Ekonomi, bank och barnuppfostran

Permalänk
Inaktiv

Ekonomi, bank och barnuppfostran

Jag möttes precis utav reklam på Handelsbankens hemsida för deras nya tjänst för "unga" som nu tydligen blivit "yngre", i mina ögon småbarn.... Se bilder nedan.

Nu gör alltså de reklam för att 9åringar ska kunna göra sina bankärenden i mobiltelefonen och via telefontjänsten. Se saldo, Överföra pengar, Betala räkningar, Ladda kontantkort, Öppna och stänga kort för internetköp och köp i utlandet.. osv osv...

De behöver visst medgivande från sina päron. Men fortfarande, jag sitter här med enormt stora ögon och är på riktigt upprörd! Är det bara jag? Eller är det så här vi ska uppfostra våra barn.

Jag tycker inte 9åringar ska ha smartphones, jag tycker inte 9åringar ska ha visa kort, jag tycker inte 9åringar ska betala räkningar, ladda på sina mobiltelefoner själva eller röra sig i världen gällande digitala pengar öht!

Det är helt fel sätt att lära ett barn att vara ekonomisk när det är siffror på en skärm och ingen fysisk valuta som försvinner ur din hand när du handlar.

Jag själv vet att om jag springer runt på stan med kontanter så är jag bra mycket mer sparsam än om jag bara har kortet på mig, för det är pengar jag inte ser eller rör, jag bara swipar kortet och så är det klart. Likadant med restaurang och krogbesök.

Och då att inviga barn så unga som 9år till att sköta "sin ekonomi" själva? Vart försvann det här med spargrisar, sparkonton och bankbok, veckopengar i handen att gå och köpa sitt lördagsgodis för? Jag tycker detta är fruktansvärt fel. Jag själv fick ett Maestro kort vid 14-15 års åldern vilket nu är snart 10 år sedan, och då kändes det häftigt, jag hade noll use of it eftersom jag varken hade lön eller csn så ung, så det var när päronen slängde över en hundring eller två för att göra något. Totalt värdelöst.

Min son, jag vet inte riktigt hur jag ska uppfostra honom ekonomiskt alls ännu, men jag tror starkt på den fysiska grejen snarare än att ge ungen iPhone, BankID, Betalkort, Bankdosa och veckopengen via Swish!

Call me old fashioned but....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Jag tror att vare sig vi vill eller inte så kommer kontanter försvinna framöver... dock inte inom en överskådlig framtid.

Och att lära sig om ekonomi bör man nog göra så tidigt som möjligt oavsett om det handlar om kontanter eller ej. Givetvis så bör väl "barnen" inte få tillgång hur som helst till pengarna.

Ja, absolut ska barn lära sig aningen tidigt om grundläggande mattematik och ekonomi.
ex
(Här har du 50kr, om du nu köper godis för 25kr så har du bara 25kr kvar!)

I ett digitalt format blir det, (Oj, jag kunde ju ta ett mikrolån i telefonen så nu handlade jag godis för 78kr istället pappa!) Jippy.... suck.. Lite överdrivet kanske men du förstår mitt tänk.

Det är inte nog så hemskt att när min son kommer vara ca 10 år gammal och jag ger honom en knapptryckstelefon så kommer han titta på mig som att jag är dum i huvudet....

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas de där annonserna bara är ett sätt att irritera folk...för inte fan kan det vara på riktigt väl? Jag hade för mig att vi hade riktigt hårda lagar när det kommer till avtal och 18 år? Att halvera den och ge ett barn ett kontokort...till inget nytta? Varför?

En 9-åring ska vara barn, inte en ekonom. Barn ska få leka, inte räkna pengar.

Helt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perfekt!

Nu kan barnet lära sig tidigt hur man håller reda på sina pengar utan att behöva hålla i dem. Föräldrarna ser dessutom hur pengarna tas ut, oftast var någonstans. Ungen kan begå misstagen när den är ung och dum istället för halvvuxen och arbetslös, fåtal hundringar istället för tusenlappar. Ett kort som går att spärra, istället för hundringen som skulle varit till lunch som är ospårbar och för evigt borta om den tappas bort.

Att dessutom uppmuntra till kontakt med bank, den ekonomiska världen, kan ge ungen välbehövlig samhällskunskap och respekt för affärer och ekonomiskt tänkande. Kanske man slipper framtida trådar på Sweclockers som "Varning för företag X" pga att man inte förstått betalningsalternativ, inte kunnat läsa räntor eller dylikt. Färre som tar SMS-lån, fler som förstår hur pengar behandlas.
Bara bra.

Hoppas att andra banker kan följa upp och gå ned i åldrarna de med.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det är bara bra att man kan få lära barnen hur modern ekonomi fungerar. Om man sätter in veckopengen på kontot istället för i spargrisen gör att barnen lär sig förstå att det fortfarande är riktiga pengar, när de är slut så är de slut även om det är elektroniskt hantering på dem. Är väl inte svårare än att hantera hur många Starcoins de har i MovieStar Planet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alakai:

Perfekt!

Nu kan barnet lära sig tidigt hur man håller reda på sina pengar utan att behöva hålla i dem. Föräldrarna ser dessutom hur pengarna tas ut, oftast var någonstans. Ungen kan begå misstagen när den är ung och dum istället för halvvuxen och arbetslös, fåtal hundringar istället för tusenlappar. Ett kort som går att spärra, istället för hundringen som skulle varit till lunch som är ospårbar och för evigt borta om den tappas bort.

Att dessutom uppmuntra till kontakt med bank, den ekonomiska världen, kan ge ungen välbehövlig samhällskunskap och respekt för affärer och ekonomiskt tänkande. Kanske man slipper framtida trådar på Sweclockers som "Varning för företag X" pga att man inte förstått betalningsalternativ, inte kunnat läsa räntor eller dylikt. Färre som tar SMS-lån, fler som förstår hur pengar behandlas.
Bara bra.

Hoppas att andra banker kan följa upp och gå ned i åldrarna de med.

Men, räntor? SMS-lån? Lunchpengar? .... Vi bor i Sverige och pratar om 9åringar.

Och vad händer när alla 9åringar har ett bankomatkort med sina sparade veckopengar på och blir "lätta byten", rånade på stan och får sina konton tömda på plats? Vilka 9åringar vågar försvara sig i en sådan situation menar du? Hellre att ens son tappar bort 100;- och har sina besparingar i en fysisk spargris hemma än att de går runt med allt på ett kort i fickan...

Permalänk
Medlem

Tycker det låter superbra. Det är ju ett uppenbart problem idag att folk har lättare för att dra kortet än spendera kontanter. Kan det ha att göra med att folk i allmänhet har svårt för att relatera till mer abstrakta saker för att det blir en mer avancerad tankegång? Jag själv förstår inte riktigt hur folk tänker då slutresultatet blir detsamma.

Jag tror detta kommer göra att nästa generation lärt sig tänka på sådana saker direkt och kommer ha lättare att förhålla sig till de digitala pengarna.

Permalänk
Medlem

Bara för att en bank erbjuder det är man som förälder inte tvungen att skaffa det. Men det är väl ändå bra att möjligheten finns för de som så önskar? Gillar inte förbud och överförmynderi mot beslut som föräldrar själva kan ta. Jag är övertygad om att min 11-åriga dotter skulle fixa det men däremot inte min 8-åring. Då kan jag själv välja om jag tycker barnen är mogna för det eller om jag tycker det är en bra eller dålig grej. Frihet är bättre än förbud.

Går man omkring med kontanter är man väl också ett lätt byte på stan? Man behöver inte sätta in några jättebelopp på det där kontot. Man kan ha ett mer låst konto att flytta över till om beloppet blir onödigt stort (som mer långsiktigt sparande åt barnet). Det är egentligen ingen skillnad mot spargrisen som det sällan är mer än några hundralappar i. Om barnen vill köpa någon leksak tar de ändå med sig alla pengarna i spargrisen när de ska till leksaksaffären. Tycker man det blir onödigt mycket i spargrisen så sätter man in pengarna på banken istället, precis som med det där kort-kontot.

Edit: För övrigt tycker jag att 9-åringar överhuvudtaget inte ska gå omkring ensamma på stan utan sällskap av vuxen.

Permalänk
Medlem

Cash is King
Går snabbare att betala med, jag kan använda pengarna till vad jag vill utan att det "dokumenteras" av mina köpvanor osv. De fungerar när kortterminalerna inte fungerar. Jag gillar inte banker och kan jag så gör jag vad som helst för att de inte ska få någon del av min ekonomi alla möjligaste mån. Man får ändå inga räntor på sina pixlar hos banken, men betalt ska de ha. Jäklar vad de whinear när man sätter in och tar ut pengar, sist fick jag lov att fråga om de var en bank eller om de bara gillade att "få" pengar utan att göra en arbetsinsats. De svarade givetvis att kort var säkrare, jo ingen har hittills lyckats tagit en krona av mig, de flyttar riskerna till mig oavsett om jag har kort eller kontanter så då kan jag lika gärna välja alternativet som är enklast att betala med.

En 9åring ska inte behöva tänka så mkt på ekonomi, en snål och ekonomimedveten unge/tonåring måste det vara nåt fel på. Barn ska vara barn och tonåringar ska vara tonåringar, de har all tid i världen i vuxenlivet att hantera ekonomi. Man vill väl inte beröva ungarna deras ungdom och låta dem bli "lillgammal". Är mer viktigt att föräldrar är föräldrar så de kan fostra sina barn själva.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är viktigt att lära barn om hur det fungerar i livet så de inte är helt oförberedda sedan när de flyttar hemifrån. Att låta barn och tonåringar få leva helt oansvarslöst borgar för att de kommer få problem med SMS-lån och liknande när de blir vuxna.

Det funkar knappt idag att endast använda kontanter och det lär knappast bli lättare i framtiden. Det finns knappt några bankkontor längre där man kan ta ut och sätta in pengar manuellt i kassan och i så fall är öppet-tiderna inte alls när vanligt folk har tid att gå dit (är väl i så fall en service för att få behålla pensionärer som kunder så de inte hellre lägger pengarna hemma i madrassen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Men, räntor? SMS-lån? Lunchpengar? .... Vi bor i Sverige och pratar om 9åringar.

Du tänker för kortsiktigt, pun intended, samt har svårt att extrahera poängen i mina kåserier. Det är genom att tidigt äga ett kort och ha en lätt affärsmässig kontakt med bank som barnet lär sig hantera abstrakta pengar samt få en god grund för framtida förståelse för hur det ekonomiska fungerar. En samhällelig god uppfostran, som alla borde gå igenom.

Skrivet av anon180898:

Och vad händer när alla 9åringar har ett bankomatkort med sina sparade veckopengar på och blir "lätta byten", rånade på stan och får sina konton tömda på plats?

Då har ett brott begåtts. Rån eller stöld beroende på omständigheterna, om jag inte minns helt fel. Det är allvarligt och det kan man hamna i fängelse för.
Sådana brott, speciellt mot barn, är ovanligt.
Ditt scenario är möjligt men vardagligt osannolikt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.