Samsung SSD 840 EVO 500GB Eller 250 som första ssd?

Permalänk
Medlem

Samsung SSD 840 EVO 500GB Eller 250 som första ssd?

Hejsan. Nu efter hundra år tänkte jag skaffa mig min första SSD och tittar just på dessa två. Är 250gb värt den extra kostnaden, hur fort fyller ni era hårdiskar?
Sen hur vet man om hårdisken är kompatibel med ens moderkort? Kan det bli flaskhals och vad ska ja titta på?

Sorry för dom dumma frågorna är en smula amatör när det kommer till datadelar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Avipt:

Hejsan. Nu efter hundra år tänkte jag skaffa mig min första SSD och tittar just på dessa två. Är 250gb värt den extra kostnaden, hur fort fyller ni era hårdiskar?
Sen hur vet man om hårdisken är kompatibel med ens moderkort? Kan det bli flaskhals och vad ska ja titta på?

Sorry för dom dumma frågorna är en smula amatör när det kommer till datadelar

Skit i siffror när du kollar på SSD:er. Du kommer aldrig märka någon skillnad eftersom du 1) har skapat den här tråden och 2) kallar dig "en smula amatör när det kommer till datadelar".

Börja med 250 GB; det räcker långt om du inte ska ha många stora spel på den. Du kan alltid köpa en till SSD när det behövs, och då kommer den vara billigare.

Angående kompatibilitet så är alla SATA-diskar kompatibla med ditt moderkort. Du ska ha en med SATA 6Gbit/s (SATA III). Om ditt moderkort har en M.2-anslutning kan du köpa en M.2-SSD, men jag rekommenderar generellt SATA om man inte aktivt väljer annat. Undvik PCIe-SSD:er.

Helt sant: Man bör nog inte köpa en 840/Evo nu. Men hur vet man att MX100 är ett säkrare val? 840/Evo ansågs ju vara en bra SSD tills för inte alls längesedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Köp Pro istället för en Evo

Permalänk
Avstängd

fix kommer för samsung 840 evo 15 oktober

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

fix kommer för samsung 840 evo 15 oktober

Hur bra fixen är vet vi inte. När kommer fixen för 840?

Skrivet av Alling:

Helt sant: Man bör nog inte köpa en 840/Evo nu. Men hur vet man att MX100 är ett säkrare val? 840/Evo ansågs ju vara en bra SSD tills för inte alls längesedan.

Vi var många som avrådde från TLC-diskar redan från början, men Samsung-hypen var stor efter 830 fast det inte var samma sak längre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Helt sant: Man bör nog inte köpa en 840/Evo nu. Men hur vet man att MX100 är ett säkrare val? 840/Evo ansågs ju vara en bra SSD tills för inte alls längesedan.

Jag vet att hela Sweclockers verkade vara helt fast vid att 840 EVO var den bästa disken som finns, men den är inte så fantastisk egentligen. Samsung hade 830 som var bättre än allt och fortsatte glida på det fram till nu. Jag har haussat Crucial M500, och MX100 ända sedan de släpptes, både för att de är mer prisvärda än 840 EVO och för att jag ville att folk på forumet skulle öppna ögonen och se att det finns fler SSD:er än Samsungs.
Sedan är det ju det här med att TLC har kortare livslängd, fast det tycker jag är ganska löjligt. Man måste ju verkligen försöka sitt bästa för att lyckas skriva ihjäl en 840 EVO. Billigare kretsar, ja tack, men inte om de ska kosta mer i butikerna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mfm:

Vi var många som avrådde från TLC-diskar redan från början, men Samsung-hypen var stor efter 830 fast det inte var samma sak längre.

Fast beror problemet verkligen på TLC?

Skrivet av LemonIllusion:

Jag vet att hela Sweclockers verkade vara helt fast vid att 840 EVO var den bästa disken som finns, men den är inte så fantastisk egentligen. Samsung hade 830 som var bättre än allt och fortsatte glida på det fram till nu. Jag har haussat Crucial M500, och MX100 ända sedan de släpptes, både för att de är mer prisvärda än 840 EVO och för att jag ville att folk på forumet skulle öppna ögonen och se att det finns fler SSD:er än Samsungs.

840/Evo var en av de bästa SSD:erna för priset sett till vad vi visste då. Jag trodde också det och rekommenderade alltid den. Nu när ny kunskap har kommit upp till ytan har jag reviderat min åsikt med hänsyn till vad vi vet nu, och avråder således (tillsvidare) från 840/Evo.

MX100 får gärna bli den nya 830!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som en som använder 840 EVO kan jag berätta att ''buggen'' som finns har aldrig märkts av i daglig användning. Snabb som vanligt. Det verkar bara vara HD Tune Pro som upptäckt det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LPG:

Som en som använder 840 EVO kan jag berätta att ''buggen'' som finns har aldrig märkts av i daglig användning. Snabb som vanligt. Det verkar bara vara HD Tune Pro som upptäckt det.

Som en som använder 840 (inte Evo) kan jag berätta att jag märkte av problemet vid daglig användning långt innan det blev känt: Jag har i flera månader tyckt att min laptop inte känns SSD-snabb, men ej heller HDD-långsam, utan som ett märkligt mellanting. Blev därför inte förvånad när jag läste nyheten. En omgång HD Tune visade att mitt exemplar har väldigt fluktuerande läshastighet men också patetiska accesstider:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Som en som använder 840 (inte Evo) kan jag berätta att jag märkte av problemet vid daglig användning långt innan det blev känt: Jag har i flera månader tyckt att min laptop inte känns SSD-snabb, men ej heller HDD-långsam, utan som ett märkligt mellanting. Blev därför inte förvånad när jag läste nyheten. En omgång HD Tune visade att mitt exemplar har väldigt fluktuerande läshastighet men också patetiska accesstider:

http://i.imgur.com/JQ2Oeai.png

Tja din ser värre ut än min.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fast beror problemet verkligen på TLC?

Det gör det med väldigt stor sannolikhet.

Skrivet av Alling:

840/Evo var en av de bästa SSD:erna för priset sett till vad vi visste då. Jag trodde också det och rekommenderade alltid den. Nu när ny kunskap har kommit upp till ytan har jag reviderat min åsikt med hänsyn till vad vi vet nu, och avråder således (tillsvidare) från 840/Evo.

MX100 får gärna bli den nya 830!

Möjligtvis var 840 billigast men knappast bäst på något.

840 128GB var dessutom rejält långsam direkt ur lådan men det var ju omöjligt någon vanlig användare som skulle kunna märka någon skillnad påstods det...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LPG:

Tja din ser värre ut än min.
http://i.imgur.com/3joBpGW.png

Ja, du har ju normala accesstider (0,069 ms) medan mina ligger på nästan en millisekund!

Skrivet av mfm:

Det gör det med väldigt stor sannolikhet.

Säger inte emot, men kan du motivera/utveckla?

Citat:

Möjligtvis var 840 billigast men knappast bäst på något.

Den var stabil – trodde man. Har aldrig påstått att den var bättre än dyrare modeller.

Citat:

840 128GB var dessutom rejält långsam direkt ur lådan men det var ju omöjligt någon vanlig användare som skulle kunna märka någon skillnad påstods det...

OK, det kan jag inte uttala mig om då jag aldrig provat den, utom i gamla Dell D630 med C2D och SATA II.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur stor SSD du ska kan bara du veta. Själv så räckte inte 500GB riktigt, men jag har 60+ steamspel installerade samtidigt vilket jag antar inte är normalt.

Och huruvida 840 EVO är ett bra val vänta tills den nya firmwaren kommer ut och se om den fixar problemet som den ska. Beräknas komma nästa vecka.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Svårt och hänga me vad alla snackar om, då spel idag tar upp en satans massa plats så vill man ju ha lite till godo. Sen är ju priset viktigt. Men man vill ju inte ha en hårdisk som havererar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Svårt och hänga me vad alla snackar om, då spel idag tar upp en satans massa plats så vill man ju ha lite till godo. Sen är ju priset viktigt. Men man vill ju inte ha en hårdisk som havererar

Kolla hur full din disk är nu så vett du ju hur det kommer bli sen också... Sen så kan du ju ha en lagrings hdd för allt som inte måste gå snabbt tex bild och film.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Svårt och hänga me vad alla snackar om, då spel idag tar upp en satans massa plats så vill man ju ha lite till godo. Sen är ju priset viktigt. Men man vill ju inte ha en hårdisk som havererar

Ja, 256 GB kommer ta slut relativt snabbt om du vill kunna ha mer än ett fåtal spel installerade samtidigt. Jag har typ.. Windows 7 Ultimate, WoW + beta, D3, SC2, BF4, Skyrim, samt lite program (Photoshop, LibreOffice) och min 256 GB är nu full.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Säger inte emot, men kan du motivera/utveckla?

Nu har andra redan skrivit långa uppsatser om varför i andra trådar här, men att diskarna blir långsammare över tid även om de inte är inkopplade talar starkt för att felkorrigeringen måste arbeta extra hårt för att läsa minnescellerna, och det är dessutom bara TLC-diskarna som fått problem även om de andra diskarna har samma diskkontroller.

Skrivet av LemonIllusion:

Sedan är det ju det här med att TLC har kortare livslängd, fast det tycker jag är ganska löjligt. Man måste ju verkligen försöka sitt bästa för att lyckas skriva ihjäl en 840 EVO. Billigare kretsar, ja tack, men inte om de ska kosta mer i butikerna.

Fast det har ju ett samband, det är ju den kortare livslängden som indirekt givit problem nu. Ju tåligare celler desto bättre fungerar det rent allmänt.

Av samma anledning köper jag laddningsbara batterier som går att ladda 2100 gånger: inte för att jag nödvändigtvis tänker ladda dom över 2000 ggr men för att dom håller bäst och längst, har bäst prestanda, är robustast och sopar banan med de andra märkena (som man kan ladda max 500 gånger).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W