Beställa från alibaba

Permalänk
Medlem

Beställa från alibaba

Hej!

Jag och en grupp vänner har startat ett UF-Företag då vi ska importera en produkt ifrån kina och sedan sälja i Sverige och hade tänkt beställa från Alibaba. Nu har vi kommit så långt att vi är på väg att beställa provexemplar men de enda betalningsmöjligheterna de har är antingen via Western Union eller via något som de kalla T/T som jag förstår är i princip vanlig banköverföring.
Jag vänder mig nu till er för att höra hur pass säkra dessa betalningsalternativ är eftersom jag läste på ett ställe en som påstod att Western Union bör undvikas men han hade ingen riktig anledning till varför. Undrar även om de kan förekomma andra eventuella problem med detta innan jag beställer.

Permalänk
Medlem

När jag har handlat från Alibaba så har jag alltid kört Paypal, säker på att det inte finns?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Brukar handla på AliExpress och betala direkt med mitt VISA-kort. Har aldrig krånglat! Kolla om produkten ni söker finns där

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

här akn du läsa mera om de olika betal lösningarna:

http://news.alibaba.com/article/detail/Help/101018346-1-how-c...

med för och nackdelar. och ja de stödjer PP.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Sötast

Använd dig av leverantörer som godtar paypal, paypal klassas runt världen som en säker betalningsmetod likt VISA och de har också i vissa fall garantier och hjälpmedel att få tillbaka pengar vid scams och diverse. Om inte leverantören kan använda sig av kreditkort/visa så är min subjektiva åsikt att de inte har rent mjöl i påsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Använd dig av leverantörer som godtar paypal, paypal klassas runt världen som en säker betalningsmetod likt VISA och de har också i vissa fall garantier och hjälpmedel att få tillbaka pengar vid scams och diverse. Om inte leverantören kan använda sig av kreditkort/visa så är min subjektiva åsikt att de inte har rent mjöl i påsen.

Alibaba är för företag som köper 10000 exemplar eller fler direkt från fabriken, man använder inte VISA och särskilt inte paypal vid sådana transaktioner.

Till TS, beställ via Aliexpress istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Annars finns Dx.com också beställt mycket därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FryKiz:

Hej!

Jag och en grupp vänner har startat ett UF-Företag då vi ska importera en produkt ifrån kina och sedan sälja i Sverige och hade tänkt beställa från Alibaba. Nu har vi kommit så långt att vi är på väg att beställa provexemplar men de enda betalningsmöjligheterna de har är antingen via Western Union eller via något som de kalla T/T som jag förstår är i princip vanlig banköverföring.
Jag vänder mig nu till er för att höra hur pass säkra dessa betalningsalternativ är eftersom jag läste på ett ställe en som påstod att Western Union bör undvikas men han hade ingen riktig anledning till varför. Undrar även om de kan förekomma andra eventuella problem med detta innan jag beställer.

Definiera vad du menar med säkert.

Western union är inget blufföretag, pengarna kommer inte försvinna ut i ingenting och mottagaren kommer att kunna hämta ut dem. Men vill du ha garantier på att mottagaren levererar en produkt? Det får du ingen, precis som med banköverföring.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Ni kanske har gått igenom redan men det är många som missar det där med att importera utanför EU.

Både som privatperson som företag måste deklarera import och betala moms (oavsett summa) och tullavgifter som jag har för mig gäller från 150 Euro. Om man inte deklarerar eller tullar rätt varor, varugrupp, summa ertc. klassas det som varusmuggling vilket ger böter och även upp till 2 års fängelse.

När man importerar måste följande finnas med
En faktura ska innehålla uppgifter om
säljarens namn och adress
köparens namn och adress
fakturanummer
dag då fakturan utfärdats
antal och typ av kollin, bruttovikt och hur förpackningen är märkt
varubenämning
varans kvantitet
pris för varje varuslag
eventuella rabatter och vilken typ av rabatter som avses
leveransvillkor
betalningsvillkor
Tullverket kan begära en skriftlig översättning av utländska fakturor.
En proformafaktura kan användas för leveranser som inte betalas, exempel på detta är
ersättnings- och garantivaror
prover, reklamföremål
gåvor
returvaror
reklamtryckalster.

Finns mycket att läsa om på tullverkets hemsida:
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Tullsatser:
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Bra sida för företagare, en snabbgenomgång:
http://www.foretagande.se/tull-moms-vid-import-fran-kina-till...

Varuprover måste också deklareras och skattas för, med undantag ifall det är förstörda och osäljbara.
Undantag finns också när det är av ringa värde vilket brukar definieras som några dollar beroende på typ av vara.
http://www.tullverket.se/innehallao/v/varuprov/varuprov.4.282...

När varan i väl i Sverige är det importörens ansvar att produkten är CE godkänd (bara för att den har ett CE betyder det inte att den uppfyller kraven och importören är ersättningsskyldig ifall något skiter sig. Kineserna märker typ allt med CE fast det inte uppfyller kraven.) Att importera och sälja produkter som inte är CE märkta och godkända kan ge böter och upp till fängelse.
Läs mer: http://www.marknadskontroll.se/node/12
http://www.me.se/Tidning/Nyheter/20111/april/Fel-CE-marke-ell...

Antar att tullverket är betydligt hårdare ifall man avser att importera och sälja vidare än att man privat och importerar till sig själv.

Betalningar då, det är säljarna på Alibaba som sätter villkoren, du kan bli blåst precis som vi Sverige dessvärre.
Däremot brukar vissa seriösa leverantörer använda sig av olika betalningsskydd, allt från att varan lämnar landet till de är framme och godkänd.
Men jag tror det kostar ca 5-15% extra beroende på alternativ.

Lycka till!

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

När du handlar via allibaba är det just via och inte med du handlar med fabriker och de är de som bestämmer vilka betalsätt som finns tillgängliga, oftast är det Western union som gäller men i vissa fall finns även paypal även om det inte direkt är vanligt för varuinköp mellan företag. Riskerna ligger endast i om fabriken är seriös eller inte men det är ett ytterst litet antal som bedriver tveksam verksamhet, gör lite eftersökning så kommer det gå bra.

Värt att nämna om summan ni ska överföra ligger över (har för mig) 5000 kr så måste ni verifiera er till Western union vilket kan ta runt 14 dagar. En kostnad för överföring tillkommer ibland också beroende på överföringsmetod och kan vara uppåt 500 kr, värt att tänka på bara.

När ni kommer överens om pris med fabrikerna så är dessa sällan huggna i sten, förhandla ner priset är rätt lätt och se även till att ni har koll på fraktsätt, flyg tar ex någon vecka medans båt brukar ta runt en månad, det är kostnader och tid som är viktigt att tänka på.

Edit med tull:
Kosh ovan nämner en del om tulldeklaration och det han skriver stämmer, dock så skickas era varor med FedEx, Ups, Dhl etc så sköter dem denna deklaration åt er och ni får helt enkelt bara fakturan på ev moms och tull. Ni bör även skaffa ett EORI nummer vilket görs smidigt på tullverkets hemsida.

Permalänk
Avstängd

Använd aliexpress då de kör med ESCROW och säljaren får inte betalt tills ni får produkten och godkänner den

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Definiera vad du menar med säkert.

Western union är inget blufföretag, pengarna kommer inte försvinna ut i ingenting och mottagaren kommer att kunna hämta ut dem. Men vill du ha garantier på att mottagaren levererar en produkt? Det får du ingen, precis som med banköverföring.

Ingen bluff, men bedragare använder sig av dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Ingen bluff, men bedragare använder sig av dom

Skickades från m.sweclockers.com

De använder sig av kontanter, bitcoins, banköverföring, PayPal och kortbetalningar också. Det betyder inte att det bör kopplas till betaltjänsten som sådan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

De använder sig av kontanter, bitcoins, banköverföring, PayPal och kortbetalningar också. Det betyder inte att det bör kopplas till betaltjänsten som sådan.

Jo det gör dom, men just Western utnyttjar bedragarna sig av.
Men knappast i detta sammanhang, bedragarna drar tillbaka betalningen när varan har levererats

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Fan vad jag är nyfiken på att veta vad det är ni ska importera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jo det gör dom, men just Western utnyttjar bedragarna sig av.
Men knappast i detta sammanhang, bedragarna drar tillbaka betalningen när varan har levererats

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte "just Western Union". Ja, bedragare har använt sig av WU, precis som med alla andra.

I många länder så är det just WU som föredras som betalningstjänst när det handlar om utlandsbetalningar, så att måla upp de som värre än något annat blir fel.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Problemen med försäljare så som aliexpress och dx är att det var just det vi skulle göra, beställa en större mängd dock inte riktigt så mycket som 10000 men vi har hittat en leverantör som ger ett bra pris och som inte kräver jättestor beställning samt att det skiljer en hel del i pris mot de sidorna.
Det där med tull har vi också hyfsat bra koll på så tror inte det kommer bli någon chock när räkningen kommer.

Men vi ska ta och beställa 2 provexemplar så får vi se om det kommer något i lådan annars får vi leta upp något annat ställe att beställa från.

Det vi ska importera är batteridrivna duschhögtalare, det var den bästa ide vi kom på finns dock i Sverige men inte alls vanliga och väldigt dyra på de få ställen de finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FryKiz:

Tack för alla svar

Problemen med försäljare så som aliexpress och dx är att det var just det vi skulle göra, beställa en större mängd dock inte riktigt så mycket som 10000 men vi har hittat en leverantör som ger ett bra pris och som inte kräver jättestor beställning samt att det skiljer en hel del i pris mot de sidorna.
Det där med tull har vi också hyfsat bra koll på så tror inte det kommer bli någon chock när räkningen kommer.

Men vi ska ta och beställa 2 provexemplar så får vi se om det kommer något i lådan annars får vi leta upp något annat ställe att beställa från.

Det vi ska importera är batteridrivna duschhögtalare, det var den bästa ide vi kom på finns dock i Sverige men inte alls vanliga och väldigt dyra på de få ställen de finns.

Kul att få veta vad det var ni ska importera. Nu kan jag slappna av igen.
Lycka till : )

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av FryKiz:

Tack för alla svar

Problemen med försäljare så som aliexpress och dx är att det var just det vi skulle göra, beställa en större mängd dock inte riktigt så mycket som 10000 men vi har hittat en leverantör som ger ett bra pris och som inte kräver jättestor beställning samt att det skiljer en hel del i pris mot de sidorna.
Det där med tull har vi också hyfsat bra koll på så tror inte det kommer bli någon chock när räkningen kommer.

Men vi ska ta och beställa 2 provexemplar så får vi se om det kommer något i lådan annars får vi leta upp något annat ställe att beställa från.

Det vi ska importera är batteridrivna duschhögtalare, det var den bästa ide vi kom på finns dock i Sverige men inte alls vanliga och väldigt dyra på de få ställen de finns.

Ska ni sälja via hemsida?
Är de bluetooth variantenr ni ska sälja?
Eller bara vanliga radio?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Ska ni sälja via hemsida?
Är de bluetooth variantenr ni ska sälja?
Eller bara vanliga radio?

Ja som det ser ut kommer vi att kunna sälja den hemsida, så länge inget oväntat dyker upp och ja det är bluetoothvarianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FryKiz:

Ja som det ser ut kommer vi att kunna sälja den hemsida, så länge inget oväntat dyker upp och ja det är bluetoothvarianten.

Om ni får något vättigt kan ni ju lika hemsidan här på swec

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"