Automatiskt justera hastigheten på fläktarna beroende på vad jag gör?

Permalänk
Medlem

Automatiskt justera hastigheten på fläktarna beroende på vad jag gör?

Har följande dator http://www.inet.se/kundvagn/visa/3323386/2013-05-09

Även när jag bara sitter i Word (dvs inte gör något krävnade) tycker jag min dator viner/låter en del. Kan jag automatiskt få så att fläktarnas hastighet regleras själv beroende på temperaturen? Dvs om jag bara sitter i Word kanske de inte behöver gå på fullfart men om jag startar ett spel ökar de i hastighet. Vill som sagt detta ska regleras automatiskt.

Permalänk
Medlem

Via MSI command center kan du nog styra fläktarna. Finns något som heter "smart mode" till MSIs nyare moderkort i alla fall.

Permalänk
Medlem

Finns även AI suite 3 till asus kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Fläktkontroller är nog ett alternativ.

Annars så vet jag att det finns en liten fläktkontroller inbyggt i ditt chassi. Om du nu har kopplat fläktarna den vägen. Den har tre lägen(?). Men en riktig fläktkontroller kan du ju styra enstaka fläktar och inte alla med en knapp som inte har så många olika lägen.

EDIT: (Nej, detta är inte automatiskt. Men ett alternativ till det iallafall! )

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Försök se om du kan få tag i en mcubed t-balancer fläktkontroll. Min har rullat på och styrt mina fläktar i snart 10 år skulle jag tro.
Vad jag har sett finns det väl än idag ingen fläktkontroller som är mer komplett än den.. du kan styra fläktarna mellan 0-100% helt beroende på temperatur kurvan du har angett. Jag har tre temperatur mätare i min dator nu och styr hur fläktarna skall reagera utefter det.

Kan posta en screenshot senare för att vis hur jag har planerat in styrningen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

Via MSI command center kan du nog styra fläktarna. Finns något som heter "smart mode" till MSIs nyare moderkort i alla fall.

Testade detta och verkar göra sitt jobb. Lyckades sätta CPU på automatisk så den nu snurrar på 20% (när jag knappt gör något) men jag har även två chassi-fläktar som visar 0 rpm i control center. Rent fysiskt när jag öppnar lådan så ser jag att de snurrar. Varför visas de inte i programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Testade detta och verkar göra sitt jobb. Lyckades sätta CPU på automatisk så den nu snurrar på 20% (när jag knappt gör något) men jag har även två chassi-fläktar som visar 0 rpm i control center. Rent fysiskt när jag öppnar lådan så ser jag att de snurrar. Varför visas de inte i programmet?

Vet inte. Har du kopplat dem till moderkortet korrekt?

Permalänk
Medlem

Koppla fläktarna till moderkortet och ställ in i uefi om du inte gjort det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Om man har i åtanke att värmeflöde ökar med värmeskillnaden mellan lufttemperaturen och kylaren, så skadar det inte att lägga kurvan för när fläktarna börjar snurra upp lite högre än vad man brukar göra. en dator är stabil även i 50C så att säga.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.