Permalänk
Medlem

Låda för att gömma PSU

Funderar på om det finns att köpa en låda för att gömma PSU:n. Har ett define R4 och skulle vilja gömma min fula PSU.

En annan fråga är ifall jag skaffar vattenkylning till mitt GTX 980 och min prosessor så är den ömtåligare att frakta då? Dvs. nu då jag far någonsstans plockar jag bara med den och har dne liggande i bilen etc, kan detta bli ett problem med vattenkylning?

Mvh. Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simppan:

Funderar på om det finns att köpa en låda för att gömma PSU:n. Har ett define R4 och skulle vilja gömma min fula PSU.

En annan fråga är ifall jag skaffar vattenkylning till mitt GTX 980 och min prosessor så är den ömtåligare att frakta då? Dvs. nu då jag far någonsstans plockar jag bara med den och har dne liggande i bilen etc, kan detta bli ett problem med vattenkylning?

Mvh. Simon

Tror inte det finns några färdiga lösningar. Det är dock en lätt sak att själv fixa, antingen genom att sätta dit en tunn skiva (utan att blockera något luftflöde) eller ändra utseendet på PSU. Jag hade nog kört på det sista och satt på "kolfiber"-tejp från Biltema då jag tycker det kan bli ganska snyggt (OBS egen smak och uppfattning av vad som är snyggt gäller) och inte så svårhanterligt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simppan:

Funderar på om det finns att köpa en låda för att gömma PSU:n. Har ett define R4 och skulle vilja gömma min fula PSU.

En annan fråga är ifall jag skaffar vattenkylning till mitt GTX 980 och min prosessor så är den ömtåligare att frakta då? Dvs. nu då jag far någonsstans plockar jag bara med den och har dne liggande i bilen etc, kan detta bli ett problem med vattenkylning?

Mvh. Simon

Finns ju chassin som avgränsar PSU från allt annat, tex Carbide Air 540.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tror inte det finns några färdiga lösningar. Det är dock en lätt sak att själv fixa, antingen genom att sätta dit en tunn skiva (utan att blockera något luftflöde) eller ändra utseendet på PSU. Jag hade nog kört på det sista och satt på "kolfiber"-tejp från Biltema då jag tycker det kan bli ganska snyggt (OBS egen smak och uppfattning av vad som är snyggt gäller) och inte så svårhanterligt.

Tack för tipset med kolfibern, passar en träskiva?

Är detta rätt produkt?

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Finns ju chassin som avgränsar PSU från allt annat, tex Carbide Air 540.

Jo, men skulle helst inte vilja byta då jag trivs med mitt Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simppan:

Jo, men skulle helst inte vilja byta då jag trivs med mitt Define R4.

Aha jag förstår. Hade själv velat byta till något med lite bättre luftgenomströmning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Köp en fractal design PSU, problemet löst.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Köp en fractal design PSU, problemet löst.

Jo, men det syns ju ändå? Vill ha det gömt.

Permalänk

rent teoretiskt inte provat själv men funderat på det.

en plåtbit som går från bakkanten ända fram till hdvaggorna bockad så att den täcker ut mot sidoplåten och mot moderkortsplåten. rolla/sprutmåla i matchande färg.

borde inte försämmra luftflödet något speciellt då psu i r4 suger från undersidan.

du täcker ett fläkthål men de går ju göra ett fläkthål med snyggt nå i din smak passande galler i täckplåten mellan agg och hd vaggorna över hålet i golvet om du använder den fläktplatsen på lådan så blir det samma genomströmning ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simppan:

En annan fråga är ifall jag skaffar vattenkylning till mitt GTX 980 och min prosessor så är den ömtåligare att frakta då? Dvs. nu då jag far någonsstans plockar jag bara med den och har dne liggande i bilen etc, kan detta bli ett problem med vattenkylning?

Det är inga problem att vid transport lägga ner en vattenkyld dator. Skulle du ha en läcka kommer det läka ut minst lika mycket vatten när den står upp och är igång som om den skulle ligga ner avstängd då vattnet pumpas runt vid drift.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Det är inga problem att vid transport lägga ner en vattenkyld dator. Skulle du ha en läcka kommer det läka ut minst lika mycket vatten när den står upp och är igång som om den skulle ligga ner avstängd då vattnet pumpas runt vid drift.

beror väl på vad han har för kylning också.

vissa snabbkopplingar är känsligare än andra för stötar/gupp och kan lossna vid hårdare stötar från t.ex väggropar osv och kan lossna om de blir för kraftiga ryck i slangarna.

Samt att det inte alltid tanken är tät i fyllporten beror på vilken typ av tank vi snackar om dock så tror ja detta var vanligare back in the days och på 5.25" tankar som skulle sitta i cd/dvd slotsen och som inte behövde va 100 täta i fyllporten för att släppa ut övertryck och för att den den var tänkt att sitta över hela slingan och där med var en luftficka i tanken mot fyllporten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror väl på vad han har för kylning också.

vissa snabbkopplingar är känsligare än andra för stötar/gupp och kan lossna vid hårdare stötar från t.ex väggropar osv och kan lossna om de blir för kraftiga ryck i slangarna.

Samt att det inte alltid tanken är tät i fyllporten beror på vilken typ av tank vi snackar om dock så tror ja detta var vanligare back in the days och på 5.25" tankar som skulle sitta i cd/dvd slotsen och som inte behövde va 100 täta i fyllporten för att släppa ut övertryck och för att den den var tänkt att sitta över hela slingan och där med var en luftficka i tanken mot fyllporten.

Hmm, har du en vattenkylning som är så känslig för stötar vid vanlig vägtransport att slangar och kopplingar kan hoppa ur låter den väldigt slarvigt byggd.

Bra poäng om tanken dock.

Permalänk
Medlem

Har nu Corsair H80, funderar på att skaffa allt custom typ EK eller om jag kan köpa ett slutet till mitt grafikkort och först då jag uppgraderar allt byter till custom vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Finns det ens slutna system för grafikkort? Kollade finska nätbutiker och hittar inget förutom Kraken G10?

EDIT: Såg att Kraken G10 stöder Gtx980

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Hmm, har du en vattenkylning som är så känslig för stötar vid vanlig vägtransport att slangar och kopplingar kan hoppa ur låter den väldigt slarvigt byggd.

Bra poäng om tanken dock.

Kör inte med vatten längre sen typ 2008 eller nå sånt men har varit för att koppling lossnat vid transport.

Dock på den tiden så va de en hel upsjö med klåparkopplingar som såldes och alla var inte bra kan man säga.

På den tiden va de ofta en del variation även på ytterdiametern på slangarna... t.ex slangen jag körde med hade en ytterdiameter på 11mm innan ja bytte till vanliga pvcslangar till tryckluft och närmsta koppling som passade utan modifikation var 12mm men då var låshylsan för stor och 10mm vart för trång...

Men tror de e mer standardiserat idag dock men risken för läck vid stötar osv finns ju ändå där ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att jag beställt ett NZXT H440 istället så det blir enklare att få PSU:n undangömd.

Kommer att fortsätta ha stockkylare på mitt GTX 980 då jag ännu inte vill bli av med garantin.

Istället för min Corsair H80 så har jag beställt Phanteks PH-TC14PE i blått. Såg att den enligt tester presesterar bra.