Middle-earth: Shadow of Mordor jämförs på PC och Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Tydligen ska du försöka övertala dig själv om vad jag har skrivit ..har aldrig nemt ``skilnaden mellan high och ultra o sluta spela ALLAN

"det är bara en liten skillnad man ser det enbart i vissa still-bilder ... eller om du står still i spelande stund ..men när du spelar så e det ABSOLUT samma om du ej har hd pack " - itkoll

Så vad är det du jämför med? PS4/PC? Det är en väldigt stor skillnad i klarhet i bilden mellan konsol och PC, på samtliga bilder och genom alla klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"det är bara en liten skillnad man ser det enbart i vissa still-bilder ... eller om du står still i spelande stund ..men när du spelar så e det ABSOLUT samma om du ej har hd pack " - itkoll

Så vad är det du jämför med? PS4/PC? Det är en väldigt stor skillnad i klarhet i bilden mellan konsol och PC, på samtliga bilder och genom alla klipp.

Ganska liten skillnad faktiskt, och det är väl just det som egentligen stör er eftersom ni måste lägga sådan energi på att argumentera för "den enorma skillnaden"?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker att utvecklarna förklarar varför de valt att ha med stöd för 6GB texturer, rätt väl, de har använt dessa under utvecklingen, de finns redan på hårddisk, varför inte göra dessa tillgängliga för de som har grafikkort med massor av minne?

Det är ju inte så att de texturer som finns i high, där det räcker med ett kort på 3GB, eller medium där det räcker med ett på 2GB, ser sämre ut för den saken, dessa är också riktigt snygga.

Fulare hade väl varit att inte ta med dessa fina texturer pga av någon rädsla att människor med mindre grafikminne skulle gå i tacket.
Jag unnar gärna att de med ett Titankort (eller 8GB R9 290x), får tillgång till detta, korten har ju inte varit gratis, långt därifrån.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-eyes-on...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ok att argumentera men jag gillar inte att du hittar på saker och sedan lägger fram dem som att jag påstått det.

Sju år är för att förra generationens konsoller fanns i ca åtta år innan de nya kom, så de flesta räknar med att MS/Sony kommer vilja att denna generation också ska leva lika länge.

I övrigt så står jag kvar vid att min dator med ett gtx 570 kommer klara sig alldeles utmärkt för att köra alla konsollportar från ps4/xbone tills de systemen är ersatta av nästa generations konsoller. Vi får återuppta det här om fem år och se om jag hade rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

monstrerna ser anorlunda ut på XB1 jämfört mot PS4, har du någon aning om varför?

Det är nog för att det är random hela tiden, alla ser olika ut varje speltillfälle.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

Uuu, vad sunkigt det ser ut, stryker nog detta från önskelistan

Sen angående PC så är det väl så att man spelar PC för att slippa loadingscreenen som leder till loadingscreenen och varar en halv minut styck. För att på sekunden kunna tabba ur och byta låt på mediaspelaren, komma åt webbläsaren eller bara skriva en anteckning m.m. Kunna ha sin upplösning anpassad till sin FOV, komma åt konsollen för att fixa eventuell bug istället för att sitta och vänta på utvecklarna som har tagit sin semester, det finns oändligt med skäl till varför man vill ha ett spel på PC. Grafiken och FPSen är bara en stor liten del.
Nu ska jag gå och köra lite hockey på min PS4a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det jag inte riktigt förstår med konsolspelare som alltid ska vara så anti-PC är att en av deras största argument brukar vara "Ni bryr er bara om grafiken och inte om gameplayet, gameplay är vad som gör ett spel" och det håller jag med om och det är därför jag föredrar 120FPS och lägre grafik än tvärtom.

...

Konsolspelare anti-PC? Vad har du tagit? De vet inte ens vad en PC är

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Stoff3th3m4n

Jag förstår inte att du kan ha så svårt att köpa The Architects argument.
Inget han sagt låter orimligt och det är genomtänkt.

Att påstå att att PCn kommer halka efter eftersom det ska ta 7 år för dem att lyckas optimera spelet till konsolens bästa förmåga är väl ingen bedrift? Om 7 år så kommer PC världen att vara oerhört långt framåt. Och eftersom jag sa 7 år är som sagt också som The Architect sa, den förra generationens konsol var i livet i 8 år och denna uppskattas till densamma.

Jag ser verkligen inget positivt med att hänga kvar i grunkor som är 7-8 år gamla. Hade det varit mer flyt en större PC marknad så hade mjukvaro samt hårdvaro marknaden varit betydligt snabbare.
Och som någon sa tidigare i tråden så ang vad som är populärast på konsol kontra PC i förhållande till grafik och FPS så tycker jag att när vi pratar om Shadow of Mordor så kan vi väl hålla oss till Shadow of Mordor, det är almänt känt att Minecraft går att spela på mobilen. Så att det skulle vara på top inom konsol när åldersgruppen är så pass låg på folk som äger Minecraft så blir man väl inte direkt förvånad.

Jag vill ha bra gameplay till hög FPS 120 minimum och gärna nya innovativa lösningar på grafikfronten och struktur.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd

Finns bara ett enkel lösning på alla dessa diskussioner om spelen är bättre eller sämre på PC eller konsoll.

Har både en PS3 och en PC och jag anser att spelar man spel som Fifa, NHL, Bilspel eller liknande så är känslan bättre när man kan sitta i soffan och ha det gött.
Spelar jag BF3, Diablo eller någon typ simulator så vill jag göra det på en PC.

Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Det ser mycket bättre ut på pc som klarar av ultra. PS4 och även Xbox One är okej inte mer, det är som att köra en BMW 318 den gör sitt jobb men upplevelsen är betydligt angenämare med M3.

Permalänk

Att ni orkar. Vet ni änns vad som sitter i en PS4? Det är så mycket PC nu att enns argumentera är ju löjligt.

När det kommer till grafik klart att en PC över en konsol är bättre men du betalar ju också bra mycket mer för den skillnaden.

Men exemplet på shadow of modor är ju knappast något att skryta om. Skillnaden är inte stor alls där finns andra spel som hade kunnat vissat så mycket mer så igen meningen?.

Permalänk
Skrivet av WaveZtream:

Att ni orkar. Vet ni änns vad som sitter i en PS4? Det är så mycket PC nu att enns argumentera är ju löjligt.

När det kommer till grafik klart att en PC över en konsol är bättre men du betalar ju också bra mycket mer för den skillnaden.

Men exemplet på shadow of modor är ju knappast något att skryta om. Skillnaden är inte stor alls där finns andra spel som hade kunnat vissat så mycket mer så igen meningen?.

Jodå frågan är bara om du vet.
visst det har blivit betydligt mer likt PC sen förra generationens konsoler men det finns fortfarande betydande skillnader, se specifikation nedan.

Cpu Nr 1 =
Number of Cores/Threads: 8/16
Frequency: speculated to be running a base clock speed of 1.6 Ghz on a 2.75 Ghz capable chip
Shared L2 Cache: 2 x 2 MB
Manufacturing Process: 28 nm

Cpu nr 2 =
PS4 includes a secondary ARM processor (with separate 256MB of DDR3 RAM) to assist with background functions and OS features.

Gpu =
AMD customized 7870
Peak Shader Throughput: 69.420 TFLOPS
GPU Cores: 1152
GPU Clock: 800 MHz
Memory: 8GB GDDR5
Frequency: 5500 MHz
System Memory Bus: 256-bit
System Memory Bandwidth: 176.0 GB/s

The GPU is consisting of 18 compute units (CUs) for a total of 1,152 cores (64 cores per CU), that produces a theoretical peak performance of 1.84 TFLOPS.
It is a customized version of AMD's 7870 GPU, with 2 CUs disabled.

Though based on AMD's GCN architecture, there are several known differentiating factors between the PS4's GPU and current-gen PC graphics cards featuring first-gen GCN architecture:

An additional dedicated 20 GB/s bus that bypasses L1 and L2 GPU cache for direct system memory access, reducing synchronisation challenges when performing fine-grain GPGPU compute tasks.
L2 cache support for simultaneous graphical and asynchronous compute tasks through the addition of a 'volatile' bit tag, providing control over cache invalidation, reducing the impact of simultaneous graphical and general purpose compute operations.
An upgrade from 2 to 64 sources for compute commands, improving compute parallelism and execution priority control. This enables finer-grain control over load-balancing of compute commands including superior game-engine integration.

RAM =
The PS4 contains a total of 8 GiB (16×4 Gbit (512 MiB) memory chips of GDDR5 unified system memory, and is capable of running at a maximum clock frequency of 2.75 GHz (5500 MT/s) with a maximum bandwidth of 176 GB/s.
The unified memory architecture allows the CPU and GPU to access a consolidated memory, removing the need for separate, dedicated memory pools.

An additional 256 MB chip, (using a 2 Gbit DDR3 SDRAM chip ) is fitted, thought to be used by the auxiliary processor. An additional 32 MB (256 Mbit) flash memory chip is also fitted.

Storage size: 500GB hard disk drive, user removable*

BD/DVD drive (read only): BD x 6 CAV, DVD x 8 CAV, Blu-ray and DVD playback, no audio CD support

Input/Output: Super-Speed USBx (USB 3.0) port x2, AUX port x1

Networking: Ethernet x1, IEEE 802.11b/g/n (2.4 GHz only), Bluetooth 2.1+EDR

AV output: HDMI out port, digital out optical port.

Vill man ha en PC med samma prestanda och tillbehör så får du betala en bra bit över dom 3500kr som en Ps4 kostar samt så missar man en hel del unika spel.
Det är mycket klagomål på denna generations konsoler och det är uteslutande nästan bara PC ägare som klagar och då undrar jag hur i hel?ete man förväntar sig att en maskin för under 4k ska prestera!?

Jag vill även tillägga att jag inte har spelat ett spel på någon plattform som matchar grafiken i The order det är verkligen magiskt och alla som har spelat spelet vet precis vad jag syftar på.
Sen om storyn inte är lika fängslande så visar det ändå upp vad en maskin för under 4k kan utföra för underverk.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

6GB Vram alltså, GTX-970 ägarna lär ju njuta. XD
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!