Vilken är den tystaste slutna vattenkylningssystemet, 120-140mm radiator?

Permalänk
Medlem

Vilken är den tystaste slutna vattenkylningssystemet, 120-140mm radiator?

Hej!

Bakgrund:
Planerar att bygga en ny dator i ett Fractal Design Node 304 chassi.
Chassit lämpar sig väl för just slutna vattenkylningssystem (120 eller 140 mm radiator) då det är ett effektivt sätt att få ut värmen ur datorn.
Då jag planerar att bygga resten av datorn väldigt tyst med bla Asus 970 Strix och Corsair RM550 så vill jag att CPU-kylningen ska vara så tyst som möjligt.

Fråga:
Vilket slutet vattenkylningssystem med 120 eller 140 mm radiator har den tystaste pumpen?
Finns det system med både tysta fläktar och pump är detta ett stort plus! Fläktarna på vattenkylningen går ju alltid att byta ut till tystare allternativ från Noctua eller Corsair.

Alternativ:
Har även funderat på om det är bättre att bygga med Noctua NH-U14 istället för vattenkylning, nackdelen är att det då blir ytterligare en fläkt i systemet.

Tack på förhand!
Vänligen
Oskar

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Köp ett från corsair med rätt radiatorstorlek.
120mm 240mm eller 140mm 280mm
Sen köper du noctua fläktar för 200kr styck som är super tysta vid låga varv.
Corsair pumpen på H75 är riktigt tyst. ( Har den i tjejens dator )

Dock skulle jag rekomendera obsidian 250d.
Jag har satt en 200mm fläkt i fronten och H75 i sidan som blåser ut.
På andra sidan chassit är det öppet för grafikkortet som suger in luft. ( alla intake är med filter )
hör av dig om du vill jag ska skicka några bilder från datorn, vart rikigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Köp ett från corsair med rätt radiatorstorlek.
120mm 240mm eller 140mm 280mm
Sen köper du noctua fläktar för 200kr styck som är super tysta vid låga varv.
Corsair pumpen på H75 är riktigt tyst. ( Har den i tjejens dator )

Dock skulle jag rekomendera obsidian 250d.
Jag har satt en 200mm fläkt i fronten och H75 i sidan som blåser ut.
På andra sidan chassit är det öppet för grafikkortet som suger in luft. ( alla intake är med filter )
hör av dig om du vill jag ska skicka några bilder från datorn, vart rikigt bra.

Tack för inputen Kelrazh!

Har hört mycket blandat om Corsair när det kommer just till deras vattenkylningslösningar. Har sneglat på H80i innan men jag har dragit mig för att välja just den efter som jag har läst om både rasslande pumpar och radiatorer som går söder i gängorna. H75 har jag dock inte kollat på så mycket innan, verkar ju se helt okej ut!

Har sneglat lite på Obsidian 250d och har inte riktigt fastnat för designen. Ska bygga datorn åt tjejen och tänkte då att ett nätt lite vitt mini-itxchassi skulle bli perfekt. Men vill du så får du hemskt gärna skicka lite bilder, vem vet - jag kanske ändrar mig! ^^

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Det dära med att gängor går sönder har med 1 sak att göra. ( Folk drar åt för mycket. )
Corsair har ju 5 års garanti på vattenkylningarna, är du missnöjd så skicka tillbaka.
Dock se till att pumpen för full matning, min h110 rasslade lite när den inte fick full matning.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt nöjd med min h70 core med inets egna fläktar för tyst kylning, men den kanske är lite gammal just nu. Skulle även vilja påpeka att inte ta ett rm 550 utan Evga 750 istället, en hundring dyrare, men du får mer watt, datorn kommer var knäpptyst och nätaggregatet är helt enkelt bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Jag var väldigt nöjd med min h70 core med inets egna fläktar för tyst kylning, men den kanske är lite gammal just nu. Skulle även vilja påpeka att inte ta ett rm 550 utan Evga 750 istället, en hundring dyrare, men du får mer watt, datorn kommer var knäpptyst och nätaggregatet är helt enkelt bättre.

Det kommer inte fungera överhuvudtaget. Det kommer vara supertajt redan med nuvarande RM550 på 160cm i det chassit. EVGA Supernova är på tok för stort.

Till TS: Du vet att du måste ordna eget fäste av nätagget i det chassit? (Med tanke på storleken på ditt nätagg)
Sen rekommenderar jag antingen en liten luftkylare alternativt stängd vattenkylningslösning som du är inne på.

Det är inte lätt att få ihop en vettig dator i ett Node 304 (Äger två system själv)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det kommer inte fungera överhuvudtaget. Det kommer vara supertajt redan med nuvarande RM550 på 160cm i det chassit. EVGA Supernova är på tok för stort.

Till TS: Du vet att du måste ordna eget fäste av nätagget i det chassit? (Med tanke på storleken på ditt nätagg)
Sen rekommenderar jag antingen en liten luftkylare alternativt stängd vattenkylningslösning som du är inne på.

Det är inte lätt att få ihop en vettig dator i ett Node 304 (Äger två system själv)

Oj tänkte inte på utrymmet där my bad.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Oj tänkte inte på utrymmet där my bad.

Men du har helt rätt i att det är ett betydligt bättre nätagg, men det är jättestort för sin kapacitet.
180mm är ganska maffigt

Om man vill ha ett modulärt nätagg i Node 304 måste man antingen hitta ett som är extremt kort som Silverstones Strider gold eller ta bort fästet och montera nätagget på eget vis. Som exempelvis TS måste göra i detta fallet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Jag var väldigt nöjd med min h70 core med inets egna fläktar för tyst kylning, men den kanske är lite gammal just nu. Skulle även vilja påpeka att inte ta ett rm 550 utan Evga 750 istället, en hundring dyrare, men du får mer watt, datorn kommer var knäpptyst och nätaggregatet är helt enkelt bättre.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det kommer inte fungera överhuvudtaget. Det kommer vara supertajt redan med nuvarande RM550 på 160cm i det chassit. EVGA Supernova är på tok för stort.

Till TS: Du vet att du måste ordna eget fäste av nätagget i det chassit? (Med tanke på storleken på ditt nätagg)
Sen rekommenderar jag antingen en liten luftkylare alternativt stängd vattenkylningslösning som du är inne på.

Det är inte lätt att få ihop en vettig dator i ett Node 304 (Äger två system själv)

Tack, då fick jag svar på nätaggsfrågan också. Fractal anger ju maximalt 16 cm, men enligt många recensioner så är detta svårt men jag har inte fått något definitivt svar om det bara är svår eller totalt omöjligt. ^^ Jag har därför också kollat på Fractals egna Integra M 550W, dock så har jag inte hittat någon info om hur tysta de är?

Vad det gäller att bygga i tajta chassin är jag relativt van, mitt egna chassi (Sugo SG08) är ännu lite mindre.

SeF.Typh00n: Vilka kyllösningar och nätagg använder du för dina Node?

Kul med många och bra svar!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Slänger upp mitt utkast på vad jag har tänkt mig för komponenter:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2524709&view=o

De största frågetecknen är just nätagg och kyllösning.
Har ni andra kommentarer på övriga delar så är ni självklart välkomna att kommentera detta!
Har tänkt att köpa och montera allt i början av november.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozoom:

Tack, då fick jag svar på nätaggsfrågan också. Fractal anger ju maximalt 16 cm, men enligt många recensioner så är detta svårt men jag har inte fått något definitivt svar om det bara är svår eller totalt omöjligt. ^^ Jag har därför också kollat på Fractals egna Integra M 550W, dock så har jag inte hittat någon info om hur tysta de är?

Vad det gäller att bygga i tajta chassin är jag relativt van, mitt egna chassi (Sugo SG08) är ännu lite mindre.

SeF.Typh00n: Vilka kyllösningar och nätagg använder du för dina Node?

Kul med många och bra svar!

Maximalt 16 cm kan stämma, men det är då inte modulärt. Det nätaggregat jag använder är ett Cooler Master Silent Pro Gold på 800W som är 160 cm och modulärt, fast där hade jag turen att anslutningarna för kontakterna låg rätt till så de satt under grafikkortet. Värt att notera är att för att få det nätaggregatet att fungera överhuvudtaget fick jag montera av fästanordningen som sitter i och fästa det med tejp istället.

När jag sökte om information om nätaggregat till Node 304 så vad jag kommer ihåg är Silverstones nätaggregat att rekommendera då dom är såpass små. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1465049 Deras 550W är tex 140mm. Tyvärr är dom ganska dyra och inte supertysta.
(Finns även ett kabelkit med korta kablar för många av deras nätagg http://cdon.se/hemelektronik/silverstone/silverstone-short-ca...)

Slå ett öga i overclock.net tråd om chassit http://www.overclock.net/t/1266342/official-fractal-design-no... Bara bläddra bakåt från slutet och kolla på bilder folk lägger in om nätaggen. Det är verkligen en het potatis i den tråden.

I min ena låda kör jag en Prolimatech Megahalems utan fläktar och den andra använder sig av en Noctua NH-L9i. Har prövat med en NH-D14 som faktiskt får plats, dock kan man inte använda hårddiskar överhuvudtaget. En sluten vattenkylningslösning är en bra plan om du ska överklocka, syftet med mina var att få det så tyst som möjligt och då duger inte pumpljudet riktigt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Sen lär du inte få plats med en U14S då den kommer täcka över PCI-E platsen, så jag hade kört på en U12S annars.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Maximalt 16 cm kan stämma, men det är då inte modulärt. Det nätaggregat jag använder är ett Cooler Master Silent Pro Gold på 800W som är 160 cm och modulärt, fast där hade jag turen att anslutningarna för kontakterna låg rätt till så de satt under grafikkortet. Värt att notera är att för att få det nätaggregatet att fungera överhuvudtaget fick jag montera av fästanordningen som sitter i och fästa det med tejp istället.

När jag sökte om information om nätaggregat till Node 304 så vad jag kommer ihåg är Silverstones nätaggregat att rekommendera då dom är såpass små. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1465049 Deras 550W är tex 140mm. Tyvärr är dom ganska dyra och inte supertysta.
(Finns även ett kabelkit med korta kablar för många av deras nätagg http://cdon.se/hemelektronik/silverstone/silverstone-short-ca...)

Slå ett öga i overclock.net tråd om chassit http://www.overclock.net/t/1266342/official-fractal-design-no... Bara bläddra bakåt från slutet och kolla på bilder folk lägger in om nätaggen. Det är verkligen en het potatis i den tråden.

I min ena låda kör jag en Prolimatech Megahalems utan fläktar och den andra använder sig av en Noctua NH-L9i. Har prövat med en NH-D14 som faktiskt får plats, dock kan man inte använda hårddiskar överhuvudtaget. En sluten vattenkylningslösning är en bra plan om du ska överklocka, syftet med mina var att få det så tyst som möjligt och då duger inte pumpljudet riktigt

Ah, se där. Hum, att fästa med tejp och ha sig är ju inte jätteroligt. Har tittat lite på silverstones agg, nackdelen är ju som du säger att de inte är så tysta eftersom att fläkten måste vara så pass mycket mindre.

Vill att datorn ska vara knäpptyst vid idle, eftersom att GeForce 970 Strixs fläktar är avstängda vid låga laster så kommer nog pumpljud höras. Å andra sidan få man ju som sagt en fläkt till om man ska använda tornkylare (kylarfläkt plus utsug).

Jag har inte tänkt att överklocka jättemycket, men några hundra mhz har jag ju tänkt mig i alla fall!

Men det finns ingen komplett vattenkylning som har en mer eller mindre ljudlös pump?

Nu ska jag dyka ner lite i overclockers-tråden lite medan jag får mer bra svar här!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sen lär du inte få plats med en U14S då den kommer täcka över PCI-E platsen, så jag hade kört på en U12S annars.

Tror du verkligen det? Just den Asusplattan har en relativt bra placering av sockeln.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Av min begränsade erfarenhet så har H105 den tystaste pumpen. Jag har H110 och min kompis har en H105. Jag tycker att hans pump verkar liiiite tystare. Men det skiljer inte mycket, och jag hör inte min pump vid normal användning av datorn iaf. Fördelen med H110 är ju att 140mm fläktar ofta är tystare än motsvarande 120mm fläkt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Av min begränsade erfarenhet så har H105 den tystaste pumpen. Jag har H110 och min kompis har en H105. Jag tycker att hans pump verkar liiiite tystare. Men det skiljer inte mycket, och jag hör inte min pump vid normal användning av datorn iaf. Fördelen med H110 är ju att 140mm fläktar ofta är tystare än motsvarande 120mm fläkt.

Tack för inputen!

Har du också chassit bredvid skärmen?

Fläktar går ju som sagt alltid att byta ut till tystare om man nu tycker att de låter för mycket, pumpen är ju dock svårare att byta ut! ;P

H110 är ju dock för stort för chassit, men H90 verkar ju ha samma pumpspec.

Tack!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozoom:

Ah, se där. Hum, att fästa med tejp och ha sig är ju inte jätteroligt. Har tittat lite på silverstones agg, nackdelen är ju som du säger att de inte är så tysta eftersom att fläkten måste vara så pass mycket mindre.

Vill att datorn ska vara knäpptyst vid idle, eftersom att GeForce 970 Strixs fläktar är avstängda vid låga laster så kommer nog pumpljud höras. Å andra sidan få man ju som sagt en fläkt till om man ska använda tornkylare (kylarfläkt plus utsug).

Jag har inte tänkt att överklocka jättemycket, men några hundra mhz har jag ju tänkt mig i alla fall!

Men det finns ingen komplett vattenkylning som har en mer eller mindre ljudlös pump?

Nu ska jag dyka ner lite i overclockers-tråden lite medan jag får mer bra svar här!

Kan ju säga att en extra fläkt är betydligt tystare än en extra pump.

Nej, tror inte det existerar i nuläget. Dom är dimensionerade för just det jobbet, så dom är ganska svaga och behöver snurra på rätt bra.

Skrivet av Ozoom:

Tror du verkligen det? Just den Asusplattan har en relativt bra placering av sockeln.

Hmm, mja det är nog på gränsen det funkar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozoom:

Tack för inputen!

Har du också chassit bredvid skärmen?

Fläktar går ju som sagt alltid att byta ut till tystare om man nu tycker att de låter för mycket, pumpen är ju dock svårare att byta ut! ;P

H110 är ju dock för stort för chassit, men H90 verkar ju ha samma pumpspec.

Tack!

Mitt chassi står på golvet nedanför skrivbordet. Men jag provade nu att sätta mig bredvid det (frugan tittade lite konstigt på mig ) och jag kan inte höra pumpen över mina pwm-fläktar på lägsta varvtal. Har för övrigt ett NZXT H440 chassi.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan ju säga att en extra fläkt är betydligt tystare än en extra pump.

Nej, tror inte det existerar i nuläget. Dom är dimensionerade för just det jobbet, så dom är ganska svaga och behöver snurra på rätt bra.

Hmm, mja det är nog på gränsen det funkar.

Ah, tornkylare kanske är det bästa valet eftersom att det decibeljakt jag är ute på! ^^

Såg förresten en som hade tryckt in en Noctua D15 och ett GeForce 970 i sin Node - såg rätt brutalt ut kan man säga! xD

Många rekommenderar Seasonic G-550 som ett lämpligt agg för just Node 304 och det ska enligt många också vara tystare än Silverstone agget.
Dock börjar ju Seasonicagget bli lite till åren och frågan är ju om det inte finns bättre alternativ?

Har förövrigt nog omvärderat de hela gällande att göra en egen lösning för fastsättande av nätaggregatet. Tar man bort buren och fäster agget med "kardborretejp" närmare väggen så borde ju även avledningen av värme från nätagget bli bättre?

Ska passa på å tacka för all info som du har givit mig!

Skrivet av Xyborg:

Mitt chassi står på golvet nedanför skrivbordet. Men jag provade nu att sätta mig bredvid det (frugan tittade lite konstigt på mig ) och jag kan inte höra pumpen över mina pwm-fläktar på lägsta varvtal. Har för övrigt ett NZXT H440 chassi.

Haha, jag får tacka för den utförliga researchen! Vet precis vilken blick du menar, brukar får ungefär samma när jag fipplar med datorn.

Ska gräva lite mer i om det finns "ljudlösa" pumpar, annars får det nog bli noctualösningar för hela slanten!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozoom:

Ah, tornkylare kanske är det bästa valet eftersom att det decibeljakt jag är ute på! ^^

Såg förresten en som hade tryckt in en Noctua D15 och ett GeForce 970 i sin Node - såg rätt brutalt ut kan man säga! xD

Många rekommenderar Seasonic G-550 som ett lämpligt agg för just Node 304 och det ska enligt många också vara tystare än Silverstone agget.
Dock börjar ju Seasonicagget bli lite till åren och frågan är ju om det inte finns bättre alternativ?

Har förövrigt nog omvärderat de hela gällande att göra en egen lösning för fastsättande av nätaggregatet. Tar man bort buren och fäster agget med "kardborretejp" närmare väggen så borde ju även avledningen av värme från nätagget bli bättre?

Ska passa på å tacka för all info som du har givit mig!

Det är ju ändå fortfarande 80+ Gold så det är det ju inget fel på.

Ja, det borde funka finfint för att fästa nätaggregatet. Nackdelen med att flytta fram nätagget är att hålet inte är anpassat för det på undersidan av Node 304. Så luftflödet kommer nog bli något sämre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozoom:

Haha, jag får tacka för den utförliga researchen! Vet precis vilken blick du menar, brukar får ungefär samma när jag fipplar med datorn.

Ska gräva lite mer i om det finns "ljudlösa" pumpar, annars får det nog bli noctualösningar för hela slanten!

Ja, alltså jag kör mest med H110 eftersom den är (i mitt tycke) snyggare och eftersom dess två fläktar då både kyler processorn samt evakuerar luft ur chassiet. Efter att ha haft en Noctua UHP12-SE2 tyckte iaf jag att det blev tystare. Visst har en pump nu men två färre fläktar. Och de är ju PWM-styrda så de går aldrig över 800rpm om jag inte komprimerar video med CPUn. Då hörs som sagt ändå inte pumpen över mina fläktar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sen lär du inte få plats med en U14S då den kommer täcka över PCI-E platsen, så jag hade kört på en U12S annars.

Skrivet av Ozoom:

Tror du verkligen det? Just den Asusplattan har en relativt bra placering av sockeln.

Så här mycket utrymme finns det kvar vid PCI-e med Asus Z97I-Plus och NH-U14S i en 304.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelrazh:

Det dära med att gängor går sönder har med 1 sak att göra. ( Folk drar åt för mycket. )
Corsair har ju 5 års garanti på vattenkylningarna, är du missnöjd så skicka tillbaka.
Dock se till att pumpen för full matning, min h110 rasslade lite när den inte fick full matning.

En Corsair H80i behöver man inte dra hårt för att paja gängorna. Inte min batch.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Det enda du behöver veta, om du nu verklign skall ha vattenkylning: SPCR säger: "The only liquid coolers that have impressed us thus far are the Swiftech H240-X and NZXT Kraken series, and they both share two commonalties: a clearly convex base and mounting clips that attach over the waterblock."
http://www.silentpcreview.com/NZXT_Kraken_X31_X41
och
http://www.silentpcreview.com/NZXT_Kraken_X61
och
http://www.silentpcreview.com/Swiftech_H240-X

Jag skulle inte titta åt något annat.

Det här törs man ju knappast säga av rädsla att få nåt hårt i huvudet från vattenkylningsfanatikerna, men så länge du har plats i lådan så är en luftkylare alltid(?) det tystare alternativet. Läs runt på SPCR för mer info runt det om du tvivlar, samt bra rekommendationer på luftkylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det enda du behöver veta, om du nu verklign skall ha vattenkylning: SPCR säger: "The only liquid coolers that have impressed us thus far are the Swiftech H240-X and NZXT Kraken series, and they both share two commonalties: a clearly convex base and mounting clips that attach over the waterblock."
http://www.silentpcreview.com/NZXT_Kraken_X31_X41
och
http://www.silentpcreview.com/NZXT_Kraken_X61
och
http://www.silentpcreview.com/Swiftech_H240-X

Jag skulle inte titta åt något annat.

Det här törs man ju knappast säga av rädsla att få nåt hårt i huvudet från vattenkylningsfanatikerna, men så länge du har plats i lådan så är en luftkylare alltid(?) det tystare alternativet. Läs runt på SPCR för mer info runt det om du tvivlar, samt bra rekommendationer på luftkylare.

Tror att han har helt rätt. Den tystaste kylningslösningen jag lyssnat på är helt otroligt denna lilla krabat för 2 st hundralappar: CoolerMaster Hyper TX3 Evo och så sätter man "silent" i Bios. Dock inget för överklockare.

Kör den på min 4690k och hade den på min svaga , ännu tystare,AMD 5530 (hoppas siffrona är rätt) när jag vill surfa i tyst omgivning och inte behöver använda min speldator i signaturen. CoolerMaster Hyper TX3 Evo är något tystare än en NUC I3.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Tror att han har helt rätt. Den tystaste kylningslösningen jag lyssnat på är helt otroligt denna lilla krabat för 2 st hundralappar: CoolerMaster Hyper TX3 Evo och så sätter man "silent" i Bios. Dock inget för överklockare.

Kör den på min 4690k och hade den på min svaga , ännu tystare,AMD 5530 (hoppas siffrona är rätt) när jag vill surfa i tyst omgivning och inte behöver använda min speldator i signaturen. CoolerMaster Hyper TX3 Evo är något tystare än en NUC I3.

Man ska ju aldrig säga aldrig, men att den skall prestera nåt vidare verkar inte så sannolikt. Beroende på processor, låda och luftflöde kan kanske en fläktlös HR-02 fungera bra, och det finns många bra lösningar med fläktar. Men det är inte så noga som det för för kanske fem år sedan när det bara fanns en handfull verkligt bra kylare - i dag finns det så otroligt mycket som är riktigt bra. Men att TX3 Evo skall vara en av dem känns inte så sannolkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Man ska ju aldrig säga aldrig, men att den skall prestera nåt vidare verkar inte så sannolikt. Beroende på processor, låda och luftflöde kan kanske en fläktlös HR-02 fungera bra, och det finns många bra lösningar med fläktar. Men det är inte så noga som det för för kanske fem år sedan när det bara fanns en handfull verkligt bra kylare - i dag finns det så otroligt mycket som är riktigt bra. Men att TX3 Evo skall vara en av dem känns inte så sannolkt.

Skrev inget om bra kylning. Tyst kylning vid surf och filmtittande.
Men 10 cirka grader lägre än stock-kylare om man kör 100% load med Prime. Men som sagt inga jättelåga remperaturer som visar här med oklockat system men fortfarande rätt tyst.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Skrev inget om bra kylning. Tyst kylning vid surf och filmtittande.
Men 10 cirka grader lägre än stock-kylare om man kör 100% load med Prime. Men som sagt inga jättelåga remperaturer som visar här med oklockat system men fortfarande rätt tyst.
http://s26.postimg.org/59heuhe4p/image.jpg

Bra kylning är samma sak som tyst kylning för alla utom de allra mest extrema överklockarna som skiter i ljudvolymen. Det finns lite andra undantag och avvägningar att göra i en del use-case, men i princip så är bra kylning = tyst kylning. Om inte annat för att om kyleffekten inte räcker till med en tyst kylare så fläkar man på med en mer kraftfull/högljudd fläkt.

Igen, att en TX3 Evo skall vara balnd de bättre=tystaste kylarna låter osannolikt, och jag skulle säga att du behöver VÄLDIGT mycket bättre bevis än en subjektiv lyssningsjämförelse och tempmätning jämfört med stock(!)-kylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Bra kylning är samma sak som tyst kylning för alla utom de allra mest extrema överklockarna som skiter i ljudvolymen. Det finns lite andra undantag och avvägningar att göra i en del use-case, men i princip så är bra kylning = tyst kylning. Om inte annat för att om kyleffekten inte räcker till med en tyst kylare så fläkar man på med en mer kraftfull/högljudd fläkt.

Igen, att en TX3 Evo skall vara balnd de bättre=tystaste kylarna låter osannolikt, och jag skulle säga att du behöver VÄLDIGT mycket bättre bevis än en subjektiv lyssningsjämförelse och tempmätning jämfört med stock(!)-kylaren.

200 kr, tystare och svalare än Intels orginalkylare. Om jag förstår allt rätt är det ett helt okej råd även om det inte är den bästa kylaren på marknaden

Permalänk
Medlem

Har liknande problem i mitt Coolermaster Elite 130, har provat både Corsair H60i och CM Seidon 120V och ingen av dem är tyst; surrande ljud från båda med Corsairen lite lägre nivåmässigt och mindre störande. mer morrande än tjutande så att säga.

Hade jag varit du skulle jag försökt med klassiskt luftkylning hellre.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.