(C:) SSD'en disken är full, vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

(C:) SSD'en disken är full, vad ska man göra?

Hej

Min SSD 120GB (C:) disk är full. Jag har inte installerat några spel eller program vara på den.

Hur gör ni med eran C: disk om den blir full?

Ska jag köpa en ny SSD som är lite störa eller vad rekommenderar ni?

Permalänk

Hur lyckas du fylla en 120GB SSD om du inte installerat några spel eller program på den? Låter ju helt orimligt.
Sparar du filmer & musik på den? Lägger du mycket saker på skrivbordet utan att flytta skrivbordet till en annan hårddisk?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk

Hur kan den vara full om du inte installerat nåt på den är ju frågan ?

Är det så att du råkat spara massa bilder o annat så är det väl bara att flytta dem till en annan disk ?

Permalänk
Medlem

Jag frågar samma fråga som föregående!

kolla med Space Sniffer vad som tar upp plats på disken?

sj har jag fyllt min ssd med 76GB, o då har jag mängder av program och till och med 2 spel på den?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Ta bort växlingsfil och stäng av hibernation om du inte använder det. Installera CCleaner och kör en diskrensning. Gör också en virussökning så det inte är någon sån skit som ligger bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows mappen ligger på 30GB
Program 10GB
Program (x86) 7GB
ProgramData 6GB
AppData 10GB
Skrivbord 12GB
Och lite annan skit som tar upp resten

Permalänk

Då tolkar jag om din fråga, jag fatta det som att du tyckte det var konstigt att den var full, men du undrar alltså bara vad jag skulle göra om min C blev full ?

Isf är svaret att flytta löst skit över till annan disk,120 gb är mer än nog för C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Då tolkar jag om din fråga, jag fatta det som att du tyckte det var konstigt att den var full, men du undrar alltså bara vad jag skulle göra om min C blev full ?

Isf är svaret att flytta löst skit över till annan disk,120 gb är mer än nog för C.

Hårddisken är full. Men jag kan bara flytta över Skrivbords mappen 12GB men då har jag bara 12GB ledigt ändå, som inte räcker så långt. Då jag redigerar grejor i Photoshop och After effects och sånt.

Permalänk
Medlem

Har du kört diskrensning?

Om du inte använder hibernate (sovläge) på datorn så kan du stänga av detta. Det frigör lika mycket utrymme som du har RAM-minne installerat.

Start -> Kör -> skriv cmd i sökrutan. Högerklicka på filen och starta som administratör.
Skriv in följande i kommandoprompten:
powercfg.exe /hibernate off

Kolla hur mycket virtuellt minne som du har tilldelat. Ibland kan den vara onödigt stor om den är på auto.
Ta "Egenskaper" på "Den här datorn" -> Avancerade Systeminställningar -> Avancerat -> Prestanda -> Avancerat
Under Virtuellt minne klickar du på ändra. Där har jag tagit bort den från SSDn (enhet C) och valt att lägga den (4096MB) på min mekaniska disk (enhet D). Dock så har jag 16GB ram i datorn så det är sällan som jag nyttjar det virtuella minnet.

Ladda hemm ccleaner (https://www.piriform.com/CCLEANER) och kör en runda med den och se ifall den hittar något onödigt som du kan ta bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Har du kört diskrensning?

Om du inte använder hibernate (sovläge) på datorn så kan du stänga av detta. Det frigör lika mycket utrymme som du har RAM-minne installerat.

Start -> Kör -> skriv cmd i sökrutan. Högerklicka på filen och starta som administratör.
Skriv in följande i kommandoprompten:
powercfg.exe /hibernate off

Kolla hur mycket virtuellt minne som du har tilldelat. Ibland kan den vara onödigt stor om den är på auto.
Ta "Egenskaper" på "Den här datorn" -> Avancerade Systeminställningar -> Avancerat -> Prestanda -> Avancerat
Under Virtuellt minne klickar du på ändra. Där har jag tagit bort den från SSDn (enhet C) och valt att lägga den (4096MB) på min mekaniska disk (enhet D). Dock så har jag 16GB ram i datorn så det är sällan som jag nyttjar det virtuella minnet.

Ladda hemm ccleaner (https://www.piriform.com/CCLEANER) och kör en runda med den och se ifall den hittar något onödigt som du kan ta bort

Vilka rutor ska man kryssa i på CCleaner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Vilka rutor ska man kryssa i på CCleaner?

Jag brukar köra med det som är förvalt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Hårddisken är full. Då jag redigerar grejor i Photoshop och After effects och sånt.

Du säger i ditt första inledande inlägg att du inga program installerat!
Hur kör du "Photoshop och After effects och sånt" utan att installera?

Din Desktop ligger på 12 GB - kan du förklara det?

/Nyfiken

Permalänk
Skrivet av WenenOne:

Hej

Min SSD 120GB (C:) disk är full. Jag har inte installerat några spel eller program vara på den.

Hur gör ni med eran C: disk om den blir full?

Ska jag köpa en ny SSD som är lite störa eller vad rekommenderar ni?

Har du installerat/kopierat windows och det finns en mapp som heter windows.old?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

töm papperskorgen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

tömma downloads mappen på installationsfiler mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Hårddisken är full. Men jag kan bara flytta över Skrivbords mappen 12GB men då har jag bara 12GB ledigt ändå, som inte räcker så långt. Då jag redigerar grejor i Photoshop och After effects och sånt.

Sparar du dina grejer på SSD då?
Spara dem på HDD ist.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WenenOne:

Windows mappen ligger på 30GB
Program 10GB
Program (x86) 7GB
ProgramData 6GB
AppData 10GB
Skrivbord 12GB
Och lite annan skit som tar upp resten

Så här ser det ut för mig. Då har jag ett gäng program installerade samt Borderlands 2 på ~8GB. Har en till SSD där jag installerat de flesta andra spelen, samt en 1TB HDD för lite lättare lagring...

Windowsmappen - 19GB
Program - 2GB
Program (x86) - 12GB
Användare - 16GB
Skrivbord - ~4kb

Du säger att du inte installerat spel eller program. Om vi bortser från de 12GB som du lagrar på skrivbordet... hur kan din ssd vara så in i helvete packad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Windows mappen ligger på 30GB
Program 10GB
Program (x86) 7GB
ProgramData 6GB

Inte installerat program... naje, tror inte på det.
Kort sagt, det är inget fel att använda den, men bli då inte förvånad om den blir full.
Du kanske borde satsat på en större SSD från början då.

Du har fått en del tips här med swap, hibernation fil mm, gör dem om du inte behöver dem.
Eftersom din Windows mapp är så full så misstänker jag ett Windows 7 som varit med ett tag? Mycket uppdateringar?
Testa kör Diskrensning (du når den enklast från "dator", högerklicka på sin SSD C:, välj egenskaper. Sen finns en knapp typ 2/3 ner som heter diskrensning. Kör den, och när den kommer fram, välj "Rensa systemfiler". När listan sen kommer upp så finns både servicepack filer och Windows Update. Välj dessa och när den rensat klart, starta om datorn så fortsätter den rensa. Du kan få tillbaka rätt många GB utrymme med detta.

För jämförelse så är denna kontorsdatorn rätt packat med program:
Användare (flera st), ca 900MB
Program: ca 800MB
Program Files (x86) 3,8GB
Programdata: ca 500MB
Windows 24,2GB

Sen ligger där VM på 11GB, pagefil på 8GB och en del ISO jag jobbar med på ca 6GB.
Ändå har hela disken bara använt ca 66,3GB...

Permalänk
Medlem

En 120GB SSD går åt väldigt fort, om man börjar installera lite program/spel...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Jag frågar samma fråga som föregående!

kolla med Space Sniffer vad som tar upp plats på disken?

sj har jag fyllt min ssd med 76GB, o då har jag mängder av program och till och med 2 spel på den?

Tack för tipset om space sniffer mycket trevligt litet program

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm