Får verkligen Elgiganten göra så här??

Permalänk
Medlem

Får verkligen Elgiganten göra så här??

Jag sa till Elgiganten att jag ville avbeställa en produkt som jag beställde, samma dag då jag ångrade köpet. Men det gick inte för att tydligen nästa dag på morgonen så var ordern redan behandlad. Nu, ungefär en vecka och två dagar senare (jag beställde varan på en söndag) säger de att varan har skickats!

En vara som jag inte vill ha. Jag trodde att tystnaden berodde på att produkten gick att avbeställa visst för att jag var snabb, men nu får jag hamna i kläm för att deras order system verkar vara helt misshandlad.
De berättar om en leveranstid att det ska ta högst en vecka för att få varan (som jag återigen inte vill ha) . Och nu skickar dem det iallefall fast det har tagit mycket längre tid än så, dessutom med påståendet att ordern var redan behandlad förra veckan i måndags!

Det hela har skötts med en idioti på en väldigt, hög nivå tycker jag. Jag valde som betalningsalternativ som att ta det på faktura så att det skulle underlätta att avbeställa produkten ifall jag skulle ångra mig men nu känns det som att de vill tvinga mig betala fakturan.. (om det nu fungerar så att fakturan gäller vid inköpsdatumet? ).

För att förtydliga : Jag har inte fått produkten! Utan den skickades nu efter en vecka och jag är irriterad på det eftersom jag ville avbeställa produkten.

Då är ju min princip fråga hur det kan gå så snett och ta så lång tid?

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju trist att de inte kunde avbryta ordern.

Du får nyttja ångerrätten och skicka tillbaka varan. Du lär kunna få tillbaka för returfrakten också om Elgiganten bryr sig om nöjda kunder..
Kolla om de kan skicka en fraktlapp?

Permalänk
Medlem

Ring dem och hänvisa till lagen om distansavtal och din rätt att ångra ditt köp i 14 dagar, och se hur de ställer sig den där petitessen Svea Rikes lag.

Permalänk
Medlem

Det är lag på att om du beställer via nätet har du alltid 14 dagars ångerrätt från och med det att du får varan. Så att han säger att det inte går att avbeställa låter mer som en okunnig person som svarade i telefon eller nått. Det enda du kan komma att få betala är i så fall frakten. Men som ovan sa, om elgiganten bryr sig om sina kunder borde de stå för det också. Ringa och kolla om de kan skicka en fraktsedel som du sen sätter på paketet och lämnar in till posten igen.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, men mig veterligen har du inget automatisk rätt att kunna ångra/stoppa köpet i mellantiden mellan köp och utskick. Det är olyckligt att deras system inte klarar av att stoppa en beställning, men spontant så tycker jag inte att det är så mycket att orda om - bara att skicka tillbaka varan när du fått den och sedan begära att få fakturan krediterad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Du behöver bara gå ner till Posten och säga att den skall skickas tillbaka igen.
Du behöver alltså inte plocka ut den först.
Från Elgigantens sida :
"På grund av den korta leveranstiden är det därför inte möjligt att göra en avbeställning efter lagd order. Däremot har du möjlighet att returnera din försändelse till oss direkt hos ditt ombud, när du har mottagit din försändelse."

Man brukar kontakta butiken först och säga att man vill nyttja ångerrätten. Annars kan de debitera kostnader för icke uthämtat paket.

Permalänk
Medlem

Enligt texten så står det "inte möjligt att göra en avbeställning". Man kan alltså inte göra en avbeställning. Då är det ångerrätten man måste åberopa?

Permalänk
Medlem

Du kan enligt KKöpL alltid rätt att avbeställa varan innan leverans, utan anledning. Att det gått vidare till deras lager är inte någon anledning att neka egentligen, de har inte plockat varan än i de flesta fallen. Det handlar mer om hur deras rutiner och affärssystem är uppbyggt. Kundtjänst och lager brukar sitta på olika ställen och jobba ganska olika. Så ligg på i sådana här fall så slipper ni betala returfrakten. De har dock rätt till ersättning, men en vara som aldrig lämnat lagerhyllan finns det inte någon kostnad att tala om. På hemsidan skriver de att kundtjänst kan ändra ordern så länge den inte är skickad, så folk får nog ligga på hårdare. Vill du slippa frakt så vet jag inte om du kan lämna in den i butik, men hör med kundtjänst om de inte kan stå för frakten i detta fall.

Permalänk
Medlem

Hej,
nu är det väll långsam nog med ElGiganten och deran konstigare öppet köpet.
Jag köpte en Biltelefon (Sony Z2) nu hämma fick jag inte in min Simmkort och okte nästa Dag tillbaka till Elgiganten.
De vill inte Köpa Mobilen Tillbaka måste först nästan bråka med en ***bort/mod*** om detta.Han betädda sig som Chef där.Na ja,efter
lång hit och här känade han sig väll tvungen att återköpa Mobiltelefonen-det fanns en Fel där.
Men sen förbjöd han mig Affären i Framtiden. Vad är detta,jag har haft stor Lust att klappa till.
***bort/mod***Mvh....Klaus

§1.2
Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndraBullar:

Ring dem och hänvisa till lagen om distansavtal och din rätt att ångra ditt köp i 14 dagar, och se hur de ställer sig den där petitessen Svea Rikes lag.

Skrivet av Skonky:

Det är lag på att om du beställer via nätet har du alltid 14 dagars ångerrätt från och med det att du får varan. Så att han säger att det inte går att avbeställa låter mer som en okunnig person som svarade i telefon eller nått. Det enda du kan komma att få betala är i så fall frakten. Men som ovan sa, om elgiganten bryr sig om sina kunder borde de stå för det också. Ringa och kolla om de kan skicka en fraktsedel som du sen sätter på paketet och lämnar in till posten igen.

Fel!
Det är 14 dagar från och med att information om ångerrätten tagits emot. (ändrade regler från 20140613)
"Ångerfristen på 14 dagar börjar nu löpa redan när en konsument får första informationen om den. Tidigare började den löpa när konsumenten fick en skriftlig bekräftelse. I praktiken betyder det att ångerrätten blir kortare och kan även göra att fler konsumenter missar att de överhuvudtaget har ångerrätt. Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressm...

Så i princip: Beställer du en sak som är "beställningsvara" och den tar mer än 2 veckor att leverera så är du (enligt lagen) körd att hävda "öppet köp", utan butiken kan om de vill neka dig, sen att butikerna oftast ändå stryker ordern av "god sed" eller kundvårdnad är en annan sak. Men de har ingen skyldighet att göra det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort lite onödigt tjafs, var trevliga. Även redigerat inlägg som stred mot §1.2.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fel!
Det är 14 dagar från och med att information om ångerrätten tagits emot. (ändrade regler från 20140613)
"Ångerfristen på 14 dagar börjar nu löpa redan när en konsument får första informationen om den. Tidigare började den löpa när konsumenten fick en skriftlig bekräftelse. I praktiken betyder det att ångerrätten blir kortare och kan även göra att fler konsumenter missar att de överhuvudtaget har ångerrätt. Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressm...

Så i princip: Beställer du en sak som är "beställningsvara" och den tar mer än 2 veckor att leverera så är du (enligt lagen) körd att hävda "öppet köp", utan butiken kan om de vill neka dig, sen att butikerna oftast ändå stryker ordern av "god sed" eller kundvårdnad är en annan sak. Men de har ingen skyldighet att göra det.

"eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."
Man måste fortfarande få varan före dom 14 dagarna ska börja löpa.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Inaktiv

Såå många trådar.. Varför ringer inte folk bara upp företaget när något blivit konstigt? 😝

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka varan på samma ställe som jag skulle hämta den. Eftersom jag valde alternativet faktura så är Payex med, behöver jag kontakta dem om det här? Min fråga är alltså om det sker automatiskt då de får tillbaka varan och då borde min ångerrätt gälla. Men jag har inte en susning när det gäller företag..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Jag skickade tillbaka varan på samma ställe som jag skulle hämta den. Eftersom jag valde alternativet faktura så är Payex med, behöver jag kontakta dem om det här? Min fråga är alltså om det sker automatiskt då de får tillbaka varan och då borde min ångerrätt gälla. Men jag har inte en susning när det gäller företag..

Nu nämner du "Men jag har inte en susning när det gäller företag."
Beställde du som privatperson, eller som företagsperson (på firman, dvs eget företag, AB eller liknande?)
Det är en väldig skillnad i regler, har du beställt som privatperson så är det 14 dagar "öppet köp", medans har du beställt som företagare så är det andra regler kring det, och då är du som företagare mer "utsatt" och har inte alls lika rättigheter.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag skickade tillbaka varan på samma ställe som jag skulle hämta den. Eftersom jag valde alternativet faktura så är Payex med, behöver jag kontakta dem om det här? Min fråga är alltså om det sker automatiskt då de får tillbaka varan och då borde min ångerrätt gälla. Men jag har inte en susning när det gäller företag..

Blir din ångerätten godkänd så kommer Elgiganten höra av sig till Payex så dom makulerar din faktura.

Det kan du inte göra själv via Payex det måste gå igenom Elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu nämner du "Men jag har inte en susning när det gäller företag."
Beställde du som privatperson, eller som företagsperson (på firman, dvs eget företag, AB eller liknande?)
.

Ja du övertolkade mitt inlägg, jag beställde som privatperson. Det jag undrade var just vad för ansvar det ligger på mig som konsument, Basizten svarade på den frågan så jag har koll nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaus:

Hej,
nu är det väll långsam nog med ElGiganten och deran konstigare öppet köpet.
Jag köpte en Biltelefon (Sony Z2) nu hämma fick jag inte in min Simmkort och okte nästa Dag tillbaka till Elgiganten.
De vill inte Köpa Mobilen Tillbaka måste först nästan bråka med en ***bort/mod*** om detta.Han betädda sig som Chef där.Na ja,efter
lång hit och här känade han sig väll tvungen att återköpa Mobiltelefonen-det fanns en Fel där.
Men sen förbjöd han mig Affären i Framtiden. Vad är detta,jag har haft stor Lust att klappa till.
***bort/mod***Mvh....Klaus

Alltid lika skön stil på dina inlägg.:up:

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Elgiganten har 30 dagars öppet köp.
Ring kundtjänst om du undrar något om fakturan!

Permalänk
Medlem

Om du vill vara säker så ringer du och frågar hur dom gör med fakturan från payex. Dom ska makulera den om din ångerätt blir godkänd iaf