Permalänk
Medlem

fråga ang. processor

Hejsan!

Det är såhär att jag nyligen har införskaffat ett nytt moderkort.. Med det plockade han i butiken tillbehör till de, dvs processor och ram minnen...

Är det bara för mej att montera in det nya moderkortet med processorn å ramminnerna i mitt chassi ELLER är det något annat som ska införskaffas??

Processorn är ; AMD A8 6600K

Moderkort ; MSI A88XM-E45

Kommer det nätaggregat som jag redan har NU att fungera eller bör jag införskaffa en annan? Kommer jag även få införskaffa någon slags kylning till processorn tänkte på kylpasta eller ligger med i processor kartongen ? Har nämligen inte öppnat ett enda kartong än..

De ville ha nästan 500 kr för att hjälpa till på butiken å kommer nog säga att jag behöver de ena å de andra för att sälja.. Då jag känner en del som kan göra detta åt mej gratis eller vara med när jag själv monterar det.. MEN som sagt, det är bara de frågor jag har.. Kylning, aggregat m.m

Hoppas på att få hjälp här

Permalänk
Medlem

Vad har du i datorn nu?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Vad har du i datorn nu?

Menar du agg? så vet jag faktiskt inte för tillfälligt... Men förstår inte betydelsen OM du menar t.ex vad jag har för moderkort m.m
Då jag köpt ett nytt moderkort, ny processor och ram minnen.. Så jag ska sätta in allt detta i en dator chassi. DENNA dator jag har nu
ska jag ha som vanlig hemma/surf dator.. De grejjerna jag fick hjälp av att köpa idag ska jag ha som en liten bättre dator, kunna redigera bilder/video/musik m,m

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebb91:

Menar du agg? så vet jag faktiskt inte för tillfälligt... Men förstår inte betydelsen OM du menar t.ex vad jag har för moderkort m.m
Då jag köpt ett nytt moderkort, ny processor och ram minnen.. Så jag ska sätta in allt detta i en dator chassi. DENNA dator jag har nu
ska jag ha som vanlig hemma/surf dator.. De grejjerna jag fick hjälp av att köpa idag ska jag ha som en liten bättre dator, kunna redigera bilder/video/musik m,m

Skulle vara mycket hjälp om du titta in i dator och titta på nättaget vad som står på det eller om du kan räkna pinnarna på kabel till mederkortet ditt nya ska ha 24 och eventuellt en 4 pinig anslutnig också. Sen är det också intresant om moderkortet passar rent fysiskt. Fast det borde det göra... Om du säger vilken prossecor du har eller mobo så kan vi nog gissa oss fram till om det kommer passa. Annars kan du alltid testa... Kylare tror jag ingår med prossesorn.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Skulle vara mycket hjälp om du titta in i dator och titta på nättaget vad som står på det eller om du kan räkna pinnarna på kabel till mederkortet ditt nya ska ha 24 och eventuellt en 4 pinig anslutnig också. Sen är det också intresant om moderkortet passar rent fysiskt. Fast det borde det göra... Om du säger vilken prossecor du har eller mobo så kan vi nog gissa oss fram till om det kommer passa. Annars kan du alltid testa... Kylare tror jag ingår med prossesorn.

Jag vet nu att mitt moderkort som sitter i nu är ECS NETTLE2 ( länkar till HP'S hemsida http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s... )

Jag tänkte mer om mitt nätagg har tillräckligt med watt för att driva mitt nya moderkort å dess tillbehör? .. Tror med att kylare ingår med processorn MEN tänkte om det behövdes ngn speciell fläkt till den eller något? nog endast de 2 frågor jag har, sedan är jag villig att sätta in det nya moderkortet i chassit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebb91:

Jag vet nu att mitt moderkort som sitter i nu är ECS NETTLE2 ( länkar till HP'S hemsida http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s... )

Jag tänkte mer om mitt nätagg har tillräckligt med watt för att driva mitt nya moderkort å dess tillbehör? .. Tror med att kylare ingår med processorn MEN tänkte om det behövdes ngn speciell fläkt till den eller något? nog endast de 2 frågor jag har, sedan är jag villig att sätta in det nya moderkortet i chassit..

Ja hur många watt står det på nättaget 200+ så borde det räcka om du inte har något separat grafikort. Ja enda grejen med stock fläkten är att den ska låta mycket och det blir varmt, så om du vill ha det tyst så får du bytta finns rätt fina kylare för runt 300kr men jag skulle testa med den så du slipper vänta längre på att få igång den!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacobtr:

Ja hur många watt står det på nättaget 200+ så borde det räcka om du inte har något separat grafikort. Ja enda grejen med stock fläkten är att den ska låta mycket och det blir varmt, så om du vill ha det tyst så får du bytta finns rätt fina kylare för runt 300kr men jag skulle testa med den så du slipper vänta längre på att få igång den!

att börja leka runt med noname agg är kanske inte en bra ide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

att börja leka runt med noname agg är kanske inte en bra ide?

Jag har ett grafikkort som en kompis satte in i datorn så jag skulle få HDMI bara så jag kunde få datorn till TVN..

ska jag testa köra in nya moderkortet i datorlådan å köra på samma agg å se ??? ALLT ligger nu endast oöppnat i kartong å vill ju inte vänta allt för länge för att starta upp datorn å börja "leka"

Permalänk
Skrivet av sebb91:

Jag har ett grafikkort som en kompis satte in i datorn så jag skulle få HDMI bara så jag kunde få datorn till TVN..

ska jag testa köra in nya moderkortet i datorlådan å köra på samma agg å se ??? ALLT ligger nu endast oöppnat i kartong å vill ju inte vänta allt för länge för att starta upp datorn å börja "leka"

Är ju enkelt att lägga upp en bild på agget här http://imgur.com/ och länka ut i forumet. watt är inte prio ett utan kvalitén på agget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Ett esd armband saknas och kanske en annan kylare kan vara trevligt men det följer ju med en som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett esd armband saknas och kanske en annan kylare kan vara trevligt men det följer ju med en som fungerar.

Jag har ESD armband , eller så tar jag På ett element..

Ehm, de borde räcka mä den kylare som följer med.. Är inte hemma förtillfälligt så kan ej fota agget nu . MEN ska göra de när jag kommer hem å länka här..

Tror de är 200 w

Permalänk
Skrivet av sebb91:

Jag har ESD armband , eller så tar jag På ett element..

Ehm, de borde räcka mä den kylare som följer med.. Är inte hemma förtillfälligt så kan ej fota agget nu . MEN ska göra de när jag kommer hem å länka här..

Tror de är 200 w

Gör det Ta inte i element, utan du blir uppladdad igen på två röda.

Håll handen på chassit i stället, så utjämnar du strömskillnaden med det du ska sätta delarna i.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebb91:

Jag har ESD armband , eller så tar jag På ett element..

Ehm, de borde räcka mä den kylare som följer med.. Är inte hemma förtillfälligt så kan ej fota agget nu . MEN ska göra de när jag kommer hem å länka här..

Tror de är 200 w

Att ta på element ger inget skydd mot esdskador, det viktiga är att man har samma potential på alla delar inklusive den som monterar dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ta på element ger inget skydd mot esdskador, det viktiga är att man har samma potential på alla delar inklusive den som monterar dem.

Hej igen!

Nu har jag fotat agget, länkar bilden här ;
https://onedrive.live.com/redir?resid=43B71242016E4D17!209&au...

Vad jag kan testa mej fram så får jag det till att det är
300 W jag har... Den andra nerplockade datorn har ett agg på output
350 W ..

Permalänk
Skrivet av sebb91:

Hej igen!

Nu har jag fotat agget, länkar bilden här ;
https://onedrive.live.com/redir?resid=43B71242016E4D17!209&au...

Vad jag kan testa mej fram så får jag det till att det är
300 W jag har... Den andra nerplockade datorn har ett agg på output
350 W ..

Dessvärre finns det oftast inte några tester på oem agg (men i alla fall får du lite svar i tråden nedan)

http://www.tomshardware.co.uk/forum/358482-28-liteon-good-mak...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dessvärre finns det oftast inte några tester på oem agg (men i alla fall får du lite svar i tråden nedan)

http://www.tomshardware.co.uk/forum/358482-28-liteon-good-mak...

Jag skrev fel! Jag menade att jag kunde få det till 300W efter vad jag läste på agget. Kolla min bild jag bifogade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebb91:

Jag skrev fel! Jag menade att jag kunde få det till 300W efter vad jag läste på agget. Kolla min bild jag bifogade

Det kommer antagligen fungera om du har alla anslutningar dvs atx24 och 12v4pin men rekommenderar dig ändå att köpa ett budget aggregat från någon välkänd leverantör. Lycka till med bygget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av sebb91:

Jag skrev fel! Jag menade att jag kunde få det till 300W efter vad jag läste på agget. Kolla min bild jag bifogade

sett bilden. se den tråden jag länka till (om du inte är bra på engelska kan jag försöka hjälpa till med en översättning i så fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebb91:

Hej igen!

Nu har jag fotat agget, länkar bilden här ;
https://onedrive.live.com/redir?resid=43B71242016E4D17!209&au...

Vad jag kan testa mej fram så får jag det till att det är
300 W jag har... Den andra nerplockade datorn har ett agg på output
350 W ..

Ska du bara använda den integrerade grafiken lär nätdelen räcka o bli över, den kommer även att klara de flesta nyare grafikkort eftersom effektförbrukningen sjunker på nyare delar i stället för öka, men skulle du använda nått äldre värstingkort så kan det kräva för mycket ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du bara använda den integrerade grafiken lär nätdelen räcka o bli över, den kommer även att klara de flesta nyare grafikkort eftersom effektförbrukningen sjunker på nyare delar i stället för öka, men skulle du använda nått äldre värstingkort så kan det kräva för mycket ström.

Har ett grafikkort inne i datorn nu som han satte in åt mej eftersom jag ville ha HDMI. Det heter gigabyte står det på..

Kommer bygga ihop datorn antingen imon med det 300w agg jag har nu samt köra på den kylning jag jag får med till Processorn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebb91:

Har ett grafikkort inne i datorn nu som han satte in åt mej eftersom jag ville ha HDMI. Det heter gigabyte står det på..

Kommer bygga ihop datorn antingen imon med det 300w agg jag har nu samt köra på den kylning jag jag får med till Processorn..

Står det inget mer en märket på grafikortet? Kan hända att din apu är snabbare och det moderkortet ju har hdmi... Men vet inte vilken gpu det är så vet inte om du ska ha kvar det eller ta ur.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du bara använda den integrerade grafiken lär nätdelen räcka o bli över, den kommer även att klara de flesta nyare grafikkort eftersom effektförbrukningen sjunker på nyare delar i stället för öka, men skulle du använda nått äldre värstingkort så kan det kräva för mycket ström.

Såg du vilket agg TS har? ett oem bygge=no name agg (tveksam kvalité). Skulle kört utan något grafikkort alls

Skrivet av sebb91:

Har ett grafikkort inne i datorn nu som han satte in åt mej eftersom jag ville ha HDMI. Det heter gigabyte står det på..

Kommer bygga ihop datorn antingen imon med det 300w agg jag har nu samt köra på den kylning jag jag får med till Processorn..

Säger inte mycket om det står bara gigabyte. Men moderkortet ska ha HDMI så kör utan grafikkort. Skulle inte häller belasta agget mer än nödvändigt. är ett no name agg och misstänker det är av den sämre kvalitén. så kör utan grafikkort är rekommenderat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Såg du vilket agg TS har? ett oem bygge=no name agg .

Nej det står ju klart och tydligt att det är ett Lite-on, visserligen är de mer kända för sina optiska enheter än nätdelar, de är ju en av de största producenterna av optiska enheter så det är ju inte direkt "noname", Liteon tillverkar delar till andra tillverkare som Microsoft och Dell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sätter ett bokmärke här, vill se hur det går

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Sätter ett bokmärke här, vill se hur det går

Haha, har inte vågat byggt ihop det ännu eftersom jag väntat på svar här!

Men börjar ju få svar på de jag frågat så idag blir de att bygga!
Dock utan grafikkort då eftersom moderkortet redan har HDMI inbyggt.
Kör på samma 300W agg samt endast kylning som följer mä processorn

Meddelar när jag e klar om datorn startar eller ej xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebb91:

Haha, har inte vågat byggt ihop det ännu eftersom jag väntat på svar här!

Men börjar ju få svar på de jag frågat så idag blir de att bygga!
Dock utan grafikkort då eftersom moderkortet redan har HDMI inbyggt.
Kör på samma 300W agg samt endast kylning som följer mä processorn

Meddelar när jag e klar om datorn startar eller ej xD

spännande

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebb91:

Haha, har inte vågat byggt ihop det ännu eftersom jag väntat på svar här!

Men börjar ju få svar på de jag frågat så idag blir de att bygga!
Dock utan grafikkort då eftersom moderkortet redan har HDMI inbyggt.
Kör på samma 300W agg samt endast kylning som följer mä processorn

Meddelar när jag e klar om datorn startar eller ej xD

Det kan vara trevligt att byta kylare för att få lägre ljudnivå även om det inte har så mycket med kylförmågan att göra, det kan ju även gå att montera en anna fläkt på nätdelen det kan göra den både tystare och hållbarare.

När det gäller effekten så räcker egentligen 300w långt idag, det är få datorer som drar mer med moderna delar men det gäller ju att nätdelen tål lasten kontinuerligt i så fall vilket kanske inte en lite åldrad enhet gör, men kolla på vad ett nytt system drar
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...
Du kör ju faktiskt en bra maskin med 980 grafik på strax under 300w på sekundärsidan av nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara trevligt att byta kylare för att få lägre ljudnivå även om det inte har så mycket med kylförmågan att göra, det kan ju även gå att montera en anna fläkt på nätdelen det kan göra den både tystare och hållbarare.

När det gäller effekten så räcker egentligen 300w långt idag, det är få datorer som drar mer med moderna delar men det gäller ju att nätdelen tål lasten kontinuerligt i så fall vilket kanske inte en lite åldrad enhet gör, men kolla på vad ett nytt system drar
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...
Du kör ju faktiskt en bra maskin med 980 grafik på strax under 300w på sekundärsidan av nätdelen.

NU har vi ( fick hjälp ) försökt montera in allt enligt instruktions boken. TRODDE VI, kopplade in strömsladden, den lyser grönt bak som den ska. Startar datorn FLÄKTARNA går igång å datorn låter , LIKA FORT stannar datorn igen MEN den strömlampan lyser grönt fortfarande..

Vad är fel?!?! får väl ta datorn t datorbutiken å låta dem göra de för nästan 400kr

Bara inte moderkortet är dött. Men då borde ej strömlampan lysa fortf.

Noterar att vi använde ESD armband..

Permalänk
Rekordmedlem

De vanligaste felen är nog distanserna eller att nån kabel är felplacerad, (posta gärna bilder, med vettig kvalitet i så fall )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De vanligaste felen är nog distanserna eller att nån kabel är felplacerad, (posta gärna bilder, med vettig kvalitet i så fall )

Hur menar du mä distanserna? Vi använde så många skruvar som de behövdes..

Moderkortet är : msi a88xm-e45

Den gick igång i ngn sekund å sen la av.. Strömlampan lyser , sedan tryckte han igång datorn igen å då startade den inte alls men ändå lyser ström lampan bak grön..

Får bifoga bilder imon då de e ljusare å bättre kvalitee