Permalänk
Medlem

Justera jpg?

Hej!

Jag brukar själv alltid fotografera i RAW (Canon 7D) men är egentligen inte speciellt förtjust i att sitta i Lightroom och "normalisera" bilderna efteråt.

Nu har jag fått ett gäng jpg-bilder från en kompis som var med på en resa. I mitt tycke är bilderna alltför mättade i färgerna. Dessutom är det för mycket skärpa (inte i objektivet då...).

Vad har i för erfarenheter när det gäller att justera ovanstående i efterhand? Spontant känns det som om det borde gå att fixa färgerna utan att förlora speciellt mycket (något alls?). Skärpan känns svårare att justera, men å andra sidan är den inte lika störande.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Visst kan du mecka med jpg du får ju dock som du kanske redan vet förstå att den del av informationen har gått förlorad i jpg konvertering och går ej att få tillbaka därför man hellre använder raw för att det inte sabbar bilden lika lätt.
Brukar själv göra lite enkla justeringar i jpg,som skärpning,kontrast,svärta osv och det brukar funka rätt ok.

Permalänk
Medlem

Du kommer få förluster från omkomprimeringen. Inte troligt att det spelar roll dock om du sparar om dem med hög kvalitet. I bästa fall är de redan sparade med högkvalitet, och du tar då bara en minimal kvalitetsförlust, har du otur är de väldigt komprimerade sedan innan och då får du både kvalitetsförlust från denna komprimering utan att kunna ta del av de mindre filstorlekarna, alternativt en andra kvalitetsförlust om du använder hög kompression.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Om du minskar mättnaden kommer eventuell posterisering som uppkommit i den ursprungliga komprimeringen att synas mindre. Sparar du sedan om bilden med hög kvalitet bör skillndan i bildkvalitet bli minimal.
Om din fråga är "Går det att göra?", så ja, det går att göra mycket mer med JPEG-filer än vad många tycks tro. Man kan, förutsatt att de inte är väldigt hårt komprimerade, dra rätt bra i reglagen utan större problem. Det är väl typ ändra uppskärpning, vitbalans och att ta fram detaljer i högdagrarna som är svårt med en jpeg, typ annars är det bara att "go nuts".

Ang. att fixa skärpan, som jag antar handlar om att du ser halos osv runt kanter så kan det funka att dra "clarity" till ett negativt värde, för att minska på detta en aning. Annars är det, som sagt, svårt att göra något egentligt åt det.