Permalänk
Medlem

Nybörjare vill ha kamera

Hej,

Svårt att göra en bra titel ibland men såhär ligger det till. Jag har i nuläget en si sådär digitalkamera. Är egentligen inte missnöjd med den men inte supernöjd heller. Jag har 2 hundar som jag gärna fotograferar mycket för jag älskar dom . Men det blir inte tillräckjligt med foton egentligen och det blir inte en så speciell grej som jag skulle vilja. Jag är total nybörjare på fotografera och skulle egentligen bara vilja sätta på kameran och klicka ett foto enkelt och snabbt men sen vill jag att det blir väldigt bra. T.ex. hundar rör sig ju endel även vid fotografering så man måste ofta gå in och välja "sport" eller liknande som tema när man fotar. Och då blir det ändå suddigt rätt ofta känner jag.

Jag undrar om jag får bättre resultat och roligare fotografering med en systemkamera vilket isåfall skulle leda till att man börjar fota oftare och börjar dokumentera sitt liv mer. Jag skulle och borde sätta mig och läsa guider och recensioner för att jämföra skillnaderna mellan en digitalkamera och en systemkamera men jag har egentligen väldigt lite tid och brist på intresse att sätta mig in i detta just nu. Därför ger jag er ett försök för att se om man får kunniga svar enkelt här.

Budget är egentligen inga större problem då jag misstänker att ingen skulle rekommendera mig en avancerad kamera med massa olika objektiv osv. Men beroende på vad som kan passa mig bäst så kan jag lägga priset som krävs utan problem.
Största frågan är väl då digitalkamera eller systemkamera och varför? Därefter tips på bra kameror som är användarvänliga för någon simpel som mig (men inget billigt skräp som ändå bara kommer ligga och damma)

Tack för tips och råd

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du vet väl om att systemkameror kan vara digitala de också så digitalkamera eller system är lite fel tänk.
Börja med att åka till nån bra fotoaffär och kläm lite på kamerorna.

Permalänk
Medlem

Jag äger både canon och fujifilm systemkameror.

skulle rekommendera båda....

Men det är ju lite mycket knappar på dom ifall man vill hålla det simpelt.

Dock så är canons instegsmodeller tex 1000D eller liknande väldigt bra. Följer med kit-zoom 18-55 vilket man bör klara sig ganska långt med tycker jag.

Annars finns fujifilm X-M1 det är en spegellös systemkamera som tar otroligt bra bilder.
Detta är en bra deal:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=x-m1silver1650

då får du med två objektiv. Jag har två st Fujifilm kameror, xm1 och ex1 Är så nöjd!
Canon modellerna jag har är 400D, 50D, 5d Mark II och 1ds med olika objektiv....Men det är ju inte lika simpelt och enkelt som fujifilm kameran jag länkade till.

Permalänk

Systemkameror (CMOS) ger väldigt dåligt med ljus och är dyra. Optik som matchar en kompakt är också dyr, typ 4000kr. Skaffa hellre en mer avancerad kompaktkamera med TTL-sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalkLorden:

Systemkameror (CMOS) ger väldigt dåligt med ljus och är dyra. Optik som matchar en kompakt är också dyr, typ 4000kr. Skaffa hellre en mer avancerad kompaktkamera med TTL-sensor.

Att systemkameror skulle ge dåligt ljus och är dyra låter helt åt fanders,det beror ju helt enkelt på,men om man såklart har 3-4k i budget så kan man få ljusstarkare optik med en avancerad kompakt på bekostnad av mindre sensor.
Optik till kompakter borde vara billigare att tillverka,de behöver ju inte anpassas till en spegel eller en stor sensor och på så sätt kan de hålla högre kvalite och ljussttyrka.

Permalänk
Medlem

Är man total nybörjare rekommenderar jag denna kurs: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-1.htm

Ju mer man kan innan köp desto mindre fel blir det.
Tror inte det finns några gyllene genvägar från 0->100 för att bli en hyfsad fotograf, ju mer man lär desto bättre bilder bör det bli, dock kan även en blind höna hitta ett frö ibland.

Finns många exempel på totala nybörjare som köper heffaklumps-system-DSLR och ger upp (se blocket.se) eftersom dom aldrig ger sig tid att lära sig hantera utrustningen.

Kan rekommendera en kompaktkamera med zoom som nybörjarkamera för < 3000:-. När du lärt dig med den och tycker du är mogen köper du nåt mer avancerat. Kompaktkameran kan du ha i en liten bältesväska så följer den alltid med när du vill dokumentera ditt liv. Den bästa kameran är den man har med sig.

Man brukar få vad man betalar för. Det som skiljer olika modeller åt får man studera och fråga sig vilka finesser/egenskaper man värdesätter. Youtube har massor med videor om detta.

Tester/reviews är alltid bra att läsa innan köp. Finns en hel del bra sådana, tex. http://www.dpreview.com/reviews/

Permalänk
Medlem

Du bör nog tala om dels vad det är för kamera du har i dagsläget och dels i vilka situationer (vilket ljus? vilket avstånd? vad gör hundarna?) du vill/kommer att ta bilder på hundarna.

Om det handlar om action, som när de springer/hoppar/leker osv så ställer det rätt stora krav på både fotograf och utrustning. Särskilt så om det skulle vara så att det inte är gassande solljus. Handlar det om mer arrangerade bilder kanske man vill/bör ha lite enklare blixtar osv osv.
Oavsett utrustning så måste man veta vad man ska göra med den. Visst kanske man får aningen högre keeper ratio med en systemkamera på "gröna rutan" än med en billig enkel kompakt, men ska det bli något annat än att man råkar ha tur nån gång ibland behöver man själv ta kontrollen.

Men bara för att föreslå något, utan att veta mer:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1686682
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=586341

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tror inte du har den blekaste aning vad du pratar om här.

Skrivet av BalkLorden:

Systemkameror (CMOS) ger väldigt dåligt med ljus och är dyra. Optik som matchar en kompakt är också dyr, typ 4000kr. Skaffa hellre en mer avancerad kompaktkamera med TTL-sensor.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Skrivet av BalkLorden:

Systemkameror (CMOS) ger väldigt dåligt med ljus och är dyra. Optik som matchar en kompakt är också dyr, typ 4000kr. Skaffa hellre en mer avancerad kompaktkamera med TTL-sensor.

Erm, de flesta billigare digitala kompakter har väldigt dålig optik som inte är ljusstark, den minimala sensorn är brusig och använder ofta CCD sensor som är sämre än CMOS på de flesta sätt. Dyra kompakter har större sensorer med CMOS teknik. Alla tre varianter använder TTL vilket kort betyder att kameran ljusmäter genom objektivet istället för externt som en del äldre systemkameror gjorde, på 60-talet...

Till OP, om det är hundar som springer fort är en spegelreflexkamera oftast bättre eftersom autofokussystemet är snabbare i dom situationerna än spegellösa kamerorna är.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tror vi kan vara försiktiga med generaliseringar avseende DSLR eller alternativen, typ EVF-baserade kompakta spegellösa. Båda har sina + och - oavsett man e proffs eller nybörjare. Varför kör inte alla Volvo - därför att de andra har inte dragit samma slutsats som Volvoägarna.

Ex. på spegellös systemkamera som fått mycket fina omdömen för sin AF-förmåga
http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a6000/7

För en nybörjare är det en jungel att välja särskilt om man inte vet vad man behöver och prioriterar. Det blir mindre fel om man vet vad man vill/behöver. Så jag föreslår man först börjar med att kursa upp sig på grunderna och alla begrepp. På youtube finns tonvis med videor där man går igenom en massa olika modeller och vilka olika inställning i menyerna dessa har, fattar man inte nåt, googla. Efter några kvällar börjar det klarna. Du kanske känner nån som kan låna ut en kamera att öva med en helg. Det viktiga efter att du greppat grunderna är att komma igång och öva.

Permalänk

Jag menade naturligtvis CCD, inte TTL. Seriöst akronymfel.

Jag har utrustning för 30K, över tio års erfarenhet med att använda den (helmanuellt) och får konstant höra att jag tar bra bilder. Jag har även en kompakt att jämföra med. Systemkamera utrustning som matchar optiken i en kompakt är dyr. Så är det bara. Och ljuset i CMOS systemkameran ÄR dåligt (jag har bara proffsobjektiv F/2.8 och klagar ändå på ljuset). Så visst vet jag vad jag talar om.

Att råda nybörjare att skaffa systemkamera utan att tala om att det går löst på 7-10K (totalt) bara för att matcha optiken i en kompakt är inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalkLorden:

Jag menade naturligtvis CCD, inte TTL. Seriöst akronymfel.

Jag har utrustning för 30K, över tio års erfarenhet med att använda den (helmanuellt) och får konstant höra att jag tar bra bilder. Jag har även en kompakt att jämföra med. Systemkamera utrustning som matchar optiken i en kompakt är dyr. Så är det bara. Och ljuset i CMOS systemkameran ÄR dåligt (jag har bara proffsobjektiv F/2.8 och klagar ändå på ljuset). Så visst vet jag vad jag talar om.

Att råda nybörjare att skaffa systemkamera utan att tala om att det går löst på 7-10K (totalt) bara för att matcha optiken i en kompakt är inte bra.

Vilken kompaktkamera har du?
Vilka kameror till salu idag har CCD, kan du ge 3-5 exempel?

Permalänk
Medlem

Frågan för en nybörjare är att VETA vad man har för behov i framtiden. Om man i framtiden blir riktigt biten av sin hobby och snöar in på att eftersträva den högsta möjliga bildkvaliteten kanske man redan från början skulle valt en FF med FF-gluggar. Dyrt men billigare än att valt fel från början.

Så, första frågan man bör ställa vid val av systemkamera är vilket format, APS-C eller FF man tror sig ha behov av i framtiden. Hur petig kommer man att bli avseende bildkvaliteten? Nästintill omöjligt att svara på för en nybörjare.

Därför menar jag att man kan prova med en lånad kamera, för att komma igång. Alternativet köpa nåt beggat som redan fallit i pris.

Permalänk
Skrivet av BalkLorden:

Jag menade naturligtvis CCD, inte TTL. Seriöst akronymfel.

Jag har utrustning för 30K, över tio års erfarenhet med att använda den (helmanuellt) och får konstant höra att jag tar bra bilder. Jag har även en kompakt att jämföra med. Systemkamera utrustning som matchar optiken i en kompakt är dyr. Så är det bara. Och ljuset i CMOS systemkameran ÄR dåligt (jag har bara proffsobjektiv F/2.8 och klagar ändå på ljuset). Så visst vet jag vad jag talar om.

Att råda nybörjare att skaffa systemkamera utan att tala om att det går löst på 7-10K (totalt) bara för att matcha optiken i en kompakt är inte bra.

En instegs-DSLR med kitoptik är både skarpare och mindre brusig än vad en kompaktkamera är. Visst stoltserar de flesta kompaktkameror med stora bländare men det betyder ingenting om sensorn är liten. Den totala mängden ljus som samlas in vilket omsätts i hur brusig bilden är är långt större i en APS-C dslr än en 1" kompakt. Motsvarighet är nyckelordet och en kompaktkamera har ofta bländare motsvarande f8-11 vidöppna även om den del som sony rx100 har motsvarande ljusinsamling som en DSLR med kitobjektiv på vidvinkelsidan medan på telesidan faller sonyn rejält och mostsvarar något i stil med f13 vidöppet. Den större sensorn är vad som gör en DSLR bättre, det och mycket bättre autofokus.

Att CCD skulle vara bättre är helt fel. Visst kan färgerna eventuellt göras bättre men i verkligt användande har dom bara nackdelar. Det finns en anledning att det inte säljs några bättre kameror med en CCD sensor numer förutom en del mellanformatare där bruset över iso 100 inte är ett problem eftersom dom inte används på det sättet. Leica, Hasselblad, Phase one och pentax MF har alla bytt till CMOS på sina senaste modeller av en anledning. Canon bytte för mer än tio år sen och Nikon inte så länge efter canon.

Visst kan du ha lång erfarenhet och mycket utrustning men det hjälper tyvärr inte med att du inte har en aning om grundläggande optiklära. Att rekommendera en kompaktkamera för att den släpper in mer ljus är helt vansinne.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare men vill tillägga att att det finns kompaktkameror med både m4/3, APS-C och Fullformat.
Dessa presterar i paritet med motsvarande systemkamera och likvärdig optik.
CCD har fortfarande en liten plats i videokamera världen men drar just nu sin sista suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

En instegs-DSLR med kitoptik är både skarpare och mindre brusig än vad en kompaktkamera är. Visst stoltserar de flesta kompaktkameror med stora bländare men det betyder ingenting om sensorn är liten.

En systemkamera med kitoptik har, på totalen, fortfarande lite mindre brus än de flesta "vanliga" kompakter, men kollar man på kameror som LX7, XZ-2, EX2F osv som har aningen större sensor och ljusstark optik så blir skillnaden nästan försumbar, eftersom det dåliga ljusstyrkan hos kitoptiken på systemkameran äter upp det mesta av försprånget av den större sensorn.
Sedan har ju systemkameran en rad andra fördelar, såklart, men pratar man bara "total ljusstyrka" så är skillnaden faktiskt inte så stor.

Som redan påtalats finns det ju även kompakter med större sensor än 1/1.7" åxå. Det finns ju ända upp till FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Frågan för en nybörjare är att VETA vad man har för behov i framtiden. Om man i framtiden blir riktigt biten av sin hobby och snöar in på att eftersträva den högsta möjliga bildkvaliteten kanske man redan från början skulle valt en FF med FF-gluggar. Dyrt men billigare än att valt fel från början.

Så, första frågan man bör ställa vid val av systemkamera är vilket format, APS-C eller FF man tror sig ha behov av i framtiden. Hur petig kommer man att bli avseende bildkvaliteten? Nästintill omöjligt att svara på för en nybörjare.

Därför menar jag att man kan prova med en lånad kamera, för att komma igång. Alternativet köpa nåt beggat som redan fallit i pris.

Skulle inte ha något emot en FF kamera, men skulle aldrig köpt det från första början, aldeles för dyrt.
Sen om man vill ha bästa kvalitet så blir det isåfall proffsoptik som går lös på ca 20K/st... ska man då ha 5-7 objektiv så börjar det bli riktiga pengar

Men om TS verkligen känner för foto så titta efter en seriösare APS-C systemkamera med en bättre kit-lins på f2.8 för runt 10-12K.
Nu vet jag inte exakt vad som finns men gå till någon butik och prova olika märken och se om någon känns bättre än dom andra.
Sedan kan det vara fördel om någon eller flera man känner har samma märke om man vill kunna låna optik och prova.
Sony har bildstabilisering i kamerahuset istället för i objektiven, det var nog största anledningen till varför jag skaffade Sony och inte Nikon.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte överdriva. Det finns bra fullformats optik för låångt under 20K. Sen är ju 5-7 objektiv inte något man måste ha. Många klarar sig på 1-2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nu ska vi inte överdriva. Det finns bra fullformats optik för låångt under 20K. Sen är ju 5-7 objektiv inte något man måste ha. Många klarar sig på 1-2.

Självklart klarar man sig på mindre speciellt som amatör

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Hej,

Svårt att göra en bra titel ibland men såhär ligger det till. Jag har i nuläget en si sådär digitalkamera. Är egentligen inte missnöjd med den men inte supernöjd heller. Jag har 2 hundar som jag gärna fotograferar mycket för jag älskar dom . Men det blir inte tillräckjligt med foton egentligen och det blir inte en så speciell grej som jag skulle vilja. Jag är total nybörjare på fotografera och skulle egentligen bara vilja sätta på kameran och klicka ett foto enkelt och snabbt men sen vill jag att det blir väldigt bra. T.ex. hundar rör sig ju endel även vid fotografering så man måste ofta gå in och välja "sport" eller liknande som tema när man fotar. Och då blir det ändå suddigt rätt ofta känner jag.

Jag undrar om jag får bättre resultat och roligare fotografering med en systemkamera vilket isåfall skulle leda till att man börjar fota oftare och börjar dokumentera sitt liv mer. Jag skulle och borde sätta mig och läsa guider och recensioner för att jämföra skillnaderna mellan en digitalkamera och en systemkamera men jag har egentligen väldigt lite tid och brist på intresse att sätta mig in i detta just nu. Därför ger jag er ett försök för att se om man får kunniga svar enkelt här.

Budget är egentligen inga större problem då jag misstänker att ingen skulle rekommendera mig en avancerad kamera med massa olika objektiv osv. Men beroende på vad som kan passa mig bäst så kan jag lägga priset som krävs utan problem.
Största frågan är väl då digitalkamera eller systemkamera och varför? Därefter tips på bra kameror som är användarvänliga för någon simpel som mig (men inget billigt skräp som ändå bara kommer ligga och damma)

Tack för tips och råd

Denna fungerar finfint. En kanonkamera. Har själv en sådan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1412606

http://www.youtube.com/results?search_query=canon+powershot+s...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle inte ha något emot en FF kamera, men skulle aldrig köpt det från första början, aldeles för dyrt.
Sen om man vill ha bästa kvalitet så blir det isåfall proffsoptik som går lös på ca 20K/st... ska man då ha 5-7 objektiv så börjar det bli riktiga pengar

Grejen är ju att man "kommer undan" med sämre optik på FF jämfört med APS-C, eftersom CoC är större och pixeltätheten är oftast lägre åxå. Det är alltså inte lika viktigt att man har optik som är top notch på FF som det är på APS-C. Om vi pratar "samma bild" kommer man ju dessutom undan med optik som är ett steg ljussvagare. När man behöver f/2.8 på APS-C så räcker det med f/4 på FF för att få samma slutartid, brusmängd och skärpedjup.
Så man kan, i många fall, komma billigare undan, vad gäller optik, med FF.

Permalänk
Medlem

Kan man acceptera beggade manuella gluggar men av hög kvalitet såväl optiskt som mekaniskt kan man komma undan med nån hundring / glugg + ett par tior för adapter.

Den händige DIY-nörden som inte vill lägga 15 papp på en TS glugg:
http://witonosfreestyle.wordpress.com/2013/12/12/photographer...

http://www.exposureguide.com/inspiration/16488/

don't try this at home - eller tvärtom. Borde tilltala en å annan (tutande video)-Nisse.

Permalänk
Medlem

Hej..
Visst missat få notifikationer till mailen men nu ser jag att det finns rätt mycket tips här. Var svårare fråga att besvara än jag förväntat mig så jag får kika igenom detta lite. Lutar nog mest åt att känna efter på kameror i någon butik men lite mer påläst. Så slipper man åka på försäljarnas bs blåögd.

Tack för tipsen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej..
Visst missat få notifikationer till mailen men nu ser jag att det finns rätt mycket tips här. Var svårare fråga att besvara än jag förväntat mig så jag får kika igenom detta lite. Lutar nog mest åt att känna efter på kameror i någon butik men lite mer påläst. Så slipper man åka på försäljarnas bs blåögd.

Tack för tipsen

Går du till en butik som exklusivt säljer kamerautrustning så får man oftast bra hjälp utefter de behov och den budget man har, iaf från egen erfarenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som innehöll en annons.