Asus släpper överklockningsbart moderkort för två processorer och upp till 36 kärnor

Permalänk
Medlem

Yay! TPM hårdvarubackdoor för NSA och andra amerikanska organisationer. Skulle inte använda en sån till känslig företagsdata, det är ett som är säkert. Inte för att jag tror att industrispionage riktat mot mitt företag skulle bära sig, men vore jag uppfinnare skulle jag inte lita på TPM.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CFSsss:

Sant, sant. Det visste jag egentligen med det gick lite fort.

Intels hemsida är inte helt bra designad. Det hade ju varit trevligt om de sorterade listan på något sätt. Hade den varit sorterad i namnordning hade det varit lätt att hitta rätt direkt men nu verkar allt mer eller mindre vara slumpat. Jag gjorde exakt samma miss för en liten stund sen när jag skrev ett annat inlägg men fastnade på att priset verkade lite för lågt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tänk vad lite nytta det hade gjort...

Är du helt säker på det? Beror nog lite på hur man gör spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Men vad ska man ha 36 kärnor till? Kan Windows ens nyttja det?

Alla Windows versioner stöder inte så många kärnor / trådar, fast om man planerar att köpa en sådan dator så vet man nog redan om det.

Skrivet av Killbom:

Givetvis kan Windows göra det. Absolut inga problem.

Windows 7 32bit har max stöd för 32 kärnor/trådar, Windows 7 ultimate 64bit har stöd för 256 kärnor/trådar och 192GB ram, Windows 8 "standard" versionen stöder bara 1 cpu up till 32 trådar, medans Windows 8 Pro stöder 2 cpu:er upp till 256 trådar och upp till 512GB ram.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Är du helt säker på det? Beror nog lite på hur man gör spelet

Nej det beror mest på att det ofta inte går att göra något vettigt med med fler trådar. Det mesta går att tvinga att vara flertrådat men det kan göra det långsammare snarare än snabbare. Det finns en anledning till att processorerna har landat på fyra kärnor och inte flyttat sig därifrån på många år. Man tjänar helt enkelt inte så mycket på fler kärnor än så. Hade man tjänat mycket på åtta kärnor hade det varit standard för det hade varit så mycket enklare och billigare att tillverka många klena kärnor än få snabba. AMD försökte och se hur bra det gick för dem. Får se om Virtual Void dyker upp. Han brukar skriva långa intressant inlägg där han förklarar varför många kärnor generellt är meningslöst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sa att han har kört på Xeon innan som inte va ES:

Den "tidigare" modellen för X79 från Asus (Z9PE-D8 WS) är ju ökänd för att inte alls gilla ES-Xeon processorer om man läser litet på nätet

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det beror mest på att det ofta inte går att göra något vettigt med med fler trådar. Det mesta går att tvinga att vara flertrådat men det kan göra det långsammare snarare än snabbare. Det finns en anledning till att processorerna har landat på fyra kärnor och inte flyttat sig därifrån på många år. Man tjänar helt enkelt inte så mycket på fler kärnor än så. Hade man tjänat mycket på åtta kärnor hade det varit standard för det hade varit så mycket enklare och billigare att tillverka många klena kärnor än få snabba. AMD försökte och se hur bra det gick för dem. Får se om Virtual Void dyker upp. Han brukar skriva långa intressant inlägg där han förklarar varför många kärnor generellt är meningslöst.

Jo jag förstår väl det, inget nytt men se på konsoler, man ger olika kärnor olika uppgifter och det fungerar skitbra. Visserligen är det ganska mycket optimering och allt sådant och det tar tid (tid=pengar som vi alla vet) men möjligheten finns och hade det inte varit ballt med 8 kärnor eller t.o.m 2 cpu'er där alla används fullt ut och kan ge den bästa möjliga spelupplevelse? Tänk dig bara en konsol fast med råprestandan som en 8 kärnig i7 samt 2x980 eller något

Permalänk
Inaktiv

Meanwhile Tvelander is thinking..... maybe en uppgradering is möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Meanwhile Tvelander is thinking..... maybe en uppgradering is möjligt

Han får väl skaffa lite spons och dra igång ett fett bygge som kan visas på sweclockers o dreamhack etc.

Sedan om den råkar förvaras i hans lägenhet dom andra 360 dagararna om året det må väl va hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte riktigt 18-kärniga processorer med dubbla socklar som folk påpekar är meningslösa utan snarare moderkortet i artikeln. Det måste vara en extremt nischad marknad för de som vill lägga 30-40 000 kr på processorer i en speldator. Den är ju inte riktad mot företag för de hade aldrig orkat bry sig om överklockning och de har noll nytta av SLI och Crossfire. Det är ju ett serverkort med spelfunktioner, en rätt udda hybrid. Det billigast man kommer undan är väl dubbla 2643 v3. Det ger 12 kärnor plus HT för 1500 dollar styck. Så 3000 dollar för 12 kärnor 3,2-3,7 GHz eller en 5960X med 8 kärnor i 3-3,5 GHz för 1000 dollar. Skalningen beror ju på vad man kör också. Det är ju rätt dyrt att kommunicera mellan socklar. Så vem är moderkortet riktat till? En egenföretagande hårdvaruentusiast som kan tänka sig att köra både arbete och nöje på samma maskin?

Nej men jag skulle säga att produkten är riktad till mig och hela TV, film, reklam och 3D industrin - vilken är en av de största industrierna i världen, med större omsättning än t.ex. bilindustrin etc etc. Att kunna flytta renderingskappaciten från renderingsfarmer och ha den lokalt på skrivbordet är supersmidigt samtidigt som man behåller möjligheten för att använda kraftfulla sammankopplade GPUs för att driva CUDA applicationer så väl som realtidsrendering när man arbetar i ex 3Ds Max.
Nu har jag personligen iofs inga behov för stunden av att bygga ett dylikt monster och ej heller någon anledning att investera så pass men det är inte direkt ovanligt med datorer i min bransch som kostar många hundra tusen. Dvs den är nog riktad mot företag men antagligen mindre företag som jobbar med 3D, post produktion och liknande och har personal som gärna anpassar burkarna med bra kylning för låg ljudnivå, överklockar etc jämfört med de större som kör rackomonterade lösningar som låter som fan.

Mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noah01:

Meanwhile Tvelander is thinking..... maybe en uppgradering is möjligt

Mmm.. det var jätteskoj första gången.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Still, klarar inte CoD Ghosts

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Får lite nostalgi när jag läser detta...

Kommer ihåg när vi vid mitten av 90-talet satt med moderkort med 440BX som stödde dual CPU. Var egentligen avsett för PII eller PIII, men själva så lödde vi om de betydligt billigare Celeron 300A till att stödja SMP, samt klockade upp de ifrån standard 300MHz till 450MHz.

Det var tider!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av martinot:

Får lite nostalgi när jag läser detta...

Kommer ihåg när vi vid mitten av 90-talet satt med moderkort med 440BX som stödde dual CPU. Var egentligen avsett för PII eller PIII, men själva så lödde vi om de betydligt billigare Celeron 300A till att stödja SMP, samt klockade upp de ifrån standard 300MHz till 450MHz.

Det var tider!

Körde nån dual P3, men hade som mest roligt med ASUS PC-DL som körde dubbla Xeons med entusiast chipset (875P) och vanliga minnen, när snabbaste P4 proppen gick på 3.4GHz stock klockade man dubbla 2,6GHz Xeons till 3,6GHz och hade HyperThreading och dessutom AGP port.... Jäklar vad drag det var.

Detta moderkortet är det roligaste som har hänt sedan första Skulltrail, blir sugen på att gå DualCpu igen, bara för att man kan... Det är alltid roligare med dubbla proppar

Om nom nom

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns Xeons som är upplåsta.
Tex kinpin har en 1660v3 med upplåst multipler.

ja, Kingpins processor är ju en "Es" men Retail Xeons är låsta från fabriken.. jag sålde för nån månad sen en Xeon E5 okänd model som var "ES" exemplar med 10 Cores/20 Threads,20Mb cache,115w tdp, kunde nå upp till 3,2ghz med den och max Bclk gick till 107 sen tog det stopp för xeon processorer kan man inte klocka med ( Cpu strap ) om man vill ha mellan 100,125,166,200,250 eller vad det är

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Måste tusan vara billigare att anlita ett filmteam som både filmar och editerar detta åt dig...

Haha skulle det nog vara :D.

Finns säkert folk med onödigt mycket pengar som köper detta för anledningen jag skrev också lol

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vad händer om man stoppar in två desktop cpuer i ett sådant moderkort? Visst så kommer det att saknas en QPI i cpun men fungerar det att starta windows ändå? Finns det då isf applikationer som kan vara till nytta som inte är super beroende av I/O?

Datorn sprängs i småbitar, duh..

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Intel SkullTrail inte var något vidare, vad talar för att detta är bättre?

EDIT: Efter att ha kikat ett gammalt test så skalade ju dåvarande tekniken faktiskt hyfsat bra. Kan ju bli intressant, även om nischen är väldigt begränsad(?).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Jo jag förstår väl det, inget nytt men se på konsoler, man ger olika kärnor olika uppgifter och det fungerar skitbra. Visserligen är det ganska mycket optimering och allt sådant och det tar tid (tid=pengar som vi alla vet) men möjligheten finns och hade det inte varit ballt med 8 kärnor eller t.o.m 2 cpu'er där alla används fullt ut och kan ge den bästa möjliga spelupplevelse? Tänk dig bara en konsol fast med råprestandan som en 8 kärnig i7 samt 2x980 eller något

Det fungerande inte skitbra i praktiken. Alla hatade PS3 för att den var helt hopplös och därmed svindyr att koda mot. Det fungerar i speciella tillämpningar men är dåligt om man måste se till bred kompatibilitet. Ja det hade varit ballt med 8 kärnor men det handlar inte om vad som hade varit kul, det handlar om vad som är realistiskt att göra. Ingen spelutvecklare är glad över att nya konsolerna har 8 klena kärnor. Ingen hade någonsin valt det före fyra lite starkare kärnor. Man kommer inte göra spel som hanterar 8 kärnor till konsoler för att det är bra, man kommer göra det för att det är det enda sättet att få ut prestandan. En tvåkärnig Haswell med HT hade varit bättre än deras åttakärniga jaguar. Som för övrigt har samma skalningsproblem då det är två fyrkärniga jaguar vilket gör att man måste tänka sig för väldigt noga vad man kör var. För att utnyttja det måste man ha mer eller mindre helt oberoende saker på de olika modulerna, annars tappar man massa prestanda.

Skrivet av Gerthoi:

Nej men jag skulle säga att produkten är riktad till mig och hela TV, film, reklam och 3D industrin - vilken är en av de största industrierna i världen, med större omsättning än t.ex. bilindustrin etc etc. Att kunna flytta renderingskappaciten från renderingsfarmer och ha den lokalt på skrivbordet är supersmidigt samtidigt som man behåller möjligheten för att använda kraftfulla sammankopplade GPUs för att driva CUDA applicationer så väl som realtidsrendering när man arbetar i ex 3Ds Max.
Nu har jag personligen iofs inga behov för stunden av att bygga ett dylikt monster och ej heller någon anledning att investera så pass men det är inte direkt ovanligt med datorer i min bransch som kostar många hundra tusen. Dvs den är nog riktad mot företag men antagligen mindre företag som jobbar med 3D, post produktion och liknande och har personal som gärna anpassar burkarna med bra kylning för låg ljudnivå, överklockar etc jämfört med de större som kör rackomonterade lösningar som låter som fan.

Mvh /Pontus

Varför skulle 3D-industrin välja det här kortet istället för ett riktigt serverkort? De har ju ingen som helst nytta av SLI. De kan mata in fler kort ändå. Du har ingen nytta av SLI i CUDA. Enda gången är väl om de skulle sitta och skapa film eller 3D-modeller på vardagarna och sen spela på helgerna. Fast arbetar man med 3D-rendering lär man inte köra på Geforce ändå utan välja Quaddro som har bättre optimerade drivrutiner. Geforce är medvetet stympade för att de ska prestera sämre i den typen av tillämpningar.

Så hur stor är kundgruppen som behöver en speldator i kombination med extremt mycket processorprestanda?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Varför all denna diskussion om spel oavsett vilken produkt det handlar om? Typ Canon släpper en ny laserskrivare folk undrar hur bra WoW fungerar med denna.

Denna produkts målgrupp är seriösa och professionella datoranvändare, bara för att produkten klarar av 2 processor med 36kärnor 512 GB DDR4-minne så betyder det inte att man är tvungen att stoppa i detta. Att de inte har valt att begränsa produkten är bara positivt.

Och dubbla processorer så räcker en processer typ för inte några seriösa användare idag utan man tvingas ta till alternativa lösningar som att dela upp programmen mellan olika system, då får man istället en fördröjningen i kommunikation mellan dem etc.

Detta moderkort kan då bli en billigt system för utvecklingsburkar där man enkelt och smidigt kan köra mycket på samma virtuella maskin, där man enkelt kan dela med sig av denna maskin till andra. Ska man ha flera maskiner så blir det mycket mer omständligt att skicka över maskinerna till en kollega som ska sätta upp alla maskiner för att göra en snabb koll.
Dessutom är det vanligt att man kör flera maskiner samtidigt även på vanliga arbetsstationer, har man igång 4st maskiner där varje maskin får 8 kärnor så går det åt några kärnor.

Varför konsument processerna idag inte har fler kärnor beror framförallt på att det kostar mer. Snabbare kärnor är såklart bättre för alla och mycket arbete läggs ner på detta. Min gissning är att det inte dröjer många år innan 8 kärnor i konsumentprocessorer är standard och folk kommer för varje år köra mer och mer skit på datorn samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det fungerande inte skitbra i praktiken. Alla hatade PS3 för att den var helt hopplös och därmed svindyr att koda mot. Det fungerar i speciella tillämpningar men är dåligt om man måste se till bred kompatibilitet. Ja det hade varit ballt med 8 kärnor men det handlar inte om vad som hade varit kul, det handlar om vad som är realistiskt att göra. Ingen spelutvecklare är glad över att nya konsolerna har 8 klena kärnor. Ingen hade någonsin valt det före fyra lite starkare kärnor. Man kommer inte göra spel som hanterar 8 kärnor till konsoler för att det är bra, man kommer göra det för att det är det enda sättet att få ut prestandan. En tvåkärnig Haswell med HT hade varit bättre än deras åttakärniga jaguar. Som för övrigt har samma skalningsproblem då det är två fyrkärniga jaguar vilket gör att man måste tänka sig för väldigt noga vad man kör var. För att utnyttja det måste man ha mer eller mindre helt oberoende saker på de olika modulerna, annars tappar man massa prestanda.

Samtidigt så ser man åttakärniga mobiler. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Håret är defenitivt rivet sedan länge i alla fall.

Det är inte en slump att Apples Iphones har tvåkärniga CPUer precis, Apple behöver inte skrika med "8 KÄRNIG PROCESSOR!!" för att deras prylar ska sälja. Istället kan de satsa på sånt som verkligen gör nytta, d.v.s. hög IPC och ett bra optimerat OS.

Jag såg ett real life speedtest nyligen och Iphone 6 fullständigt mosade One m8 och Galaxy s5, även i multi tasking. Oj vad stor nytta all RAM gjorde där. Vad jag försöker säga är att bra optimerad mjukvara är minst lika viktigt som bra hårdvara!

http://macworld.idg.se/2.1038/1.587559/sa-star-sig-iphone-6-mot-konkurrenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Givetvis kan Windows göra det. Absolut inga problem.

Saker man kan göra med flera kärnor:

  • Köra många virtuella datorer

  • Genomföra stora parallella beräkningar fort

  • Köra roliga simuleringar i Matlab

  • Testa gränserna för en hemdators beräkningskapacitet

Dock tror jag den första punkten är vad moderkortet kommer användas till i huvudsak.

Rendering med Maxwell eller andra CPU baserade renderers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Istället kan de satsa på sånt som verkligen gör nytta, d.v.s. hög IPC och ett bra optimerat OS.
Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, det har definitivt gått inflation i det här med cores.

Finns välidgt få program i dagsläget som använder mer än 4 trådar. Och kan man använda mer än 4 trådar i ett program och INTE blir begränsad av hårddisk eller andra faktorer så har man väldigt specifika behov och vet oftast vad man gör och ska ha datorn till.

Mer än 4-8 trådar för gemene man är nonsens. Och då tar man såklart hellre få kärnor med hög IPC än många med låg IPC.

Ett moderkort som detta är för en väldigt specifik användare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Det är inte en slump att Apples Iphones har tvåkärniga CPUer precis, Apple behöver inte skrika med "8 KÄRNIG PROCESSOR!!" för att deras prylar ska sälja. Istället kan de satsa på sånt som verkligen gör nytta, d.v.s. hög IPC och ett bra optimerat OS.

De skriker istället 64bitars cpu vars främsta fördel för mobiltelefoner är att man kan köra appar som använder mer än 4GB ram.

Angående bra optimerat OS så beror det till stor del på att de just kan optimera den emot få hårdvaror.
Tänk dig en skiftnyckel, det är svårt att få en skiftnyckel bli lika bra som en fastnyckel för att passa en viss mutter. Man kan ta till olika knep, bättre stål etc, men då får man ofta andra kostnader som pris och vikt.

Skrivet av MakeCoke:

Oj vad stor nytta all RAM gjorde där. Vad jag försöker säga är att bra optimerad mjukvara är minst lika viktigt som bra hårdvara!

Bra konstruerad operativsystem har självklart stor betydelse, på samma sätt som hårdvara som ger intermittenta fel kan förstöra vilket os som helst.
När man pratar program så beror det på många faktorer som hur mycket man kan återanvända arbetet.
T.ex. säg att man köper en snikserver för 30 000kr och man har en dålig optimerad mjukvara på den. Man gör en skattning på att man kan fördubbla prestandan i mjukvaran på 1000h a 1500kr/h, d.v.s. 1.5 miljoner kronor. Är det inte då dumt att kanske fundera på om man kanske kan hotta upp servern lite och kanske få ett billigare resultat? Eller såklart göra en blandning av de båda.

I vilket fall extremt kraftiga hårdvaror resulterar i att man kan spara otroligt mycket pengar på att inte behöva optimera sin mjukvara lika bra. Så all prat om inget behov som vissa brukar nämna tyder på att de aldrig har sysslat med någon systemutveckling av lite större system. Visst kan man återanvända arbete, men väldigt många system är gjorda för en specifik kund. Detta leder dessutom till att systemet är bättre optimerat för denna. (funktionsmässigt)

Just den här moderkortet som tråden handlar om inriktar sig dessutom åt personer som sysslar med lite tyngre saker på en persondator.

Skrivet av CFSsss:

Håller med, det har definitivt gått inflation i det här med cores.

Finns välidgt få program i dagsläget som använder mer än 4 trådar. Och kan man använda mer än 4 trådar i ett program och INTE blir begränsad av hårddisk eller andra faktorer så har man väldigt specifika behov och vet oftast vad man gör och ska ha datorn till.

Mer än 4-8 trådar för gemene man är nonsens. Och då tar man såklart hellre få kärnor med hög IPC än många med låg IPC.

Ett moderkort som detta är för en väldigt specifik användare.

Snarare väldigt få program som använder sig av mindre än 4 trådar. Dock körs trådarna inte hela tiden så det är ingen mening att ge dem en egen core.
Angående inflation, så handlar det om att man söker nya vägar för att utöka prestandan, behovet av bättre prestanda finns och folk är villiga att betala för detta. Att skapa fler kärnor är ett väldigt enkelt sätt att öka prestandan. Mjukvaruutvecklare får sedan anpassa sig efter hårdvaran och försöka utnyttja den på bästa sätt som vi alltid har fått gjort. -Tänk er den assemblerprogrammeraren som sa att jag skiter i hur hårdvaran fungerar, jag kodar som jag vill och som jag tycker resulterar i finast och mest lättlästa koden.

Och självklart är hög IPC alltid bra, beroende på vilka program man kör kan det vara bättre att ha fler kärnor och sänka IPC eller vice versa. Min gissning som jag nämnde förut är dock att vi om några år kommer se fler 8 kärniga konsumentdatorer av den anledningen att det inte är något teknisk svårt att fixa.

Angående programvaror så kör allt fler många program samtidigt, själv har jag t.ex. nu igång 3st virtuella maskiner på en portabel laptop på tåget där varje har 4GB ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Körde nån dual P3, men hade som mest roligt med ASUS PC-DL som körde dubbla Xeons med entusiast chipset (875P) och vanliga minnen, när snabbaste P4 proppen gick på 3.4GHz stock klockade man dubbla 2,6GHz Xeons till 3,6GHz och hade HyperThreading och dessutom AGP port.... Jäklar vad drag det var.

Detta moderkortet är det roligaste som har hänt sedan första Skulltrail, blir sugen på att gå DualCpu igen, bara för att man kan... Det är alltid roligare med dubbla proppar

Om nom nom

Kul! Vilken tid var detta ungefär?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

De skriker istället 64bitars cpu vars främsta fördel för mobiltelefoner är att man kan köra appar som använder mer än 4GB ram.

Angående bra optimerat OS så beror det till stor del på att de just kan optimera den emot få hårdvaror.
Tänk dig en skiftnyckel, det är svårt att få en skiftnyckel bli lika bra som en fastnyckel för att passa en viss mutter. Man kan ta till olika knep, bättre stål etc, men då får man ofta andra kostnader som pris och vikt.

Ios är inte speciellt mycket mer optimerat än dagens Android. Det väldigt många verkar missat är att Apple under många år nu satsat extremt hårt på HW-biten, deras systemkrestar har både GPU och CPU delar med betydligt många fler transistorer än i princip alla konkurrenter. Nvidia verkar fatta galoppen här (även om de borde ha kompanismörj för att dragit igång CPU-kärne-racet på mobiler) då Denver blir två starka/stora/komplexa CPU-kärnor i stället för 8 usla kärnor. Det Apple framförallt fattat är att största flaskhalsen i dagens ARM-designer är usel cache/minnes design, Apple lägger väldigt mycket mer transistorer på dessa delar i sina Ax-designer jämfört med någon annan ARM-design och där ligger den stora "hemligheten" med varför Ios kan snurra på så bra. Hoppas Nvidia gör samma förbättringar i Denver.

Vad det gäller 64-bitars ARM finns den en betydligt viktigare fördel mot 32-bitars än att man kan ha mer än 4GB (de senaste 32-bitar ARM CPUerna kan för övrigt har upp till 1TB RAM), Aarch64 fixar den totala katastrof till design Aarch32 är vad det gäller hur man måste implementera synkroniserande operationer mellan CPU-kärnor. Att använda många CPU-kärnor i telefoner/skrivbordsdatorer må vara mindre optimalt, att göra det med 32-bitars ARM är rent korkat... På pappret ser däremot Aarch64 ut att kunna bli riktigt bra på denna punkt!

Skrivet av anon159643:

I vilket fall extremt kraftiga hårdvaror resulterar i att man kan spara otroligt mycket pengar på att inte behöva optimera sin mjukvara lika bra. Så all prat om inget behov som vissa brukar nämna tyder på att de aldrig har sysslat med någon systemutveckling av lite större system. Visst kan man återanvända arbete, men väldigt många system är gjorda för en specifik kund. Detta leder dessutom till att systemet är bättre optimerat för denna. (funktionsmässigt)

Är ju bara sant om kraftigare maskinvara medför att applikationen i fråga kör snabbare. Om du lägger till fler CPU-kärnor, mer RAM etc så händer ju absolut ingenting med prestanda om ditt program inte (effektivt) kan använda flera CPU-kärnor och inte har behov av mer RAM. Nu är väldigt många server-laster möjliga att skala med CPU-kärnor och saker som RDBMS kan väldigt ofta dra nytta av RAM bara man har tillräckligt mycket data.

Skrivet av anon159643:

Snarare väldigt få program som använder sig av mindre än 4 trådar. Dock körs trådarna inte hela tiden så det är ingen mening att ge dem en egen core.
Angående inflation, så handlar det om att man söker nya vägar för att utöka prestandan, behovet av bättre prestanda finns och folk är villiga att betala för detta. Att skapa fler kärnor är ett väldigt enkelt sätt att öka prestandan. Mjukvaruutvecklare får sedan anpassa sig efter hårdvaran och försöka utnyttja den på bästa sätt som vi alltid har fått gjort. -Tänk er den assemblerprogrammeraren som sa att jag skiter i hur hårdvaran fungerar, jag kodar som jag vill och som jag tycker resulterar i finast och mest lättlästa koden.

Och självklart är hög IPC alltid bra, beroende på vilka program man kör kan det vara bättre att ha fler kärnor och sänka IPC eller vice versa. Min gissning som jag nämnde förut är dock att vi om några år kommer se fler 8 kärniga konsumentdatorer av den anledningen att det inte är något teknisk svårt att fixa.

Angående programvaror så kör allt fler många program samtidigt, själv har jag t.ex. nu igång 3st virtuella maskiner på en portabel laptop på tåget där varje har 4GB ram.

De flesta Windows-program använder fler än 4 trådar, många saker som en Windows-programmerare tar till en extra tråd för använder en UNIX-programmerare POSIX-signaler för vilket inte behöver extra trådar. Nackdelen med många trådar är att det är svårare att testa och avlusa program med många trådar... Precis som du säger är det väldigt få program där många trådar vill ha CPUn samtidigt och man kan därför köra flera trådar på en och samma CPU-kärna (vilket är mer effektivt än köra dem på olika fysiska CPU-kärnor om trådarna på något sätt delar data).

Har däremot svårt att tro att vi kommer gå mot 8-kärniga konsumentdatorer inom överskådligt tid, snarare så att allt fokus på perf/W gjort att 4-kärniga laptops minskar i popularitet. Och är inte det vettigt? De snabbaste ULV-modellerna kan köra 1 CPU-kärna på ungefär samma frekvens som min 4-kärniga laptop kan, i praktiken betyder det att runt 9 av 10 program går lika fort på en 15W CPU som på en 37W. Behöver man lite mer kräm finns 28W/37W 2-kärniga modeller som klockar lite högre än 37W 4-kärniga och de är i väldigt många fall då snabbare i program för skrivbordet.

Det är lätt att svänga ihop en CPU med många "wimpy" cores och sett till teoretiskt total prestanda kan det vara en bättre design räknat i perf/W, men då väldigt många program för skrivbordet har latens som största flaskhals och inte beräkningskraft så är det i princip alltid bättre med få starka kärnor än många svaga. Två CPU-kärnor är nog alltid bättre än en då alla moderna system har något man kör i förgrunden och som användaren prioriterar då denne interagerar med detta program, bra då att köra resten på en annan kärna. Mer än två kärnor är en nischprodukt på skrivbordet och kommer nog så vara under en bra tid framöver.

Även sådana som du och jag som kör virtuella maskiner har sällan nytta av många CPU-kärnor på skrivbordet då man typiskt inte kör saker i VMarna som konstant drar massor med CPU. Är snarare mycket RAM man behöver för att slippa swappa. Återigen ser det annorlunda ut på servers där det mycket väl kan vara så att man kör flera VMs som vill ha en hel del CPU-kraft.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Upp till 10% överklockning kan väl kvitta, särskilt på en workstation som har stabilitet som högsta prioritet. Men om det nu ska vara värstinghårdvara, varför har man inte 10 Gbit/s på nätverkskorten?

Ibland drömmer jag om multi-CPU för att få snabba renderingar när jag komprimerar video men så ser jag prislappen och kommer på andra tankar.