Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig [desperat]

Hej!

Det började med att hela datorn slutade svara, alltså hela windows hängde sig så fick jag starta om den manuellt. Till slut bestämde jag mig för att backa tillbaka datorn till ett tidigare datum för att se om det hjälpte, men det gjorde det bara värre.

Nu försöker jag formatera datorn men det fortsätter att krångla, först hittade inte datorn min hårddisk, men efter många omstarter så hittades den. Då gick det inte att formatera hårddisken så jag fick göra det manuellt via shift+f10. Sedan efter det så var tydligen hårddisken i fel format så jag fick byta format. Sedan efter det så kunde jag inte göra nya partitions så jag fick också göra det manuellt via cmd(shift+f10).

Nu när jag väl ska installera windows så fortsätter det att krångla, datorn hänger sig och startar om sig mitt i installationen, jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra nu. Ni är verkligen min sista utväg. Kan det vara hårddisken som är paj?

Ursäktar för stavfel, skriver detta från mobilen.
Tack på förhand.

Edit;
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB DUAL-X OC (Curacao
Moderkort: MSI Z77A-G41 ATX
Processor: Intel Core i5 3470 3,2Ghz
Nätagg: Fractal Design Integra R2 500W 80+ Bronze
Ram: Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz HyperX Blu
Hårddisk: 1 TB WD green 5400rpm (Nyinköpt idag)

https://www.youtube.com/watch?v=LatZR9iEqgg&feature=youtu.be

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksn:

Hej!

Det började med att hela datorn slutade svara, alltså hela windows hängde sig så fick jag starta om den manuellt. Till slut bestämde jag mig för att backa tillbaka datorn till ett tidigare datum för att se om det hjälpte, men det gjorde det bara värre.

Nu försöker jag formatera datorn men det fortsätter att krångla, först hittade inte datorn min hårddisk, men efter många omstarter så hittades den. Då gick det inte att formatera hårddisken så jag fick göra det manuellt via shift+f10. Sedan efter det så var tydligen hårddisken i fel format så jag fick byta format. Sedan efter det så kunde jag inte göra nya partitions så jag fick också göra det manuellt via cmd(shift+f10).

Nu när jag väl ska installera windows så fortsätter det att krångla, datorn hänger sig och startar om sig mitt i installationen, jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra nu. Ni är verkligen min sista utväg. Kan det vara hårddisken som är paj?

Ursäktar för stavfel, skriver detta från mobilen.
Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Din hårddisk verkar inte må så bra. Hur gammal är den? Sen - sitter alla kontakter i ordentligt? Har du haft strömavbrott nyligen eller eventuellt åska? Har du win på skiva eller USB? Har du fler hårddiskar? Börja med att pröva på någon annan disk.. De kostar ju inte multum att köpa ny... Sen kan det vara bra att specca vad du har i burken för de lite mer kunniga här. Blir liksom lättare att felsöka då

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Din hårddisk verkar inte må så bra. Hur gammal är den? Sen - sitter alla kontakter i ordentligt? Har du haft strömavbrott nyligen eller eventuellt åska? Har du win på skiva eller USB? Har du fler hårddiskar? Börja med att pröva på någon annan disk.. De kostar ju inte multum att köpa ny... Sen kan det vara bra att specca vad du har i burken för de lite mer kunniga här. Blir liksom lättare att felsöka då

Hårddisken är ett år gammal, 1 tb western digital.
Alla kontakter sitter i som de ska.
Ja, jag har haft strömavbrott flera gånger nyligen, men dessa problem uppstod inte ditekt efter det senaste.
Jag har win på skiva.
Nej, jag har bara en hårddisk.

Okej, blir att köpa ny hårddisk då, återkommer med alla specs på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, öppnade upp datorn igen och gjorde rent lite och kände på alla kablar osv, efter det så höll datorn igenom en formatering och det kändes som att det gick jätte bra men nu börjar problemen igen. Hela windows slutar att svara, kan inte göra ctrl+alt+delete eller någonting så att enda utvägen är en så kallad norsk avstängning.

Nu bär jag startar datorn är allt svart. Är hårddisken paj eller är det något annat som strular?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en ny hårddisk och råkade reva installationsskivan så jag brände windows på ett usb stick istället på en annan dator. Det började bra, installationen flöt på fint men sen mitt i installationen så startar datorn om sig ..... Så då misslyckades installationen.
Är det nätagget som krånglar? Har ett fractal design 500w i nu.
Blir vansinnig på detta, om nån kan hjälpa mig fixa en lösning så ger jag er gärna ett par hundra som tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB DUAL-X OC (Curacao
Moderkort: MSI Z77A-G41 ATX
Processor: Intel Core i5 3470 3,2Ghz
Nätagg: Fractal Design Integra R2 500W 80+ Bronze
Ram: Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz HyperX Blu
Hårddisk: 1 TB WD green 5400rpm (Nyinköpt idag)

Permalänk
Hedersmedlem

Lista delarna och berätta mer om datorn. Ålder, temperaturer, hur ofta du dammar ur den med tryckluft, om CPU-kylaren sitter fast ordentligt.

Nätagget kan det vara, men vi måste som sagt veta alla delar först. Plötsliga omstarter utan blåskärm är oftast överhettning eller defekt/överbelastat nätaggregat. Med blåskärm ofta RAM-fel (men kan vara mycket annat också, tyvärr).

Någon bild inifrån kan vara bra för att snabbt se uppenbara fel.

Edit: Hehe, trådskaparen skrev lista under tiden jag skrev mitt inlägg.

Edit 2: Integra är budgetagg gjort av FSP som inte är speciellt välbyggt, så de plötsliga strömavbrotten kan ha skadat agget (och möjligen någon ansluten del också med lite otur), eller om det är 3 år eller mer kan det vara på väg att ta slut om det gått varmt.

Alltså:

1. Se till att alla fläktar snurrar och inte kylflänsarna är fulla med damm.
2. Kontrollera att CPU-kylaren sitter rätt monterad och inte glappar (några bilder kan hjälpa diagnosen).
3. Testa annat nätagg.

Är det jag skulle kolla först.

Har du mycket strömavbrott rekommenderar jag en UPS som skyddar dator/nätagg vid strömavbrott.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Testa ett annat nätagg iallafall under OS installationen. För att se om du lyckas med den då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lista delarna och berätta mer om datorn. Ålder, temperaturer, hur ofta du dammar ur den med tryckluft, om CPU-kylaren sitter fast ordentligt.

Nätagget kan det vara, men vi måste som sagt veta alla delar först. Plötsliga omstarter utan blåskärm är oftast överhettning eller defekt/överbelastat nätaggregat. Med blåskärm ofta RAM-fel (men kan vara mycket annat också, tyvärr).

Någon bild inifrån kan vara bra för att snabbt se uppenbara fel.

Edit: Hehe, trådskaparen skrev lista under tiden jag skrev mitt inlägg.

Datorn är ca ett år gammal, har aldrig krånglat innan dessa problem uppstod. Temperaturerna är normala, CPUn ligger på 45-55C beroende på load. Har aldrig rört CPU kylaren och när jag känner på det då sitter den hårt som vanligt. Har aldrig dammat ur den med tryckluft, eller dammat ur den över huvud taget. Den ser inte speciellt dammig ut men jag ska testa att damma ur den, funkar det med damsugaren omvänd så att den sprutar ut luft i stället för suger? Eller finns det bättre sätt att göra detta?

Känns verkligen inte som att det skulle ha med överhettning att göra, alla fläktar rullar på bra och tempsen är inte höga.
Återkommer med bild!

Har glömt att säga detta men innan varje omstart så blir datorn väldigt seg, om detta har någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Testa ett annat nätagg iallafall under OS installationen. För att se om du lyckas med den då.

Tog mig igenom OS installationen med detta nätagg, det känns helt slumpmässigt hur den startar om sig, ibland efter 10 sekunder, ibland efter en halvtimme.

Jag har inget annat nätagg till hands, annars skulle jag testat med det. Vill också vara säger på att det är nätagget som är problemet innan jag köper ett nytt.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt långsökt men har du möjlighet att prova att koppla dator och monitor (alltså det nödvändigaste) till ett annat och gärna jordat vägguttag? Tänkte ifall det byggs upp statisk elektricitet eller nått, iofs kanske det isf borde vara mera regelbundet.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av dksn:

Datorn är ca ett år gammal, har aldrig krånglat innan dessa problem uppstod. Temperaturerna är normala, CPUn ligger på 45-55C beroende på load. Har aldrig rört CPU kylaren och när jag känner på det då sitter den hårt som vanligt. Har aldrig dammat ur den med tryckluft, eller dammat ur den över huvud taget. Den ser inte speciellt dammig ut men jag ska testa att damma ur den, funkar det med damsugaren omvänd så att den sprutar ut luft i stället för suger? Eller finns det bättre sätt att göra detta?

Känns verkligen inte som att det skulle ha med överhettning att göra, alla fläktar rullar på bra och tempsen är inte höga.
Återkommer med bild!

Har glömt att säga detta men innan varje omstart så blir datorn väldigt seg, om detta har någon betydelse.

Rensa aldrig med dammsugare, det bildas statisk elektricitet och det kan skada komponenterna. Tryckluft är det säkraste sättet att rensa på.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=LatZR9iEqgg&feature=youtu.be

Där har ni en video på datorn, helt brutalt dåligt gjord ser jag nu i efterhand (haha) och kvaliten blev dålig när jag laddade upp den.
Säg till om ni vill ha med högkvalitiva bilder på speciella områden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dksn:

Okej, öppnade upp datorn igen och gjorde rent lite och kände på alla kablar osv, efter det så höll datorn igenom en formatering och det kändes som att det gick jätte bra men nu börjar problemen igen. Hela windows slutar att svara, kan inte göra ctrl+alt+delete eller någonting så att enda utvägen är en så kallad norsk avstängning.

Nu bär jag startar datorn är allt svart. Är hårddisken paj eller är det något annat som strular?

Skickades från m.sweclockers.com

aj.... din dator är nog lite småkörd kanske skicka in den till inet eller liknande för professionell hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det är ju väldigt långsökt men har du möjlighet att prova att koppla dator och monitor (alltså det nödvändigaste) till ett annat och gärna jordat vägguttag? Tänkte ifall det byggs upp statisk elektricitet eller nått, iofs kanske det isf borde vara mera regelbundet.

Testade att byta powersladd och vägguttag till datorn, utan resultat. Bytte dock till ett uttag en meter ifrån ungefär, måste jag byta till ett längre bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

aj.... din dator är nog lite småkörd kanske skicka in den till inet eller liknande för professionell hjälp?

Vet inte hur jag känner för att skicka datorn, rädd att den ska gå sönder i frakten. I så fall tar jag nog med den till lokal hjälp, fast det är så hiskeligt dyrt att få hjälp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Rensa aldrig med dammsugare, det bildas statisk elektricitet och det kan skada komponenterna. Tryckluft är det säkraste sättet att rensa på.

Vad menar du med tryckluft? Ska jag ta ut datorn till verkstaden och blåsa ur den med kompressorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksn:

Testade att byta powersladd och vägguttag till datorn, utan resultat. Bytte dock till ett uttag en meter ifrån ungefär, måste jag byta till ett längre bort?

Powersladd har jag nog inte behövt byta en trasig sedan 1994 (om dom inte varit helt uppenbart skadade)

Det viktigaste tycker jag är att det är jordat men gärna ett som sitter i en annan grupp (säkring) - men som sagt, det är långsökt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen att ni tar er tiden och hjälper mig! Guld värt!

Skrivet av Micke O:

Powersladd har jag nog inte behövt byta en trasig sedan 1994 (om dom inte varit helt uppenbart skadade)

Det viktigaste tycker jag är att det är jordat men gärna ett som sitter i en annan grupp (säkring) - men som sagt, det är långsökt.

Okej! Blir att hämta förlängningssladden då och dra till köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksn:

Vad menar du med tryckluft? Ska jag ta ut datorn till verkstaden och blåsa ur den med kompressorn?

Det finns tryckluft på burk att köpa, typ en sprayburk och ofta har dom en pip på 1dm eller så. Tänk på att hålla den upprätt bara och inte uppochner eller vinkla den för mycket.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det finns tryckluft på burk att köpa, typ en sprayburk och ofta har dom en pip på 1dm eller så. Tänk på att hålla den upprätt bara och inte uppochner eller vinkla den för mycket.

Jaha, okej. Blir att införskaffa imorgon då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksn:

Uppskattar verkligen att ni tar er tiden och hjälper mig! Guld värt!

Okej! Blir att hämta förlängningssladden då och dra till köket.

Koppla gärna ifrån allt som inte behövs, högtalare etc. Visar det sig att den är stabil så koppla in en sak i taget tills du hittar vad som felar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Koppla gärna ifrån allt som inte behövs, högtalare etc. Visar det sig att den är stabil så koppla in en sak i taget tills du hittar vad som felar.

Har bara haft tangentbord och mus ikopplat hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att ladda ner UBCD och ta mig igenom de hårdvarutester som finns på den för att försöka hitta felkällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Jag skulle börja med att ladda ner UBCD och ta mig igenom de hårdvarutester som finns på den för att försöka hitta felkällan.

Will do, håller på att få ner graffe drivisar just nu, får hoppas att den inte lägger av mitt i.

Permalänk
Medlem

Något som ser knepigt ut?

Permalänk
Medlem

Efter en timme, otroligt att den har hållt sig så här länge. Kommer nog dö när som helst nu. Hur ser tempsen ut? Är dom ok?

Permalänk
Hedersmedlem

5 och 12V ligger alldeles för lågt, men inte så lågt det det är helt orimligt, utan datorn skulle kunna vara igång ändå. 3,3V är rätt.

Har du multimeter, mät på en molex och se vad det visar, annars kan detta tyda på att nätagget har tagit skada och måste bytas.

Sensorer visar aldrig helt rätt och egentligen inget man ska lita på jättemycket, men med tanke på vad som hänt och dina symptom så tror jag på defekt nätagg. Problemet är bara att fler delar också kan ha tagit skada. Kan du inte felsöka och byta delar själv råder jag dig att lämna till verkstad.

Kan du, testa friskt nätagg. Hjälper inte det och du saknar delar eller kunskap, lämna in.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

5 och 12V ligger alldeles för lågt, men inte så lågt det det är helt orimligt, utan datorn skulle kunna vara igång ändå. 3,3V är rätt.

Har du multimeter, mät på en molex och se vad det visar, annars kan detta tyda på att nätagget har tagit skada och måste bytas.

Sensorer visar aldrig helt rätt och egentligen inget man ska lita på jättemycket, men med tanke på vad som hänt och dina symptom så tror jag på defekt nätagg. Problemet är bara att fler delar också kan ha tagit skada. Kan du inte felsöka och byta delar själv råder jag dig att lämna till verkstad.

Kan du, testa friskt nätagg. Hjälper inte det och du saknar delar eller kunskap, lämna in.

Tänkte hoppa in å fråga var man ska mäta vilka färger på molex kontakten och om burken ska vara igång

Har nämligen en multimeter hemma

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har bara en fråga
Har du upgraderad bios sista version?
http://www.msi.com/support/mb/Z77AG41.html#down-bios