Reklamera/återköp av tvättmaskin
För två månader sedan köpte jag och frun en tvättmaskin på Mediamarkt. Då jag kände att vi behövde lite hjälp så snackade vi med en säljare vad som skulle passa oss. Vi bestämde oss för en maskin av märket Hoover med kombinerad tvätt och tork samt köpte till försäkring och installation.
Redan efter 4 tvättar så märkte vi problem. Badrummet blev fyllt med vatten. Efter att ha kört ytterligare en snabb testtvätt där vi stod och kollade så såg vi att avloppsröret fylldes upp och svämmade över. Vi fattade inte varför då både avloppet och röret var helt nytt och oanvänt.
Vi drog då slangen till duschkabinen och körde en tvätt istället och såg direkt vad problemet var. Den skickar ut allt ludd från kläderna via vattnet vilket så klart har gjort att vattenlåset i avloppet gjort för tvättmaskin blir igentäppt.
Vi ringde inte om detta på ett tag utan fortsatte att tvätta med slangen i duschen istället med resultat att golvbrunnen där blir igentäppt och måste rensas också. Detta är dock betydligt enklare att fixa än att dra fram tvättmaskinen med jämna mellanrum och sedan skruva loss röret för att komma åt vattenlåset därunder.
Nu har maskinen dock fått ytterligare fel. För några tvättar sedan så stannade den kort efter start och visade error i displayen som betydde att den inte kunde suga in vatten. Detta trots att vattnet är igång, slangen är inte klämd och vatteninstallationen är helt ny. Där hjälpte det dock att bryta strömmen och starta maskinen igen så gick det alldeles utmärkt att suga vatten igen.
Nu senaste tvätten så hade vi vatten på golvet i badrummet igen. Denna gång var det dock inget som svämmade över utan vattnet har sipprat ut från antingen undersidan eller baksidan av maskinen.
Så nu fick jag nog och felanmälde skiten. En reparatör var nyss här och konstaterade först att det är helt normalt på denna typ av maskin att den helt utan filter skickar ut vattnet med allt ludd och därmed täpper igen alla avlopp som har vattenlås. Detta borde det stått en stor varning om på skylten på affären för vem vill ha en sådan maskin? Om inte annat borde säljaren ha informerat om det så hade jag aldrig valt den maskinen.
För det andra så läckte inte maskinen alls när reparatören körde en snabbtvätt så det fanns inget han kunde göra. Högst troligt kommer den dock att fortsätta att läcka någonstans eftersom det har hänt två gånger hittills.
Min undran är. Kan man reklamera denna skit och göra ett återköp på en gång? Jag har trots allt köpt en maskin som har en inbyggd defekt som ingen har informerat om innan köpt och som inte går att laga så att säga?
Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580