Permalänk

köpråd surfplatta

tja min tjej funderar att köpa en surfplatta, alternativ netbook som typ asus transformerbook t200. Men vilken surfplatta rekommenderar ni, budgetten ligger mellan 2000-4000.
Jag tror 16 Gb räcker för henne men det är ju alltid plus med en minneskortsläsare.
Hon gillar apple och äger en iphone 5s dock är det inget MÅSTE att det ska vara en apple produkt.
Ett plus är om den har sim kort så att hon kan surfa även när hon inte är uppkopplad till wifi.

Ge gärna tipps och säg varför den surfplattan ni tipsar om är bra, tack!

Permalänk
Avstängd

T100/t200 är inte en surfplatta egentligen, inte främst i alla fall, utan en hybrid av en laptop och en surfplatta. Alltså hela riktiga Windows med stöd för alla program osv. förutom hela app-miljön. De är väldigt prisvärda för vad de är, men är det en ren surfplatta ni är ute efter så kan man nog få lite mer om man väljer just en renodlad surfplatta. Transformer är bra på många sätt men i jämförelse med surfplattor i samma prisklass är den ganska plastig, tjock och tung.

Gillar ni Apple så titta på Ipad, vill ni ha annan funktionalitet (minneskortsläsare, stylus, vattentäthet eller så) titta på Xperia Tablet eller Samsungs modeller.

Ett råd är att skita i inbyggt modem, alltså sim-kort, då det alltid är väldigt dyrt och dessutom kräver ett extra simkort som kostar en del det också. Alla smartphones stöder tethering så använd det istället.

Permalänk
Skrivet av snajk:

T100/t200 är inte en surfplatta egentligen, inte främst i alla fall, utan en hybrid av en laptop och en surfplatta. Alltså hela riktiga Windows med stöd för alla program osv. förutom hela app-miljön. De är väldigt prisvärda för vad de är, men är det en ren surfplatta ni är ute efter så kan man nog få lite mer om man väljer just en renodlad surfplatta. Transformer är bra på många sätt men i jämförelse med surfplattor i samma prisklass är den ganska plastig, tjock och tung.

Gillar ni Apple så titta på Ipad, vill ni ha annan funktionalitet (minneskortsläsare, stylus, vattentäthet eller så) titta på Xperia Tablet eller Samsungs modeller.

Ett råd är att skita i inbyggt modem, alltså sim-kort, då det alltid är väldigt dyrt och dessutom kräver ett extra simkort som kostar en del det också. Alla smartphones stöder tethering så använd det istället.

så samsungs plattor är bra, de är inte laggiga som telefonerna kan vara?
hur är google nexus 7?

Permalänk
Medlem

Har hon en iPhone nu som hon är nöjd med borde hon nog testa en androidplatta innan ev köp. För många som är vana med iOS upplever nog att en platta som fungerar på samma sätt känns lättare att använda än en med annat OS. Men det är ju väldigt olika mellan olika användare men kan ju som sagt vara bra att testa lite innan ev köp.
Elgiganten har iPad air för 3490kr just nu vilket ju hamnar inom er budget.

Permalänk

Tjej som har en iphone och gillar Apple. För att bespara både henne och dig en massa bråk så köp en Ipad. Hon kommer bli nöjd och du slipper försvara varför Android inte funkar som hennes Iphone.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Tjej som har en iphone och gillar Apple. För att bespara både henne och dig en massa bråk så köp en Ipad. Hon kommer bli nöjd och du slipper försvara varför Android inte funkar som hennes Iphone.....

Skickades från m.sweclockers.com

hahaha (Y)

Permalänk

Vad tycker ni om samsung tab 10.5 jämfört med note 10.1? och hur är touchwiz på surfplattan, är det något lagg, mycket bloatware? tror de står mellan apple ipad air och samsungs.
http://www.mobil.se/tester/j-mf-rande-tester/supertest-b-sta-...
kollade där och de tyckte sonys va bäst men tycker samsung och apple verkar bättre om man kollar prestandamässigt, vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

Jag ser ärligt talat ingen som helst anledning till att välja någonting annat än iPad i det här fallet. Det hade varit en helt annan sak ifall hon idag har en android-telefon och är van vid operativsystem sedan tidigare, då hade en Samsung Galaxy Tab varit ett bättre val.

Sedan som marsvinet nämnde så skulle det dessutom bara bespara dig en massa tid och onödiga diskussioner om att android "känns fel" eller "är konstigt" m.m. Jag har själv en iPad Air och min tjej blev "lurad" av sin snälla bror (som är en anti-apple-tönt) om att köpa en Samsung Galaxy Tab eftersom att den var såå mycket bättre och det slutade med att tjejen hela tiden satt och klagade på att den var dålig, seg och att hon hellre använde sin iPhone än surfplattan och så använde hon istället min iPad så jag knappt fick använda den själv.

Så det slutade med att jag gick köpte en iPad Air till henne och det var utan tvekan mitt bästa köp till henne på länge.

"Happy wife, happy life"

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Jag ser ärligt talat ingen som helst anledning till att välja någonting annat än iPad i det här fallet. Det hade varit en helt annan sak ifall hon idag har en android-telefon och är van vid operativsystem sedan tidigare, då hade en Samsung Galaxy Tab varit ett bättre val.

Sedan som marsvinet nämnde så skulle det dessutom bara bespara dig en massa tid och onödiga diskussioner om att android "känns fel" eller "är konstigt" m.m. Jag har själv en iPad Air och min tjej blev "lurad" av sin snälla bror (som är en anti-apple-tönt) om att köpa en Samsung Galaxy Tab eftersom att den var såå mycket bättre och det slutade med att tjejen hela tiden satt och klagade på att den var dålig, seg och att hon hellre använde sin iPhone än surfplattan och så använde hon istället min iPad så jag knappt fick använda den själv.

Så det slutade med att jag gick köpte en iPad Air till henne och det var utan tvekan mitt bästa köp till henne på länge.

"Happy wife, happy life"

okej då får det nog bli en air för henne , tycker dock de är synd för apple tv kostar ju nästan en tusenlapp jämfört med chromecast

Men samsung är alltså lite seg? är touchwiz lika jävligt där som på telefonerna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vikingbjörn:

okej då får det nog bli en air för henne , tycker dock de är synd för apple tv kostar ju nästan en tusenlapp jämfört med chromecast

Men samsung är alltså lite seg? är touchwiz lika jävligt där som på telefonerna

Jag personligen upplevde Samsung-plattan som seg jämfört med paddan, sen om det beror på touchwiz eller att den är sprängfylld med bloatware låter jag vara osagt men segare var den i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vikingbjörn:

okej då får det nog bli en air för henne , tycker dock de är synd för apple tv kostar ju nästan en tusenlapp jämfört med chromecast

Men samsung är alltså lite seg? är touchwiz lika jävligt där som på telefonerna

Seghet är ju relativt. En Ipad 2 är oerhört seg idag om man har uppdaterat den till senare versioner av IOS exempelvis. Senare modeller av Android-plattor är inte sega på något sätt men de har kanske inte det där flytet som nya Ipads har den första tiden, men det är priset man får betala för all funktionalitet liksom. Om det är värt det kan inte jag svara på, är det bara en ren surf- och spelplatta hon är ute efter så kör på en Ipad (eller om hon vill göra något med musikproduktion eller så), vill hon göra lite andra saker så finns det andra alternativ. Till exempel om man vill kunna rita eller anteckna på ett bra sätt så bör man titta på en platta som stöder en riktig stylus, typ en Galaxy Note (eller en Surface Pro men då pratar man förstås helt andra pengar). Gillar man att bada i badkar kan det vara värt med en vattentät, typ som Xperia osv. osv.