Vad gäller när priset har ändrats efter man har beställt och direktbetalat?

Permalänk
Medlem

Vad gäller när priset har ändrats efter man har beställt och direktbetalat?

Jag har beställt och direktbetalat en vara online, priset har nu höjts.

Har jag någon rätt till något eller kan dom bara häva köpet?

Det var inte ett orimligt lågt pris men runt 450:- billigare än hos konkurrenter. Priset har nu gått upp med 750:-

Gäller avtalet vi har ingått eller kan dom bara hänvisa till "tryckfel"?

Jag har inte fått något meddelande om någon ändring än, tänker mest om det är någon ide att stå på sig eller bara acceptera.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

dubbelpost

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Svensk eller utländsk nätbutik?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Har du fått orderbekräftelse?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Svensk eller utländsk nätbutik?

Svensk.

Skrivet av Igelkott:

Har du fått orderbekräftelse?

Betalningsbekräftelse och orderbekräftelse.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd

Då betalar du inte något annat än det du gjort
Var det ett 980 STRIX från dustin möjligtvis?

Permalänk
Medlem

Ja butiken har rätt att göra tryckfel, men det kan vara så att din order är ok ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Svensk.

Betalningsbekräftelse och orderbekräftelse.

Vilken butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag har beställt och direktbetalat en vara online, priset har nu höjts.

Har jag någon rätt till något eller kan dom bara häva köpet?

Det var inte ett orimligt lågt pris men vid beställning runt 450:- billigare än hos konkurrenter. Priset har nu gått upp med 750:-

Gäller avtalet vi har ingått eller kan dom bara hänvisa till "tryckfel"?

Jag har inte fått något meddelande om någon ändring än, tänker mest om det är någon ide att stå på sig eller bara acceptera.

Du nevner ikke noe om utgangpriset for produktet. Altså er det snakk om noe der vil koste 1000 kr, så utgjør 450 kr en ganske stor forskjell (1000-450=550 kr), men er det snakk om noe for 4500 kr, så vil det være en mindre andel (4500-450=4050 kr). I det første eksempel er det nesten 50 % avslag og i det siste er 10 %.

Butikken ville kunne heve kjøpet, dersom det ville virke åpenbart urimelig med et så stort avslag, men det er vanskeligere å hevde et avslag på 10% er noe en alminnelig kunde ville kunne se som urimelig lav pris. Det hele vil handle om hvordan butikken velger å gjøre og hvordan markedet forandres i sin helhet for produktet. Det er mulig at visse produkter vil ha store variasjoner på kort tid i sitt pris billedet som gjør det helt umulig å si hvilket pris der er "normal" for produktet i seg.

Når du mottatt order bekreftelse og også betalt for et produkt, så har også selgeren godtatt betingelsene for kjøpet dvs for å kunne heve kjøpet, så ville det kreve at butikken gjort noen veldig grove feil der de kan hevde at du burde innsett at priset ikke blitt satt korrekt. Er produktet blitt sendt til deg, så vil det være vanskeligere å hevde feil pris fra selgeren, men der er ikke umulig at de kan komme med krav etterpå for å få en annen pris, så det beste er å kontakte butikken for å få underlag på at kjøpet er gått rett til og alt er avklaret med din betaling.

Dette er blitt diskutert tidligere på Konsumenträtt og de rettfall der blitt henvist til her på SweClockers kan gå i begge retninger dvs til fordel for kunde eller butikk. Det beste er dersom du kontakter butikken for å være sikker på at alt vil være rett i en epost (skriftlig dokumentasjon).

EDIT:

Direkte betaling med kort vil normal sett bety at banken gjør en reservasjon av beløpet dvs du vil ikke ha "betalt" til butikken inntil din bank gjort en definitiv boking av beløpet der beløpet vil bli overført til butikken bank konto. Ville butikken heve kjøpet, så trenger de kun gi beskjed til din bank om at gi slipp på reservasjonen dvs du ville få beløpet disponibelt på ditt konto. Så her det litt forskjell fra å betale fysisk i en butikk med kort eller å gjøre det over nettet.

Info om direkte betaling med bankkort
Permalänk
Avstängd

Det skulle kunna gälla ASUS 980 STRIX eller Gigabyte 980 Gaming från dustin. De kostade runt 5700kr och nu IDAG har dom höjt till 6400-6500kr. Hur fan kan dom höja priset så mycket?

Såhär står det iaf:

"Vid uppenbara felaktigheter såsom sk förklaringsmisstag eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i mottagningsbekräftelsen eller fakturan, äger Dustin home AB rätt att korrigera sådant pris eller sådan information varpå ny mottagningsbekräftelse och faktura skickas ut. Kund äger rätt att avbeställa sin order utan kostnad om korrigeringarna ej accepteras."

Dock anser jag inte att priset de hade från början, dvs 5750:- var att anse om "fel", skillnad om det kostat 5000kr.

Permalänk
Medlem

avtalet är ingått. De har tagit emot betalningen och således "bekräftat" avtalet.

Om det är uppenbart att priset är felaktigt så kan ordern avbrytas. Vad som är uppenbart eller ej avgörs från fall till fall. Vad kostade varan i frågan? Att säga "inte orimligt lågt men runt 450kr billigare än konkurrent, och att det har gått upp 750kr" är väldigt intetsägande. hur många procents skillnader handlar det om? En TV för 15,000kr kan som du säger knappast anses orimligt. Men kostar varan i sig under tusenlappen blir det kanske svårare att avgöra vad som är rimligt eller ej

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Vad kostade varan i frågan?

Det står i tråden, så lång är den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det står i tråden, så lång är den inte.

Var ser du det?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Oj det va absolut inte meningen, vet inte hur jag lyckades men tack ändå.

Uppdaterar tråden med hur det gick när det är klart.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Goddag yxskaft Dustin. Ni begär "bara" 800 kronor mer för samma kort än t.ex. Komplett och CDON.

Du behöver nog inte oroa dig TS; du betalade normalpriset för ditt GTX 980, sen fick Dustin för sig att dom ville vara dyrast på marknaden.

Antagligen så ska dustin starta med en av sina "super-reor" igen, där dom först höjer priserna, och sen någon dag efter så sänker dom sina (ocker)priser med X % och får det att se ut som en riktig rea, fast egentligen så hamnar dom nätt och jämnt på normalpriserna under rean.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Goddag yxskaft Dustin. Ni begär "bara" 800 kronor mer för samma kort än t.ex. Komplett och CDON.

Du behöver nog inte oroa dig TS; du betalade normalpriset för ditt GTX 980, sen fick Dustin för sig att dom ville vara dyrast på marknaden.

Antagligen så ska dustin starta med en av sina "super-reor" igen, där dom först höjer priserna, och sen någon dag efter så sänker dom sina (ocker)priser med X % och får det att se ut som en riktig rea, fast egentligen så hamnar dom nätt och jämnt på normalpriserna under rean.

Dom kanske försöker tjäna igen underpriset dom hade tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Goddag yxskaft Dustin. Ni begär "bara" 800 kronor mer för samma kort än t.ex. Komplett och CDON.

Du behöver nog inte oroa dig TS; du betalade normalpriset för ditt GTX 980, sen fick Dustin för sig att dom ville vara dyrast på marknaden.

Antagligen så ska dustin starta med en av sina "super-reor" igen, där dom först höjer priserna, och sen någon dag efter så sänker dom sina (ocker)priser med X % och får det att se ut som en riktig rea, fast egentligen så hamnar dom nätt och jämnt på normalpriserna under rean.

Så gör för den delen komplett och cdon m.fl också då det inte finns marginaler för super-reor på komponenter.

Permalänk

Den lagtekniska modellen i Sverige är anbud och accept. Butiken du handlar i har begärt ett pris för den varan som du ville ha. Genom att du klickar hem varan och att butiken tog emot dina pengar så har ett gill - oföränderlig - ingåtts. Det undantag som gäller är om du som köpare borde ha insett att säljaren skrivit fel - 450 kr under normalpriset är som du påpekar inte orimligt lågt, därför borde avtalet stå sig.

P.s. Att butiken friskriver sig och påtalar att de har rätt att ändra avtalet, bör inte gälla då konsumenter är en skyddsvärdgrupp.

Jag är inte helt hundra på det ovan anförda, men det är typ såhär jag förstått det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenGregerBertil:

Den lagtekniska modellen i Sverige är anbud och accept. Butiken du handlar i har begärt ett pris för den varan som du ville ha. Genom att du klickar hem varan och att butiken tog emot dina pengar så har ett gill - oföränderlig - ingåtts. Det undantag som gäller är om du som köpare borde ha insett att säljaren skrivit fel - 450 kr under normalpriset är som du påpekar inte orimligt lågt, därför borde avtalet stå sig.

P.s. Att butiken friskriver sig och påtalar att de har rätt att ändra avtalet, bör inte gälla då konsumenter är en skyddsvärdgrupp.

Jag är inte helt hundra på det ovan anförda, men det är typ såhär jag förstått det!

Undrar hur det påverkar att betalningen sker så automatiserat. Ofta reserveras beloppet på ett betalkort direkt vid ordern. Men frågan är om det räknas som att de tagit emot betalningen eller ej. Men innan butiken gör en orderbekräftelse bör de redan påpekat ev fel. Så efter det kan de ju inte komma och ändra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Jag beställde med det kortet, dvs Gigabyte 980 Gaming, betalade 5745:-.
Sedan höjer dom till 6490kr. Därefter sänker de till 6190:-. Nu verkar det kosta 6490kr IGEN. Allt detta på 2 dygn.

Dock avbokade jag min order då jag läst för mycket negativt om dustin på sistone. Beställde av INET istället.
Iom att kortet inte finns i lager så hann jag inte höra något ang priset då jag avbokade ganska snabbt

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Undrar hur det påverkar att betalningen sker så automatiserat. Ofta reserveras beloppet på ett betalkort direkt vid ordern. Men frågan är om det räknas som att de tagit emot betalningen eller ej. Men innan butiken gör en orderbekräftelse bör de redan påpekat ev fel. Så efter det kan de ju inte komma och ändra.

Det är precis som du säger mindre självklart att säljaren verkligen ville sälja då förfarandet var automatiserat, men detta uppvägs - precis som du så snyggt påpekar - av orderbekräftelsen; om inte också denna är automatiserad. Dock kan det i vilket fall hävdas att det är säljaren själv som bestämt säljprocessen och att hen därför inte skall kunna komma undan avtalet genom att skylla på att allt skett automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Bara hoppas då. Hur kan dom från första början sälja så lågt? Brist på prisinformation? Mänsliga faktorn? Eller priset dustin satt ligger på den marginal som förväntas, dock säljer andra det för 300-500kr mer, varpå man höjer priset. ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Jag har beställt och direktbetalat en vara online, priset har nu höjts.

Har jag någon rätt till något eller kan dom bara häva köpet?

Det var inte ett orimligt lågt pris men runt 450:- billigare än hos konkurrenter. Priset har nu gått upp med 750:-

Gäller avtalet vi har ingått eller kan dom bara hänvisa till "tryckfel"?

Jag har inte fått något meddelande om någon ändring än, tänker mest om det är någon ide att stå på sig eller bara acceptera.

Hur gick dt?

Permalänk
Medlem

Varan gällde alltså ett Gigabyte G1 980 som jag beställde för 5745:- på DustinHome strax efter dom hade lagt upp den. Jag har nu fått kortet och hörde aldrig något om priset utan det skickades direkt efter dom hade fått det i lager.

Beställdes för 5745:-, dagen efter ligger det uppe för 6495:-, dagen efter det sjunker priset till 6139:-, nu ligger det uppe för 5799:-.

Jag vet inte vad som försiggår med prissättningen hos dustin.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Varan gällde alltså ett Gigabyte G1 980 som jag beställde för 5745:- på DustinHome strax efter dom hade lagt upp den. Jag har nu fått kortet och hörde aldrig något om priset utan det skickades direkt efter dom hade fått det i lager.

Beställdes för 5745:-, dagen efter ligger det uppe för 6495:-, dagen efter det sjunker priset till 6139:-, nu ligger det uppe för 5799:-.

Jag vet inte vad som försiggår med prissättningen hos dustin.

Okej..var som fan