Permalänk
Medlem

Problem med USB-Hubb

Hallå,

Jag köpte för ett tag sedan en USB-hubb som man fäller in i skrivbordet för att slippa kräla på golvet varje gång man ska ansluta något.
Problemet är att när jag kopplar in den så klagar windows på att den inte hittar några drivrutiner. Det spelar ingen roll vilka uttag jag använder på datorn. Jag hittar heller inga drivrutiner på nätet.
Så det enda jag kan göra just nu är att ladda saker med den.

En annan rolig sak som jag upptäckte i samband med detta var att jag tydligen alltid had spänning i USB-uttagen även när datorn är avstängd och jag hittar inte var man stänger av det. Riktigt störande då det är en blå led som lyser ganska kraftigt på hubben hela tiden.

Dator som används är den i sign. med Win 7
Logilink USB-hubb

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Inte säker på om det påverkar alls, men hubben är en 2.0 hub. Har du kopplat in i en 2.0 eller 3.0 port?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut som en hub utan strömförsörjning, då fungerar den oftast bara som ytterligare en kabelbit till dator och förstärker inte signalen. Dina symtom låter precis som det som händer med för lång kabel.

Köp en riktigt aktiv hub istället. Då behöver du inte heller oroa dig för att koppla in HD eller andra strömslukande saker som annars är begränsade av de 500mA som en USB-port ger när du använder en passiv hub.

Hittar den inga drivrutiner med enbart hubben så tyder det på att den inbyggda kretsen helt enkelt inte har stöd i W7.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Inte säker på om det påverkar alls, men hubben är en 2.0 hub. Har du kopplat in i en 2.0 eller 3.0 port?

Jag har provat både 2.o och 3.0 port.

Skrivet av MultiMan:

Det ser ut som en hub utan strömförsörjning, då fungerar den oftast bara som ytterligare en kabelbit till dator och förstärker inte signalen. Dina symtom låter precis som det som händer med för lång kabel.

Köp en riktigt aktiv hub istället. Då behöver du inte heller oroa dig för att koppla in HD eller andra strömslukande saker som annars är begränsade av de 500mA som en USB-port ger när du använder en passiv hub.

Hittar den inga drivrutiner med enbart hubben så tyder det på att den inbyggda kretsen helt enkelt inte har stöd i W7.

Anledningen att jag köpte denna var främst att den passade in i det 80mm hål som är i skrivbordet. Sedan är det mest bara USB-minnen, bankdosa och liknande som jag använder den till så jag tyckte inte att jag skulle behöva ev aktiv hub.

Det är drivrutiner till enbart hubben som den inte hittar så det kanske är så att det inte finns stöd i W7. Den är nog mycket äldre än jag räknade med. Det kanske förklarar varför jag inte hittade produkten överhuvudtaget på Logilinks hemsida.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |