Permalänk
Medlem

Traderabluffare?

Kan de här vara en bluffmakare! Vann en processor igår och har betalt nu men börjar ana ugglor?
Personen svarar inte på mail eller i telefon?

http://gamla.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=377364...

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Kan de här vara en bluffmakare! Vann en processor igår och har betalt nu men börjar ana ugglor?
Personen svarar inte på mail eller i telefon?

http://gamla.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=377364...

Innan du sätter upp den svarta tavlan på väggen, så minns jag att det längsta jag fick vänta på svar från en person med många annonser uppe var 4 dagar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

okej! Hoppas den är ärlig ville bara göra folk uppmärksamma

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem

"Datatec" låter som ett företag, idag är det söndag...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

ja ringde och en kvinna svarade å hon sa att de var hennes son som annonserade å att han skulle ringa upp men inte fått nåt svar? Låter lite skumt

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk

"Datatec" har 0 omdömen, kan vara värt att nämna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av groomer:

ja ringde och en kvinna svarade å hon sa att de var hennes son som annonserade å att han skulle ringa upp men inte fått nåt svar? Låter lite skumt

Varför köper du på Tradera/second hand om du inte kan låta folk höra av sig. Du skulle väl polisanmält om det tar 5 minuter extra.

Usch för din typ som skriker bedragare direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Datatec" låter som ett företag, idag är det söndag...

Listningen är förövrigt av typen "privat" så jag skulle chansa på att det är någons hobby verksamhet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av COTF:

Varför köper du på Tradera/second hand om du inte kan låta folk höra av sig. Du skulle väl polisanmält om det tar 5 minuter extra.

Usch för din typ som skriker bedragare direkt.

0 omdömen.. Behöver jag säga mer?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

okej! Hoppas den är ärlig ville bara göra folk uppmärksamma

Uppmärksamma på vad? Att du får panik innan säljaren ens mottagit betalningen för varan?

Vad skulle du behöva prata om på telefon innan han ens haft möjlighet att ta emot pengarna? Uppenbart skickades ett automatiskt mail med betalningsinformation, det är det enda mail du behöver om det inte är några felaktigheter.

Hela poängen med att det skickades ett automatiskt epost är för att han ska slippa ha folk som ringer och stör eller att han behöver sitta och svara på mail på lördagskvällen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Medlem sedan 2014-09-18, 0 omdömen. I dunno..

Permalänk
Medlem

Vänta nu, du vann en sak igår, på en lördag, och tror av någon anledning att säljaren är en bedragare för att hen inte svarar under helg? Tycker som ovan, ta det lite lugnt och inse att folk på Tradera är vanliga människor som kan ta någon dag på sig innan de svarar på mail osv.

Om du nu är så skeptisk kan du ju undvika att köpa från säljare med 0 omdömen i framtiden. Kasst att hänga ut personer så här.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Datatec" låter som ett företag, idag är det söndag...

Om de nu skulle vara ett företag skriver man väl ändå inte så här eller?
Pengarna skall finnas på mitt swedbank konto senast 3 dagar efter avslutad aktion

Btw bara för att man är ny reggad är det inte per automatik bluff..men att vara extra vaksam skadar inte.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Om de nu skulle vara ett företag skriver man väl ändå inte så här eller?
Pengarna skall finnas på mitt swedbank konto senast 3 dagar efter avslutad aktion

Btw bara för att man är ny reggad är det inte per automatik bluff..men att vara extra vaksam skadar inte.

Nej, men han auktionerar ut 17 CPU:er just nu, 9 nya idag och han registrerade sig för tre veckor sedan.. Ser bara väldigt skumt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Vänta nu, du vann en sak igår, på en lördag, och tror av någon anledning att säljaren är en bedragare för att hen inte svarar under helg? Tycker som ovan, ta det lite lugnt och inse att folk på Tradera är vanliga människor som kan ta någon dag på sig innan de svarar på mail osv.

Om du nu är så skeptisk kan du ju undvika att köpa från säljare med 0 omdömen i framtiden. Kasst att hänga ut personer så här.

Uppenbart har han dessutom redan fått det mail han behöver eftersom han skickat över pengarna. Så han behöver bara vänta på att säljaren ska skicka varan någon gång nästa vecka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

0 omdömen.. Behöver jag säga mer?

Seriös eller oseriös, alla har vi 0 omdömen när vi börjar.
Behöver jag säga mer?

Permalänk
Medlem

sant kanske bara är lite nojig tråden kan låsas

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

sant kanske bara är lite nojig tråden kan låsas

Nädå, nojig ska man vara.
Blåögda naiva personer är de som i regel oftast blir blåsta på nätet, men som många påpekat är det helg.
Ge det några dagar, har du inte fått svar så har du nog blivit blåst, ta då kontakt med polisen.

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Seriös eller oseriös, alla har vi 0 omdömen när vi börjar.
Behöver jag säga mer?

Man ska vara försiktig med de som har 0 omdömen. Just sayin '

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Seriös eller oseriös, alla har vi 0 omdömen när vi börjar.
Behöver jag säga mer?

Jag håller med!.

Permalänk
Inaktiv

-.-

1. Om det känns för bra för att vara sant så är det oftast så.

2. Människor på Tradera med 0 i omdöme eller med väldigt mycket annonser ute är lite otäckt, men det betyder inte att det är en bluff. Vi började alla med 0 i omdöme.

3. I detta fall är det en privatperson, det är helg som folk redan påpekat.

4. När jag reggade mig på Tradera första gången med 0 i omdöme så lade jag ut lite reservdelar och komponenter jag hade liggande. Var x antal gamla cpuer bland annat. Så det är inget konstigt i sig om han har flera ute. Som sagt, kan ju vara hobbyverksamhet.

5. Min sambo vann en jacka för 12 månader sedan, skulle vara ny, väldigt billigt, kom inget, vi ringde och tjatade, ett tag svarade de lite konstigt, sedan slutade nummret att existera. Fortfarande ingen jacka och människan är idag blockad på tradera. Så idioter finns. Är man osäker så betala aldrig om det är högre belopp utan att ha ringt och sagt hej till människan först om du nu känner att det är viktigt.

6. Har du blivit blåst? Lämna negativt omdöme, kontakta Tradera, kontakta Polisen.

7. Chilla, det värsta som finns på Tradera är folk med hetsproblematik. Jag vann ett par minnen för en tid sedan, jag hade livet fullt med annat och glömde av detta i 48H! Dag nummer 3 så loggar jag in på Tradera, blir påmind om vinsten 3 dagar tidigare och tänkte pröjsa, öppnar tradera mailen och då har människan skickat 7st e-post och visade sig att han lade ut dessa minnen på nytt för han trodde jag var oseriös.
Summan: Jag kan leva utan minnena jag bjöd på, men fruktansvärt irriterande när folk håller på och hetsar så där!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har anmält exakt samma konto tidigare för bedrägeriförsök. Hen hade 44annonser upp var av 5st identiska processorer las upp i snitt varje dag....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur enkelt det är att skaffa fejkkonton osv ska man väl alltid vara lite kritisk, men det finns ju ett mellanläge för det också

Permalänk
Medlem

0 omdömen och så där många annonser på relativt dyra saker.

Jag skulle absolut inte betala något i förskott.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Kan de här vara en bluffmakare! Vann en processor igår och har betalt nu men börjar ana ugglor?
Personen svarar inte på mail eller i telefon?

http://gamla.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=377364...

Jag mailade han också förr om frågor (2 ggr), inget svar efter över 1 vecka.
Har kollat och han säljer väldigt många processorer, fast med inga bilder och inga detaljer om deras skick så...

Kan dock vara helt legit, men magkänslan tycker något är skumt

Visa signatur

Asus RTX 3070 Dual OC | AMD Ryzen 3600 @ 4,35 GHz | MSI B450M Mortar Max | HyperX Fury Black 3600MHz 2x8GB CL17| Seasonic Focus GX 650W | PNY CS3030 M.2 NVMe 500GB | 1TB Seagate HDD 7200rpm 64MB | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | AOC Q27G2U