Reklamera/återköp av tvättmaskin

Permalänk
Medlem

Reklamera/återköp av tvättmaskin

För två månader sedan köpte jag och frun en tvättmaskin på Mediamarkt. Då jag kände att vi behövde lite hjälp så snackade vi med en säljare vad som skulle passa oss. Vi bestämde oss för en maskin av märket Hoover med kombinerad tvätt och tork samt köpte till försäkring och installation.

Redan efter 4 tvättar så märkte vi problem. Badrummet blev fyllt med vatten. Efter att ha kört ytterligare en snabb testtvätt där vi stod och kollade så såg vi att avloppsröret fylldes upp och svämmade över. Vi fattade inte varför då både avloppet och röret var helt nytt och oanvänt.

Vi drog då slangen till duschkabinen och körde en tvätt istället och såg direkt vad problemet var. Den skickar ut allt ludd från kläderna via vattnet vilket så klart har gjort att vattenlåset i avloppet gjort för tvättmaskin blir igentäppt.

Vi ringde inte om detta på ett tag utan fortsatte att tvätta med slangen i duschen istället med resultat att golvbrunnen där blir igentäppt och måste rensas också. Detta är dock betydligt enklare att fixa än att dra fram tvättmaskinen med jämna mellanrum och sedan skruva loss röret för att komma åt vattenlåset därunder.

Nu har maskinen dock fått ytterligare fel. För några tvättar sedan så stannade den kort efter start och visade error i displayen som betydde att den inte kunde suga in vatten. Detta trots att vattnet är igång, slangen är inte klämd och vatteninstallationen är helt ny. Där hjälpte det dock att bryta strömmen och starta maskinen igen så gick det alldeles utmärkt att suga vatten igen.

Nu senaste tvätten så hade vi vatten på golvet i badrummet igen. Denna gång var det dock inget som svämmade över utan vattnet har sipprat ut från antingen undersidan eller baksidan av maskinen.

Så nu fick jag nog och felanmälde skiten. En reparatör var nyss här och konstaterade först att det är helt normalt på denna typ av maskin att den helt utan filter skickar ut vattnet med allt ludd och därmed täpper igen alla avlopp som har vattenlås. Detta borde det stått en stor varning om på skylten på affären för vem vill ha en sådan maskin? Om inte annat borde säljaren ha informerat om det så hade jag aldrig valt den maskinen.

För det andra så läckte inte maskinen alls när reparatören körde en snabbtvätt så det fanns inget han kunde göra. Högst troligt kommer den dock att fortsätta att läcka någonstans eftersom det har hänt två gånger hittills.

Min undran är. Kan man reklamera denna skit och göra ett återköp på en gång? Jag har trots allt köpt en maskin som har en inbyggd defekt som ingen har informerat om innan köpt och som inte går att laga så att säga?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Om reparatör har varit hos er och konstaterat att produkten inte har något fel så får ni svårt att reklamera den.

Om säljaren inte har talat osanning och vilselett er har jag svårt att se att ni ska ha rätt att häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Om reparatör har varit hos er och konstaterat att produkten inte har något fel så får ni svårt att reklamera den.

Om säljaren inte har talat osanning och vilselett er har jag svårt att se att ni ska ha rätt att häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Säljaren har inte talas osanning, men undanhållit sanningen vilket för mig är lika illa i det här fallet.
Att inte informera om en sådan allvarlig brist vid köp måste ju anses som ett fel av säljaren och därmed accepteras på reklamation?
Eller som att köpa en dator som inte beter sig som andra datorer. Den drar onormalt mycket ström, närmare 2000 watt vilket gör att du inte kan ha igång något annat i samma rum utan att säkringen går hela tiden vilket i princip gör datorn väldigt svår att använda under normala förhållanden.

Om det i det fallet inte hade informerats varken via lappar vid datorn i butiken eller av säljaren så tycker jag absolut att det borde gå som en reklamation då det inte är normalt och alltså måste informeras om.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja hävda att du faktiskt har rätt.

Däremot är det ju på inget sätt 100%, så chansen att MediaMarkt tar på sig det utan att det går via ARN är väl inte så troligt.

Ofta en bra idé att försöka reklamera direkt hos tillverkaren, många seriösa tillverkare är överdrivet förstående.

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Hedersmedlem

Så vitt jag vet skickar alla tvättmaskiner ut allt ludd via tvättvattnet. Eller är det torktumlarfunktionen som gör det?
När vi bodde i lägenhet satte vi en gammal nylonstrumpa över avloppsröret från maskinen för att samla upp luddet. Det funkade fint.

Vad är det du menar är den inbyggda defekten?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så vitt jag vet skickar alla tvättmaskiner ut allt ludd via tvättvattnet. Eller är det torktumlarfunktionen som gör det?
När vi bodde i lägenhet satte vi en gammal nylonstrumpa över avloppsröret från maskinen för att samla upp luddet. Det funkade fint.

Vad är det du menar är den inbyggda defekten?

Jag har haft två olika tvättmaskiner tidigare och ingen av dom har skickat ut ludd genom vattnet utan haft luddfilter i maskinen som man sedan kan rensa istället.
Samma sak med morsan, hennes tvättmaskin skickar inte heller ut ludd. Om det nu är så vanligt så borde det vara standard i lägenheter och hus som har avlopp installerat för tvättmaskin, att det sitter ett filter direkt i röret för att förhindra stopp, men jag har ännu inte sett något sådant i någon lägenhet jag bott i i alla fall.

Men en strumpa var ju en idé faktiskt SKa nog ta och testa det. Det är kanske enklaste lösningen på det problemet. Dock är det ju ändå så att maskinen har läckt vatten två gånger så risken är att jag måste felanmäla den igen i alla fall.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vadå för filter? Jag vet att det finns en nålfälla men men den tar bara större saker och inte något ludd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så vitt jag vet skickar alla tvättmaskiner ut allt ludd via tvättvattnet. Eller är det torktumlarfunktionen som gör det?
När vi bodde i lägenhet satte vi en gammal nylonstrumpa över avloppsröret från maskinen för att samla upp luddet. Det funkade fint.

Vad är det du menar är den inbyggda defekten?

Nej, normala maskiner har ett filter som fångar ev. ludd.
Torktumlaren också.

TS, börja med att prata med MM, se vad de säger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, normala maskiner har ett filter som fångar ev. ludd.
Torktumlaren också.

TS, börja med att prata med MM, se vad de säger.

Vad räknas som normala maskiner då? Har genom åren haft 7-8 olika tvättmaskiner (olika modell, olika tillverkare, allt mellan budget- och lyxmodell) och inte hört talas om något luddfilter på en tvättmaskin (torktumlare har det däremot men det är en annan femma).

Det låter snarare som någon speciallösning hos något tillverkare. Du har möjligtvis inte en länk till någon modell?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Säljaren har inte talas osanning, men undanhållit sanningen vilket för mig är lika illa i det här fallet.
Att inte informera om en sådan allvarlig brist vid köp måste ju anses som ett fel av säljaren och därmed accepteras på reklamation?
Eller som att köpa en dator som inte beter sig som andra datorer. Den drar onormalt mycket ström, närmare 2000 watt vilket gör att du inte kan ha igång något annat i samma rum utan att säkringen går hela tiden vilket i princip gör datorn väldigt svår att använda under normala förhållanden.

Om det i det fallet inte hade informerats varken via lappar vid datorn i butiken eller av säljaren så tycker jag absolut att det borde gå som en reklamation då det inte är normalt och alltså måste informeras om.

Frågade du specifikt vart luddet tar vägen när du tvättar kläderna? antagligen inte, eftersom det är inte den vanligaste frågan man ställer, men jag anser inte att han har undanhållit sanningen bara för att han inte sa "tvättluddet kommer ut med gråvattnet" just pga att han troligtvis inte visste om att det är så på din maskin.

Permalänk
Avstängd

Det brukar vara den där luckan på framsidan du vet som man kan skruva på... Gissar på att det inte är du som tvättar hemma

Skrivet av WolfOfVengeance:

Vad räknas som normala maskiner då? Har genom åren haft 7-8 olika tvättmaskiner (olika modell, olika tillverkare, allt mellan budget- och lyxmodell) och inte hört talas om något luddfilter på en tvättmaskin (torktumlare har det däremot men det är en annan femma).

Det låter snarare som någon speciallösning hos något tillverkare. Du har möjligtvis inte en länk till någon modell?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

för att specificera mig.. google bildsök https://www.google.se/search?q=tv%C3%A4ttmaskiner&biw=1680&bi... kolla på framsidan på tvättmaskinerna

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Det brukar vara den där luckan på framsidan du vet som man kan skruva på... Gissar på att det inte är du som tvättar hemma

Skrivet av Neonodia:

för att specificera mig.. google bildsök https://www.google.se/search?q=tv%C3%A4ttmaskiner&biw=1680&bi... kolla på framsidan på tvättmaskinerna

Det där du visar är så kallade nålfällor och ofta för rengöring av pumphuset och för att kunna tömma maskinen på vatten om den ska transporteras eller stå stilla en längre period

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Det brukar vara den där luckan på framsidan du vet som man kan skruva på... Gissar på att det inte är du som tvättar hemma

Visst är jag det, och på samtliga maskiner jag har sett så är det "nålfällan" som nämndes tidigare. Låter snarare som att det saknas vetskap om skillnaden på ludd och nålar här

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

för att specificera mig.. google bildsök https://www.google.se/search?q=tv%C3%A4ttmaskiner&biw=1680&bi... kolla på framsidan på tvättmaskinerna

http://eelabstatic.se/Document/Article/77139/manual-tvattmask...

Kolla sid.18 i denna pdf så ser du vad ditt "ludd-filter" är

Permalänk
Medlem

Har inte heller något luddfilter i min tvättmaskin i min egen bostad. Har en nålfälla. Varit likadant både i en ElektroHelios maskin och nu även en Whirlpool.

TS: Det är egentligen bara att vända på det, har Du frågat om där medföljer ett luddfilter med tvättmaskinen? I så fall, vad var då den exakta frågan och det exakta svaret?

Det med att den läcker kräver att Ni simulerar exakt samma förhållanden när teknikern är hemma hos Er. Det är inte svårt att jaga ett sådant fel när Ni själva väl ser att den läcker. Om Ni följer samtliga anvisningar för både tvättmaskin och tvättmedel och det fortfarande inträffar så är det helt klart något som skall felanmälas. Filma gärna det när det väl inträffar på nytt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Förresten, när vi ändå talar om nålfällor så kanske ts läckage handlar om ett hål på tömnings-slangen vid denna alternativt att pluggen som sitter på den har hoppat av?

Permalänk
Medlem

Pratade häromdagen med en herra som jobbat hela sitt yrkesverksamma liv på Electrolux. I en anna fråga nämde han att de flesta större tillverkare har dragit ner sitt utbud av kombimaskiner.

Kan myclet väl tänka mig att detta är en av anledningarna. Luddet från föregående tvätts torktumling måste ju ta vägen någonstans. Antar då att det är opraktiskt att ha ett luddfilter liknande det I rena torktummlare, iom att det skulle bli skitäckligt I maskinen om detta inte tömdes, eller som I det häromdagen fallet att det fäljer med gråvattnet ut, och sätter igen vattenlås.

Så felkonstruktion? Kanske. Olämplig konstruktion för svenska förhållanden med golvbrunn som normalt utlopp, defenitivt.

Dock Så fungerar det nog alldeles utmärkt när det installerats ett tvättmaskinsutlopp med anslutning tillverkare avlopp utan vattenlås.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Pratade häromdagen med en herra som jobbat hela sitt yrkesverksamma liv på Electrolux. I en anna fråga nämde han att de flesta större tillverkare har dragit ner sitt utbud av kombimaskiner.

Kan myclet väl tänka mig att detta är en av anledningarna. Luddet från föregående tvätts torktumling måste ju ta vägen någonstans. Antar då att det är opraktiskt att ha ett luddfilter liknande det I rena torktummlare, iom att det skulle bli skitäckligt I maskinen om detta inte tömdes, eller som I det häromdagen fallet att det fäljer med gråvattnet ut, och sätter igen vattenlås.

Så felkonstruktion? Kanske. Olämplig konstruktion för svenska förhållanden med golvbrunn som normalt utlopp, defenitivt.

Dock Så fungerar det nog alldeles utmärkt när det installerats ett tvättmaskinsutlopp med anslutning tillverkare avlopp utan vattenlås.

Där har du en klar poäng som låter mycket trolig till ts problem

Permalänk
Hedersmedlem

En annan enkel lösning är att låta bli att använda torkprogrammet. Jag skulle gissa att det är den som skapar mest ludd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har inte heller något luddfilter i min tvättmaskin i min egen bostad. Har en nålfälla. Varit likadant både i en ElektroHelios maskin och nu även en Whirlpool.

TS: Det är egentligen bara att vända på det, har Du frågat om där medföljer ett luddfilter med tvättmaskinen? I så fall, vad var då den exakta frågan och det exakta svaret?

Det med att den läcker kräver att Ni simulerar exakt samma förhållanden när teknikern är hemma hos Er. Det är inte svårt att jaga ett sådant fel när Ni själva väl ser att den läcker. Om Ni följer samtliga anvisningar för både tvättmaskin och tvättmedel och det fortfarande inträffar så är det helt klart något som skall felanmälas. Filma gärna det när det väl inträffar på nytt.

Problemet är att det inträffar när maskinen har gått länge och reparatören vill inte vänta över en timme innan man märker nåt.

Nej jag frågade inte om luftfilter eftersom jag antog att alla hade det. Annars får man ju som sagt översvämning i badrummet efter några tvättar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Problemet är att det inträffar när maskinen har gått länge och reparatören vill inte vänta över en timme innan man märker nåt.

Nej jag frågade inte om luftfilter eftersom jag antog att alla hade det. Annars får man ju som sagt översvämning i badrummet efter några tvättar.

Jag tror inte att du hade kunnat handla någonstans och fått den informationen så som du vill ha den. Man får ju ha kollat in lite innan man ger sig ut på shoppingtur. Ingen maskin på marknaden fungerar så som du förväntar dig. Alla spolar tvättvattnet rätt ut i avloppet. De enda filter som finns är för att filtrera bort större saker som kan skada maskinen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror inte att du hade kunnat handla någonstans och fått den informationen så som du vill ha den. Man får ju ha kollat in lite innan man ger sig ut på shoppingtur. Ingen maskin på marknaden fungerar så som du förväntar dig. Alla spolar tvättvattnet rätt ut i avloppet. De enda filter som finns är för att filtrera bort större saker som kan skada maskinen.

Men om det nu skulle vara så att de flesta inte har ett filter, hur kommer det sig att folk inte får stopp i sina avlopp redan efter 3-4 tvättar och måste öppna upp och rensa avloppet typ var tredje tvätt? Något måste ju skilja den här maskinen mot majoriteten och det enda det kan vara är att denna skickar ut en massa ludd (och inte lite heller) medans andra inte gör det.

Jag har verkligen inte lust att dra fram tvättmaskinen en gång per vecka, skruva av avlopssröret öppna upp vattenlåset och rensa, sätta tillbaka det, skruva tillbaka röret och trycka tillbaka tvättmaskinen på sin plats. Det är nog inte så tvättmaskinstillverkarna har tänkt sig att det ska fungera. Att ta bort vattenlåset skulle lösa problemet, men då skapa ett annat problem med att avloppslukt åker upp ur rören och skapar äcklig lukt där inne istället.

Hade tillverkaren tänkt till så hade dom inkluderat något slags filter mitt på slangen som är lätt att lossa och tömma på ludd efter varje tvätt istället för att man ska tvingas till ovan nämnda procedur.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Men om det nu skulle vara så att de flesta inte har ett filter, hur kommer det sig att folk inte får stopp i sina avlopp redan efter 3-4 tvättar och måste öppna upp och rensa avloppet typ var tredje tvätt? Något måste ju skilja den här maskinen mot majoriteten och det enda det kan vara är att denna skickar ut en massa ludd (och inte lite heller) medans andra inte gör det.

Jag har verkligen inte lust att dra fram tvättmaskinen en gång per vecka, skruva av avlopssröret öppna upp vattenlåset och rensa, sätta tillbaka det, skruva tillbaka röret och trycka tillbaka tvättmaskinen på sin plats. Det är nog inte så tvättmaskinstillverkarna har tänkt sig att det ska fungera. Att ta bort vattenlåset skulle lösa problemet, men då skapa ett annat problem med att avloppslukt åker upp ur rören och skapar äcklig lukt där inne istället.

Hade tillverkaren tänkt till så hade dom inkluderat något slags filter mitt på slangen som är lätt att lossa och tömma på ludd efter varje tvätt istället för att man ska tvingas till ovan nämnda procedur.

Jag tror att de flesta tvättmaskiner är avsedda att tömmas i en golvbrunn med vattenlås. Det låter inte som att det är en så din inkoppling ser ut.

Du verkar envist hävda att denna maskinen inte funkar som den ska, vilket jag inte håller med om. Den verkar funka exakt som alla tvättmaskiner jag ägt, vilket är ett par eftersom jag bott i villa i över tio år. Det sitter inget filter på slangen eftersom sådant inte krävs om man installerar sin tvättmaskin som de allra flesta gör. En golvbrunn kan lätt svälja en hel del ludd bara det är lite skjuts på vattnet.

Hur som helst, lycka till med din reklamation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror att de flesta tvättmaskiner är avsedda att tömmas i en golvbrunn med vattenlås. Det låter inte som att det är en så din inkoppling ser ut.

Du verkar envist hävda att denna maskinen inte funkar som den ska, vilket jag inte håller med om. Den verkar funka exakt som alla tvättmaskiner jag ägt, vilket är ett par eftersom jag bott i villa i över tio år. Det sitter inget filter på slangen eftersom sådant inte krävs om man installerar sin tvättmaskin som de allra flesta gör. En golvbrunn kan lätt svälja en hel del ludd bara det är lite skjuts på vattnet.

Hur som helst, lycka till med din reklamation.

Fast nu är det så att jag aldrig har bott i ett hus. Har dock bott i många lägenheter och nästan alla har haft separat avlopp med tillhörande rör som går upp ur golvet för att lägga avloppsslangen från tvättmaskinen från. Detta är så klart installerat av godkända VVS installatörer och följer garanterat alla installationsregler då det ser ut i stort sätt likadant i alla lägenheter som har detta. Om det då inte fungerar med tvättmaskiner som finns på marknaden så är ju antingen de allra flesta VVS installationer i lägenheterna felgjorda eller så är det fel på vissa tvättmaskiner ute på marknaden? Det är i alla fall min slutsats. För dessa ska ju så klart fungera ihop, annars måste någon ändra på sig, håller du inte med om det? För om ingen ändrar sig så får folk stå med vatten på badrumsgolvet lite då och då och det är inte normalt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Men om det nu skulle vara så att de flesta inte har ett filter, hur kommer det sig att folk inte får stopp i sina avlopp redan efter 3-4 tvättar och måste öppna upp och rensa avloppet typ var tredje tvätt? Något måste ju skilja den här maskinen mot majoriteten och det enda det kan vara är att denna skickar ut en massa ludd (och inte lite heller) medans andra inte gör det.

Skillnaden är nog att de flesta inte har kombimaskiner. Så som jag uppfattar det kommer luddet från torktumlingen och de med "vanliga" tvättmaskiner får alltså aldrig detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Skillnaden är nog att de flesta inte har kombimaskiner. Så som jag uppfattar det kommer luddet från torktumlingen och de med "vanliga" tvättmaskiner får alltså aldrig detta problem.

Det är mycket troligt som du säger, men det betyder ju i så fall att de kombinerade maskinerna, så som den jag har, är i behov av något slags filter som förhindrar avlopp att täppa igen på bara några tvättar. Man kan ju då undra varför detta inte redan har upptäckts och löst redan för många många år sedan när den första kombinerade maskinen tillverkades, för jag antar att maskinerna testas under normala förhållanden med normala avlopp. Eller nej, jag tar tillbaka det uttalandet, troligen testas dom inte alls under normala förhållanden, för då hade detta problemet märkts av för länge sedan och man hade haft en lösning, men ännu år 2014 så finns problemet kvar... t.o.m. jag hade kunnat hitta en lösning på så lång tid och jag är ingen ingenjör.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

http://eelabstatic.se/Document/Article/77139/manual-tvattmask...

Kolla sid.18 i denna pdf så ser du vad ditt "ludd-filter" är

Ok, det heter något annat men det fastnar trådar och ludd där iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mina maskiner har då inga luddfilter och de jag har haft tidigare har heller aldrig nämnt något liknande i manualerna. Hur skulle dessa filter rengöras?

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag att du har rätt... och fel.

Men det är egentligen oviktigt i sak. den som har haft mest fel, är installatören.

Han borde aldrig ha gjort installationen av en kombimaskin direkt till en golvbrunn med vattenlås. Han skulle naturligtvis direkt sagt att installationen va direkt olämplig med den problematiken du lider av som följd.

Så jag tycker du ska reklamera köpet. Inte maskinen i sig (då den fungerar som tänkt), utan sakligt förklara för MediaMarkt att deras installatör har gjort en olämplig installation/installerat en maskin olämlig för dina förhållanden.

Installatören borde sagt nej redan när han kom in i badrummet.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |