Netflix vs Viaplay och varför? Tack!

Permalänk
Medlem

Netflix vs Viaplay och varför? Tack!

Som titeln lyder!

tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Beror ju på vad du söker, tittar man på netflix egenproducerade serier så är ju valet klart, tittar man på sport är väljer man viaplay.
Använder du deras appar anser jag netflix vara bättre än viaplays.

Båda erbjuder en gratismånad på serier, prova båda vetja.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa, gratismånader är gött.
Jag har Netflix. När jag testade Viaplay upplevde jag att den buffrade mycket sämre (ps3). Så det blev inget mer Viaplay för min del.

Permalänk
Medlem

Har haft båda, föredrar netflix pga deras utbud och trevliga appar på diverse plattformar.

Permalänk

Inte värt och betala för nån av dessa!! det finns inget och se och dom har knappt nånting!! värt och prova gratis i 1 månad men sen, skippa det, inte värt de.

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mnystedt86:

Inte värt och betala för nån av dessa!! det finns inget och se och dom har knappt nånting!! värt och prova gratis i 1 månad men sen, skippa det, inte värt de.

Beror ju på vad man vill se, bara för du tycker det så är det ju inte så för alla.

Permalänk
Discokungen

Viaplay är ganska jävla dåligt i jämförelse med Netflix. När det kommer till filmutbud så är väl Viaplay bättre egentligen även om de har mer begränsade tider på filmerna än Netflix. Seriemässigt så har Viaplay inte en suck mot Netflix. Jag har alltid serier att kolla på med Netflix medans jag fick leta igenom Viaplays bibliotek ett par gånger för att hitta något roligt. Utöver då att Viaplay har mycket sämre kvalitet och appar än Netflix, det var en dealbreaker med släpig bild.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

jag använder netflix med VPN tunnel! funkar skit bra o mycket trevligare utbud jämtfört med Sveriges!

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Viaplay har bättre utbud imo.
Men sen är netflix egna serier riktigt bra. Har båda och hade nog inte kunnat välja

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har båda men var jag tvungen att välja blev det nog Netflix. Men prova gratis månaden på bägge

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Netflix + VPN eller ingenting. Svenska utbudet är inte värt 79kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Använder netflix och provat på Viaplay. Tycker Netflix har bra serie och filmutbud jämfört mot viaplay. Beror ju dock på vilka serier du gillar!

Kan jag få svensk text om jag använder en VPN tunnel?
Alternativt kan jag stänga av VPN tunneln för att återfå möjligheten med svensk text?

Permalänk
Medlem

Viaplay alla dagar i veckan. Champions League och Premier League live slår allt som Netflix har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Sport? Viaplay
Filmer/serier? Netflix

Netflix har bäst kompatibilitet utav alla streamingtjänster, så min röst går till Netflix.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Kör på Netflix och FireFox med tillägget Media Hint för att komma åt det amerikanska utbudet.
Om man tankar ner det direkt från deras hemsida blir man nu tvungen att betala en månadskostnad, det slipper man om man kör på en äldre version.
Har den uppladdad här, bara att packa upp, klicka och dra in det i det öppna FireFox-fönstret

Om man har en Rootad Android-lur kan man tanka ner appen Override DNS och mata in DNS-adresserna nedan så får man det även på telefonen/plattan.

Primary: 88.80.186.67
Secondary: 88.80.186.66

(man kan dock inte ha högre version än 3.7.1 i Androidappen då Netflix har hårdkodat en Google-DNS i de nyare versionerna)

Fungerar dessvärre inte med chromecast utan att göra ändringar direkt i routern.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Viaplay har dålig kvalite tyvärr. Netflix riktigt bra däremot.

Netflix är en bättre tjänst rent tekniskt och utbudet i serier är bättre där.

Film är väl eventuellt viaplay bättre på och Sport finns bara på viaplay(men för typ 350% högre pris).

Permalänk
Medlem

Netflix

Ja

Varför? Av samma anledningar som alla andra skriver och att det passar mig. Precis som jag vill ha det.

Sen tillkommer det nytt varje vecka/månad, och har man andra möjligheter och inte sitter och spammar netflix hela tiden, så är det lätt värt 79Kr i månaden.

Viaplay

Nej

Det vart inte något för mig.

En gratismånad bör få alla att bestämma sig vad man gillar tycker jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har Netflix och har prenumerat i över 2 år nu. Jättenöjd! Utbudet av serier är kanon, och där mycket för dom mindre att titta på om man har barn.

Jag har inte provat Viaplay, men jag kan tänka mig att det är rätt praktiskt att buffra filmer/avsnitt för långresan eller annat där man saknar internetåtkomst på plattan tex. Denna funktion har inte Netflix.

Permalänk
Medlem

Viaplay ska du bara överväga om du vill se sport. Filmerna är samma kvalitet som om du går till en uthyrare d.v.s. skitfilmer som knappt går att klassa som C. Serierna är också ett skämt, mycket egenproduktion som har sänts på TV3. De fåtalet utländska serier som har varit bra har det varit tidsgränser på eller har varit enstaka avsnitt eller rätt gamla säsonger som man redan har sett. Deras app för Android är dock rätt bra.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt förstå varför någon skulle föredra viaplay för tv-serier och film, de har förvisso några fler titlar i svenskt och danskt innehåll. Men i övrigt är det inget vidare. Möjligen om man vill se erotik eller sport så är viaplay kanske att föredra, för det finns ett utbud av dessa som netflix helt enkelt valt att ignorera.

Ska man vara 100% laglig så är netflix att föredra.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Jag har Telia fiber 100/100 i en lägenhet. Netflix har fungerat i stort sett problemfritt under de ca 2 år jag haft tjänsten. Viaplay testade jag en gratismånad. Det var betydligt sämre kvalitet på både bild och buffringshastighet. Filmerna hackade fram mest hela tiden. Inget för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kör varannan månad så slipper du fundera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser väldigt lite film via streamingtjänster.
Jag har haft netflix nästan sedan starten i Sverige och hade Viaplay ett par månader i samband med OS.
Jag sade upp Viaplay direkt efter OS.

Netflix egenproducerade serier intresserar mig mångfalt mer än viasats egenproducerade serier. Därför vill jag betala för att den typen av serier ska fortsätta produceras.
Dessutom är netflix fantastiskt lättanvänt och har fungerar klanderfritt på alla plattfomer jag provat.
Dessutom gillar jag att kunna börja kolla på någonting på mobilen, stänga av det, och sedan fortsätta kolla precis där jag var på datorn. Till exempel.

Nu vet jag inte om viaplay har fixat så att det funkar på samma sätt, men då jag hade det funkade det inte så.
Men iaf tycker jag Netflix är tekniskt överlägsen.

Sen allmänt utbud så tycker jag Netflix har fler gamla serier som kan vara trevliga att titta på. Sen tycker jag betygssystemet och hur man hittar nytt material på Netflix är mycket bättre.

Dessutom har Netflix massor med standup och dokumentärer som jag inte alls hittade hos Viaplay.

Så, Netflix vs. Viaplay slutar med typ 10-0 till Netflix i min bok.
Men om jag hade varit mer intresserad av sport och/eller dokusåpor hade Viaplay varit ett intressant alternativ.