Permalänk

Android / Firmware

Tja! Nybörjare här så ni får ursäkta alla fel jag kommer göra :/

Finns det någon här som är villig att hjälpa mig?
Har två surfplattor hemma av Generic Brand, alltså privatimporterat från Kina.
Nu är det så att dessa två plattor har börjat bråka rätt ordentligt,
Devis tappar de wifi kopplingen titt som tätt och har man tur återkommer den, men har man otur så är den borta.
Den kan delvis bara terminera wifi kopplingen utan att säga nå men den kan även säga "inte iintervall"

Sen säger min kompis som tog den andra plattan att hans dessutom blivit gode seg utan att han gjort så mycket på den.

Nån som har förslag på vad som kan va fel?
Och som kanske kan hjälpa mig?
Är en total idiot när det kommer till att fixa mjukvaruproblem.

Hörde av nån att man måste "blåsa om android systemet" vafan det nu innebär,,,

Snälla hjälp en okunnig stackare!!

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmdezImport:

Tja! Nybörjare här så ni får ursäkta alla fel jag kommer göra :/

Finns det någon här som är villig att hjälpa mig?
Har två surfplattor hemma av Generic Brand, alltså privatimporterat från Kina.
Nu är det så att dessa två plattor har börjat bråka rätt ordentligt,
Devis tappar de wifi kopplingen titt som tätt och har man tur återkommer den, men har man otur så är den borta.
Den kan delvis bara terminera wifi kopplingen utan att säga nå men den kan även säga "inte iintervall"

Sen säger min kompis som tog den andra plattan att hans dessutom blivit gode seg utan att han gjort så mycket på den.

Nån som har förslag på vad som kan va fel?
Och som kanske kan hjälpa mig?
Är en total idiot när det kommer till att fixa mjukvaruproblem.

Hörde av nån att man måste "blåsa om android systemet" vafan det nu innebär,,,

Snälla hjälp en okunnig stackare!!

gör en fabriksåterställning

Permalänk
Medlem

Är det billigt skräp från Kina så finns det nog inte så mycket att göra åt. Hade varit en annan sak om det var en ordentlig platta.
Berätta väldigt gärna vad för plattor det är.

Permalänk

m4gnify; Vad vill du veta om de?

JSvanberg: gjorde en återställning nu,ska se om det hjälper.

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk

Gjorde en fabriksåterställning men det hjälpte inte.

Men vad menas med att blåsa om android systemet?
Är det samma som att installera om datorn eller? och hur gör man det?
Har hört att man måste få tag i tillverkarns originalsida eller nå sånt,

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Medlem

Utan veta om vad det är för plattta, är det inte lätt att försöka hjälpa till och börja med berätta om vad det är för plattor?
Spec, märke eller nån website som säljer den?

Tagit bort citat
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Man får dock uppdatera tråden med inlägg som tillför information eller för diskussionen framåt, se §4:

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Ber om ursäkt då jag är nybörjare och inte trodde att tråden kunde bumpas upp på detta sätt. skall tänka på det i fortsättningen.

XPErion: Det är Generic som det kallas eller "no brand" alltså inget märke alls utan privatimporterade från kina.

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Medlem

Men finns det inte något modellnamn heller på dom eller bokstavskombination eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Nope, inget nummer eller namn på den. kollade på inställningarna å där står det att det är modellnummer Q8H
Android version: 4,2,2 Firmware V2,0,9 Kernel version: 3,4,39 Android5@linux2 #92

'Sen fanns det nå som hette build number där det stod följande: Polaris-Eng 4,2,2 889 20140106 test-keys.

Det var allt som det stod om plattan. Har ingen aning om nåt av detta överhuvudtaget spelar nån roll,,,

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EmdezImport:

Nope, inget nummer eller namn på den. kollade på inställningarna å där står det att det är modellnummer Q8H
Android version: 4,2,2 Firmware V2,0,9 Kernel version: 3,4,39 Android5@linux2 #92

'Sen fanns det nå som hette build number där det stod följande: Polaris-Eng 4,2,2 889 20140106 test-keys.

Det var allt som det stod om plattan. Har ingen aning om nåt av detta överhuvudtaget spelar nån roll,,,

Söker man på det du skriver så kan man tro att det är en Ippo q8h, jag vet inget om märket i övrigt.
http://www.gdippo.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja den där sidan fatta man ju är it så duktig på kinesiska,,
Men det där är ju dock mer än vad jag lyckats få fram av min kontakt som jag köpt den av..
Men fråga kvarstår, hur ska jag göra för att avhjälpa problemet med wifi kopplingen?

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmdezImport:

Tja! Nybörjare här så ni får ursäkta alla fel jag kommer göra :/

Finns det någon här som är villig att hjälpa mig?
Har två surfplattor hemma av Generic Brand, alltså privatimporterat från Kina.
Nu är det så att dessa två plattor har börjat bråka rätt ordentligt,
Devis tappar de wifi kopplingen titt som tätt och har man tur återkommer den, men har man otur så är den borta.
Den kan delvis bara terminera wifi kopplingen utan att säga nå men den kan även säga "inte iintervall"

Sen säger min kompis som tog den andra plattan att hans dessutom blivit gode seg utan att han gjort så mycket på den.

Nån som har förslag på vad som kan va fel?
Och som kanske kan hjälpa mig?
Är en total idiot när det kommer till att fixa mjukvaruproblem.

Hörde av nån att man måste "blåsa om android systemet" vafan det nu innebär,,,

Snälla hjälp en okunnig stackare!!

Har du testat detta?
http://www.youtube.com/watch?v=Tdc5SnSmx1I

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EmdezImport:

Ja den där sidan fatta man ju är it så duktig på kinesiska,,
Men det där är ju dock mer än vad jag lyckats få fram av min kontakt som jag köpt den av..
Men fråga kvarstår, hur ska jag göra för att avhjälpa problemet med wifi kopplingen?

Kinesisk info är en av nackdelarna med att köpa kinaprylar avsedda för deras hemmamarknad men de har ju en engelsk sida på gång står det...
Endera så letar du vidare efter info eller så provar du om problemet går att gå runt, tex se till att ssid inte innehåller åäö eller mellanslag bara använda kanaler mellan 1-11, 20MHz kanalbredd och kanske testa med statisk adressering, man kan även testa om krypteringen påverkar, testa med krypto av och på.

För att göra nått med plattan så lär du behöva ta dig igenom info/språkbarriären på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En fabriksåterställning är gjord å det hjälpte inte.

För alltså grejen är den att det finns svenskt språk på plattan, det är inte där problemet sitter.

Problemet skulle förmodligen avhjälpas med att "blåsa om" systemet har jag hört, vad det då är.
Försökte få reda på det tidigare i tråden.

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EmdezImport:

En fabriksåterställning är gjord å det hjälpte inte.

För alltså grejen är den att det finns svenskt språk på plattan, det är inte där problemet sitter.

Problemet skulle förmodligen avhjälpas med att "blåsa om" systemet har jag hört, vad det då är.
Försökte få reda på det tidigare i tråden.

Android går att installera om ungefär som win, men vet du inte hur så blir det bökigt, du måste ju ha info om hur plattan ska manövreras så att den går att installera om och det kan ibland vara rätt underliga knappkombinationer och kanske nått externt program som krävs för att nå det läget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok, har då iallafall lyckats få tag i en mailadress via den där sidan som blev länkad ovan. Hoppas det är rätt företag annars har jag just typ skämt ut mig till en kines haha.
Nåväl vi får väl se.

Nej jag har ingen aning alls hur man installerar om ett android system, är en novis av gigantiska mått där...

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EmdezImport:

ok, har då iallafall lyckats få tag i en mailadress via den där sidan som blev länkad ovan. Hoppas det är rätt företag annars har jag just typ skämt ut mig till en kines haha.
Nåväl vi får väl se.

Nej jag har ingen aning alls hur man installerar om ett android system, är en novis av gigantiska mått där...

Hur man gör skiljer lite mellan olika enheter, det är ju det som gör att du måste leta reda på infon, det lär inte gå till exakt som att köra in Cyanogenmod på en Samsung, det lär vara snarlikt men inte riktigt samma procedur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

vadförnå på en samsung sa du?
Helt nytt begrepp.

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Medlem

Finns 2 alternativ:
1. Köp en vettig padda.
2. Googla "android custom rom" och lär dig utifrån det.

Förmodligen har din padda en grymt kass soc från början så den är bbd (broken by design).
Man får räkna med det när man köper skräp.
Att flasha custom rom på en enhet kan hjälpa och är inte direkt svårt
Finns guider på ex.vis swedroid: s forum.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Att köpa en vettig padda är en given grej, ville testa köpa kinesiskt. (Y)
Ska google det där å kolla. tack för tipset

Visa signatur

"Den med flest cd-skivor när han dör vinner" - Anders Fridén

Permalänk
Medlem

Finns ganska mkt på tuben oxå så kolla lite videos, principen är samma för alla tillverkare även om tillvägagångssätten skiljer sig lite.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

kolla upp denna sida:

http://www.arctablet.com/blog/forum/pipo-tablets/

Du måste veta vad du har för tablet för att kunna lägga in custom rom, lägger du in fel så blir det inte så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmdezImport:

Nope, inget nummer eller namn på den. kollade på inställningarna å där står det att det är modellnummer Q8H
Android version: 4,2,2 Firmware V2,0,9 Kernel version: 3,4,39 Android5@linux2 #92

'Sen fanns det nå som hette build number där det stod följande: Polaris-Eng 4,2,2 889 20140106 test-keys.

Det var allt som det stod om plattan. Har ingen aning om nåt av detta överhuvudtaget spelar nån roll,,,

Den plattan har problem med wifi och möjligen flasha annan/ny firmware kan hjälpas. Tyvärr är det med kina plattor, så brukar wifi vara kasst och bara sök på
Polaris-Eng 4,2,2 889 20140106 test-keys. Så hittar du en del har postats firmware till Q8H modellen.

Stock ROM verkar vara 20131211.img:
http://tabletrom.blogspot.com.es/2014/03/q8h-allwinner-a23-android-tablet-pc.html

Lite snack om plattan: http://www.techknow.me/forum/index.php?topic=7854.0

Kolla om den är samma som din platta?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|