NY SSD - Dåliga benchmark värden (pciide BAD) (Crucial mx100)

Permalänk
Medlem

NY SSD - Dåliga benchmark värden (pciide BAD) (Crucial mx100)

Tjenare

Har precis köpt en crucial mx100 256 gbtill mitt system. Hade tänkt att använda den som systemdisk men innan dess ville jag benchmarka den och se så att allt var bra så jag formaterade den och körde AS SSD Benchmark, disken är i princip tom. Fick rätt halvtaskiga värden samt meddelandet pciide - BAD vilket från vad jag förstår innebär att att disken är i ide-läge vilket är dåligt. Nu undrar jag hur jag ändrar till rätt läge(vad det nu är) och hur jag ser till att den är i rätt läge nu när jag tänkt formatera om allting och använda den som systemdisk. Som sagt, disken är tom så jag kan formatera om och göra vad jag vill.

Här är en screenshot av benchmarken:

Som ni ser är värdena betydligt sämre än killen som kör samma test med samma ssd på youtube här:
http://youtu.be/584z8Wkjqx4?t=4m9s

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Tjenare

Har precis köpt en crucial mx100 256 gbtill mitt system. Hade tänkt att använda den som systemdisk men innan dess ville jag benchmarka den och se så att allt var bra så jag formaterade den och körde AS SSD Benchmark, disken är i princip tom. Fick rätt halvtaskiga värden samt meddelandet pciide - BAD vilket från vad jag förstår innebär att att disken är i ide-läge vilket är dåligt. Nu undrar jag hur jag ändrar till sata läge och hur jag ser till att den är i rätt läge nu när jag tänkt formatera om allting och använda den som systemdisk. Som sagt, disken är tom så jag kan formatera om och göra vad jag vill.

Här är en screenshot av benchmarken:
http://i.imgur.com/72ToU8b.png

Som ni ser är värdena betydligt sämre än killen som kör samma test med samma ssd på youtube här:
http://youtu.be/584z8Wkjqx4?t=4m9s

Ställ in SATA-kontrollern att köra AHCI (inte låtsas vara en gammal IDE-kontroller), detta gör du i UEFI/BIOS Setup.

Din befintliga Windows-installation tycker förmodligen inte om att du ändrar denna inställning om det gäller enheten du bootar från. Se http://support.microsoft.com/kb/922976 för hur du kan lösa det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ställ in SATA-kontrollern att köra AHCI, detta gör du i UEFI/BIOS Setup.

Din befintliga Windows-installation tycker förmodligen inte om att du ändrar denna inställning om det gäller enheten du bootar från. Se http://support.microsoft.com/kb/922976 för hur du kan lösa det.

Som sagt jag bootar inte från ssd:n just nu men kommer att använda den för det inom snar framtid. Det du säger innebär alltså att jag kommer få ett felmeddelande om jag kör den i rätt läge och bootar ifrån ssd:n i framtiden och länken du har gett mig är ett sätt att lösa det?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

skriv msconfig, starta i felsäkert läge. gå in i bios ändra. boota. sen ädnrar du tillbaka när du bootat i felsäkert läge. klart.

Permalänk
Medlem

Hittade ett ställe där man kunde ändra till ahci mode men man kan inte välja att ändra det på bara ssd:n? Är det normalt? Jag vill ju bara pröva ha det aktiverat på SSD:n nu innan jag formaterar om osv. Kan man inte ha ahci som ett val när man formaterar en disk eller är det en systeminställning som ändras för hela systemet och alla diskar?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Hittade ett ställe där man kunde ändra till ahci mode men man kan inte välja att ändra det på bara ssd:n? Är det normalt? Jag vill ju bara pröva ha det aktiverat på SSD:n nu innan jag formaterar om osv. Kan man inte ha ahci som ett val när man formaterar en disk eller är det en systeminställning som ändras för hela systemet och alla diskar?

Det är för hela SATA-kontrollern du gör den inställningen. Om du har flera SATA-kontrollers (rätt vanligt med två) så har du förmodligen flera möjligheter att göra denna inställning.

Det finns dock i regel ingen rimlig anledning att emulera IDE-kontrollrar om du inte kör riktigt gamla OS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Välj AHCI i bios som dom säger nu när du ska installera om så slipper du strula med din gamla windows installation. AHCI har varit standard länge nu.
Sedan installerar du intels RST då det verkar vara snabbare än MS AHCI drivrutin från vad jag testat med MX100.

Tanka ner SetupRST.exe och installera efter du installerat windows.

jag hade lite problem med deras senaste när jag skulle testa det på en MX100 512Gb.

Senaste versionen.
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=242...

Näst senaste versionen.
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=240...

Permalänk
Medlem

Visade sig att jag hade råkat stoppa i min SSD i en sata 2 port istället för en sata 3 port när jag gjorde testet i inlägg 1.

Prövade därför att stoppa i den i en sata 3 port(kör fortfarande IDE) och fick sämre värden överlag(se screenshot nedan). Gjorde lite efterforskningar och jag har ett Gigabyte P55A-UD3(rätt gammalt moderkort) där sata 2 portarna är intel baserade medan sata 3 portarna ligger på ett Marvell 9128 Chip.

Tydligen ska Marvell 9128 chippet suga så nu är frågan om jag ska köra min SSD i en sata 2 port eller finns det något sätt att lösa prestandaproblemen i mina sata 3 portar så att de presterar bättre än mina sata 2 portar? Eller är jag tvingad att köra i sata 2 ?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bsk!:

Visade sig att jag hade råkat stoppa i min SSD i en sata 2 port istället för en sata 3 port när jag gjorde testet i inlägg 1.

Prövade därför att stoppa i den i en sata 3 port(kör fortfarande IDE) och fick sämre värden överlag(se screenshot nedan). Gjorde lite efterforskningar och jag har ett Gigabyte P55A-UD3(rätt gammalt moderkort) där sata 2 portarna är intel baserade medan sata 3 portarna ligger på ett Marvell 9128 Chip.

Tydligen ska Marvell 9128 chippet suga så ni är frågan ska jag köra min SSD i en sata 2 port eller finns det något sätt att lösa prestandaproblemen i mina sata 3 portar så att de presterar bättre än mina sata 2 portar? Eller är jag tvingad att köra i sata 2 ?

http://i.imgur.com/4iyaUBt.png

Ändra dina Sata 3 Marvel till AHCI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är många som har haft problem med Marvell SATA controllen men om du inte har installerat den senaste SATA drivrutinen för Marvell så kan du testa om dom fungerar bättre med AHCI aktiverat för Marvell SATA portarna.

Marvell RAID Driver (SATA3) for AHCI Mod 1.0.0.1036 0.99 MB 2010/04/29 drivrutin http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=3242#dl

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ändra dina Sata 3 Marvel till AHCI.

Har inte möjligheten att ändra till till sata 3 för bara marvel portarna. Har bara ett altenrativ i bios att ändra till ahci och ändrar jag till ahci där så laddas inte ens windows.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bsk!:

Har inte möjligheten att ändra till till sata 3 för bara marvel portarna. Har bara ett altenrativ i bios att ändra till ahci och ändrar jag till det så startar inte ens windows.

http://i.imgur.com/MTmhmPl.jpg

Vad händer om du ändrar den nedre kontrollern?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ska pröva. Kommer ta lite tid måste reboota osv.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Visade sig att jag hade råkat stoppa i min SSD i en sata 2 port istället för en sata 3 port när jag gjorde testet i inlägg 1.

Prövade därför att stoppa i den i en sata 3 port(kör fortfarande IDE) och fick sämre värden överlag(se screenshot nedan). Gjorde lite efterforskningar och jag har ett Gigabyte P55A-UD3(rätt gammalt moderkort) där sata 2 portarna är intel baserade medan sata 3 portarna ligger på ett Marvell 9128 Chip.

Tydligen ska Marvell 9128 chippet suga så nu är frågan om jag ska köra min SSD i en sata 2 port eller finns det något sätt att lösa prestandaproblemen i mina sata 3 portar så att de presterar bättre än mina sata 2 portar? Eller är jag tvingad att köra i sata 2 ?

http://i.imgur.com/4iyaUBt.png

Koppla dina diskar till Intel-portarna. Trots halv bandbredd ger de oftast bättre prestanda över lag och garanterat mindre problem än Marvell 9128.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

innan du ändrar skriv msconfig välj felsäkert läge. ändra sen. sen byt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Har inte möjligheten att ändra till till sata 3 för bara marvel portarna. Har bara ett altenrativ i bios att ändra till ahci och ändrar jag till ahci där så laddas inte ens windows.

http://i.imgur.com/MTmhmPl.jpg

Att Windows inte laddas om du ändrar för kontrollern som du bootar från är helt förväntat. Därför jag föreslog hur du skulle fixa det redan från början.

Och i praktiken får du, som andra påpekat, antagligen bättre prestanda i praktiken med Intel-kontrollern ("PCH" i skärmdumpen) än med Marvell-kontrollern ("GSATA" i skärmdumpen) även om Intel-kontrollern är 3Gbps.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att ändra gsata portarna i biosen gjorde tricket. Gsata är tydligen gigabytes namn på deras marveil sata 3 portar. Här är mina nya resultat med ahci, betydligt bättre än IDE såklart. Behövde inte gå in i felsäkert läge för detta. Vet dock fortfarande inte hurvida dessa resultat skulle stå sig mot sata 2(intel) ahci. Resultaten är definitivt fortfarande sämre än youtubeklippets i inlägg 1. Antar att det enda som kvarstår är att testa disken i mina sata 2 intel portar i ahci läge. För försöka i felsäkert läge som pingvinen säger men att byta från sata 2 till 3 är inte helt lätt eftersom mitt grafikkort blockar sata portarna lite ;).

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Att ändra gsata portarna i biosen gjorde tricket. Gsata är tydligen gigabytes namn på deras marveil sata 3 portar. Här är mina nya resultat med ahci, betydligt bättre än IDE såklart. Behövde inte gå in i felsäkert läge för detta. Vet dock fortfarande inte hurvida dessa resultat skulle stå sig mot sata 2(intel) ahci. Resultaten är definitivt fortfarande sämre än youtubeklippets i inlägg 1. Antar att det enda som kvarstår är att på något vis testa disken i mina sata 2 intel portar i ahci läge.

http://i.imgur.com/WACM3TV.png

SATA controllen använder msahci (Microsoft) drivrutin, du kan även testa om Marvell AHCI SATA drivrutinen fungerar bättre.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

SATA controllen använder msahci (Microsoft) drivrutin, du kan även testa om Marvell AHCI SATA drivrutinen fungerar bättre.

Jag är lite skeptisk, MSAHCI/StorAHCI brukar fungera riktigt bra. Dessutom är ju AHCI ett standardiserat gränssnitt så det ska egentligen inte behövas några specifika drivrutiner.

Man kan väl visserligen testa om man absolut vill men min erfarenhet säger att det inte brukar göra någon direkt skillnad, annat än att man nästan säkert fått en sämre testad och buggigare drivrutin.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är lite skeptisk, MSAHCI/StorAHCI brukar fungera riktigt bra. Dessutom är ju AHCI ett standardiserat gränssnitt så det ska egentligen inte behövas några specifika drivrutiner.

Man kan väl visserligen testa om man absolut vill men min erfarenhet säger att det inte brukar göra någon direkt skillnad, annat än att man nästan säkert fått en sämre testad och buggigare drivrutin.

Jag vet inte om Marvell egna drivrutin fungerar bättre men jag vet att Intel drivrutin (Intel® Rapid Storage Technology) för Intel SATA controllen brukar ge bättre prestanda.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Använde pingvinens metod och startade datorn i felsäkert läge för att göra ett test med ssd:n inkopplad i en sata 2 port i ahci läge, ungefär i linje med sata 3 ahci testet.. Här är resultatet.(Gjorde två test, det andra visade 650).

Är detta ungefär vad man kan förvänta sig av en SSD i en sata 2 port?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera Intel Sata 3Gbit över Marvells 88SE9128 då dom äldre 912X marvell styrkretsarna troligen inte stödjer TRIM. Med andra ord prestandan kan degradera mycket med tiden sedan klarar inte 912X speciellt hög IOPS och är sämre på skrivningar vill jag minnas, runt 200MB/sek så man vinner både TRIM, högre IOPS och bättre skrivprestanda med 3Gbit intel kontrollen.

Annars kan du kika efter expansionskort baserade på Marvell 88SE9230 då den kretsen stödjer TRIM och borde ha 2x PCI-E bus dessutom så kräver oftast 4x plats eller större för att passa då jag inte sett moderkort med 2x plats.
Dom tidigare Marvell 88SE912X är begränsade till 1X PCI-E 2.0 @ 5GT/s så 5Gbit så man kan aldrig nå sata 6Gbit på dom men som sagt 88SE9230 har totalt set 10Gbit banbred förutsatt att kortet kommer med 2x kontakt och inte 1x, värt att notera om du köper på e-bay tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Använde pingvinens metod och startade datorn i felsäkert läge för att göra ett test med ssd:n inkopplad i en sata 2 port i ahci läge, ungefär i linje med sata 3 ahci testet.. Här är resultatet.(Gjorde två test, det andra visade 650).

http://i.imgur.com/oZEYvFD.png

Är detta ungefär vad man kan förvänta sig av en SSD i en sata 2 port?

Sata 2, 3Gb/s med overhead ger ca 285MB/s som teoretiskt max. Ofta brukar det landa på ca 270MB/s.
Så ja.. skull påstå att du får ut vad den enheten klarar på Sata2.
Notera skillnaden i 4K skrivning mellan Marvell och Intel. Det är där du kommer tjäna mest.

Så när du flyttar över OSet, ha den på Intels Sata kontroller, i AHCI läge är min rekommendation (precis som många andra har påpekat). Om du sitter på en mekaniskt disk i dagsläget kommer du nog få en mindre chock på skillnaden.