkroniserat via Exchange. Det enda linuxprogram jag hittat som verkar kunna kommunicera med Exchange och hantera alla funktioner är Evolution. Det verkar lovande men jag får inte ordning på den, först så kunde jag inte bli klok på vilka paket som behövdes eftersom det viktigaste inte fanns i något standard repo. Nu när jag väl hittat det så får jag den inte att autentisera sig mot servern, jag har försökt använda inställningar från Windows, WIndows Mobile, Mac och Android men ingen av dom stämmer. Det verkar vara domänfältet som inte stämmer men i hostingföretagets manualer det står mest att man ska lämna det tomt, vilket Evolution inte tillåter.
Programmet verkar inte helt stabilt heller, glömmer inställningar,den tycker det att det är en bra idé att försöka hämta meddelanden fast det inte finns någon server angiven. Den kanske fungerar bra om man väl lyckas ansluta till en server, men där är jag inte än.

Kontact verkar innehålla det mesta man kan behöva men att synkronisera innehåll mellan olika enheter verkar betydligt mer komplext än via Exchange.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag saknar ett vettigt program för streaming av film och musik, men det gäller även för OSX eller Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Bra att det existerar, och troligen kommer öka; ett steg framåt för plattformsoberoendet. I min enfald så trodde jag första gången jag hörde talas om "mobilt BankID" att det skulle vara en lösning fullt kompatibel med den stationära varianten som sömlöst kunde användas utan åtgärd från bankerna i sig, men det visade sig snabbt vara fel.

Det kan nämnas att antagandet "alla har ju en smartphone" inte heller är något som nödvändigtvis är sant, oavsett hur det kan verka om man hänger på SweClockers .

Jag har ingen smartphone och jag använder Linux och jag hänger på Sweclockers. Så det är väl just fungerande BankID som jag också saknar. Har windows 7 på en bärbar dator så jag kan komma in på försäkringskassan den vägen men det är nog det enda jag behöver Windows till.

Anledningen att jag inte har smartphone är att jag inte tycker om dem. De är krångliga att använda jämfört med en gammal hederlig mobil och batteritiden på en smartphone är obefintlig i jämförelse. Använder mobilen endast att ringa med och läsa SMS (undviker helst att skicka SMS).

Permalänk
Medlem

Personligen saknar jag inget direkt. Vet dock att både MS Office och Adobe Creative Suite Som så tydligt är den största anledning till att inte Linux inte kan bli ett seriöst alternativ bland företag/ vanliga professionella användare. Vist det finns några alternativ som växer men i praktiken inget den större massan kan ta till sig eftersom det aldrig blir 100% kompatibelt.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande främst spel som håller mig tillbaka. Och då jag spelar en del så blir det automatiskt att man bootar upp med Windows istället, och hamnar där i alla situationer. Photoshop klarar jag mig inte utan när det väl behövs. Gimp i all ära, men jag har nog aldrig blivit så förbannad på ett datorprogram tidigare som verkligen inte vill göra som jag vill. Som många andra nämner så är man även för insnöad i Office-programmen. Man har lite den här säkerheten med Windows att om det väl kommer någonting nytt, spel som annan applikation, så kommer det troligtvis fungera smärtfritt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

Ptja, hos Swedbank är det mobila bankid't och det vanliga likställda i alla fall, så nog finns det banker som har det så. Hur de är hos de övriga, förutom Danske Bank som jag också är kund hos, vet jag inte.

Skrivet av phz:

Bra att det existerar, och troligen kommer öka; ett steg framåt för plattformsoberoendet. I min enfald så trodde jag första gången jag hörde talas om "mobilt BankID" att det skulle vara en lösning fullt kompatibel med den stationära varianten som sömlöst kunde användas utan åtgärd från bankerna i sig, men det visade sig snabbt vara fel.

Det kan nämnas att antagandet "alla har ju en smartphone" inte heller är något som nödvändigtvis är sant, oavsett hur det kan verka om man hänger på SweClockers .

Kan också slå ett slag för Swedbank. Nästan alla deras inloggningsalterativ är helt plattformsoberoende.
De använder en kod-dosa som standardmetod, och den är helt fristående. BankID tillsammans med engångskoder ger, som nämnts, full och total tillgång hos Swedbank som om man använt kod-dosan.
Enbart BankID ger redan en stor mängd funktioner tillgängliga. Det är högst sällan man behöver "utökade rättigheter".
Och kodkortet med engångskoderna kommer i kreditkorts-format. Stoppa in i plånboken, och man har den alltid med sig.

Det enda som Swedbank har, som inte är plattformsoberoende, är "BankID på fil", som då kräver den åldersdigna bankID-pluginet (Som dessutom bara fungerar med 32 bitars webbläsare). Det är underligt att varken personerna/företagen bakom BankID (Däribland Nexus), och FriBID inte lyckats modernisera det bättre. Att en så viktig funktion i vårt samhälle skall ha ett så dåligt stöd bakom sig. Det går över mitt huvud.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Kan också slå ett slag för Swedbank. Nästan alla deras inloggningsalterativ är helt plattformsoberoende.

Som bank lämnar de dock en hel del att önska, men det är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem att logga in på banken (Nordea) och bankärenden funkar bra med webbläsaren i kombination med kod-dosan. Det är när man behöver legitimera sig med BankID på försäkringskassan eller skattemyndigheten som problemet uppstår. Men vilken sorts BankID använder Swedbank då som vare sig kräver mobilt BankID eller BankID-plugin? Förutsatt att man varken har Windows/Mac och ingen smartphone så funkar Swedbanks BankID på Linux menar ni?

Permalänk
Medlem

Jag saknade adobes programbibliotek och office paketet. Jag valde dock att köpa en macbook och få det bästa av båda världarna