Tips för en kallare och främst tystare dator!

Permalänk
Medlem

Tips för en kallare och främst tystare dator!

Hej!

Flera år sen sist jag ens brydde mig om min stationära dator, men har nu för några veckor sen börjar nördat lite i att fräscha upp datorn samt göra den svalare/tystare..

Vill gärna ha tips å ideer!

Setup:

i5200k
gtx 560ti (har beställt msi 970, som ska vara tyst)
FSP 650W (låter, har beställt evga 750W g2)
1x2tb wd green
4x Scythe 120mm Slip Stream Fan, 800rpm https://www.inet.se/produkt/6308641/scythe-120mm-slip-stream-...

Funderade om det skulle vara någon ide att köpa en extra fläkt till 212 evon?

Har även monterat den nuvarande fläkten på 212 lite högre upp på flännsen pgr av att den tar i minnen annars..

Permalänk
Skrivet av daizoe:

Hej!

Flera år sen sist jag ens brydde mig om min stationära dator, men har nu för några veckor sen börjar nördat lite i att fräscha upp datorn samt göra den svalare/tystare..

Vill gärna ha tips å ideer!

Setup:

i5200k
gtx 560ti (har beställt msi 970, som ska vara tyst)
FSP 650W (låter, har beställt evga 750W g2)
1x2tb wd green
4x Scythe 120mm Slip Stream Fan, 800rpm https://www.inet.se/produkt/6308641/scythe-120mm-slip-stream-...

http://i62.tinypic.com/15xjwnl.jpg

http://i62.tinypic.com/2zh3vwp.jpg

Funderade om det skulle vara någon ide att köpa en extra fläkt till 212 evon?

Har även monterat den nuvarande fläkten på 212 lite högre upp på flännsen pgr av att den tar i minnen annars..

När jag körde evo körde jag två fläktar i låg fart. Byte av agg låter vettigt i alla fall vad för chassi har du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När du får ditt nya nätaggregat ska fläkten vara riktat neråt. Vad är det för chassi? Ser ut som Fractal Design så ska det alltid monteras så.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja hur snabbt går fläktarna? Kan du koppla dom till mobo?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Chassi är fractal design mini https://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-min...

Om jag har förstått det rätt går dom på 800rpm konstant.

Lite info:
http://oi59.tinypic.com/23k3tav.jpg

Permalänk
Skrivet av daizoe:

Chassi är fractal design mini https://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-min...

Om jag har förstått det rätt går dom på 800rpm konstant.

Lite info:
http://oi59.tinypic.com/23k3tav.jpg

tips vänd agget mot botten nästa gång det finns egen ventilation till agget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jo, har förstått det nu.. efter jag började fokusera på tystare dator, men orkar inte ändra nu när det är ett nytt på G

Permalänk

Hmmm, kan inte läsa någonstans om SSD disk så får väl nämna det i sammanhanget. Köp en ssd o ha operativsystem, alla spel + alla andra program du använder dagligen på den. Du får dels en väsentligt snabbare dator samt även tystare då du kan ställa in dina HDDs att bara spinna upp när du vill komma åt något på dem.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

Hmmm, kan inte läsa någonstans om SSD disk så får väl nämna det i sammanhanget. Köp en ssd o ha operativsystem, alla spel + alla andra program du använder dagligen på den. Du får dels en väsentligt snabbare dator samt även tystare då du kan ställa in dina HDDs att bara spinna upp när du vill komma åt något på dem.

tipsa inte om evo disk än. Dom har inte patchat problemet vad jag vet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Sant, my fault, tar tillbaks rekomendationen på samsung sålänge de inte patchat, men vidhåller fortfarande att en ssd skulle göra din dator både snabbare o lite tystare.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

Sant, my fault, tar tillbaks rekomendationen på samsung sålänge de inte patchat, men vidhåller fortfarande att en ssd skulle göra din dator både snabbare o lite tystare.

Lugnt

Håller med (glömde helt av det ), jo ssd riktig fin uppgradering. Klarar inte en dator med HDD som os disk längre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Dra sladdarna bakom moderkortsplåten istället. Mindre sladdar framme = mindre saker i vägen för luftflödet = svalare dator.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, fick en MX100 500gig igår. Så har spel, os, blandat på den disken! Inväntar nättagget sen ska jag dra kablarna lite finare!

Är det värt att köpa en extra fläkt/byta ut den nuvarande på 212 evo cpu fläkten?

Permalänk
Medlem

tystare är att köra fläktarna lite saktare om du inte redan gör det, 7 volt på röd och gul kabel eller 5 volt svart och röd kabel. gjorde mkt för mig när det gäller ljudet. har du klockat datorn hårt så håll koll på temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Varför inte byta ut hela kylaren?

Om du eftersträvar tystare dator så väljer man komponenterna lite anorlunda, jag gör ivf.

Det vanligaste är att överdimensionera kylförmåga och försöka hitta strömsnåla delar.

Hitta ett semipassivt nätaggregat (då du har det i botten), har du en låda med agget i toppen så hade jag siktat på ett helt passivt agg.

Sätt i en strömsnålare CPU, en S eller T modell från Intel drar mindre ström än den vanliga eller K modellen

Kylfläns för CPU - så stor som möjligt då du kan köra fläktarna på lägre varvtal.

Grafikkort - semi passivt hade varit bäst.

Testa att stäng av dina push fläktar i fronten (antar att de sitter där) och se vilka temperaturer du får med fläktar endast bak i lådan.

Hur har du datorn placerad?

Ljudet "kommer" ut väldigt mycket på baksidan, du skulle kunna ljudisolera lite bak på väggen för att undvika att ljudet sprider sig dit du inte vill ha det.

Några tankar - fler som kan fylla på ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Undervolta är ett bra trick. Samma prestanda men mindre värme.
Ska man bygga tyst så ska man göra det från grunden. Först ska man dock ha bestämt sig om att man ska köra helt passivt eller semipassivt/långsamma fläktar då de kräver olika chassien.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Sådär nu sitter grafikkortet och nya agget i!
Känns inte som att varken grafikkortet eller agget avger något märkbart ljud.

Verkar vara hårddisken och CPU-fläkten som avger mest ljud nu..

Finns det någon som skulla kunna tänka sig att hjälpa mig att klocka cpu till ett vettig nivå? Kör 4.3ghz med ai suite, 60-70grader i full load.. Antar att det borde gå att optimera mycket bättre?

Permalänk
Medlem

Ville du inte ha en tyst dator, rimmar lite kostigt med att klocka CPUn

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Nja, kanske framförde fel. Vill ha så tyst/kall som möjligt, men endå ha lite kräm. Vill ju inte att cpun ska flaskhalsa nu när jag skaffat 970

Permalänk

Jag har svårt att se hur en 2500k skall halsa. Själv har jag en, haft en till rigg med en sådan och byggt och övervakat fler till.

Det finns två tips.

Ett: Överdimensionerad kylning. För min del så ser du i min signatur vad jag kör med, och då har jag samma rpm oavsett temperatur så den knappt går att höra. Och det är fortfarande i 4.8 GHz.

Två: Bra kylning i chassit. Släng in så många fläktar du kan och se till så att alla snurrar så slött som möjligt. Du behöver inte byta chassi för detta ändåmål även om det hade hjälpt avsevärt.

Du kan ställa frågor då jag själv eftersträvat och lyckats med just detta i samma chassi du funderar på (samt samma cpu).

Jag lägger en bevakning på tråden så får vi se hur det blir

//Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Fractals HDD montering är riktigt jävla urusel. De dämpkuddarna som de skickar med är på tok för hårda. Det går att montera disken med resårband i hårddiskburen, och det blir mycket tystare.
När det kommer till CPU kylning så är det bara att överdimensionera så mycket som möjligt, spec om du ska klocka då man tappar extremt mycket effektivitet. När man börjar komma över 4Ghz så går effektiviteten helt åt skogen. Skaffa en Noctua PWM-fläkt som du kan köra i 300rpm idle så kommer du inte kunna höra den vid lägre belastningar iaf, sedan ändra fläktprofilen så fläktarna börjar varva senare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Många bra tips här. Lärde mig även nyss att det fanns eco-mode på evga agget. Nu blev det genast tystare.. Provade köra helt utan chassifläktar, men vet inte om det blev så mycket tystare, tror CPU-fläkten flaskhalsar så kan likväl ha chassifläktarna igång så länge jag inte skaffar tystare/bättre cpukylare.

Permalänk
Medlem

Du har väl aktiverat fläktstyrningen på moderkortet?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

njaae inte vad jag minns, men den ligger ju på 700rpm nu.. 1500rpm när jag kör prime95

Permalänk
Medlem

Syftar du på CPU-fläkten nu?

Hittade bild på mitt gamla Define Mini med resårbandsupphängning.

Kan även vara värt att investera i 2st fläktar till cpu-kylaren så du kan köra push-pull. Push-pull gör stor skilnad vid låga hastigheter men typ ingen vid högre.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT