Acer Aspire 5742 upgradering till SSD och fråga angående operativsystem

Permalänk

Acer Aspire 5742 upgradering till SSD och fråga angående operativsystem

Jag funderar på att köra lite uppgraderingar på min laptop.
Ska uppgradera minnen och hårddisk.
Min fråga till er är följande: Jag har ju haft win 7 förinstallerad på min Hdd och i och med bytet till SSD så försvinner operativ systemet, är det korrekt?
Finns det något jag kan göra för att Win 7 inte ska gå förlorade? Har inte fått någon win 7 dvd i samband med köpet.

Permalänk
Avstängd

Sannolikt så sitter det ett klistermärke någonstans med din produktnyckel (kan vara under batteriet), sen kan du ladda ner en officiell kopia av Windows från MS och installera den med hjälp av nyckeln. Hittar du inget klistermärke så finns det verktyg som kan plocka ut nyckeln i din befintliga installation, se till att göra det innan du plockar ut disken bara.

Permalänk

Men kan man ladda ned Win 7 och bränna det på CD eller DVD? Jag vill boota från win från CD i samband men installationen av SSD.

Permalänk
Avstängd

Jodå, ännu enklare och snabbare är väl att installera från USB, men DVD fungerar också.

Ladda ner det här exempelvis (finns svensk med SP1): http://www.techverse.net/download-windows-7-iso-x86-x64-micro...

Permalänk

Har funderat lite över uppgradering och undrar om det är smartast om jag uppgraderar minnet först. Har bara 4 Gb minne och tror att datorn skulle bli betydligt snabbare med köp av 4 GB extra minne. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Du kan föra över hela systemet till SSD utan att behöva installera om allt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W