Köpråd Till " Tjejdator " upp till 9K

Permalänk

Köpråd Till " Tjejdator " upp till 9K

Hej sweclockers!

Hon ska surfa, kolla film och ha en snabb dator ( LAPTOP )

Tänkte 6000-7000 Kr Hon sa 9000 dock.

Ungefär såhära

SSD !!
I5 Intel
Lagom grafikort, för youtube och 1080P Gärna lite mer en vad behövs!
8-16gb ram

Länka gärna , eller skriv namn på Laptop!

Och snälla, länka endast om ni kan detta. För alla vet att i5 är bra, men vilken har ett bra moderkort? Det är sådant jag vill veta!

Tack på förhand!
MVH Fredrik

Permalänk
Medlem

Det går inte att bygga/välja delar till laptop på samma sätt som till stationära, du får köpa en färdig

Permalänk

i KNOW

Skrivet av friskybob:

Det går inte att bygga/välja delar till laptop på samma sätt som till stationära, du får köpa en färdig

Men det är delar jag vill se / gärna ser i datorn, så om någon har ett bra tips på en kvalité dator så !

Permalänk
Medlem

"Bra moderkort" finns egentligen inte på laptops eftersom du inte uppgraderar laptops mer än att byta ssd och möjligtvis ram, skillnad är det på stationära datorer när inget är fastlött och du faktiskt har möjlighet att uppgradera och ändra datorn.

Andra saker som hon bör tänka på är tangentbordet, styrplattan, matt eller blank skärm, byggkvalité något som är viktigt? batteritid? Det är så mycket mer än specifikationerna som spelar roll på en laptop.

Vill du ha något som håller hög kvalité köp Lenovo eller Asus, de är väldigt bra kvalitetsmässigt och om jag inte missminner mig så Asus två års garanti på sina laptops.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Hon ska inte spela eller sånt, varför sätta så höga krav på datorn? En SSD och en okej skärm är allt du behöver, en processor och ram kommer inte göra någon skillnad. Jag har suttit på 4gb ram på flertalet datorer och det är skitsnack att det inte räcker till mer än någon flik. Har runt 10 st uppe åt gången utan problem.

köp den billigaste laptopen du hittar och stoppa i en SSD.

Permalänk
Skrivet av sweden_general:

Hej sweclockers!

Hon ska surfa, kolla film och ha en snabb dator ( LAPTOP )

Tänkte 6000-7000 Kr Hon sa 9000 dock.

Ungefär såhära

SSD !!
I5 Intel
Lagom grafikort, för youtube och 1080P Gärna lite mer en vad behövs!
8-16gb ram

Länka gärna , eller skriv namn på Laptop!

Och snälla, länka endast om ni kan detta. För alla vet att i5 är bra, men vilken har ett bra moderkort? Det är sådant jag vill veta!

Tack på förhand!
MVH Fredrik

Kan avslöja att cpu:er för laptops är mer förivrade än för stationära.

I3 och i5 kommer med 2 kärnor och i versionerna M och U (U ska man helst satsa på, om jag inte har fel). I7 är fyrkärnig , men har inte kollat så noga på det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

skicka ut henne till mediamarkt eller elgiganten, säg åt henne att prioritera ett tangetnbord som är skönt att skriva på i förstahand, en display som är behaglig att titta på i andra hand (även TN-paneler finns bra och dåliga...) och safta på ett batteri på mer än 50watt-timmar (volt * ampere * amperetimmar, står på batteriet eller så får försäljaren googla det.) en sånhär tex http://www.inet.se/produkt/1972394/asus-a551ln-i5-8gb-500gb-s...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan avslöja att cpu:er för laptops är mer förivrade än för stationära.

I3 och i5 kommer med 2 kärnor och i versionerna M och U (U ska man helst satsa på, om jag inte har fel). I7 är fyrkärnig , men har inte kollat så noga på det.

I7 när det gäller u variant är tvåkärnig också..

Permalänk

Blir rätt uppgiven när man ständigt ser dessa trådar där folk vill ha "snabba bärbara".
Den och den processorn och det grafikkortet är intressant.
Men skärmen då?
Näe, att man upplever allting via skärmen (och högtalarna) verkar de inte ha tänkt på alls.

Jag tycker TS ska fundera över hur stor roll det spelar att man har en 30% snabbare processor när man är inne och surfar på sidor som är helt nedlusade med reklam och har ett antal fönster uppe. Rätt ofta är de här "bannersen" dåligt kodade och hur det brukar sluta vet vi nog alla (ja, kanske inte ni som inte suttit vid en dator utan annonsblockering på flera år).

Själv är jag sugen på en Lenovo IdeaPad Yoga, och kan tänka mig att den tilltalar många kvinnor då den finns i orange.
Tyvärr så verkar den i dagsläget ha problem med fläktinställningen, i alla fall den billiga versionen.

http://www.youtube.com/results?search_query=lenovo+yoga+2

Det finns dock ett småsyskon, som har helt annan hårdvara, men den skärmen är bara på 11,6 tum och det kanske känns litet litet trots skärmens kvalité?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av jimjans:

I7 när det gäller u variant är tvåkärnig också..

För att göra det mer förvirrande? Ja ja. där ser man.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14915589']Blir rätt uppgiven när man ständigt ser dessa trådar där folk vill ha "snabba bärbara".
Den och den processorn och det grafikkortet är intressant.
Men skärmen då?
Näe, att man upplever allting via skärmen (och högtalarna) verkar de inte ha tänkt på alls.

Jag tycker TS ska fundera över hur stor roll det spelar att man har en 30% snabbare processor när man är inne och surfar på sidor som är helt nedlusade med reklam och har ett antal fönster uppe. Rätt ofta är de här "bannersen" dåligt kodade och hur det brukar sluta vet vi nog alla (ja, kanske inte ni som inte suttit vid en dator utan annonsblockering på flera år).

Själv är jag sugen på en Lenovo IdeaPad Yoga, och kan tänka mig att den tilltalar många kvinnor då den finns i orange.
Tyvärr så verkar den i dagsläget ha problem med fläktinställningen, i alla fall den billiga versionen.

http://www.youtube.com/results?search_query=lenovo+yoga+2

Det finns dock ett småsyskon, som har helt annan hårdvara, men den skärmen är bara på 11,6 tum och det kanske känns litet litet trots skärmens kvalité?

Jo det med flash kan man inte ens parata om i möblerade rum typ Men vad jag erfarit klarar dom flesta cpuer idag av youtube i alla fall om dom mist har två kärnor (Aftonbladet dock kan vara lite segt, på grund av det du nämnt) och hyfsat högt IPC.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar