Mer seriöst nätverk hemma. Ubiquiti mm. Hjälp önskas

Permalänk
Medlem

Mer seriöst nätverk hemma. Ubiquiti mm. Hjälp önskas

Hej!

Är helt inne på att bygga ett nytt nätverk hemma, mer seriöst än nuvarande.

Dagsläget:
Har fiberanslutning 100/100 indraget.
I dagsläget har jag en Asus RT-66N, för de trådlösa enheterna, samt flertalet Netgear Prosafe switchar för de trådbundna enheterna.
Stationära samt bärbara datorer finns självklart i huset.
Även NAS och kameror finns. Samt TV mm som vill åt nätet, både lokalt samt externt.
Då routern (både denna och den förra) verkar "ge upp" efter ett tag och prestandan därmed sjunker känner jag att jag gärna lägger en extra peng på att ha ett system som funkar i alla väder.

Planlösning:
1,5 plansvilla samt tillhörande garage/kontor.

Tänkta lösningen:
Rätta mig gärna om jag har fel.

Router:
https://www.dustin.se/product/5010754017/edgerouter-5xge-port...
Alternativ:
https://www.dustin.se/product/5010790375/usg40

AP x3:
https://www.dustin.se/product/5010586938/unifi-80211n-poe-ap

Tanken är då att ha en AP på vardera våning samt en ute på kontoret.
Switcharna kommer också vara kvar för att ha kvar de trådbundna enheterna.

Behöver jag något mer eller finns det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för all input som går att få.

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Medlem

Bra lösning tror jag. Om man har pengarna och vill ha en bra lösning bör det vara optimalt. IOM att om du har kvar din "dåliga" router så måste du ändå stänga av det trådlösa i den och köra på unifys. Har man därför pengarna till det så kör på

Permalänk
Medlem
Skrivet av slowbo:

Bra lösning tror jag. Om man har pengarna och vill ha en bra lösning bör det vara optimalt. IOM att om du har kvar din "dåliga" router så måste du ändå stänga av det trådlösa i den och köra på unifys. Har man därför pengarna till det så kör på

Hej och tack för svar.

Tanken är att även göra mig av med Asus... (Intresserad? )
Behöver jag något mer då?
Vilken av de två ska man köra på?
Lägger som sagt gärna pengarna på något som "pallar trycket" varje dag... Många datorer/enheter som använder nätet nästan dagligen

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemmadvd:

Hej!

Är helt inne på att bygga ett nytt nätverk hemma, mer seriöst än nuvarande.

Dagsläget:
Har fiberanslutning 100/100 indraget.
I dagsläget har jag en Asus RT-66N, för de trådlösa enheterna, samt flertalet Netgear Prosafe switchar för de trådbundna enheterna.
Stationära samt bärbara datorer finns självklart i huset.
Även NAS och kameror finns. Samt TV mm som vill åt nätet, både lokalt samt externt.
Då routern (både denna och den förra) verkar "ge upp" efter ett tag och prestandan därmed sjunker känner jag att jag gärna lägger en extra peng på att ha ett system som funkar i alla väder.

Planlösning:
1,5 plansvilla samt tillhörande garage/kontor.

Tänkta lösningen:
Rätta mig gärna om jag har fel.

Router:
https://www.dustin.se/product/5010754017/edgerouter-5xge-port...
Alternativ:
https://www.dustin.se/product/5010790375/usg40

AP x3:
https://www.dustin.se/product/5010586938/unifi-80211n-poe-ap

Tanken är då att ha en AP på vardera våning samt en ute på kontoret.
Switcharna kommer också vara kvar för att ha kvar de trådbundna enheterna.

Behöver jag något mer eller finns det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för all input som går att få.

Vore lite intressant vad "ge upp" innebär i praktiken.

Den här routern verkar ju ge riktigt bra prestanda (för prisklassen) räknat både i kpps och räknat i Mbps men det jag undrar är ju om det var där skon klämde i första läget. Har lite svårt att tro det, särskilt med "bara" 100 Mbps så tycker jag att det borde gå utan problem redan nu.

Eller är problemet du har i dagsläget ett problem med wifi snarare än med routingen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vore lite intressant vad "ge upp" innebär i praktiken.

Den här routern verkar ju ge riktigt bra prestanda (för prisklassen) räknat både i kpps och räknat i Mbps men det jag undrar är ju om det var där skon klämde i första läget. Har lite svårt att tro det, särskilt med "bara" 100 Mbps så tycker jag att det borde gå utan problem redan nu.

Eller är problemet du har i dagsläget ett problem med wifi snarare än med routingen?

Hej och tack...
Det är mest det trådlösa som krånglar...
Extremt irriterande. inte ens omstarter löser det. En reset löser problemet en stund men det kommer tillbaka...

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Medlem

firmwareproblem eller annat.. fördelen med unify är ju att den "tar över" hela det trådlösa och om du då har hittat en router som är antagligen bättre än den du har utan trådlöst så bör det vara bäst

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5010749997/small-business-rv320

Trevlig router!

Jag har själv en rv325 och en unify ap.

Fungerar bra här. Dock tog det en stund innan jag kom fram till att jag behövde ssha till apn och begära en uppdatering från servern

Permalänk

Kör själv med de AP's du vill använda, och räckvidden på dem är helt klart över förväntan.
Har en 90m2 lägenhet som är fyrkantigt uppbyggd (http://i.imgur.com/4rB8p6M.jpg) där väggarna mestadels består av 100 mm plåtregel, stenullsisolering,osb + gips och har mycket god täckning över hela lägenheten fast jag endast använder en enhet.
För att tilllägga är AP'n plaserad på 'ST' markeringen.

Enda jag kan lägga som nackdel är att den inte kör på AC bandet och har 100mbit limit på porten fast wifi hastighet överskrider 100mbit. Men i ditt fall är detta ingen flaskhals

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Jubileumsmästare

Innan du lägger ut pengar på att byta ut all hårdvara så kan du ju testa att lägga in Asuswrt-Merlin i routern. Tycker personligen den fungerar stabilare än ASUS egna firmware.

Permalänk
Medlem

Du bör ha en del nätverkskunskap för att sätta upp en Ubiquity. Den har grym prestanda, men det är inte "peka-klicka" i gränssnittet.
VPN, DDNS osv finns inget GUI-stöd sist jag uppdaterade firmware i en Lite.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Du bör ha en del nätverkskunskap för att sätta upp en Ubiquity. Den har grym prestanda, men det är inte "peka-klicka" i gränssnittet.

Skulle säga helt tvärt om, man får kämpa hårt för misslyckas med att hantera UniFi-enheter. Kan ju inte bli enklare...

Permalänk
Medlem

Behåll routern och stäng av det trådlösa i den. Då får den mer CPU-kraft över och den kommer antagligen att fungera bra.
Unifi är ett bra val, jag kör det på jobbet 10+ accesspunkter på tre olika kontor och hemma med 2 stycken.

Permalänk
Medlem

Beror helt på buget men vill du ha någon mer roligt är ju Aruba:s prylar något att kika på och då för hemmet kanske deras Instant lösning.
Kör det själv hemma. Men visst ligger det i en annan prisklass, det är ju trots allt en Enterprise lösning.
Eventuellt kanske du kan hitta det på E-Bay för en rimlig peng.
Ubiquiti ligger inte i samma liga, funktionsmässigt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Skulle säga helt tvärt om, man får kämpa hårt för misslyckas med att hantera UniFi-enheter. Kan ju inte bli enklare...

Tänkte samma saker men tror att man syftar på konfigurationen av routern.

UniFi- lösningen är bra men vet inte om jag tycker att det är värt pengarna för ny router. Jag hade nog i första hand testat att inaktivera det trådlösa på Asus:en och kört med de medföljande PoE-injektorerna för att mata Accesspunkterna.

Om du är på jakt efter ruskigt prisvärda routrar kan det vara värt att kika på Routerboard, köpte routern i sign för några månader och är mycket nöjd men helt lättadministrerade är de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Skulle säga helt tvärt om, man får kämpa hårt för misslyckas med att hantera UniFi-enheter. Kan ju inte bli enklare...

Nu menade jag iof inte trådlösa enheterna utan själva routern. Ursäktar om jag var otydlig. UniFi har jag ingen erfarenhet av.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag har beställt tre UniFi .ac till brorsan och två till farsan för att sätta upp och managera hemifrån mig. Då jag har VPN-förbindelse till dem så hoppas jag att de kan defineras som två olika siter. Samma SSIDn ska användas då det är mycket mer praktiskt. Min spontana åsikt om UniFi är att det är oerhört enkelt att sätta upp, men att det saknas en hel del parametrar i inställningarna som proffsgrejorna har.

Hemma har jag själv en aerohive som jag är kopiöst nöjd med, men det är en prisklass högre än UniFis.Hade jag inte fått den via jobbet så tror jag att även jag kört Ubuquiti.

Permalänk
Medlem

Jag kör samma föreslagna set-up som du (Ubiquiti EdgeRouter PoE + Ubiquiti UniFi AP) där syftet är att även nå enheter utomhus som inomhus, det funkar fantastiskt bra att ha i vardera ände av ett större hus. Full signal överallt där min förra (fantastiska, stabila) Huawei B593 hade låg signal.

Uppdatera din utrustning så fort du får den så att du får mer möjligheter via GUI, och tänk på att Linux-veto (Debian-baserad) kan krävas. Det finns ingen faktisk, synlig del av GUI för t.ex. QoS på routern, men funktionaliteten finns (då deras funktionsrika EdgeOS är baserat på Vyatta 6.3) och kan nyttjas om du har kunskapen.

Jag skulle vela rekommendera TP-Link TL-SG105 om du skulle behöva mer portar utan "förlust" till din EdgeRouter PoE. Den är enkel att använda och jag upplever att den uppehåller hög kvalitét på skalet/ytan (metall) och fungerar som den skall.

Jag köpte däremot personligen inte min utrustning från Sverige men från EuroDK i Lettland då det blev billigare:

Jämför med Dustin, som du länkade i den första posten:

Det är helt klart upp till dig - du har fått veta om mina erfarenheter nu!

Skrivet av Schrimp:

Du bör ha en del nätverkskunskap för att sätta upp en Ubiquity. Den har grym prestanda, men det är inte "peka-klicka" i gränssnittet.
VPN, DDNS osv finns inget GUI-stöd sist jag uppdaterade firmware i en Lite.

Du bör uppdatera till 1.5.0! Här är vad som återfinns i mitt GUI:
VPN > PPTP Remote Access
VPN > IPsec Site-to-Site
Services > DNS

Annars tycker jag att ditt påstående stämmer - mycket har saknats länge, men funktionaliteten har alltid funnits - kanske inte alltid i GUI.

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8